PDA

View Full Version : Gibson Classic elementen vervangen



Toaster
18 mei 2007, 14:40
He hallo,

Ik heb een Gibson Classic. Hierin zitten nogal heftige ceramische elementen.

Van de ene kant is het geweldig dat mijn vintage Marshall superlead dankzij de elementen hard over zijn nek kan gaan.
Maar ik vind het toch niet erg mooi klinken.

Ik ben eigenlijk op zoek naar de elementen die in een Standard zitten.
Volgens de Gibson website zijn dit Burstbuckers.

Nou is de vraag kan ik deze elementen er gewoon inhangen zonder dat ik er andere potmeters voor nodig heb?

En hebben jullie nog andere suggesties voor GOEDE !!! kwaliteits pick-ups. (het is een gitaar van bijna 2000,- euro dus ik wil geen Aldi pick-ups)

Zelf dacht ik misschien nog aan de Burst Bucker Pro en aan de '57 Classic.
Ik zoek ook op ebay usa naar vintage elementen maar kom erachter dat ik hier te weinig vanaf weet. Iemand misschien een goede website hierover???


Ik zoek trouwens:
Een lekker rock geluid
Een cleangeluid dat niet boomy is maar wel veel nuance
toch wel wat output op de brug (maar niet zo belachelijk veel als nu)
Veel definitie

alvast bedankt

1959SLP
18 mei 2007, 14:48
hey Niels,

57 Classic is zowiezo een goeie keuze voor vintage.

Highorder AlNiCo 2 ben ik zelf ook aan het denken. Vergelijkbaar met Seymour Duncan SH-4 JB maar iets beter gedefinieerd.

Squier4ever
18 mei 2007, 14:49
Seymour Duncan JB in de brug en een jazz in de nek, of een Pearly gates in de brug. ik zou iig voor een PAF achtige pup gaan.

Toaster
18 mei 2007, 14:53
Ga ik gelijk even checken...

Moet ik ook andere pots bestellen?

Hebben jullie deze al wel eens gehoord:?

http://www.sdpickups.com/humbuckers.shtml

Toneking
http://www.sdpickups.com/audio/tonekinglive.mp3
http://www.sdpickups.com/audio/tone%20king%20dirty.mp3
http://www.sdpickups.com/audio/tone%20king%20clean.mp3

Squier4ever
18 mei 2007, 14:56
op www.rsguitarworks.com staan ook een aantal vette boutique pups die ik ooit nog wil proberen

Dirkdewaard
18 mei 2007, 21:58
Top v/d top, cream de la creme, als je van oude paf's houd natuurlijk:

http://www.wolfetone.com/productsandpricing.html

http://www.kloppmann-electrics.de/products/paf/index_en.php

the sure thing
18 mei 2007, 22:01
Ik heb in al mijn GIBSON gitaren (ES en LP modellen) de Seymour Duncan Seth Lover's zitten. Ik vind het een geweldige pick-up. Je hoeft overigens bij vergelijkbare humbuckers de potmeters niet te vervangen.

Pepe
19 mei 2007, 14:02
leuke review van een paar type paf's

http://www.vintageguitar.com/gear/details.asp?ID=44


Ik heb zelf de Fralins. Goeie pickups inderdaad maar uiteindelijk gewoon de Ibanez Super 70's weer overal teruggezet, meer lucht dan de Fralins en niet zo gepolijst en airy als de Gibson Classics. Ibanez Super 58's zijn ook goed, die gaan weer iets meer richting Classics maar zijn wat jazzier -old skool-

Ook goed en niet duur: Schaller golden tones, zitten ook in Heritage en de Hofner High ends. Iets meer hoog als de Gibson Classics.

Met Duncan kan je nooit een buil vallen, goeie pups maar niet spectaculair hoewel ik een zwak heb voor de Antiquity wegens mooie growl. De JB is een favoriet van velen maar niet van mij, teveel mids en stinging highs voor een true paf sound -maar dat willie ook niet zijn natuurlijk-

Niks tegen boutique verder maar duur en een hoop gebakken lucht zit er tussen. Niettemin is het leuk om een grote keus te hebben en veel uit te proberen.

LP_CL
19 mei 2007, 15:48
BAREKNUCKLES!!!!!!!

of 57 PAF's

Toaster
19 mei 2007, 19:08
ik denk dat ik voor de 57 classics ga...

en dan later nog eens iets boutiques ga proberen...

