PDA

View Full Version : tapped harmonics



Dootch
18 mei 2007, 08:20
Hallo allemaal.
Zelf ben ik meer thuis op Nylon dan op elektrisch.
Nu is mijn zoontje een solo-intro aan het instuderen (van als ik me goed herinner iets van Metallica). Kwam hij met de vraag wat tapped harmonics zijn die op de gp-tab staan.

Ik weet het dus ook niet! Ik weet goed genoeg wat harmonics zijn en hoe je de kunstmatig harmonischen uit een klassieke gitaar krijgt.
Wat tappen is op een elektrische lijkt me voor de hand te liggen (ik denk met de rechterhand op de toets hameren)...
Maar bij tapped harmonics moet ik passen...

Oh ja de noot op de notenbalk is bijvoorbeeld G (sol) en de tab zegt: 5de fret op 4 de snaar en daarboven staat dan geschreven:" Tapped Harm."

Wie helpt me mijn status van "papa weet alles" te herstellen :)

yanto
18 mei 2007, 09:21
Met tappen maak je een hammer en een pull-of met je rechterhand op de toets. Met een tap harmonic tap je licht boven de fret net zoals je een natural harmonic zou spelen. Je slaat hem nu alleen niet aan.

Dootch
18 mei 2007, 10:02
betekent dit met een rechter hand vinger op de snaar tappen boven de (in dit geval 5de) fret, zonder tot de fret door te dringen?

Het lijkt me dat je dan geen toon hebt want op het moment dat je vinger weer van de snaar afgaat resoneert de snaar dan weer over haar volle vrije lengte en dat doodt de eerder gevormde harmonische. Of toch niet? Of moet de "getappede" vinger blijven staan gedurende de gehele lengte van de noot?

M@rtijn
18 mei 2007, 10:33
Hier wordt precies verteld wat tapped harmonics zijn en hoe je ze moet gebruiken!

http://youtube.com/watch?v=GLBFEcvONGI

Bl44t44p
18 mei 2007, 13:35
Interesting! Had er nog nooit van gehoord :)

In welk nummer van Metallica zit het?

yanto
18 mei 2007, 13:46
betekent dit met een rechter hand vinger op de snaar tappen boven de (in dit geval 5de) fret, zonder tot de fret door te dringen?

Het lijkt me dat je dan geen toon hebt want op het moment dat je vinger weer van de snaar afgaat resoneert de snaar dan weer over haar volle vrije lengte en dat doodt de eerder gevormde harmonische. Of toch niet? Of moet de "getappede" vinger blijven staan gedurende de gehele lengte van de noot?

Je moet heel snel en licht de snaar aanraken. De harmonic klinkt dan gewoon door.
Om dit bij de 5e fret te doen is misschien wel wat vreemd. Deze zou je ook 'normaal' kunnen spelen.
Vaak fret je een noot met je linkerhand en tap je de harmonic een octaaf hoger.

Dootch
18 mei 2007, 15:32
Interesting! Had er nog nooit van gehoord :)

In welk nummer van Metallica zit het?


Even mijn zoon gebeld (ik zit op het werk :sssh: )

Het nummer is inderdaad van metallica en heet "fade to black".

Eigenlijk is dit dus de techniek die we op klassieke gitaar een "kunstmatige harmonische" noemen. Linkerhand neemt de fret en de rechterhand speelt 12 fretten verder de harmonische door met de RH wijsvinger de snaar te dempen en met de RH ringvinger de snaar aan te slaan.

In deze intro zijn het maar twee noten,
de G op snaar 4 positie V
en de B (si) op snaar 3 op fret IV

Toch weer wat bijgeleerd

Harald
18 mei 2007, 15:36
Ken verder weinig tot geen Metallica, maar vermoed idd dat de genoteerde fret in de tab gewoon gefret wordt terwijl de harmonic 12 frets hoger met de andere hand getapt wordt. Die video laat het goed zien. Werkt trouwens ook op klassieke gitaar prima. Zie Spanish Fly van Van Halen

Edit, zit ik net dat videootje te bekijken...

Guitarmania
21 mei 2007, 19:31
Linkerhand neemt de fret en de rechterhand speelt 12 fretten verder de harmonische door met de RH wijsvinger de snaar te dempen en met de RH ringvinger de snaar aan te slaan.

Je hebt hem ook bij andere intervallen. Het zijn flagiolets. Je kunt ze idd pakken op het octaaf, maar ook op de 5th en de 6th. En als je heel gevoelig bent ook op effe voor de terts en effe voor de kwart. 12, 5 en 6 zijn echter het meest bruikbaar.