PDA

View Full Version : akkoorden progressie's



thekid
19 mei 2007, 17:54
hey mannen

ik heb een vraag over akkoorden progressie's

als ik een progressie maak is dit toch het eerste vierde en vijfde akkoord nemen he.

dus bijvoorbeeld in a is dit a - d - e
nu was de vraag of ik bv als ik de a progressie gebruik ik ook zo mag doen :
bv. Am - D - Em
of met 7 of ander dingen een AM met een d7 en een E zolang dit klinkt teminste .

mag dit of is dit dan een andere toonlader dan die van a.

en mag ik ook in een liedje voor de gewone tekst een a progressie nemen en voor het reffrein een c of mag dit ook niet

hopelijk wijze woorden van jullie. groete

-=JEROEN=-
19 mei 2007, 19:56
mijn regel: alles mag, als 't maar klinkt

of 't klinkt is natuurlijk ieders persoonlijke smaak

om je een handje op weg te helpen, hier wat uitleg over hoe een akkoord progressie ontstaat:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=85297

hier een lijst van alle majeur toonladders en bijbehorende akkoorden:

I ii iii IV V vi viidim

C major = C Dm Em F G Am Bdim

G major = G Am Bm C D Em F#dim

D major = D Em F#m G A Bm C#dim

A major = A Bm C#m D E F#m G#dim

E major = E F#m G#m A B C#m D#dim

B major = B C#m D#m E F# G#m A#dim

Gb major = Gb Abm Bbm Cb Db Ebm Fdim

Db major = Db Ebm Fm Gb Ab Bbm Cdim

Ab major = Ab Bbm Cm Db Eb Fm Gdim

Eb major = Eb Fm Gm Ab Bb Cm Ddim

Bb major = Bb Cm Dm Eb F Gm Adim

F major = F Gm Am Bb C Dm Edim



I and IV

I, IV, V

I, V, IV

IV, I, V

I, V, vi, IV : This progression is a pop cliche at this point

vi, IV, V, I :As well as this, which is actually the same thing as the above but in a different order

I, vi, IV, V :This progression is a soul/1950s cliche

ii, IV, I, V :This was particularly popular in the 1990s

Other common progressions:

vi, IV

vi, V, IV

I, iiibron: http://blog.myspace.com/index.cfm?fuseaction=blog.view&friendID=92797535&blogID=156486338&MyToken=01f2c8ed-85f9-46b8-953b-503f84a3bfeb

zoals je ziet staat jouw Am D Em er ook tussen, dit is dus ii V vi in G majeur, maar hier komt meteen al de eerste uitzondering (er zo zijn er nog vele :seriousf: ) dit is niet vanuit G majeur maar vanuit E mineur: Em F#m G Am Bm C D, dus in dit geval is Am D Em = iv VII i

snap je 't een beetje?

thekid
19 mei 2007, 21:16
een beetje maar als ik het dus effe bekijk staat am d em niet in de a geschreven maar in g

Gitaro
19 mei 2007, 23:27
In Am zou het niet D zijn, maar Dm. D is in G majeur de V, en die lost heel goed op in I. Speel dit maar eens:

Em Am D G

Waar komt die G# vandaan in Bdim, terwijl je in C zit?

Kom hem wel vaker tegen, bijvoorbeeld in klassieke riedeltjes

e|---------------------------------
B|---------------------------------
G|--------------2-4-5---1---2-----
D|-------2-3-5------------------3--
A|-3---5---------------------------
E|---------------------------------

Dat gedoe met die hoofdletters verwart mij ook altijd. Als je iets in C majeur speelt kan je toch geen Gm (v ipv V?) gaan lopen raggen?

peppie
20 mei 2007, 13:53
schiet mij maar lek of moet het niet half dim zijn

Gitaro
20 mei 2007, 14:12
schiet mij maar lek of moet het niet half dim zijn

Klopt - als je 1,3,5,7 speelt heb je inderdaad een half verminderd akkoord. Daarom vind ik het zo vreemd dat er in progressieschema's altijd een volledig verminderd akkoord wordt gesuggereerd. Het lijkt mij namelijk de bedoeling dat je binnen de toonladder blijft - de G# is een uitschieter naar harmonisch mineur. (Of een chromatische noot die leuk oplost in A)

