PDA

View Full Version : 300K of 500K pots?



Yamhammer_71
18 mei 2007, 17:07
Hey, wie weet wat het verschil is tussen 300K volume pots en 500K volume pots?
Zit er veel verschil in toon tussen deze 2 verschillende waarden? Ik vroeg me af of 500K echt hoorbaar anders klinkt dan 300K voor volume in een Les Paul.

M Kactus
18 mei 2007, 17:21
Hey, wie weet wat het verschil is tussen 300K volume pots en 500K volume pots?
Zit er veel verschil in toon tussen deze 2 verschillende waarden? Ik vroeg me af of 500K echt hoorbaar anders klinkt dan 300K voor volume in een Les Paul.

Ik vroeg me onlangs precies hetzelfde af.
Toen pakte ik de search-knop, en typte 500K in...

Chris Winsemius
18 mei 2007, 17:25
500k geeft meer helderheid. De meesten vinden die het lekkerst klinken maar als je 'n schelle/brighte Les Paul hebt qua unplugged tone en/of elementen dan kunnen 300k pots wat helpen.

Yamhammer_71
18 mei 2007, 20:52
500k geeft meer helderheid. De meesten vinden die het lekkerst klinken maar als je 'n schelle/brighte Les Paul hebt qua unplugged tone en/of elementen dan kunnen 300k pots wat helpen.

M Kactus: Dit topic heb ik aangemaakt omdat ik ervaringen van andere gitaristen wilde horen die dus echt de verschillen kunnen horen + persoonlijke bevestigingen door forumleden hier van de algemene uitspraken op google.

Chris Winsemius: bedankt voor je info/bevestiging. Ik breng de Les Paul morgen naar een gitaarbouwer en zet er 4x CTS 500K pots in + nieuwe elementen (RY's). Er zaten momenteel 2 volumepotmeters van 300K in en 2 toonpotmeters van 500K. En het gekke is dat elke LP die ik in een muziekzaak heb bespeeld, lekker klinkt, tenminste ZOALS het zou moeten. De versterker laat ik hier even achterwege, want zodra ik door dezelfde versterker MIJN les paul erin plugde, dan was het toch altijd wat warmer, bijna semi-akoestisch, maar tegelijkertijd hierdoor ook te woelig en te dof voor een Les Paul met iets te weinig hoog. Ik ga er echt vanuit dat dit mede door de 300K volumepotmeters komt, want alle andere LP's zijn uitgerust met 500K's en klinken naar mijn oren altijd lekkerder.

Waarschijnlijk krijg ik de Les Paul woensdag of zaterdag terug en dan zal ik laten weten of de gitaar eindelijk klinkt zoals ie behoort te klinken met alle standaard electronica + goede waarden. Ik verheug me er nu al op om een totaal andere LP te gaan horen (het gaat me toch om de kleine details + iets meer helderheid).

Voorheen klonk ie dus heerlijk, punchy bijna semi-akoestisch, maar iets te dof met te weinig hoog. En ik heb liever meer hoog dan geen of nauwelijks hoog in mn toon..dan wordt het dus eerder een probleem. 'Hoog' kun je namelijk niet zomaar 'kopen' in een gitaar en zonder hoog zal het dus ook nooit helder klinken ongeacht je de treble op 8 zet van de amp. Wat er niet is zal er ook niet zomaar zijn. Mocht de gitaar woensdag of za iets teveel hoog hebben, dan heb ik nog altijd mn volume/toon-knoppen + 0.047mfd caps + amp-instellingen zodat het altijd heerlijk helder kan gaan klinken.

Ben benieuwd!