Dirkdewaard nog bedankt voor de afschuwelijke GAS aanval die ik kreef op de website van tonehunter. Ik ga maar eens kijken naar zo'n pedaaltje van ze.

The quest is still alive...

Lexvandoef
20 mei 2007, 01:25
De Classic '57 :) Goede keuze, ik heb ze ook in mijn Orville by Gibson Les Paul. Lekker medium output rock sound met veel definitie.

Veel plezier dermee

Orpheo
20 mei 2007, 01:40
bareknuckle mules. waanzinnige elementen. ik vind gibson-elementen ronduit slecht, vergeleken bij BKP. maar ja, ze kosten een rib uit je lijf zowat.

BaseSix
20 mei 2007, 03:39
Top v/d top, cream de la creme, als je van oude paf's houd natuurlijk:

http://www.wolfetone.com/productsandpricing.html

http://www.kloppmann-electrics.de/products/paf/index_en.php

Wolfetone Dr. Vintage schijnt het helemaal te zijn. Zelf heb ik een set, maar vind ze maar marginaal beter dan de BurstBuckers die in mijn R8 en R9 zitten en dan nog niets eens voor alle toepassingen. Maar voor een PAF geluid kan je ook erg goed terecht bij Fralin PAF clones, Timbuckers van Tim Shaw.

Let op dat BurstBuckers er in 4 soorten zijn. De alnico II varianten zoals je die in de custom shop modellen vind waarbij de BB #1 underwound is, #2 standaard en #3 overwound/hot. In de normale niet custom shop LP Standards van tegenwoordig zitten de BurstBucker Pro's met alnico 5's. Laatste klinken veel wolliger in vergelijking met de CS serie. De oude elementen uit de standard zoals je die nu in andere modellen vind, 490R en 498T doen het ook erg goed evenals de '57 classics. Het is maar net waar je van houdt.

Bare Knuckles raad ik persoonlijk niet aan. Niet mijn ding. Ik hou het persoonlijk op de BB #1 & #2.

Pepe
20 mei 2007, 03:56
hee, dat klinkt als iemand met kennis van zaken

waarom geen Bareknuckles?
Ik ken ze niet maar wat ik op voorhand al zo vermoeiend vind is al die prietpraat er om heen.
Gibson kent tot mid seventy basicly maar 1 humbucker. Al die boutique dingen delen ze in categorieen die nooit bestaan hebben. Woodstock sound, Fillmore sound, Dick Betty sound, Beano sound....

Bij strats snap ik dat dan weer wel, misschien omdat ik daar wel wat meer van af weet kwa periode

Dirkdewaard
20 mei 2007, 12:53
Wolfetone Dr. Vintage schijnt het helemaal te zijn. Zelf heb ik een set, maar vind ze maar marginaal beter dan de BurstBuckers die in mijn R8 en R9 zitten en dan nog niets eens voor alle toepassingen. Maar voor een PAF geluid kan je ook erg goed terecht bij Fralin PAF clones, Timbuckers van Tim Shaw.

Let op dat BurstBuckers er in 4 soorten zijn. De alnico II varianten zoals je die in de custom shop modellen vind waarbij de BB #1 underwound is, #2 standaard en #3 overwound/hot. In de normale niet custom shop LP Standards van tegenwoordig zitten de BurstBucker Pro's met alnico 5's. Laatste klinken veel wolliger in vergelijking met de CS serie. De oude elementen uit de standard zoals je die nu in andere modellen vind, 490R en 498T doen het ook erg goed evenals de '57 classics. Het is maar net waar je van houdt.

Bare Knuckles raad ik persoonlijk niet aan. Niet mijn ding. Ik hou het persoonlijk op de BB #1 & #2.

Zo zie je hoe persoonlijk een element is. Geen een paf is het zelfde.
Ik heb een oude originele set paf's en een set Pat no. uit 1964 (alleen de sticker is anders) en een hele ikea kast met kopien. Allemaal klinken ze anders. Mijn voorkeur is om zover mogelijk bij Gibson elementen vandaan te blijven tenzij ze gemaakt zijn tussen 1957 en 1964. Ik heb nu een Bare K. P90 humbucker formaat in de neck van mijn gitaar en die vind ik op het moment beter klinken dan mijn echte PAF.
Paf staat niet voor goed of best, het hangt van zoveel dingen af hoe een gitaar klinkt en alle elementen klinken anders in een andere gitaar.

