PDA

View Full Version : Fender Strat v.s. Fender Tele



Petekay
18 mei 2007, 17:11
vandaag in gitarenzaak geweest met de bedoeling om eigenlijk de Fender '60 player strat. te proberen, helaas uitverkocht.

Heb toen de standaard Strat. weer geprobeerd (maple), en weer vind ik hem erg prettig spelen.
Verkoper kwam daarna met een Fender Telecaster PLayer. En nu weet ik het niet meer.......... Ik vind de strat. lekkerder spelen, maar het geluid van de Tele vind ik persoonlijk iets mooier. Maar dat apparaat is zwaar, en de hals vind ik iets minder prettig.

Hoe is jullie ervaring met het kiezen van een strat. of tele ??? Het lijkt de moeilijkste keuze in mijn leven!!!!

P.S. de verkoper kraakte de strat. wel af, hij ontstemd snel, en klinkt niet lekker is zijn mening. Duidelijk een telecaster voorstander.

Standard. strat (mexico):
http://www.musicianshop.com/Fender_Guitars/Fender_standard_stratocaster_black_MN.jpg

Fender PLayer Telecaster (mexico):
http://www.guitar-legend.fr/images_magasin/1076_image_med_fender-mex-classic-player-baja-tele.jpg

Fender '60 Player strat. (mexico):
http://www.thomann.de/prodbilder/196764.jpg

Eko
18 mei 2007, 17:22
Ik heb beide. Ze hebben allebei een eigen karakter. Een tele heeft een feller element in de brugpositie. Een strat heeft twee tussenstanden waarin je wat minder felle tonen hebt. Sommigen vinden een tele meer dan genoeg en geven de voorkeur aan een werkpaard als de tele. Ik vind een tele iets meer aanzet om beter te spelen. Een strat speel ik meer uit gemakzucht.

Nellyrocks
18 mei 2007, 17:28
Het gaat om geluid toch? Je went vanzelf aan een gitaar en een gitaar aan jou. Het makkelijke spelen komt vanzelf wel. Mi moet je gaan voor de gitaar die het lekkerst klinkt.


Daarbij ben ik een tele fan.

jero
18 mei 2007, 17:33
Maar dat apparaat is zwaar, en de hals vind ik iets minder prettig.



gewicht is exemplarisch, een tele hoeft niet zwaarder te zijn dan een strat. Ook halsprofiel varieert tussen de verschillende tele modellen. Ik denk dat je er goed aan zou kunnen doen de strat/tele keuze niet af te laten hangen van de gitaren die je nu hebt geprobeerd, bespeel eerst eens wat meer strats en teles, zodat je een completer beeld krijgt en je afweging beter kunt maken.

Eko
18 mei 2007, 17:49
Gewicht is inderdaad exemplarisch. Het ene deel hout is wat dichter van structuur dan de andere. Vandaar de gewichtsverschillen. Sommigen geven zelfs de voorkeur aan een gitaar met een behoorlijk gewicht. Als je er een aantal op een rij vindt zul slecht 1 of 2 zwaardere er tussen hebben. En dat hoeft niet alrijd de tele te zijn.

Petekay
18 mei 2007, 18:15
Zeer nuttige info allemaal!

Ik heb mijn vriendin voorgesteld dat ik ze misschien alletwee aanschaf. Maar ze verklaart me voor gek.........

Het is me nu duidelijk wat het verschil is tussen de strat. en tele.

p.s. iemand een idee hoe de '60 player strat. zou spelen t.o.v. het speelgemak van de standard. strat.? Even uit nieuwsgierigheid, want bij de meeste winkels ligt hij vanaf augustus pas weer in de winkel.
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0009068-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

Iemand een voorkeur van telecaster die een beetje licht van gewicht is ? Heb je ze ook waarvan de maple-hals niet bewerkt is met een dikke laag lak? (ongelakt vind ik prettiger)

Toaster
18 mei 2007, 18:29
He Petekay,

als je het geld hebt om er twee te kopen pak dan eerst ff een amerikaanse vast.