-=JEROEN=-
20 mei 2007, 14:44
het verschil is dat de ene reeks gebaseerd is op de 3klanken en de andere op de 4klanken:

C Dm Em F G Am Bdim

Cmaj7 Dm7 Em7 Fmaj7 G7 Am7 Bm7b5 (half dim)

Gitaro
20 mei 2007, 15:01
Dus het is gewoon de bedoeling dat je BDF speelt. Saai hoor :p. Ik speelde altijd de G# erbij, vandaar dus de verwarring.

Jeroensnake
20 mei 2007, 15:41
Ik vind D E7 Am wel een leuke combi. Kun je dan D gebruiken als grondtoon, zodat als je erin eindigt, dat het ook als "thuis" klinkt ? Verder klinken B, E en Gm ook wel vet cool bij elkaar. Maar als ik die twee combineer, kan ik dan beter in E of D eindigen? Het hoeft trouwens niet per se harmonisch te klinken...

________________________
| insert signature HERE >.< |

Gitaro
20 mei 2007, 16:03
D E7 Am stat volgens mij in A melodisch mineur (A majeur ladder met alleen een b3).

Maar in de bartok scale van D (DEF#G#ABC) zou het I II vii zijn... correct me if I'm wrong.

edit: of I II7 vii. Ik zoals gezegd geen verstand van dat lettersysteem.

Jeroensnake
20 mei 2007, 16:13
Inderdaad, en die eigenwijze Duitsers moesten zo nodig een H gebruiken. baH baH :-)

______________________________,
Romeinse cijfers zijn cool!
Maar retro is geen doel.
______________________________.

-=JEROEN=-
20 mei 2007, 17:50
Ik vind D E7 Am wel een leuke combi. Kun je dan D gebruiken als grondtoon, zodat als je erin eindigt, dat het ook als "thuis" klinkt ? Verder klinken B, E en Gm ook wel vet cool bij elkaar. Maar als ik die twee combineer, kan ik dan beter in E of D eindigen? Het hoeft trouwens niet per se harmonisch te klinken...
D lydisch dominant: d e fis gis a b c oftewel A melodisch mineur

ik moet er nog erg aan wennen, dat melodisch mineur ;)

Guitarmania
21 mei 2007, 19:56
Wat melodisch mineur betreft vraag ik me ook een beetje af wat je ermee moet. Als je per toon uit de mel.min. ladder akkoorden maakt, dan krijg je leuke als:

vanuit I: Cmin/maj7
Vanuit II: Dsusb9
Vanuit III: Ebmaj7#5
Vanuit IV: F7#11
Vanuit V: Cmin/maj7/g
Vanuit VI: Adim
Vanuit VII: Balt

Dat zijn - op Adim na - allemaal akkoorden die je niet uit de kerktoonladders kunt afleiden. Harmonisch mineur kent ook van die rare akkoorden.

Je hebt er geen moer aan als je rock/pop/blues speelt, maar elders kom je die akkoorden wel tregen.

Harmonisch mineur levert andere akkoorden op:

Vanuit I: Cmin/maj7
Vanuit II: Dm7b5
Vanuit III: Ebmaj7#5
Vanuit IV: Fm7
Vanuit V: G7
Vanuit VI: Abmaj7
Vanuit VII: Bm6b5

Van deze ladder kunnen de akkoorden Dm7b5 (lokrisch), Fm7 (in alle mineur-ladders), G7 (dom. septiem) en Abmaj7 (I en IV in kerktoonladders) ook in kerktoonladder worden gemaakt.

De Cmin/maj7, Ebmaj7#5 en de Bm6b5 zijn echter nieuwe akkoorden die je niet tegenkomt in de kerktoonladders.

Met Mel.Min. en Harm.Min. heb je er dus de volgende akkoorden bij:

MM:
- min/maj7
- susb9
- maj7#5
- 7#11
- alt

HM:

- 6b5

En daar kun je zomaar mee te maken krijgen...