@ pepe Gibson had inderdaad maar 1 soort PAF, maar elke paf klinkt dus anders. Luister naar Eric Clapton (bluesbreakers) Peter Green (blue horizon series), Mark Knopfler (alle nieuwere CD's + het live DVD concert) of the Allman Brothers (Live at Fillmore) Alle gitaren zijn "hetzelfde" maar klinken totaal anders, ik dat Duane Allman zijn elementen een keer meenam naar een andere (PAF) gitaar omdat ze beter klonken. Natuurlijk zit er ook een gezonde dozes marketing in het hele verhaal.

Eigenlijk klinkt mijn gitaar met alles goed, de rest is gewoon een mierenneuk hobby. :)

Pepe
20 mei 2007, 13:34
@ pepe Gibson had inderdaad maar 1 soort PAF, maar elke paf klinkt dus anders. Luister naar Eric Clapton (bluesbreakers) Peter Green (blue horizon series), Mark Knopfler (alle nieuwere CD's + het live DVD concert) of the Allman Brothers (Live at Fillmore) Alle gitaren zijn "hetzelfde" maar klinken totaal anders, ik dat Duane Allman zijn elementen een keer meenam naar een andere (PAF) gitaar omdat ze beter klonken. Natuurlijk zit er ook een gezonde dozes marketing in het hele verhaal.

Eigenlijk klinkt mijn gitaar met alles goed, de rest is gewoon een mierenneuk hobby. :)


true dirk, cant cure a sick guitar with a great puppy

maar euh, ken de BN niet dus kan daar geen zinnig woord over zeggen
niettemin, dat Beano geluid van Clapton bijvoorbeeld... dat is een Dallas Rangemaster en Peter Green is een verkeerd aangesloten pickupje
Ik zou het logischer vinden wanneer je dat geluid wil benaderen om een treblebooster er tussen te hangen of wat om te solderen

Ik ben ook wel gevoelig voor marketingpraatjes maar dan moet het een beetje technisch onderbouwd worden at least

Dirkdewaard
20 mei 2007, 20:33
true dirk, cant cure a sick guitar with a great puppy

maar euh, ken de BN niet dus kan daar geen zinnig woord over zeggen
niettemin, dat Beano geluid van Clapton bijvoorbeeld... dat is een Dallas Rangemaster en Peter Green is een verkeerd aangesloten pickupje
Ik zou het logischer vinden wanneer je dat geluid wil benaderen om een treblebooster er tussen te hangen of wat om te solderen

Ik ben ook wel gevoelig voor marketingpraatjes maar dan moet het een beetje technisch onderbouwd worden at least

Het is nooit bewezen dat Eric C. echt een Rangemaster gebruikte. Peter Green gebruikte niet aleen maar de "out of fase" stand en dit is juist leuk om in een signature pickup te hebben. Kijk versterkers, schoeren, opnamemethoden enz enz dat maakt inderdaad het geluid anders, klopt.
Het technisch onderbouwde aan dit verhaal is dat ze de sterkte in ieder geval benaderen van de originele elementen van die persoon en dus het geluid. (<- dit is de marketing)

Yamhammer_71
21 mei 2007, 00:14
Bare Knuckle Mules zijn idd fantastisch.
Zoals Drap al zei: verwacht geen enorme output. Ze rocken daareentegen wel enorm en hebben clean echt heel erg veel karakter. Heel erg 'woody', warm en vintage. Puur BLUES. Denk aan het nummer van Gary Moore (origineel Peter Green)- Need your love so bad. Exact te kopieeren.

Ik ben er persoonlijk niet zo fan van omdat mn Muled-LP teveel als een semi-acoustische gitaar klonk (met name het halselement). Prachtig als je veel hout van de gitaar wilt horen, maar ben toch meer een hardrock-fanaat. Vandaar overstap naar wat hogere output-elementen.

Yamhammer_71
21 mei 2007, 01:14
Bare Knuckles raad ik persoonlijk niet aan. Niet mijn ding. Ik hou het persoonlijk op de BB #1 & #2.

Welke heb je geprobeerd dan? Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat het jouw ding niet is, maar ben benieuwd welke je hebt geprobeerd.

