PDA

View Full Version : Fender



Hallie
16 mei 2007, 23:55
kennen jullie Fender Super 60 buizen?
zoja, worden die nog verkocht in winkels?

alavst bedankt, want ik wil het ZEKER weten gaan testen 8-) :)

Pepe
17 mei 2007, 00:22
... die zijn allaaang uit de schappen
Riviera amp, goed gemaakt, zwaar van gewicht en ook niet de meest lichtvoetige transparante Fender kwa geluid, scheurkanaal stond bij Fender nog in de kinderschoenen. Prijzen 2e hands zijn relatief laag -rond de 500-, zeker als je dat vergelijkt met de deluxe reverb, superchamp en Princeton II uit dezelfde periode. Waarom is mij een raadsel trouwens.

Eko
17 mei 2007, 08:36
Alleen nog gebruikt te vinden. Niet alles wat Fender ooit heeft gebouwd is een succes geworden. Het gewicht zit hem in de voedingen, die zijn wel goed. Kijk maar op marktplaats, daar staat er zo nu en dan wel een. Als je meer wilt weten over diverse versterkers is het handig om te kijken op het FDP ( Fender Discussion Page). Dat is een forumsite ( Amerikaans) waar alle Fendergekken zo ongeveer bij elkaar zitten. Gebruik de zoekfuncties en je komt heel veel te weten. Uiteraard moet je wel in het Engels kunnen werken.

Hallie
17 mei 2007, 10:51
en ook niet de meest lichtvoetige transparante Fender kwa geluid, scheurkanaal stond bij Fender nog in de kinderschoenen:

wat bedoelt Pepe daarmee?

opzich ben ik wel geintresseerd in die amp, relatief goedkoop, en buizen.

Eko
17 mei 2007, 11:22
Fender bouwde in het begin versterkers met een enkelkanaal. Ook een twin was eigenlijk een samenbouw van twee versterkers. ( vandaar twin) Beide bezaten een eigen regeling. Het waren echter allen versterkers zonder master of gainregeling. Een versterker bouwen met gain of zelfs highgain kost Fender wat meer moeite. Dat komt omdat ze het beroemde Fender cleane geluid niet willen verliezen. Om een goed clean geluid te willen hebben moet alles heel zuiver zijn afgesteld. Om een overstuurd geluid te maken moet het signaal wat vuiler staan.Marshall heeft het clean geofferd om een mooi overstuurd ( drive of gain) geluid te krijgen. Dit wordt o.a. gedaan door meer spanning op de buizen te zetten in de voorversterker. Dit wordt wel eens heter genoemd.
Voor mensen die een highgain versterker zoeken , voor metal, is Fender nog steeds niet de aangewezen bouwer. Voor mensen die alleen maar rock spelen met een bijna natuurlijke oversturing kun je uitstekend bij Fender terecht.
Niet alle buizen versterkers zijn beroemd geworden en sommige zijn zelfs berucht vanwege hun slechte onderdelen. Maar ook die hebben hun liefhebbers. Fender 75 is er zo een. Wel buizen , maar bekend om de mindere onderdelen.

Hallie
17 mei 2007, 15:08
oke wist ik niet;)

maar heeft de fender super 60 dan wel een goede clean, en "fender overdrive"? dus tja.. matig.. of is de clean daarvan ook minder?

zou het dan wel en niet een aanrader zijn, om thuis mee te oefenen, of in een bandje?

of zou ik dan beter naar iets anders moeten kijken?

