PDA

View Full Version : Met of zonder ingebouwd element.



reitse
17 mei 2007, 22:18
hey,

ik ben de laatste tijd geïntereseerd in een nieuwe akoestische gitaar,
Hij moet staalsnarig zijn en als het kan elektrisch versterkt worden.
nu zag ik in een gitaarwinkel losse elementjes om erin te zetten.
Wat is precies het verschil tussen gitaar kopen waar het ingebouwd is of een gitaar kopen en dan los erbij element kopen?

Ik heb al wat gezien, een Crafter GA 6, is dit wat?

reitse

LaurentB
17 mei 2007, 23:17
Veel elementen die je achteraf inbouwt vereisen geboor en gezaag in je gitaar. Een gitaar net vooraf ingebouwd element heeft al de benodigde aansluitingen en toonregeling. Daar is al in geboord en gezaagd.
Voordeel van achteraf aanbrengen is dat je vooraf volledig vrije keuze in de akoestische kwailiteiten van je gitaar hebt en achteraf in de keuze van je element.

Harald
18 mei 2007, 11:15
Is het vooraf ingebouwd, ben je minder flexibel (zoals Laurent al aangeeft) voordeel is wel dat je de combinatie van de gitaar met het element gelijk kunt beoordelen. Vooraf ingebouwd zul je ook iets minder kwijt zijn voor de pickup dan als je die later laat inbouwen.

Nadeel is dan weer dat als je net iets anders wil dan dat er in zit, dat weer niet kan. Hangt allemaal erg af van het soort geluid dat je zoekt, en of het versterkte geluid belangrijker is dan het onversterkte.

Verschillende soorten pickups leveren echt een totaal ander geluid op, en het echt natuurlijke akoestische geluid krijg je eigenlijk nergens mee. (Ook niet met microfoons, tenzij je ergens speelt waar de PA uitstekend is en het niet al te hard hoeft. Microfoons zullen al snel een probleem opleveren met feedback. Erik Vaarzon Morel wel eens in Apeldoorn in de grote zaal gehoord met een clip on microfoontje, dat klonk erg goed. Maar heb hem later op een goedkope installatie gehoord, dat was gelijk een stuk minder. Je bent dan erg afhankelijk van wat er is, en ook van degene die het bedient) Qua pickups klinkt echt alles verschillend. Piezo, Piezo met microfoon is weer heel anders dan bv. de magnetische elementen zoals een Fishman Rare Earth. Een I-beam is weer anders, en ook het Taylor Expression System is weer anders.

Ook belangrijk is in hoeverre je van alles op de gitaar wil kunnen regelen of niet. Dat bepaalt weer of je een preamp met eq moet laten inbouwen wat weer meer zaagwerk met zich meebrengt. De involoed van zo;n kastje in je gitaar op je onversterkte geluid valt trouwens wel mee. Behalve bij een mooie vintage gitaar zou ik daar niet zo veel moeite mee hebben.

Laat je het later inbouwen is wel een nadeel dat je van te voren niet weet hoe de pickup met jouw gitaar werkt. Niet alle combinaties zijn weer even gelukkig.

Gezien het soort gitaar waar je aan denkt, ben ik geneigd te denken dat in jouw geval het het beste is om een gitaar met ingebouwde pickup te kopen, tenzij je echt voorlopig nog niet versterkt wil spelen, en daar later best nog wat voor wilt uitgeven, mocht dat op een gegeven moment toch moeten. Dan zou je nu wat extra geld in een betere gitaar kunnen steken.

Blend
18 mei 2007, 11:19
Een ingebouwde pick-up is sowieso nooit weg ..

Harald
18 mei 2007, 13:46
Een ingebouwde pick-up is sowieso nooit weg ..

Klopt, die klankgat pickups willen er wel eens uitvallen :D (heb het al eens meegemaakt bij een optreden van Sacksioni... is niet leuk als je op het podium zit. Gelukkig had hij gereedschap bij zich.)

Pais
18 mei 2007, 14:29
Een ingebouwd elementje heeft, naast de kosten, ook nadelen als je hem niet vaak gebruikt. Ik zit vaak buiten te spelen, mn gitaar verdraagt stof, zand, soms regen. Ik ben blij dat er geen pickup in zit, want dit soort dingen lijkt het me niet tegen bestand.