Misschien helpt dat wat beter.

Ik vind een strat iets veelzijdiger, dankzij de 5-way switch en de iets minder scherpe klank.
Je kan er op meer versterkers makkelijker mee uit de voeten dan met een tele is mijn ervaring.

Petekay
18 mei 2007, 19:05
goeie tip!

Wat ik dan nu wel denk is dat als je een stratocaster koopt, dit niet ten goede gaat van je speeltechniek, omdat je bij een telecaster wat meer moeite moet doen om een bepaalde geluiden te creeeren.

Coorect me if i 'm wrong

Toaster
18 mei 2007, 19:26
nah das onzin.

Keith richards heeft wel ooit gezegd dat hij alles eerst op een western speelt en daarna pas op zijn elektrische.

Dan heeft hij de techniek beter in zijn vingers. (is namelijk harder werken op een western)

Maar als je zo denkt dan moet je een spaanse gitaar kopen.

Raindog
20 mei 2007, 12:22
Ik denk dat het belangrijkste is welk geluid je het mooiste vindt, Tele of Strat.
Veel gitaren uitproberen, mijn ervaring is dat elke gitaar anders speelt, zelfs uit dezelfde serie.

Rocketman
20 mei 2007, 13:49
Ik heb heleboel verschillende gitaren gehad, ook Tele's, speel tegenwoordig altijd op een Gretsch. Maar mijn USA Strat is altijd mijn meest veelzijdige gitaar geweest. Je kan er echt alles op doen; lief, ruig, clean, wild, rustig, mooi, lelijk. Je haalt er tonen uit die alle genres terugkomen. Een Tele is naar mijn ervaring iets minder goed inzetbaar; die moet passen bij het genre wat je wilt gaan spelen.

Mijn Strat is dus de gitaar die ik als laatste weg zou doen, vanwege de veelzijdigheid.

Postov
20 mei 2007, 14:14
Naar mijn idee kan je ook beter 1 wat duurdere gitaar kopen waar je helemaal tevreden over bent, dan 2 waar je beide je twijfels bij hebt. Misschien moet je je wat opener instellen en niet de winkel inlopen met het idee "ik zoek een Fender". Probeer gewoon ook wat andere merken en andere klasses.

heavy-metal-thunder
20 mei 2007, 14:25
Een tijdje terug passeerde ik een muziekwinkel. Ik was niet zinnens om iets te kopen, maar ik zag in de etalage een mexicaanse tele en een USA tele hangen. Ik stapte de zaak binnen en vroeg of er veel verschil was tussen die Mexicaanse en Amerikaanse, want een prijsverschil was toch niet gering. De verkoper zei me dat je het verschil enkel merkte op een goeie lampenversterker en als je goed kon spelen.

Nou moe, dat klopte dus niet. Die Mexicaanse speelde wel vlot, maar had totaal geen toon. Het hoog klonk scherp en schel, dun... de Amerikaanse daarentegen klonk vol, maar toch helder. Zowel in clean als distortion liet hij zijn goedkopere neef ver achter zich. Misschien was dit grote verschil exemplarisch? Ik weet het niet, maar ik zou toch de verschillende modellen uitvoerig uitproberen. Wat speelcomfort betreft: met een goede schouderband merk je het gewichtsverschil niet. En als een gitaar goed is afgesteld, wen je er meestal wel snel aan.

zoon van Piet
20 mei 2007, 14:31
Nou moe, dat klopte dus niet.

Misschien klopt het wel, maar speel jij dus goed - en over een lampen versterker.

heavy-metal-thunder
20 mei 2007, 19:07
Misschien klopt het wel, maar speel jij dus goed - en over een lampen versterker.

Dank voor het compliment, maar helaas ben ik maar een heel bescheiden spelertje. Neen, het verschil tussen beiden was even groot als tussen mijn Richwood tele (maar die is best wel oké) en mijn Fender usa 52RI. Maar nogmaals, dat kan exemplarisch geweest zijn, de usa tele was misschien toevallig wel heel goed en de Mexicaan juist maar matig??? Maar als dit verschil over de ganse lijn zo zou zijn, dan zou'k liever 1 goeie hebben i.p.v. 2 middelmatige.