Chris Winsemius
17 mei 2007, 15:14
Fender bouwde in het begin versterkers met een enkelkanaal. Ook een twin was eigenlijk een samenbouw van twee versterkers. ( vandaar twin) Beide bezaten een eigen regeling. Het waren echter allen versterkers zonder master of gainregeling. Een versterker bouwen met gain of zelfs highgain kost Fender wat meer moeite. Dat komt omdat ze het beroemde Fender cleane geluid niet willen verliezen. Om een goed clean geluid te willen hebben moet alles heel zuiver zijn afgesteld. Om een overstuurd geluid te maken moet het signaal wat vuiler staan.Marshall heeft het clean geofferd om een mooi overstuurd ( drive of gain) geluid te krijgen. Dit wordt o.a. gedaan door meer spanning op de buizen te zetten in de voorversterker. Dit wordt wel eens heter genoemd.
Voor mensen die een highgain versterker zoeken , voor metal, is Fender nog steeds niet de aangewezen bouwer. Voor mensen die alleen maar rock spelen met een bijna natuurlijke oversturing kun je uitstekend bij Fender terecht.
Niet alle buizen versterkers zijn beroemd geworden en sommige zijn zelfs berucht vanwege hun slechte onderdelen. Maar ook die hebben hun liefhebbers. Fender 75 is er zo een. Wel buizen , maar bekend om de mindere onderdelen.

Ff 'n correctie:
de Twin heet Twin omdat er 2 speakers inzitten. De twins zijn altijd 2 kanaals geweest maar dan meer in de zin v/e andere klank of wel of geen tremolo en/of reverb dan clean en scheur.
De jaren 60 Marshalls zijn gebasseerd op 'n eind jaren 50 Fender Bassman maar hebben 'n andere "voicing" en LAGERE spanningen in de preamp.
De Fender 75 en vergelijkbare Fenders uit die periode hebben bijvoorbeeld meestal "betere" condensatoren dan eind jaren 70 exemplaren.

Hallie
17 mei 2007, 15:50
Mischien wat offtopic

maar ik ben van plan een fender buizen te kopen. 2e hands.
paar vragen(hopelijk kunnen jullie me helpen=))
1e:
2e handse buizen versterker, wordt je dan niet vaak opgelicht, en buizen vervangen, is dat duur?, potmeters vervangen is dat duur?

2e:
ik zag een Fender blues deluxe staan. is 500 euro (te) duur voor een 2e handse?

Mitch
17 mei 2007, 16:10
1e:
2e handse buizen versterker, wordt je dan niet vaak opgelicht, en buizen vervangen, is dat duur?, potmeters vervangen is dat duur?


Ja, met 2ehands buizenversterkers word je vaak opgelicht, kun je de klok op gelijk zetten. Vooral opletten dat er geen PVC buizen in zitten.

Voor prijzen van buizen kun je eens kijken op www.drtube.nl
Potmeters zijn niet duur, het is vaak vooral het in- en uitbouwen van een versterker die het wat duurder kan maken door het arbeidsloon, maar dat spreekt voor zich.

Pepe
17 mei 2007, 16:54
Ja, met 2ehands buizenversterkers word je vaak opgelicht, kun je de klok op gelijk zetten. Vooral opletten dat er geen PVC buizen in zitten.


haha..

but seriously
Als een amp niet kraakt, zoemt, kroketten frituurt maar gewoon een hard zuiver geluid produceert issie goed. Soms kan een amp na een tijdje pas gaan pruttelen dus als je iets uitprobeert, doe dat dan minstens een half uur.

Mocht er onverhoopt toch iets mis mee gaan dan zijn hier genoeg mensen op dit forum die je kunnen helpen.

jacky
17 mei 2007, 17:04
Fender super sixty is best een aardig ampje ik gebruikte hem met het overdrive kanaal als clean dus gain laag en volume wat hoger

Clean kanaal vond ik matig

Lastig aan te repareren

Hallie
17 mei 2007, 17:06
oke!

ik weet nog niet precies welke amp.. iig staat fender bovenaan;)

maar.. pvc buizen =\ maar als je het probeert heeft het ook geen geluid, ik probeer het sowieso.

maargoed.. ik vertrouw 2e hands niet echt.

Kim Wilson
17 mei 2007, 17:42
€500 voor een Blues Dlx is teveel. Daarvoor kun je ook een Hotrod Dlx halen.

