PDA

View Full Version : Ervaringen met Fender Player Classic '50s



Petekay
17 mei 2007, 19:17
Heeft iemand ervaring met de
Fender Classic Player '50s Stratocaster (made in mexico)
Gitaar is helemaal vintage-style (maar zijn dat dan wel echte vintage parts?)
zie hier:
http://www.musiciansfriend.com/product/Fender-Classic-Player-50s-Stratocaster?sku=512766&src=3SOSWXXA

Ik wil hem morgen in ieder geval proberen in de winkel. Ik heb laatste een Fender standard strat. in mijn handen gehad (ook met maple nek) en speelde heerlijk.

2e vraag: Klopt het dan een '50 strat lichter in gewicht is dan een '60 ?

http://img3.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/0/3/0/424030.jpg

Eko
17 mei 2007, 19:37
De gitaar is niet helemaal volgens de exacte specificaties uit die periode. Veelal is het fretdraad niet vintage ( maar medium) ook de radius van het fretboard is iets anders. De halsprofielen zijn iets minder exact.Tevens is de gitaar gespoten in de moderne polylak i.p.v. de nitrolak. De p.u`s zijn modern i.p.v. tru vintage.
Dat mag ook wel als je ziet hoeveel prijsverschil er zit tussen deze mooie`Mexicaan en de US Vintage. De laatste kost op dit moment +/- 1800,-

Reb
17 mei 2007, 20:05
tremelo met 2 studs ipv 6 schroefjes, nice! :) Wat kost zo'n ding hier in Nederland?

Petekay
17 mei 2007, 20:37
tremelo met 2 studs ipv 6 schroefjes, nice! :) Wat kost zo'n ding hier in Nederland?

Bij mij om de hoek (Haarlem) kost hij EUR. 639
http://www.musicmaniacs.nl/pricelist.asp?HoofdGroepID=1&ObjectGroepID=3&MerkID=20

Maar in Duitsland koste ie Eur. 545:
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0009066-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

Reb
17 mei 2007, 20:40
Sorry voor het vervuilen van je topic, maar ik heb nog 1 vraag...

Is dit type ook met Rosewood fretboard te krijgen?

Dit is namelijk helemaal niet duur! :)

Petekay
17 mei 2007, 20:48
Sorry voor het vervuilen van je topic, maar ik heb nog 1 vraag...

Is dit type ook met Rosewood fretboard te krijgen?

Dit is namelijk helemaal niet duur! :)

ik heb dit type nog niet gezien met Rosewood. Maar wel de 60's player strat! voor dezelfde prijs!
Kijk meer eens op:
http://www.musicstore.de
http://www.musiciansfriend.com

Reb
17 mei 2007, 21:01
Nice! Dit ga ik even op mijn gemak bekijken.:)

Petekay
17 mei 2007, 22:07
Vraagje:
Klopt dat het geluid van bands zoals zoals
Radiohead, Knopfler, Metallica (soft songs), muse, dire straits, Red hot Chilipeppers etc. beter klinkt op een '60 strat dan een '50 strat?

Brammibal
18 mei 2007, 00:06
allemaal, behalve die van radiohead, die klinken beter op een 50s strat.

Eko
18 mei 2007, 00:21
Even voor de nietweters. De strat werd ooit op de markt gebracht met een simpele hals uit een stuk. Makkelijk te produceren en goedkoop en simpel te vervangen. Omdat de halzen snel sleten en dit makkelijk zichtbaar was werd het al langer bekende rosewood toegevoegd aan de toets. Ook werd de halspen niet meer via de achterzijde van de hals ingebracht , maar via de bovenkant. Een `50`s neck wordt ook wel een skunkstripe genoemd omdat daar het stripje rosewood in ligt. De eerste strats hadden een V-shape neck. In begin jaren 60 werd de hals ronder ( C-Shape) en werd er rosewood aan toegevoed tegen de slijtage.. Een `50 met een rosewood toets kan dus niet. Een `60`s met een V-shape evenmin. Ook werd bij de `62 strat een meerlaags slagplaat aangebracht.

