PDA

View Full Version : Versterker begint te kraken



Slammers
19 mei 2007, 17:04
Ik heb van de week een 2e hands versterker gekocht (crate dx-212/112) En nu zat ik net gitaar te spelen gewoon clean. Tot opeens mijn versterker ongeloofelijk hard begint te kraken, zo hard dat 't zelfs pijn doet aan je oren. Dus ik snel versterker uitgezet. Gekeken of kabels erin zaten maar zaten gewoon in. Dus ik nog een x proberen maar na 5 sec. weer heel hard gekraak ik snel uit. Ik goed kijken nja ik had geen knopjes ingedrukt ofzo en mijn distortionpedaal was ook gewoon uit.
Andere versterker gepakt om te kijken of het aan de gitaar lag maar dat maakt ook niet uit. Toen de stekker nog omgewisseld van Low gain naar High gain, maar na paar seconde kraakt hij dan weer oerhard.
En ik durf hem nu niet meer aan te zetten eigenlijk omdat ik bang ben dat ik de speakers opblaas ofzo.

Slammers
19 mei 2007, 18:16
20x bekeken en niemand die iets weet?

jasper159
19 mei 2007, 18:27
Staat je volumeknop uit?

Slammers
19 mei 2007, 18:39
Toen ik speelde niet natuurlijk toen begon hij te kraken dus ik als eerste volume uitdraaien maar dat hielp niets. En daarna snel uitgezet. Oftwel volume veranderen maakt niet uit.

Jimwoud
19 mei 2007, 18:46
Toen ik speelde niet natuurlijk toen begon hij te kraken dus ik als eerste volume uitdraaien maar dat hielp niets. En daarna snel uitgezet. Oftwel volume veranderen maakt niet uit.
volume van je gitaar of versterker. Als je volume van je versterker uit draait en hij geeft nog steeds veel gekraak is er iets mis met je eindtrap van je versterker. En dan moet je hem waarschijnlijk wegbrengen.

Toen je hem bij de eigenaar probeerde was er niks aan de hand? Wat heb je ervoor betaald?

Slammers
19 mei 2007, 18:50
Geluid van versterker uitgedraait.. Maar als ik hem aanzet zeg maar dan kan ik nog wel heel even spelen, maar daarna kraakt hij dus. Ik durf hem eigenlijk ook niet meer aan te zetten.
En hij deed het nog gewoon ik heb hem maandag gehaald en vanmiddag stopte hij er dus mee. En ik heb er 130,- voor betaald.

Robin.ke
19 mei 2007, 20:12
Waarschijnlijk zit er ergens in de voeding of eindtrap een los contact. Je zou eens binnenin de versterker kunnen kijken of er op de printplaat een component los zit. Kijk dan vooral de eindtransistoren goed na. Doordat deze warm worden (en dus uitzetten en krimpen), willen de aansluitingen op de print nogal eens een los contact hebben. Ook elco's willen door transport nog wel eens los zitten. Opnieuw vastsolderen is dan de remedie.
Succes

Slammers
19 mei 2007, 21:19
Hm.. Ik ken niemand hier uit de buurt (Waalwijk/Noord-brabant) die veel van versterkers af weet en hem kan maken en ik zelf dus ook niet. Hoe duur zou het ongeveer zijn om het in een winkel te laten doen?

glasbier
19 mei 2007, 21:22
Hm.. Ik ken niemand hier uit de buurt (Waalwijk/Noord-brabant) die veel van versterkers af weet en hem kan maken en ik zelf dus ook niet. Hoe duur zou het ongeveer zijn om het in een winkel te laten doen?

-weet niet,maar 130,00 ben je zo kwijt!
maar misschien is het een kleinigheid en ben je voor een paar tientjes klaar!

Slammers
19 mei 2007, 21:25
Een paar tientjes? Voor verdomme paar snoertjes vast solderen. Ik heb me verrot gewerkt voor die versterker (k ben 14 jaar) en dan gaat hij in 5 dagen al kapot waardoor ik 't zelfde nog een keer kan betalen. Dit suckt dus best wel zwaar terwijl ik, voor 2 maanden, best goed begon te spelen.

glasbier
19 mei 2007, 21:29
Een paar tientjes? Voor verdomme paar snoertjes vast solderen. Ik heb me verrot gewerkt voor die versterker (k ben 14 jaar) en dan gaat hij in 5 dagen al kapot waardoor ik 't zelfde nog een keer kan betalen. Dit suckt dus best wel zwaar terwijl ik, voor 2 maanden, best goed begon te spelen.

-tja,je weet toch hoe het gaat; ff een schroevendraaier pakken(5euro),schroevendraaier in de schroef steken(5euro),draaibeweging maken(5euro),kijken(en klanten tussendoor helpen,15 euro),etc. etc.
dit zijn van die grote kleine ergernissen waar ook al een topic over is....

glasbier
19 mei 2007, 21:30
ik vind het ook ontzettend lullig voor je!
vraag eerst even wat zo'n grap je gaat kosten....