Bare Knuckles hebben namelijk een heel ander karakter dan bijv Gibson elementen; het reageert direct op aanslag + andere techniek vereist. Als je clean wilt fingerpicken dan moet je rechterhand een goede techniek hebben om het mooi te laten klinken. Verschillende plectrums (dikte, etc) maken meteen al verschil uit bij deze elementen. Beetje lomp gezegd: een 'poepgitarist' haalt er niet zo makkelijk een mooie of goede sound uit. Dat vind ik een dik pluspunt: de gitarist zelf maakt bij deze pickups de sound en dat kan vreselijk slecht zijn of grandioos mooi.

The Underdog
21 mei 2007, 01:30
^^Plectrums maken ALTIJD een verschil uit. Ik heb het probleem dat ik mijn favoriete plectrums niet meer kan vinden in de winkels, met als gevolg dat mijn gitaren te dof klinken. De plaats waar je een snaar aanslaat maakt ook enorm veel verschil uit.

Yamhammer_71
21 mei 2007, 01:39
^^Plectrums maken ALTIJD een verschil uit. Ik heb het probleem dat ik mijn favoriete plectrums niet meer kan vinden in de winkels, met als gevolg dat mijn gitaren te dof klinken. De plaats waar je een snaar aanslaat maakt ook enorm veel verschil uit.

Klopt, is zeker belangrijk. Ik heb een hekel aan dunne plectrums, die vind ik toonloos. Mijn favoriete plectrum is momenteel de 'Bare Knuckle Pickups'-plectrum...die kreeg ik laatst bij de pickups en is meteen goed bevallen. Natuurlijk is het als extra'tje en standaard-service van BKP, maar was op 'slag' verliefd...vrij dikke plectrum (niet buigbaar) met als gevolg dat ik heel goed invloed kan uitoefenen op de toon d.m.v hard aanslaan (veel punch) of zacht etc...+ wat jij zegt: de plek waar je ze aanslaat.
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe pickups + CTS pots gaan klinken vooralsnog...liggen nu bij gitaarbouwer :)

Wizz
21 mei 2007, 14:24
Tussen de verschillende exemplaren van één en hetzelfde element kunnen grote verschillen zitten in output, bereik en karakteristiek. Ik ben gek op Gibson '57 Classic, Gibson '57 Classic Plus en Gibson 490T/R, maar weet uit ervaring dat je er ook pech mee kan hebben. In één van mijn Customs zit een heel "standaard" setje, de `57 Plus bij de brug en de gewone '57 bij de nek. Dit klinkt fenomenaal, dus ik kocht nog zo'n setje voor een van m'n andere Customs, en toen viel het ineens tegen : Volumebalans viel niet te vinden, de brug klonk te schel en de nek te jazzy (getverderre !). Heb ze toen simpelweg verwisseld en... voila ! Het verschil met de andere Custom is nu nagenoeg nihil.
Later zag ik, bij een bezoek aan de Gibson Nashville Plant, bij de Electronica Dept. een tiental Classic`57 elementen in testbanken en daar werden mijn bevindingen bevestigd : Geen twee hadden hetzelfde beeld op de scoop!
En dat is altijd al zo geweest. Ik mocht recent van een vriend een geheel originele '58 Sunburst bruiklenen voor in de studio, maar mijn Customs bliezen het kreng (ter waarde van een slordige 20.000 dollar !) er helemaal uit...

Wizz

Dirkdewaard
21 mei 2007, 14:30
Ik mocht recent van een vriend een geheel originele '58 Sunburst bruiklenen voor in de studio, maar mijn Customs bliezen het kreng (ter waarde van een slordige 20.000 dollar !) er helemaal uit...

Wizz

Hi, een '58 sunburst LP? Voor 20.000? ik koop hem voor 25.000!

Wizz
21 mei 2007, 14:33
Hi, een '58 sunburst LP? Voor 20.000? ik koop hem voor 25.000!

Maar wat ik dus eigenlijk bedoel : Zo goed is 'ie niet, als gitaar... wel een goede investering.

Wizz

Dirkdewaard
21 mei 2007, 14:35
Maar wat ik dus eigenlijk bedoel : Zo goed is 'ie niet, als gitaar... wel een goede investering.

Wizz

Zeker als ze tegenwoordig voor 250.000 worden verkocht.

ACSlater
21 mei 2007, 14:37
De Seth Lover van Seymour Duncan die al eerder genoemd is in dit topic zou mijn keuze zijn. Seth Lover is de uitvinder van de PAF dus ga maar na :) Uit de soundclips van SD komt deze hb ook als beste naar voren imo.