Luke-wannabe
18 mei 2007, 01:54
God wat een hoop onwetenheid bij elkaar zeg..

jozum
18 mei 2007, 10:39
nog ff verder off topic, excuses, maar ben heel benieuwd naar het klankverschil tussen een rosewood hals en maple neck op een strat? Zit er zelf over te denken om de rosewood hals op mijn squier strat te vervangen, vind maple eigenlijk mooier..

arjanb01
18 mei 2007, 10:55
Strats met een Rosewood toets klinken warmer, strats met een maple hals klinken wat opener en pinniger...

Badman
18 mei 2007, 11:52
Als ik het goed voorheb is een 50's inderdaad lichter dan een 60's...

Gieul
18 mei 2007, 12:21
Wat is eigelijk het grote verschil tussen de Classic Player 50's en 60's modellen en de USA Standard? En zijn die verschillen het verschil in prijs waard?

Petekay
18 mei 2007, 13:57
Net naar gitaarshop geweest, de ' 50 / ' 60 Player strats waren niet meer voorradig. Volgens verkoper zijn ze niet aan te slepen.....

Hij had nog wel de Fender Telecaster Player. Geluid was zeer goed (eerlijk gezegd mooier dan de standard stratocaster). Ik vond wel een nadeel dat hij loeizwaar is, en de hals is een stukkie dikker dan de strat. De strat. vond ik persoonlijk wel iets lekkerder spelen (voor een beginner).

Eko
18 mei 2007, 18:24
Gieul kijk eens op Fender.com. Daar staan alle modellen incl. de beschrijving.

Petekay
19 mei 2007, 20:27
allemaal, behalve die van radiohead, die klinken beter op een 50s strat.

Zou het heel veel verschil maken t.o.v. een een '60 ? Bijv. de bekende chilipepper sound, krijg je die niet uit de '50 gitaar?

Dat zou jammer zijn, ik vind zo'n maple board prettiger dan rosewood.

Pepe
19 mei 2007, 20:55
God wat een hoop onwetenheid bij elkaar zeg..

haha, I am with you dude..

maar Luke, jij weet toch een hoop van de chilly Fenders... help die man eens...

FruscianteFan
19 mei 2007, 23:17
Zou het heel veel verschil maken t.o.v. een een '60 ? Bijv. de bekende chilipepper sound, krijg je die niet uit de '50 gitaar?

Dat zou jammer zijn, ik vind zo'n maple board prettiger dan rosewood.John Frusciante (gitarist van de Peppers) heeft naast meerdere Strats met rosewood toets ook een '55 Strat, met maple toets . Het kan dus prima.

GunMetalBlue
19 mei 2007, 23:20
God wat een hoop onwetenheid bij elkaar zeg..


Doed'rwatan

Luke-wannabe
20 mei 2007, 00:16
Okee.


haha, I am with you dude..

maar Luke, jij weet toch een hoop van de chilly Fenders... help die man eens...
:D Haha!! Ik ga even iets schrijven!

Ik denk dat je t best eentje rosewood toets kunt nemen. John heeft toch wel dat warmere Strat geluid.
Ik raad de TS daarom dus een 60's reissue aan. John speelt zelf ook het meeste op zijn Sunburst, Witte, en sinds kort ook Rode begin 60's stratocaster. Toch is het denk ik het best om gewoon beide gitaren eens een testritje te geven op een goeie amp. Dan kun je het verschil voor jezelf even goed bekijken.
Succes!

Orpheo
20 mei 2007, 02:09
het is kul dat je met een rosewood toets perse de sound van frusciante kan maken. zijn sound zit 'm in zijn vingers. of hij nu n strat of gretsch of les paul heeft. de een krijgt de frusciantetone met een 60ies strat, de ander met een ESP mirage, weer een ander met een gibson ES175. het gaat er vooral om dat je je EIGEN tone hebt, en niet de tone van een ander kopieert, maar je er door laat inspireren.

Petekay
20 mei 2007, 02:10
Dank voor al jullie goeie tips & info.