Tupelo
20 mei 2007, 19:15
Simpel strat zuigt tele heerscht.
Tele nemen!

schizo910
20 mei 2007, 19:18
Ik heb heleboel verschillende gitaren gehad, ook Tele's, speel tegenwoordig altijd op een Gretsch. Maar mijn USA Strat is altijd mijn meest veelzijdige gitaar geweest. Je kan er echt alles op doen; lief, ruig, clean, wild, rustig, mooi, lelijk. Je haalt er tonen uit die alle genres terugkomen. Een Tele is naar mijn ervaring iets minder goed inzetbaar; die moet passen bij het genre wat je wilt gaan spelen.

Mijn Strat is dus de gitaar die ik als laatste weg zou doen, vanwege de veelzijdigheid.

Ik heb juist het tegenovergestelde. Ik had echt een goede strat maar het werd nooit mijn gitaar. Ik heb hem ingeruild voor een Tele en daar kan ik veel beter mee uit de voeten. Voor mij is die gitaar juist veelzijdiger ondanks dat een strat dan een 5standen schakeling heeft. Een strat is gewoon niet mijn ding.

Overigens blijven mijn favorieten ook mijn Gretsches :D

Tupelo
20 mei 2007, 19:42
Same here.
Had een strat, eentje die kennelijk behoorlijk in de smaak valt, maar 't was een telecaster die deuren opende.

De veelzijdigheid van een strat houdt bij mij op met dat het 'alles' net niet doet.
Het hele 'fusion' concept, het veelzijdige, doet nu net iedere stijl wel iets tekort.
Een Tele is veel uitgesprokener, tenminste dat is mijn ervaring.

Komt bij dat ik het midden element helemaal niet bruikbaar vind bij een strat.
Altijd nek, brug of nek/midden, dat ging nog; maar midden & midden/brug, werkelijk nooit.
Het klankverschil tussen de 3 schakelingen op een Tele is veel significanter.

Ik ben gewoon GEEN strat fan, na er toch zeker 10 jaar op gespeeld te hebben.

s.v.p. bespaar me voor eenmaal het vingers verhaal etc. ik probeer iets weer te geven en ga ook al 16 jaar mee..

jplm
20 mei 2007, 20:05
Keith richards heeft wel ooit gezegd dat hij alles eerst op een western speelt en daarna pas op zijn elektrische.

Maar als je zo denkt dan moet je een spaanse gitaar kopen.

Dat heb je Keith dan toch wel even laten weten? Want met zo'n waardevolle tip kan zo'n man toch zijn voordeel doen, lijkt me :seriousf:.

Wees gegroet,
Jan.

Toaster
20 mei 2007, 20:35
Dat heb je Keith dan toch wel even laten weten? Want met zo'n waardevolle tip kan zo'n man toch zijn voordeel doen, lijkt me :seriousf:.

Wees gegroet,
Jan.

Nee dat niet maar ik heb hem wel eens een mailtje gestuurd dat hij eerst zijn drugs moet laten testen voordat hij het gebruikt...

vulvasonic
20 mei 2007, 22:08
Ik hou van strats EN tele's. Maar als je voor veelzijdigheid gaat, vind ik dat de tele het wint van de strat. De strat heeft inderdaad 3 elementen, maar dat zijn wel 3 dezelfde elementen. Ze staan alleen anders gepositioneerd. De tele heeft twee totaal verschillende elementen met een geheel eigen karakter. Door te combineren tussen die twee elementen en te experimenteren met de tone- en volumeknoppen, zul je merken dat je alle kanten op kan met dat ding.


Maar in feite dondert het niet wat ik vind. Jij moet gewoon nemen wat je het meest bevalt.