Als het een studiegitaar is, zou ik het ook gewoon een studiegitaar houden. Jezelf opnemen als een manier van jezelf kunnen beoordelen / je fouten kunnen horen, is ook heel goed te doen door een goedkoop microfoontje in je geluidskaart te prikken en op te nemen via de pc. Daar heb je geen pickup voor nodig.

shidan
18 mei 2007, 23:02
hey,

ik ben de laatste tijd geïntereseerd in een nieuwe akoestische gitaar,
Hij moet staalsnarig zijn en als het kan elektrisch versterkt worden.
nu zag ik in een gitaarwinkel losse elementjes om erin te zetten.
Wat is precies het verschil tussen gitaar kopen waar het ingebouwd is of een gitaar kopen en dan los erbij element kopen?

Ik heb al wat gezien, een Crafter GA 6, is dit wat?

reitse
Het grote verschil is dat een serieus element je met inbouw kosten grosso modo 250 euro kost los van de aanschafprijs van een gitaar . Ik denk dat dat ook ongeveer de prijs is van een instap Crafter.

Waarom moeten jongens en meisjes die akoestisch beginnen altijd in principe 'Ahoy' vullen en bedienen? Koop voor 250 Euro een leuke tweedehands gitaar en zorg dat je nooit in 'Ahoy' komt te staan. :hippie:

bert k
18 mei 2007, 23:09
Een ingebouwd elementje heeft, naast de kosten, ook nadelen als je hem niet vaak gebruikt. Ik zit vaak buiten te spelen, mn gitaar verdraagt stof, zand, soms regen. Ik ben blij dat er geen pickup in zit, want dit soort dingen lijkt het me niet tegen bestand.
.
Nou, dat denk ik toch niet. Dat element zit helemaal ingebouwd (onder de brug) en heeft daar het minste last van al die gruwelen die jij je gitaar aandoet :) Als de rest van je gitaar er tegen kan, dan toch zeker het element.

reitse
19 mei 2007, 22:22
maar een Crafter GA 6 is wel goed? hij kost 300 euro ongeveer.

Pais
19 mei 2007, 22:34
Nou, dat denk ik toch niet. Dat element zit helemaal ingebouwd (onder de brug) en heeft daar het minste last van al die gruwelen die jij je gitaar aandoet :) Als de rest van je gitaar er tegen kan, dan toch zeker het element.

Maar ook de eq-schuifjes en kopjes van de preamp die je dan bovenop de kast heb zitten?

(geen idee of het ook zonder kan :dontgeti: maar bij het zien van schuifjes en knopjes in akoestische gitaren zijn mijn gewoontes inderdaad "gruwelen". )

peter_heijnen
20 mei 2007, 08:29
geen idee of het ook zonder kan

gelukkig wel. Piezo, of nog beter b-band strip onder de kam laten inbouwen en nog een klein preampje incl batterijclip in de klankkast. de jackout kan rechts aan het eind van de body waar dan bij de veel gitaren de knop voor de gitaarband zit.

Flipkoos
20 mei 2007, 10:34
In mijn Simon and Patrick heb ik een Fishman Acoustic Matrix Natural I in laten bouwen.
Perfecte versterking, en aan de gitaar zie je helemaal niets! Ik heb er één va marktplaats op de kop weten te tikken voor 50 euro (ik heb alles van marktplaats ghehe), nieuw zijn ze rond de 150.
Het is een actief element, met voorversterkertje in de plug. Hoef je nooit meer te draaien of te schuiven. Enige nadeel is dat je de snaren er af moet halen als je het 9-volt blokje moet vervangen. Maar dat hoeft gelukkig niet zo vaak, en dat is bij sommige gitaar zelfs nodig als je toch knopjes en schuifes op de buitenkant hebt. Bij mijn Ovation en mijn Seagull in ieder geval wel.
Maar de Fishman is echt een aanrader!
Geeft een hele goede natuurlijke versterking!

http://www.dguitarparts.com/images/fMatrix.jpg

Tupelo
20 mei 2007, 13:11
Veel gitaren met ingebouwde elementen doen het net niet voor mij.

Als je laat inbouwen heb je keuze over je klankkleur; waarom zou je dat niet willen? :dontgeti:

Weet overigens niet wat de vervangopties zijn bij gitaren die met element/piezo geleverd worden; maar dat zal ook niet mals zijn, wat dat zal kosten.