The Underdog
20 mei 2007, 02:26
Ik vind die '50's Strats verschrikkelijk spelen, hetzelfde geldt voor de '60's en '70's, zeker toen erna een Les Paul bespeeld heb. Vooral die vintage frets en die halzen vond ik enorm onconfortabel. Standard mexicanen daarentegen zijn echte pareltjes.

Pepe
20 mei 2007, 03:21
het is kul dat je met een rosewood toets perse de sound van frusciante kan maken. zijn sound zit 'm in zijn vingers. of hij nu n strat of gretsch of les paul heeft. de een krijgt de frusciantetone met een 60ies strat, de ander met een ESP mirage, weer een ander met een gibson ES175. het gaat er vooral om dat je je EIGEN tone hebt, en niet de tone van een ander kopieert, maar je er door laat inspireren.

hehe, eindelijk iemand die ingrijpt
zoveel onzin dat het weer vermakelijk was op zichzelf

Eko
20 mei 2007, 10:34
The underdog,
De moderne halzen hebben een makkelijker profiel, het modern C, omdat dat het meeste lijkt op een oude gesleten hals. Ook het afwerken van de rand van de hals draagt daar aan bij ( rolled edges). Het is echter wel zo dat een dikkere hals meer toon geeft. Met modern fretdraad kun je makkelijker benden. Het mooiste geluid ( zuiverste) om te begeleiden krijg je echter met vintage draad. Naarmate je dikkere frets hebt moet je de snaar meer naar beneden drukken om de noot te maken. De kans op onzuiverheden wordt dan wel groter. Het vintage draad vraagt meer van je eigen speeltechniek.

Luke-wannabe
20 mei 2007, 10:44
het is kul dat je met een rosewood toets perse de sound van frusciante kan maken. zijn sound zit 'm in zijn vingers. of hij nu n strat of gretsch of les paul heeft. de een krijgt de frusciantetone met een 60ies strat, de ander met een ESP mirage, weer een ander met een gibson ES175. het gaat er vooral om dat je je EIGEN tone hebt, en niet de tone van een ander kopieert, maar je er door laat inspireren.
Nou vind ik niet.
Ik weet niet hoe dat nou zit met jou, maar jij zit altijd te orakelen over die verschillende houtsoorten.
En of Frusciante nou een rosewood op maple toets heeft, een Strat of een Tele, een SG of een LP, hij zal inderdaad altijd als Frusciante klinken, maar afhankelijk van het type gitaar natuurlijk anders.
En ik denk dat het goed is om in het begin de tone van je idolen te 'imiteren'.
Je hebt namelijk meerdere idolen, en kan zo van alles wat mee pakken in je uiteindelijke eigen tone, feel en speelstijl.

En @ Pepe: Lul niet zo slap dat t onzin is wat ik zei. Er is wel degelijk verschil tussen een Strat met Rosewood of maple toets. Of jij (of wie dan ook) dat niet hoort is dat een 2de, maar laat je niet zo beschuldigend uit dan.

Pepe
20 mei 2007, 12:10
En @ Pepe: Lul niet zo slap dat t onzin is wat ik zei. Er is wel degelijk verschil tussen een Strat met Rosewood of maple toets. Of jij (of wie dan ook) dat niet hoort is dat een 2de, maar laat je niet zo beschuldigend uit dan.

Ik had het niet over u persoonlijk maar over het draadje in zijn geheel..

de bijdragen van Luke wannabe worden over het algemeen hogelijk gewaardeerd natuurlijk

mocht ik de indruk wekken dat... enfin excuus enzo

FruscianteFan
20 mei 2007, 12:17
Ik vind die '50's Strats verschrikkelijk spelen, hetzelfde geldt voor de '60's en '70's, zeker toen erna een Les Paul bespeeld heb. Vooral die vintage frets en die halzen vond ik enorm onconfortabel. Standard mexicanen daarentegen zijn echte pareltjes.Welk halsprofiel en welke fretdikte je fijn vindt is geheel persoonlijk.