Zie het zo; Erica Terpstra heeft wellicht meer in haar mars dan Katja Schuurmans. En toch weet ik zeker dat ik veel beter zou spelen op Katja dan op Erica. Ergo, ik laat mevrouw Terpstra mooi hangen en ik ga helemaal loos op mevrouwtje Schuurmans.

Succes! ;)

dePerik
20 mei 2007, 22:39
Daarbij schat ik in dat ik met mevrouwtje Schurrmans ook een heel fijn gesprek kan hebben. En dat ik met Erica helemaal geen fijne seks kan hebben.

Meneer I.
21 mei 2007, 07:58
Ik ben ooit eens begonnen met een Strat om de simpele reden dat ik een LP niet kon betalen (ja ook ik was vroeger fan van GnR). En Mark Knopfler en Eric Clapton hadden ook een strat dus die maar 'gewoon' gekocht (een Samick btw). Ik heb nooit aan de strat kunnen wennen, wel was de hals erg fijn. In mijn toenmalige band was deze gitaar gewoon crap aan het worden, zeker omdat de andere gitarist op een Fender Strat speelde. Ik moest dus een andere aanschaffen!

Op mijn zoektocht naar een Strat USA, viel mijn oog op de Telecaster die er gewoon veel stoerder uitzag (mooiere vorm body met chroom beslag ipv de 'lange' body van de strat Strat met plastic knoppen). Toen diverse strats uitgeprobeerd want daar was ik immers naar op zoek, maar de tele bleef in mijn hoofd zitten. Toen DIE ene Fender Tele USA maar uitgeprobeerd en er was meteen een click! Deze aangeschaft voor 1600 eur met koffer in 1995, mijn toen grootste uitgave ooit.
Zelfs mijn toenmalige bandgenoten vonden het geluid super, en zelfs beduidend meer ballen hebben dan de (Fender) Strat. Daar wij eigen nummers schreven is de tele onderdeel geworden van het (eigen) geluid.

Dat is trouwens wel een essentieel verschil, ik was tijdens mijn zoektocht voor een tele/strat niet op zoek naar een bepaalde sound van andere gitaristen, maar naar mijn eigen geluid. Momenteel speel ik in een coverband en dan zie je dat de tele niet geschikt is voor elk genre muziek. Inmmiddels wel een zelfbouw tele gemaakt met humbuckers, hier kan ik dan mooi mee afwisselen voor de humbuckies sound covers.

Ik ben overigens nog steeds van plan om een LP te kopen (ik hou wel van de singlecut gitaarmodellen) en overweeg de Swing LP van de Tonefactory. Maar hier zal ik wel een apart draadje voor openen tzt.

Kim Wilson
21 mei 2007, 08:57
Ik vind persoonlijk de Strat ook veelzijdiger dan de Tele. Ik heb afgelopen weekend nog een paar Tele's mogen bespelen, en ze hebben mij niet kunnen overtuigen. Helaas, want ik vind het echt waanzinnig coole gitaren. Maar ik vind ze scherp, scherper, scherpst.

Met een Strat kun je van lekker wollig (nek) tot lekker strak (mid) en dat heerlijke tussenstandje. Standaard brugelement ben ik niet zo kapot van. Maar als je die zou upgraden, ben je nog weer veelzijdiger.

Bij een Tele zijn beide elementen bijzonder goed bruikbaar, maar je moet er wel van houden. En het verschil tussen het brug- en halselement vond ik bij de Tele ook niet zo groot dan bij een Strat.

Bottomline is dat het IMO twee volledig andere gitaren zijn met ieder hun eigen karakter. Een Tele kan voor mij nooit mijn Strat vervangen. Wat niet betekent dat ik nooit een Tele zou kopen, want ik vind ze echt hartstikke cool. Maar dan wel als gitaar erbij.

sugarfish
21 mei 2007, 10:24
Dit begint een interessant topic te worden. Ik wil dan ook mijn nieuwste ervaring delen FWIW.