Jimi Hendrix
21 mei 2007, 23:36
Wat melodisch mineur betreft vraag ik me ook een beetje af wat je ermee moet. Als je per toon uit de mel.min. ladder akkoorden maakt, dan krijg je leuke als:

Vanuit II: Dsusb9

Met Mel.Min. en Harm.Min. heb je er dus de volgende akkoorden bij:

MM:
- susb9


Das een frygisch akkoord....
dus je kunt'm sowieso vinden op de III in majeur....
E-A-B-D-F.... ook geschreven als Fmaj7#11/E. Omkering van de vijfklank op de vierde trap dus.
Werkt ook als voorhouding in mineur, dan is het dus in feite een omkering van de vijfklank op de zesde trap.

-=JEROEN=-
22 mei 2007, 00:18
ik snap niet hoe je aan die akkoorden komt

als ik akkoorden maak van C melodisch, krijg ik iets heel anders:


C melodisch mineur = c d es f g a b

I c es g b = Cm(maj7)
II d f a c = Dm7
III es g b d = Ebmaj7#5 of G/Eb
IV f a c es = F7
V g b d f = G7
VI a c es g = Am7b5
VII b d f a = Bm7b5

Guitarmania
22 mei 2007, 20:02
Das een frygisch akkoord....


Je hebt gelijk. Ik zat even te twijfelen omdat sus in het midden laat of mineur of majeur aan de hand is (de 4 vervangt de 3/b3? Of zie ik dat verkeerd?).

Maar er moeten verschillen zijn tussen de frygische en de MM susb9.

Fryg.: d - es - f - g - a - bes - c - d
Trap II MM: d - es - f - g - a - b - c- d

Dus de 6/13.

Guitarmania
22 mei 2007, 20:13
ik snap niet hoe je aan die akkoorden komt

als ik akkoorden maak van C melodisch, krijg ik iets heel anders:


C melodisch mineur = c d es f g a b

I c es g b = Cm(maj7)
II d f a c = Dm7
III es g b d = Ebmaj7#5 of G/Eb
IV f a c es = F7
V g b d f = G7
VI a c es g = Am7b5
VII b d f a = Bm7b5


Ik heb het uit een boek. Aanvankelijk zat ik ook op jouw akkoorden. Effe kijken hoe het ook weer was...

Trap I: is dus correct;
Trap II: is ook correct (de es is een versiertoon die je niet hebt meegenomen)
Trap III: correct;
Trap IV: is ook correct, maar hier heb je niet doorgeteld na de 7 (d.i. de 9 en de #11);
Trap V: daar dacht ik ook over als jij. In het Jazz-theory-book van Mark Levine wordt over dit akkoord het volgende gezegd:

"The fifth mode of MM scale is rarely played." "When a true fifth mode MM chord is played, it is almost always a minor/major chord with the fifth in the bass (Cm/maj7/G)".

Het is dus een kwestie van wat gangbaar is...

Trap VI: correct;
Trap VII: daar dacht ik ook zo over als jij. In de Trap VII-modus van MM kun je echter zo ongeveer alle akkoorden maken die je wilt. Het wordt als volgt uitgelegd (in C-MM; dus vanaf de b):

b(1) - c(b9) - d(#9) - es(3) - f(#11 of b5) - g(b13 of #5) - a(b7) - b.

Ze zien die d dus niet als de b3 (mineur) maar als de #9. De terts in dit akkoord is dus de grote 3: de es.

Guitarmania
22 mei 2007, 20:26
Ze zien die d dus niet als de b3 (mineur) maar als de #9. De terts in dit akkoord is dus de grote 3: de es.

PS: Bm7b5 is gewoon correct. Je kunt dat akkoord immers ook destilleren uit de 7e trap. B7alt is echter ook zeer gangbaar, ook als op zichzelf staand akkoord (ik noem het altijd het Jimmy Hendrix-akkoord: 1 - 3/b3 - b7). Je kunt hier dus alles pakken: de pianist Bmin7b5 en de gitarist B7alt.

Kortom, verschil tussen jouw akkoorden en die van Mark Levine zit hem in de gangbaarheid.

-=JEROEN=-
22 mei 2007, 22:54
aha, ik vat em, tnx :cooler: