PDA

View Full Version : serie schakelen



Orpheo
19 mei 2007, 00:07
Hoe kan je met 2 singlecoils en een 3weg het volgende bewerkstelligen:

1:sc. links
2:sc links en rechts IN SERIE
3: sc. rechts

hoe is dat te wiren? daar is een 3weg voor nodig, duh, en een srdt (single row double throw) moe tje zeker niet hebben, maar welke dan wel, en hoe moet je 't bedraden?

no 1 hops
19 mei 2007, 09:50
begrijp ik dat je stereo wil?
anders een telecaster wiring zoeken

Orpheo
19 mei 2007, 09:58
begrijp ik dat je stereo wil?
anders een telecaster wiring zoeken

nee, dat begrijp je niet goed. een stereowiring is eenvouding. ik bedoel: hoe kan je met een 3weg schakelaar het dusdanig wiren, dat je in de buitenste standjes van de schakelaar de losse spoelen hebt, en in het midden beide spoelen aan, in serie.

ik snap niet waarom ik moet kijken naar een telecasterwiring. die 2 spoelen staan toch gewoon parallel als je in 't midden zit...

Chris Winsemius
19 mei 2007, 10:28
Hoi Orpheo!

't Moet kunnen met 'n 1 polige 3 standen schakelaar (tele-switch of mini-schakelaar).

De + en de - v/h element sluit je op de 2 "keuze-polen" aan en de middenaftakking v/h element op de "hoofd/schakel-pool".

Middenstand: in serie, bij de andere standen selecteer je 1 v/d spoelen.

Succes!

Orpheo
19 mei 2007, 11:07
Hoi Orpheo!

't Moet kunnen met 'n 1 polige 3 standen schakelaar (tele-switch of mini-schakelaar).

De + en de - v/h element sluit je op de 2 "keuze-polen" aan en de middenaftakking v/h element op de "hoofd/schakel-pool".

Middenstand: in serie, bij de andere standen selecteer je 1 v/d spoelen.

Succes!

hmm okayy. ik zie t toch niet helemaal....

ik heb 2 singlecoils, ieder met een + en -. dus 4 draadjes... hoe sluit ik 't dan aan? ik kan 't me niet echt voor me zien :chicken:

Chris Winsemius
19 mei 2007, 12:07
Ik zal het proberen (dacht dat om 'n HB ging, niet om 2 SCs...):

die twee SCs zit je "elektrisch boven elkaar"

+ (uitgang)

EERSTE SC

-

(dit verbinden)

+

TWEEDE SC

- (deze gaat naar massa)

Voor 'n humbucking effect moet 1 v/d SCs rwrp zijn.

Het contact v/d schakelaar dat tussen de buitenste standen schakelt (middenstand geen verbinding) sluit je op de verbinding v/d twee elementen aan. De + v/h bovenste element gaat naar de uitgang, volume-regelaar en/of elementkeuze-schakelaar en de - v/d onderste naar de aarde/massa.

Orpheo
20 mei 2007, 00:06
okayy.... effe kijken of ik 't dus snap :chicken:



^^^ ^^^
| | | |
| | | |
|+|- +| -|
o o---------o o
1 2 3


waarbij 1 naar de volumepot/pickupswitch/output/whatever gaat, en 3 naar aarde...

Chris Winsemius
20 mei 2007, 12:01
Yep!

en dan de schakelaar die 2 schakelt tussen 1 en 3 voor SC-opties EN niets voor series-optie.

Soldeer ze!

Orpheo
20 mei 2007, 17:30
Yep!

en dan de schakelaar die 2 schakelt tussen 1 en 3 voor SC-opties EN niets voor series-optie.



sorry, maar deze regel snap ik effe niet :chicken:

Chris Winsemius
20 mei 2007, 19:39
met 'n om-schakelaar met middenstand

ik kan ff niet scannen, als je 'n fax hebt kan ik je wat sturen of pb anders ff je adres

Orpheo
20 mei 2007, 19:52
met 'n om-schakelaar met middenstand

ik kan ff niet scannen, als je 'n fax hebt kan ik je wat sturen of pb anders ff je adres

sgoed, ik PM je 'n faxnummer waarop je me kunt bereiken. maar deze wiring, dat is toch gewoon te doen met een on/on/on schakelaar? of is dat juist wat je me gaat faxen? :P

Chris Winsemius
21 mei 2007, 10:09
aan uit aan - schakelaar als het 'n mini-switch moet zijn
't zou ook met 'n 3 standen Tele-switch kunnen maar niet met 'n SG/LP-toggle-pu-selector-switch

ik hoor het wel.

Orpheo
21 mei 2007, 10:47
aan uit aan - schakelaar als het 'n mini-switch moet zijn
't zou ook met 'n 3 standen Tele-switch kunnen maar niet met 'n SG/LP-toggle-pu-selector-switch

ik hoor het wel.

allright, dan weet ik eigenlijk genoeg! dank je wel voor je hulp.