Ik heb de laatste 7 jaar voornamelijk op mijn Gibson LP (studio) (met p90) gespeeld en was altijd tevreden over het geluid en de gitaar zelf. (De eerste 7 jaar van mijn spelen, heb ik op een ibanezje geworsteld, wel aardig niet bijzonder)

Sinds vorig jaar heb ik voor de fun een LC tele gekocht. Je kunt een (LC) tele natuurlijk niet vergelijk met een Gibson en dat ga ik ook niet proberen. Maar sinds verleden jaar blijft die Gibson in zijn tasje zitten. Iedere keer pak ik liever die tele.
Wat ik zo positief vind aan de tele is hetvolgende: Die drie-standenschakelaar die een duidelijk verschil laat horen. Juist met die tele ben ik in beter in staat om een diversiteit aan geluiden te creeeren. Een jazzy sound t/m rock-sound vind ik overtuigender, of tenminste lekkerder klinken.
Het geluid van een strat daarentegen vind ik veel makker (en dat is alleen mijn ervaring van "een keertje", dus kun je niet van op aan).

Voor mij was dit de eye-opener: duurder is niet altijd beter!!!
Ik zit er zelfs sinds een weekje of 2 eraan te denken die LP eruit te pleuren en een andere tele erbij te nemen, maar dan een Fender of soortgelijk om die eens te proberen.

Ondanks dat ik de eerste 10 jaar een tele spuuglelijk vond, ben ik hem de laatste jaar steeds mooier gaan vinden....raar hoe het kan gaan soms.

Ik denk dan ook, als je niet kunt kiezen tussen een strat of een tele, neem dan geen fender maar van beide een voordeliger (en toch goed) merk om het type gitaar te leren kennen. Dat zou ik doen! Verder ben ik het met Vulvasonic eens; kies vooral ook wat je mooi vind want een gitaar die je net niet mooi vind gaat je tegenstaan!

Kim Wilson
21 mei 2007, 10:38
...
Wat ik zo positief vind aan de tele is hetvolgende: Die drie-standenschakelaar die een duidelijk verschil laat horen. Juist met die tele ben ik in beter in staat om een diversiteit aan geluiden te creeeren. Een jazzy sound t/m rock-sound vind ik overtuigender, of tenminste lekkerder klinken.
Het geluid van een strat daarentegen vind ik veel makker (en dat is alleen mijn ervaring van "een keertje", dus kun je niet van op aan).
...
Een Tele is feller dan een Strat, als je dat bedoelt met "makker". Maar een lekker wollige jazzy/bluesy klank vind ik uit een Strat overtuigender dan bij een Tele. Daarentegen kan een Tele weer veel bruter rocken dan een Strat, omdat een Tele veel bijtender is.

Overigens kan een Strat ook best scheuren. Mijn Strat heeft nogal veel output, en op het middenelement is ie echt wel strak te noemen. Maar ja, het wordt natuurlijk nooit een Tele. :)

Petekay
21 mei 2007, 10:47
Wow, wat een handige tips allemaal!

P.S. ik denk niet dat ik een ander merk strat. of tele. zal nemen sinds ik Fenders in mijn handen heb gehad. (misschien in de toekomst als gevorderde gitarist)
Wat mij n.l. ook opvalt is dat Fenders nog eens behoorlijk waardevast zijn.

telerocker
21 mei 2007, 21:03
een strat is wellicht veelzijdiger (bijvoorbeeld de tussenin knopfler-sounds), een tele heeft meer bas (oemmpff) in het laag. het is wel zo dat een strat gemiddeld makkelijker is af te regelen op je versterker. veel versterkers hebben moeite met het tophoog van de tele op het brugelement. ik speel zelf een tele american series corona met rosewood toets. niet al te zwaar en met een snelle comfortabele hals. ook de mexicaanse fenders hebben m.i. redelijk goede halzen, maar meestal hebben ze out of the shop wel een afstelbeurtje nodig. trouwens het hoeft niet altijd fender te zijn, ik lees bijvoorbeeld ook goede reviews over diego, het ondermerk van duesenberg. enfin, keuze zat.

een tele is net iets stoerder dan een strat?