PDA

View Full Version : Het vervangen van 1 fret: is dat mogelijk?



the sure thing
17 mei 2007, 22:08
Hallo,

Mijn Fender MIJ uit 1987 is op z'n eindje. Alle frest zijn al een keer gevlakt geweest, en de frest in de lage regionen zijn redelijk zwaar uitgesleten. Eén fret (de 3e, gerekend vanaf de kop) is zelfs zo versleten dat er bijna geen toon meer mee te maken is. Is het mogelijk alleen die fret (te laten) vervangen? Ik heb namelijk ooit gehoord dat dat niet kan, omdat het effect heeft op de afstelling van alle andere frets. Helemaal herftetten vind ik geen optie, want dat is de gitaar niet meer waard.

Squier4ever
17 mei 2007, 22:16
Hallo,

Mijn Fender MIJ uit 1987 is op z'n eindje. Alle frest zijn al een keer gevlakt geweest, en de frest in de lage regionen zijn redelijk zwaar uitgesleten. Eén fret (de 3e, gerekend vanaf de kop) is zelfs zo versleten dat er bijna geen toon meer mee te maken is. Is het mogelijk alleen die fret (te laten) vervangen? Ik heb namelijk ooit gehoord dat dat niet kan, omdat het effect heeft op de afstelling van alle andere frets. Helemaal herftetten vind ik geen optie, want dat is de gitaar niet meer waard.

wat dacht je van een nieuwe nek?
All parts nek voor 100 euro, is licensed by fender ook nog!

wietse
17 mei 2007, 22:40
1 fret kan, maar het is erg veel werk die fret moet dan namelijk een stuk platter worden gevijld zodat hij past bij de andere frets.
ik heb dit gedaan bij m'n klira kentucky daar zat in 1 fret een deuk , probleem is dat die oude klira's superplatte frets gebruikten en dat fretdraad is niet meer verkrijgbaar.
dus enorm veel geschuur en gevijl voordat het goed was, een expert kan in die tijd een hals herfretten volgens mij.
ander halsje is inderdaad goedkoper.

Eko
18 mei 2007, 00:25
Ik denk dat het best wel eens xo zou kunnen zijn dat de axe het waard is. Als de frets zo versleten zijn is dat niet omdat hij zo slecht klinkt. Een herfret zal ergens rond de 150 euro`s liggen. Ik zou het de moeite waard vinden. Stuur maar eens een foto.

fred dons
18 mei 2007, 09:34
een truuk om dat op te lossen is de laatste fret (21 of 22 afhankelijk van de neck) voorzichtig te verwijderen en die om te wisselen met de 3e fret, zo blijf je "dezelfde" frets met de zelfde feel houden op de toets, en op de laatste positie zet je dan een nieuwe fret die je dan individueel kan vlakken (je hoeft immers geen rekening meer te houden met de volgende frets)

als je twijfelt vanwege de waarde denk dan eens aan bijvoorbeeld vervangen met een all parts neck, kun je al voor eur 75 klaar zijn en dan kun je weer jaren voor uit

vulvasonic
18 mei 2007, 11:16
Ik heb ooit 1 fretje moeten laten vervangen op een van mijn strats. Was goedkoop en is goed gedaan. Geen enkel probleem voor een man als Patrick Koopman.

the sure thing
18 mei 2007, 11:45
Dank voor de reacties tot dusver. Waar kan ik zo'n allparts neck kopen? Ik woon in de buurt van Arnhem...

vulvasonic
18 mei 2007, 11:47
Dank voor de reacties tot dusver. Waar kan ik zo'n allparts neck kopen? Ik woon in de buurt van Arnhem...

Dan is Patrick Koopman maar een klein stukje weg. :)

fred dons
18 mei 2007, 12:06
als het met Patrick niet mocht lukken dan heeft de String in Amsterdam all parts neks (je moet ze even bellen of ze nog op voorraad zijn, er komen regelmatig nieuwe zendingen binnen)