PDA

View Full Version : Humbuckers bouwen



Mitchel_12000
18 mei 2007, 21:13
Hey allemaal,

Mijn PRS project is nog niet af, maar ik heb al weer wilde plannen voor een volgend project. Hiervoor zit ik er aan te denken om eens een keer te gaan proberen om zelf mijn elementen te gaan knutselen. Nu kan ik natuurlijk zo'n doe het zelf setje bestellen bij stewmac, maar dan heb ik een beetje het gevoel dat ik gewoon een humbucker koop, die ik zelf nog in elkaar moet zetten. Nee, ik wil gewoon het hele ding zelf maken.

Nu vroeg ik mij af of er hier op het forum mensen zijn die dit wel eens hebben gedaan. Wat voor materialen hebben jullie gebruikt, hebben jullie een bruikbare handleiding, enz.

greetzzzz,
Michiel

Mitchel_12000
20 mei 2007, 18:21
niemand?????

gw_guitars
20 mei 2007, 19:26
Hey,

Ik ben hier zelf ook mee bezig geweest, maar ik ben afgehaakt op het feit dat het zo moeilijk en vrij duur is/was om goed koperdraad te pakken te krijgen.
Ik had zelfs al een methode gemaakt om de windingen te tellen, maar ja.....

Afijn, ik heb je een berichtje gestuurd.

Als ik die site met info weer vind zet ik het wel hieronder.

Groetjes Gerard

Mattia
20 mei 2007, 19:48
GW: leg eens even je 'teller' uit, als je wil; da's nog het enige dat ik nog niet rond heb.

Verder: pickups bouwen hoeft absoluut niet duur te zijn. Ik heb er maar meteen een euro of 300 in geinvesteerd, maar ik heb materialen voor 8 humbuckers, 8 P-90s, en een stuk of 6 tele pickups plus magneted voor nog eens 10-12 andere pickups van eigen design. En meer dan genoeg draad. Maarja, hoeft niet zo duur te worden.

Stewmac.com heeft eea, maar Steve Kersting bij Ampge.com heeft nog veel meer pickup bobbins en onderdelen te koop voor goede prijzen. Voor koperdraad (enamel coated) kun je bij wires.co.uk terecht, aardige prijzen voor een flinke spoel, en shipping valt wel mee. Ik heb via marktplaats een tweedehands oude naaimachinemotor (met voetpedaal) gevonden voor E7,50, en een multimeter had ik al. De eerste pickup moet ik echter nog maken; eerst eens een aantal gitaren afbouwen!

gw_guitars
20 mei 2007, 21:32
Hoi Mattia,

Wat je nodig hebt is:
iets om je bobbin op te maken met een beetje vrije ruimte ernaast.
een permanente magneet (klein)
een reed contact
een rekenmachine

Even ter verduidelijking: een reed contact is een klein 'schakelaartje' in een vacuum wat 'schakelt' als er een magneet langs of in de buurt komt.
(ik snap nog steeds niet hoe ik foto's moet posten dus hier is een linkje)

link (http://www1.nl2.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl2/~flNlc3Npb249UDkwX05MX0IyQzpDX0FHQVRFMDM6MDAwMC4wM Dc3LmM4MWRmNTMzJn5odHRwX2NvbnRlbnRfY2hhcnNldD1pc28 tODg1OS0xJn5TdGF0ZT0yOTgyNzMwOTc2====?~template=PC AT_AREA_S_BROWSE&p_selected_area=%24ROOT&perform_special_action=&glb_user_js=Y&shop=NL2&product_show_id=&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&zhmmh_lfo=&zhmmh_area_kz=&s_haupt_kategorie=&p_searchstring=reed&p_searchstring_artnr=&r3_matn=&insert_kz=&area_s_url=&area_url=&direkt_aufriss_area=&p_countdown=&p_80=&p_80_category=&p_80_article=&p_next_template_after_login=&mindestbestellwert=&login=&password=&bpemail=&bpid=&url=&show_wk=&use_search=3&p_back_template=&template=&kna_news=&p_status_scenario=&documentselector=&p_load_area=$ROOT&p_artikelbilder_mode=&p_sortopt=&page=&p_catalog_max_results=10)

Het gaat dus om het bovenste onogelijke dingetje

De rekenmachine:
Je moet eerst even kijken hoe je de rekenmachine een herhaal opdracht kunt geven.
Bij mij was het zo dat ik intypte 1+1 wanneer ik dan op de = toets druk krijg ik het antwoord. Wanneer ik dan weer op de = toets druk doet hij dus er weer 1 bij, weer op de = toets weer 1 erbij.
Eigenlijk ben je nu al aan het tellen, maar handmatig en dat willen we niet.
Nu maak je de rekenmachine open en kijk je waar de = toets schakelaar zit.
Dit zijn meestal 2 koperbaantje onder de = toets.
Nu neem je een zakmesje en krab je VOORZICHTIG een stukje van de koper baantjes schoon zodat je erop kunt solderen.
Je soldeert 2 draadjes erop en soldeert die aan het reed contact.
Even uitvogelen welke ook alweer want hij heeft 3 contacten.
Dit is met een multimeter op weerstand meten makkelijk uit te vogelen.

Wat je nu gedaan hebt is het reed contact paralel zetten aan de = toets.
Als je het goed gedaan hebt kun je de rekenmachine gewoon blijven gebruiken en kun je door met een permanente magneet langs het reed contact te halen de = toets als het ware indrukken

Nu komt het stuk "trial and error"
Je maakt het permanente magneetje vast aan de grondplaat waar je de bobbin op bevestigd.
Dan ga je zoeken waar je het reed contact het beste kunt bevestigen zodat als de grondplaat ronddraait het magneetje langs het reed contact komt zodat die op zijn beurt weer de rekenmachine bedient.
Hierdoor tel je dus!!


Ik heb echter geen idee hoe snel je kunt werken dus met andere woorden hoe snel het reed contact reageert.
Dit is natuurlijk ook weer afhankelijk hoe sterk het magneetje is.
Verder moet je ook een beetje uitkijken dat je grondplaat niet gaat 'zwabberen' (door het magneetje wat aan een kant erop zit)
Vandaar "trial and error"

OK.
Een heel verhaal.
Ik hoop alleen dat het een beetje duidelijk is en dat je er wat hebt.
Zo niet; zeg het en ik probeer het opnieuw uit te leggen.

Groetjes Gerard

Dirk_Hendrik
20 mei 2007, 21:47
Mooi voorbeeld van een simpele doeltreffende oplossing. Respect!

Een andere optie kan het gebruik van de vaak aanwezige M+ knop op rekenmachines zijn als die "=" funktie niet werkt.

Mitchel_12000
21 mei 2007, 12:55
thnx GW,

Het zal nog even duren voordat ik met mijn volgende gitaar ga beginnen, maar ik zal dit zeker onthouden.