Blend
21 mei 2007, 19:27
Klopt, die klankgat pickups willen er wel eens uitvallen :D (heb het al eens meegemaakt bij een optreden van Sacksioni... is niet leuk als je op het podium zit. Gelukkig had hij gereedschap bij zich.)

Ik bedoel niet als alternatief, maar het is toch sowieso nooit weg als in je gitaar al 'n pick-up zit? Ik gebruik mijn gitaar ook maar weinig versterkt, maar áls je 'n keertje versterkt moet spelen, is het reuze handig!

Harald
21 mei 2007, 20:45
Eum... 'only being serious' ;) Een pickup in je gitaar kan altijd van pas komen.

Maar verwacht van vooraf ingebouwde pickups in een goedkope gitaar niet al te veel. En zit er geen in, dan is zo'n M1 van LR Baggs best een goedklinkend, betaalbaar en snel installeerbaar idee als je het toch ineens nodig hebt.

Heb in mijn Alhambra een Fishman stereo blender zitten, bepaald niet de goedkoopste, en ook zeker niet slecht, maar qua pickup legt dat het toch echt af tegenover de (Maton) AP5 die in mijn Maton zit. Heerlijke podiumgitaar!

Voorval met Harry's Bozo en het element wat loskwam heb ik trouwens wel meegemaakt, zou niet al te happy zijn als me dat op het podium overkwam. Maar goed, gisteren ook even staan klooien met een 'kapotte' kabel. Andere gitaar geprobeerd, leverde niets op, kabel vervangen, had weer geluid. (Terwijl ondertussen de band gewoon doorgaat op een door mij ingezette Ghostriders omdat er even een ander technisch probleem opgelost moest worden. Prompt verlies ik mijn signaal...tegen de tijd dat ik weer up and running was was Ghostriders gemuteerd in een soort blues in A waar de saxofonist Yakety Sax overheen speelde. Leuk zo'n jamsessie avond :D) Pak net de weigerende kabel om hem te repareren, prik hem eerst even in de versterker, doet hij het gewoon weer :( Er waren gisteren zeker gremlins 'in da house'

Jedeel
21 mei 2007, 22:45
Pak net de weigerende kabel om hem te repareren, prik hem eerst even in de versterker, doet hij het gewoon weer

In zo'n geval knip ik beide jacks met zo'n 10 cm kabel eraf. Soldeer ze los en monteer ze opnieuw aan de kabel.
De storing mag niet weer optreden.
Maar......oeps.... ik ben nu off-topic. :-)

bert k
21 mei 2007, 23:02
Tijdens Ghostriders? Dat liedje duurt maar een paar minuten...:D

Harald
22 mei 2007, 12:28
Tijdens Ghostriders? Dat liedje duurt maar een paar minuten...:D

Ben ook zo snel ;) zoals gezegd, het veranderde geleidelijk in een bluesje waarop iemand mee ging zingen, daar is het een sessie voor.

Mooie van deze kabels is trouwens dat ze zonder soldeerbout te repareren zijn. Binnenader een beetje uitlaten steken en afstrippen, en een klein gat door de buitenste laag zodat een schroefje contact kan maken met de aardemantel. Was erg blij toen ik daar achter kwam. Solderen is niet mijn sterkste kant.

LaurentB
22 mei 2007, 13:04
Ben ook zo snel ;) zoals gezegd, het veranderde geleidelijk in een bluesje waarop iemand mee ging zingen, daar is het een sessie voor.

Mooie van deze kabels is trouwens dat ze zonder soldeerbout te repareren zijn. Binnenader een beetje uitlaten steken en afstrippen, en een klein gat door de buitenste laag zodat een schroefje contact kan maken met de aardemantel. Was erg blij toen ik daar achter kwam. Solderen is niet mijn sterkste kant.

Oh, DIE kabel! Die was me laatst al opgevallen, dat je die had. Zo een heb ik ook, maar die is OOK al eens gaan haperen, inderdaad. Nu begrijp ik ook waarom er levenslang garantie op zit, want je kunt ze moeiteloos herstellen.

Harald
22 mei 2007, 23:28
Ach kom, zeg nu zelf, mijn spullen zijn een stuk beter op orde dan toen ik nog in Eindhoven werkte. Het bromt, piept en kraakt allemaal een stuk minder. Om van mijn zelfgebouwde en zelfspelende flanger die ik toen had nog maar te zwijgen. Eigenlijk zelden nog ellende op het podium wat dat betreft.