Als je geduldig bent, kun je rond de €750 wel aan een oude Bandmaster Reverb komen. Inclusief lomp grote originele 2x12 cab.

Squier4ever
17 mei 2007, 17:52
€500 voor een Blues Dlx is teveel. Daarvoor kun je ook een Hotrod Dlx halen.

Als je geduldig bent, kun je rond de €750 wel aan een oude Bandmaster Reverb komen. Inclusief lomp grote originele 2x12 cab.

ik vind een blues lekkerder klinken dan een hotrod..

rinaldo
17 mei 2007, 18:48
Fender 75 is er zo een. Wel buizen , maar bekend om de mindere onderdelen

ik heb jaren op een fender 75 gespeelt en ik moet zeggen dat ik eigenlijk best wel spijt had dat ik dat ding verkocht heb, het is een prima versterker en ik vond het scheur kanaal best wel oke, en hij had ook nog eens de mogelijkheid om hem op 25 watt te zetten.

daar had ik hem dan ook altijd op staan en dat klonk prima.
dus ondanks de schijnbaar mindere onderdelen, vond ik het een prima klinkende versterker.

Kim Wilson
17 mei 2007, 18:50
ik vind een blues lekkerder klinken dan een hotrod..
Dat kan, maar €500 is wel boven de marktwaarde van een Blues Dlx.

Squier4ever
17 mei 2007, 19:04
Dat kan, maar €500 is wel boven de marktwaarde van een Blues Dlx.

nee nieuw betaal je die wel hoor ook in Duitsland

Hallie
17 mei 2007, 19:13
nieuw issie bij feedback 740, de blues dlx

maar ik vind 500 euro beetje duur voor 2e hands, en vroeg me dus af wat jullie vinden.
ook omdat ze vaak al zon 5 tot 10 jaar oud zijn.


offtopic:

een versterker waarmee 8 jaar niks is gedaan... verstandig om te kopen ja of nee?

zoja, wat moet je dan allemaal fixen om het een weer zonnetje te laten worden.?

Squier4ever
17 mei 2007, 19:39
nieuw issie bij feedback 740, de blues dlx

maar ik vind 500 euro beetje duur voor 2e hands, en vroeg me dus af wat jullie vinden.
ook omdat ze vaak al zon 5 tot 10 jaar oud zijn.


offtopic:

een versterker waarmee 8 jaar niks is gedaan... verstandig om te kopen ja of nee?

zoja, wat moet je dan allemaal fixen om het een weer zonnetje te laten worden.?

8 jaar niks mee gedaan kan tricky zijn, soms moeten alle caps vervangen worden omdat ze uitgedroogd zijn, of de potmeters die niet meer goed werken

Hallie
17 mei 2007, 19:45
oke, geen 2e hands dus;)

Kim Wilson
17 mei 2007, 20:32
Wat gek, 4 jaar geleden kocht ik mijn HRDlx nieuw voor €699 bij de Feedback...

Overigens, je kunt best tweedehands kopen. Het is alleen prettig als je weet wat de staat van onderhoud is. Weet je dat niet, en is het wat twijfelachtig, ga dan uit van grofweg €150-€200 voor een servicebeurt.

Bij een amp van 5 jaar oud hoeft doorgaans niet al te veel aan onderhoud gedaan te worden. Misschien nieuwe eindbuizen, maar dat is het wel. Caps zijn dan nog lang niet aan de beurt.

Squier4ever
17 mei 2007, 20:38
Wat gek, 4 jaar geleden kocht ik mijn HRDlx nieuw voor €699 bij de Feedback...

Overigens, je kunt best tweedehands kopen. Het is alleen prettig als je weet wat de staat van onderhoud is. Weet je dat niet, en is het wat twijfelachtig, ga dan uit van grofweg €150-€200 voor een servicebeurt.

Bij een amp van 5 jaar oud hoeft doorgaans niet al te veel aan onderhoud gedaan te worden. Misschien nieuwe eindbuizen, maar dat is het wel. Caps zijn dan nog lang niet aan de beurt.

ligt er aan, als er een aantal jaren niet op gespeeld is gaan die dingen uitdrogen en is een recap dus noodzakelijk.