Slammers
19 mei 2007, 21:55
Ja gelukkig zit hier in de buurt een gitaarwinkel waar ze echt echt heel aardig zijn hopelijk niet zulke grapjes uithalen. Ik zie ze er eigenlijk nog gerust voor aan dat ze 't gratis doen waar je bij staat. Zal het dinsdag eens vragen uit school want 's maandags zijn ze dicht.

glasbier
19 mei 2007, 22:01
laat je het even weten hoe het gegaan is?
ben wel erg benieuwd!

Slammers
20 mei 2007, 16:45
Heb al naar een winkel gemailed en daar was 't 40 tot 160 euro!
Maar hoort hij eigenlijk ook te kraken zonder kabel erin? Want ik zette hem net aan en toen kraakte hij niet, dus ik dacht 'YES' , maar toen zag ik dat de kabel er niet in zat. Alleen ik heb geen zin om te proberen met de kabel erin want dat gekraak is oerhard wat echt pijnlijk is.

AART
20 mei 2007, 17:07
Hmm, apart.

Heeft de amp een fx return?

Zo ja, plug hem daar eens in en probeer het dan nog eens.
En heb je de kabel al gechecked?

Slammers
20 mei 2007, 17:18
Nee zit geen FX Return op. En de kabel heb ik al gekeken en die werkt wel op mijn andere (K*t) versterker. Alle 2 de kabels trouwens want er zit nog een pedaal tussen maar dat maakte geen verschil.

Slammers
20 mei 2007, 20:16
Oke, ik had een mooi plan al zeg ik het zelf. Al doe ik nou een koptelefoon (die ik uiteraard niet opzet) in de versterker gaat het geluid dan zoiezo daarover? Dus niet dat het weer heel hard over de speakers gaat maar moet het dan gewoon via de koptelefoon gaan?
Want dan kan ik wat dingen uitproberen en de kabels er weer in doen enzo.

Squier4ever
20 mei 2007, 22:31
Oke, ik had een mooi plan al zeg ik het zelf. Al doe ik nou een koptelefoon (die ik uiteraard niet opzet) in de versterker gaat het geluid dan zoiezo daarover? Dus niet dat het weer heel hard over de speakers gaat maar moet het dan gewoon via de koptelefoon gaan?
Want dan kan ik wat dingen uitproberen en de kabels er weer in doen enzo.

als de kraak in je speaker zit zou dit moeten werken anders niet. je signaal gaat eerst door de (voor)versterker en wordt daarna of naar de eindtrap en speakers gestuurd of naar je koptelefoon, tenminste bij mijn spider. kan ook zijn dat de splitsing pas na de eindtrap zit. dan gaat je signaal dus eerst door het volledige circuit voordat het uit je speaker komt.

met andere woorden de kans van slagen is vrij klein. het zou natuurlijk kunnen dat je speaker gaar is, wat je dmv koptelefoon uit zou kunnen sluiten/ aannemelijker zou kunnen maken. mijn tip: breng hem weg.
hoe lang heb je de amp getest voor je hem kocht?

Slammers
22 mei 2007, 19:35
Iemand wou weten hoe het is afgelopen, nou er zijn al wat vorderingen. Ik heb hem gisteren weer getest maar nog steeds gekraak en van alles met kabels geprobeerd maar daar lag het niet aan.
Maar nu zat ik pas beetje gitaar te spelen komt de vriend van mijn zus opeens naar boven al bellend. Zegt 'ie: Robbert (jaja ik dus) wat is er met die versterker aan de hand? .. dus ik uitgelegd hij dat zeggen tegen diegene aan de telefoon. Maar die kon er niets mee maar hij kende nog wel iemand anders, en die komt nu zaterdag middag langs! Dus ik hoop op een goede afloop.

Slammers
27 mei 2007, 12:35
Gistermiddag naar die jongen geweest en die heeft wat lopen kijken en proberen. En ook hij kwam tot de conclusie dat alles werkt behalve de eindtrappen want met koptelefoon werkt het wel. Nu had hij een winkeltje in waalwijk 'Boris' (sorry als ik de naam niet mocht noemen) en daar konden ze hem wel repareren voor 2 tot 5 tientjes dacht hij. Dus daar moeten we van de week dan maar even langs.
Hij had nog wel een oplossing om toch nog wat er mee te kunnen doen tot die tijd. Dat was een kabel vanuit de versterker via de Headphone naar de aux ingang van een gewone stereo versterker en daaraan 2 speakers hangen en dat werkt wel. Niet het zelfde maar beter dan niets in ieder geval.

Bruce
27 mei 2007, 13:05
Heb je al contact opgenomen met de vorige eigenaar?

Slammers
27 mei 2007, 22:26
Ja die heeft er 2 jaar geen problemen mee gehad, maar opzet kan er niet geweest zijn. Want die eindversterker is kapot of doet het en gaat het niet om de zoveel tijd weer doen natuurlijk.
En de verkoper was ook erg vertrouwbaar daar niet van.