heavy-metal-thunder
20 mei 2007, 12:54
Vraagje:
Klopt dat het geluid van bands zoals zoals
Radiohead, Knopfler, Metallica (soft songs), muse, dire straits, Red hot Chilipeppers etc. beter klinkt op een '60 strat dan een '50 strat?

zit er dan zo veel verschil op?? een American vintage 57RI strat en een 62Ri strat hebben dezelfde pu's. Oké, de rosewood toets gaat wat verschil geven en de body van een 57ri is lichter, maar zo'n hemelsbreed verschil geeft dat niet. Maar, de mexicaanse classic serie ken ik enkel in de telecaster modellen. En ik vond zo'n 50's classic wel oké.

heavy-metal-thunder
20 mei 2007, 13:01
Ik vind die '50's Strats verschrikkelijk spelen, hetzelfde geldt voor de '60's en '70's, zeker toen erna een Les Paul bespeeld heb. Vooral die vintage frets en die halzen vond ik enorm onconfortabel. Standard mexicanen daarentegen zijn echte pareltjes.

ik heb vroeger al een 57ri en 62 ri strat gehad. Klonken beiden goed (de 57 had meer ballen), maar ik kon er hoegenaamd niet op spelen. Die kleine fretjes en ronde toets lukten me niet. Ik greep altijd terug naar mijn les paul.

Tot ik onlangs toevallig een richwood tele in mijn bezit kreeg. Ik had er eens werk van gemaakt om ze goed af te stellen en heb op deze gitaar een tijdje gespeeld en dat viel nog wel best mee. Sinds een 6-tal weken heb ik een Fender 52ri tele en ik speel hier heel veel en heel graag op. Ook al heeft deze een wat ronde toets en kleine fretjes. Moraal van het verhaal: alles is gewoonte. EN achteraf is gebleken dat mijn stratten heel slecht waren afgesteld (maar ik was te lui om de slagplaat te verwijderen om de nek beter af te stellen).

Luke-wannabe
20 mei 2007, 21:36
Ik had het niet over u persoonlijk maar over het draadje in zijn geheel..

de bijdragen van Luke wannabe worden over het algemeen hogelijk gewaardeerd natuurlijk

mocht ik de indruk wekken dat... enfin excuus enzo
Ooh sorry man.!
Maar meen je dat van mijn opmerkingen gewaardeerd worden.. Of word ik nou wel in de maling genomen :D

Petekay
22 mei 2007, 11:53
Weet iemand waar HSS en MN voor staat? Bijvoorbeeld
Te koop: Standard Fat Strat HSS NEW! MN Midnight Wine

Op de site van Fender kan ik het niet vinden .

jimihattricks
22 mei 2007, 11:59
HSS is de pickup configuratie, dus 1 humbucker (H) bij de brug, en twee single coils (SS)..

MN is in dit geval de afkorting / code voor de kleur Midnight Whine..

in andere gevallen (tweedehands aankopen) wordt de afkorting mn nogal eens gebruikt om aan te geven dat een artikel in een 'mint' conditie verkeert (nederlands; z.g.a.n.)

Kim Wilson
22 mei 2007, 12:00
HSS staat voor de layout van de pickups. HSS betekent Humbucker-Singlecoil-Singlecoil.

MN weet ik zo niet...


EDIT>
Te laat...

Hendriks
22 mei 2007, 12:03
HSS staat voor de layout van de pickups. HSS betekent Humbucker-Singlecoil-Singlecoil.

MN weet ik zo niet...


EDIT>
Te laat...

MN Maple Neck

Petekay
22 mei 2007, 20:21
MN = Maple Neck
RW = Rosewood Hals
HSS = Humpbucker, single coil , single coil

Petekay
22 mei 2007, 20:25
Vandaag heb ik de '60 player stratocaster geprobeerd, wauw wat een goed geluid komt daaruit (getest met een buizenversterker)

Maar toch vond ik de mexicaanse standard strat. met Maple hals lekkerder spelen.

Dus ik ben eruit:
Een standard MN strat. aanschaffen en er Custom Shop '69 pickups inzetten


volgens mij een goeie combinatie zo.... Als iemand suggesties heeft hoor ik dat graag!