PDA

View Full Version : Iets om op te improviseren met pentatonische ladders



HotRat
19 mei 2007, 16:09
Hai..

Ik speel nu een paar maand gitaar, nuja hoofdzakelijk tabs spelen en wat oefeningetjes enz... beginner-gedoe, you've all been there... :p

Maar zou nu eigenlijk wel eens wat willen leren improviseren en gewoon het fretbord echt leren kennen enz, en de beste manier daarvoor is eigenlijk samen te spelen, maarja dat is niet altijd mogelijk natuurlijk...

Daarom: kan je nergens op internet achtergrond blues ritme gitaar stukjes ofzo vinden, waar ik dan op kan spelen ?
Simpele stukjes waar ik met pentatonische toonladders wat op kan (proberen) improviseren ?

Merci

CowGuitar
19 mei 2007, 16:13
http://www.worldguitar.com/jam.html

Pais
19 mei 2007, 17:00
Ik heb zelf een goedkoop microfoontje gekocht waarmee ik mezelf opneem via de pc en zo kan meespelen met mezelf. Misschien is dat een oplossing voor je.

glasbier
19 mei 2007, 17:02
Ik heb zelf een goedkoop microfoontje gekocht waarmee ik mezelf opneem via de pc en zo kan meespelen met mezelf. Misschien is dat een oplossing voor je.

-spelen met jezelf is altijd leuk!

Pais
19 mei 2007, 17:15
-spelen met jezelf is altijd leuk!

Bij gebrek aan beter wel...






PUBER!

Guitarmania
19 mei 2007, 20:33
Die pubers met hun sex-gedachtes...

Wat ik vaak doe is een CD opzetten en er gewoon overheen spelen.

Als je een muziekje opzet met alleen begeleiding dan raak je ontwend aan samenspelen.

Wat je heel erg blij maakt is Purple Rain van Prince opzetten en eroverheen soleren. Het is een heel lange song en dus kun je blijven knallen.

HotRat
19 mei 2007, 21:09
Bedankt al voor de tips :rockon:

thekid
19 mei 2007, 22:37
ik zoek nu ook al een tijd van die backing jam stracks maar ik zoek er di eik op cd kan zetten om op men cd speler te draaien en zo meespelen .

aangezien men gitaarapperatuur boven staat en men pc beneden

-=JEROEN=-
20 mei 2007, 01:06
ik creeer mn eigen loops met reason, cooledit en cubase

als je een keer een backing nodig hebt, in een vreemde toonaard ofzo, stuur me maar een PM en ik flans wel wat voor je in elkaar :soul:

peppie
20 mei 2007, 13:46
doe mij maar even een progressie in lydian dominant of als het saai moet gewoon melodisch mineur


thanks:) ;)

-=JEROEN=-
20 mei 2007, 14:48
stuur me maar een PM en ik flans wel wat voor je in elkaar :soul:

ps. met lydian dominant bedoel je de paralel van melodisch mineur?

peppie
20 mei 2007, 16:12
dat is de IVe trap in melodisch mineur ,maar het was meer een grapje hoor :P

maar als je het nu als een uitdaging ziet be my guest.
kan ik er weer over soleren wat ook ene uitdaging voor mij is :seriousf:

DOH lees net van de PM:P hehe

-=JEROEN=-
20 mei 2007, 19:15
speel em zelf maar eens:

Cm Dm G Cm

solo in C melodisch mineur

peppie
21 mei 2007, 10:40
lol haha slim :) I II V I
ik had alleen gehoopt op 4klanken, die vind ik namelijk meestal raar klinken in melodisch mineur dus ik hoopte dat jij met een leuke aankwam zetten :)

-=JEROEN=-
21 mei 2007, 15:45
ik heb zitten stoeien ermee


C melodisch mineur = c d es f g a b

I c es g b = Cm(maj7)
II d f a c = Dm7
III es g b d = Ebmaj7#5 of G/Eb
IV f a c es = F7
V g b d f = G7
VI a c es g = Am7b5
VII b d f a = Bm7b5

maar telkens als ik met melodisch mineur stoei, eindig ik al gauw in harmonisch mineur omdat ik dat veel lekkerder vind klinken

uiteindelijk kwam ik op een cool basloopje waar ik later een soort van akkoorden overheen heb gezet, check it out:

http://www.theshower.nl/~zeronine/loops/C-melodic05.wav

tis een loop, dus 't beste afspelen met een programma dat geen pauze heeft tussen de loops (Reason, CoolEdit, Flash-loop-player, etc)

jaspie
21 mei 2007, 16:01
ik denk dat het handiger is akkoorden uit de melodisch mineur te gebruiken, ter substitutie van akkoorden uit een wat normalere progressie.

netzo als vaak gebeurt in jazz dat je een progressie hebt in aeolisch maar dat dan het 5e trap akkoord wordt vervangen voor een 5e trap akkoordn uit harmonisch mineur( een dominant akkoord dus)

pikasso
21 mei 2007, 16:22
En zo ziet de TS door de melodische bomen het bos niet meer, briljant ;-)