PDA

View Full Version : Hot club topic !



Balthazar
18 mei 2007, 14:09
Omdat er zo weinig topics over zijn hier een topic speciaal over gypsy jazz.
uiteraard moet ik dan gelijk de naam Django Reinhardt noemen.
en deze link van het meest schitterende filmpje ooit gemaakt.

http://www.youtube.com/watch?v=RTuhRFLSoao

wat vinden jullie er leuk aan en wie is jullie favoriete gitarist ?
mijne is absoluut Bireli Lagrene, de beste man kan alles, van fretloze bas wat hij persoonlijk van pastorius heeft geleerd, tot viool, en electrische gitaar. maar stochelo kan er natuurlijk ook wat van !

Oude Drummer
19 mei 2007, 00:26
Ja, heel leuk. Alleen al het geluid 2 of 3 van die gitaren die samen doordaveren. Ik zou het best wel eens "pompe" willen proberen met iemand die er meer van kan dan ik.

Ed deijkers
19 mei 2007, 02:00
Ja, heel leuk. Alleen al het geluid 2 of 3 van die gitaren die samen doordaveren. Ik zou het best wel eens "pompe" willen proberen met iemand die er meer van kan dan ik.

Gerrit van bergeyk heeft een mooie en goede gitaar gemaakt.
Zonder erop te spelen stinkt ie al naar Jazzz.

Beetje Banjo sound zit erin, zeer dun < 2mm bovenblad, echt de moeit waard alsje ervan houdt.

Ed

-Yves-
19 mei 2007, 09:39
Op dit niveau gaat het natuurlijk allemaal over smaak en niet wie de betere is.
Ik ben niet zo'n fan van Biréli maar vraag me niet waarom. Het spreekt me minder aan. Stochelo daarentegen vind ik super. Heb hem een paar keer live gezien en enkele keren backstage ontmoet samen met de aanhang/familie. Best een speciale ervaring. Ik vind hem ongelooflijk muzikaal, dynamisch en enorm zuiver spelen. Dat laatste wil bij vele Django-gitaristen al wel eens ontbreken. Het is maar waar je van houdt. Voor mijn part mag hij wat meer live cd's op de markt brengen. Die andere dingen kunnen me niet echt bekoren.

:satisfie:

Eko
19 mei 2007, 10:19
Ik heb hier mezzo op de kabel en zit voor de buis zodra er dit soort muziek te zien is. De meeste gitaristen zijn dus geen onbekenden meer. Ik vind vooral de accoordenschema`s prachtig. Ook het stuwend houden van een ritme op deze manier vind ik mooi. Zelf speel ik in een band waar we geen drummer hebben. Bij de meeste nummers doe ik de begeleiding waarbij ik het ritme en de accoorden levend houd. Op een of andere manier gaat me dat makkelijk af. Ik speel dat behoorlijk leentjebuur bij de jazzschema`s.

-Yves-
23 mei 2007, 09:17
Blijkbaar zijn er op dit forum niet veel fans van het genre...

gijsbreghtgitaar
23 mei 2007, 10:10
Jawel hoor !
Was alleen ff niet online.

Houd erg veel van jazz. Zeker ook van gypsy.
Het probleem is dat het inderdaad live muziek is.
Als je erbij bent is het super. Maar een cd met twaalf nummers is teveel van het goede. De stijlgitarist moet ook oppassen om niet enkel door te pingelen. Dan wordt het tot een kunstje. Juist het muzikale is zo mooi. Lopende akkoordlijnen en een walking bass in combinatie met prachtige improvisatielijnen. Heel mooi en vaak verrassend!

Balthazar
28 mei 2007, 11:38
voor de liefhebber, hier een prachtig filmpje, minor swing, gespeeld door bireli&friends, o.a. debarre, stochelo, dorado, sylvain luc, richard galliano,
enz.
http://www.youtube.com/watch?v=NMLCLiSDLIc&mode=related&search=

Blend
28 mei 2007, 11:50
waar? :chicken:

Balthazar
28 mei 2007, 12:15
hehe vergeten de link erbij te zetten :)

Balthazar
28 mei 2007, 14:31
waarschijnlijk kijkt niemand het toch maar iig ;
hier Bireli lagrene toen hij 12 jaar oud was...
http://www.youtube.com/watch?v=yvCONrGg8WA

Dirtypool
28 mei 2007, 14:54
Een uitstervende vorm van kunst helaas.
Teveel afleiding tegenwoordig, internet, tv.
Ik heb het geluk dat er bij mij in de straat Hans Schaap woont, die al in de Washington Post stond en toerde met het Finse Nationaal ballet toen de Rosenbergs in Stuif es in stonden.
Helaas raakte hij aan lager wal vanwege drank maar de laatste jaren volledig afgekickt gelukkig.
Af en toe heb ik les van hem en daar ben ik erg blij mee :-)

isa1984
31 mei 2007, 11:58
Vraag me af, zijn er hier ook mensen die dit jaar net als ik naar Samois willen gaan?

Oude Drummer
31 mei 2007, 22:48
Lijkt me erg leuk. Ben je er al geweest?
Praktische vraag: Hoever is het lopen van de camping naar het festivalterrein?

SteveM
1 juni 2007, 14:24
Vraag me af, zijn er hier ook mensen die dit jaar net als ik naar Samois willen gaan?

Ik ben een paar jaar lang naar Samois geweest, maar miv vorig jaar gestopt - het werd te massaal en te commercieel. Wel fantastische concerten gezien plus de muzikanten op de camping in (tegenwoordig weer) Samois en Avon. Je moet erg veel geduld hebben wil je het festivalterrein op komen en plek op de tribune is er sowieso niet meer.
Als je gypsyjazz leuk vindt, luister dan vooral ook eens naar Romane. persoonlijk vind ik hem beter dan Stochelo.

Pais
1 juni 2007, 15:16
Een uitstervende vorm van kunst helaas.
Teveel afleiding tegenwoordig, internet, tv.


Ik ben een paar jaar lang naar Samois geweest, maar miv vorig jaar gestopt - het werd te massaal en te commercieel.

Ik denk dat, net als veel andere culturele muziekstromingen, het uitwaaiert. En zo is HotClub niet meer van de Gypsy's... Aan de ene kant heel zonde, maar ik denk dat er altijd wel genoeg liefhebbers voor te vinden zijn om een genre in leven te houden.

SteveM
1 juni 2007, 20:16
Mijn ervaring is dat er veel te veel gypsys rondlopen die denken dat ze Django zijn. Als je maar een beetje snelle riedeltjes kunt spelen maakt het verder niet uit wat je doet ofzo. Vooral in Samois. Daarom adviseer ik: Romane, een gitarist met techniek èn zeggingskracht. Ik heb 'm gezien met de Nouveau Hot Club de France, samen met Babik Reinhardt (zoon van...) een geweldige violist die overigens ook op de gypsy-project albums van Birelli speelt. Florin Nicolescu, speelt dit jaar ook weer. Patrick Saussois en Alma Sinti - echte gypsys, echte muziek.
Don't get me started: de laatste keer Martin Taylor gezien daar, helemaal geweldig