Kim Wilson
17 mei 2007, 22:52
Is dat zo? Drogen caps eerder uit als er niet op gespeeld wordt? Klinkt als een raar verhaal. Volgens mij drogen ze sowieso uit.

Hallie
17 mei 2007, 23:23
ach en wee
echt klote, maar zo denk ik nu:

nieuw is een fender hotrod of blues dlx best duur. dan denk ik mischien 2e hands. maar dan denk ik, voor die prijs heb ik ook een Nieuwe blues junior of peavey classic (miss minder wattage, maar dat geeft niet).

zo blijf ik denken :angry:

wel fijn van die reacties'!!

Eko
17 mei 2007, 23:32
Heerlijk om even recht gezet te worden door de ampdoctor. Chris had gelijk.

Agent_Smith
18 mei 2007, 12:19
Fender 75 is er zo een. Wel buizen , maar bekend om de mindere onderdelen.

Huh? Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met mijn Fender 75. En hij toch al uit 1980/81 ofzeau.
Die 'redknob'-fender hoor ik meestal niet echt positieve geluiden over. Maar kan ik zelf niet over oordelen.

Hallie
19 mei 2007, 00:42
aangezien jullie mischien weten ben ik opzoek naar aantal versterkers enzo.
nou is dit het geval:

ik heb iemand een email gestuurd, die een Fender Deluxe 85 heeft.
maar het heeft 8 jaar stil gestaan (transistor).
voor 175 issie voor mij, als ik dat doe, voor hoever is het betrouwbaar, hoe duur is een opknap beurt? de potmeters zijn geloof ik aan vervanging toe.
is de "inhoud" mischien versleten? enz enz.

alavst bedankt

Eko
19 mei 2007, 10:28
Ik heb er zelf een gehad , een red knob eightyfive. Ze zijn wel bekend op het FDP ( Fenderforum). Ze klinken clean zeer goed , zoals bijna alle Fenders. Drive gaat wel voor een transistor. De prijs is redelijk.

Hallie
19 mei 2007, 11:38
aangezien jullie mischien weten ben ik opzoek naar aantal versterkers enzo.
nou is dit het geval:

ik heb iemand een email gestuurd, die een Fender Deluxe 85 heeft.
maar het heeft 8 jaar stil gestaan (transistor).
voor 175 issie voor mij, als ik dat doe, voor hoever is het betrouwbaar, hoe duur is een opknap beurt? de potmeters zijn geloof ik aan vervanging toe.
is de "inhoud" mischien versleten? enz enz.

alavst bedankt

okey, maar ik bedoel.. als het 8 jaar stil heeft gestaan,
is het dan betrouwbaar?.
hoe duur is een opknap beurt van potmeters etc?
(wat zou er dan eventueel opgeknapt moeten worden)?
en is 175 euro dan teveel of goed?

Pepe
19 mei 2007, 16:43
Hallie
er zitten hier veel mensen op het forum die veel in versterkers werken, dan bekijk je vaak iets vanuit een technisch oogpunt en zie je vooral wat er eventueel mis kan zijn

Ik heb ettelijke oude versterkers gehad, heb nu nog oude buizenamps uit '64 en '76 waar nog nooit iets aan gedaan is, beiden zijn nog helemaal goed, zelfs de originele buizen zitten er nog in.

Een amptech zal zeggen, zo'n versterker moet dit en dat... dat hoeft dus helemaal niet altijd zo te zijn.. sterker nog, ik heb nog nooit een oude amp gehad met uitgedroogde caps -een amptech ziet natuurlijk niet vaak de goede exemplaren waar niks mee aan de hand is voorbijkomen-

Hallie
19 mei 2007, 18:13
dat is waar.

alleen ik ken die versterker niet, en ik heb er relatief weinig verstand van, als ik nou die gast sta en ik probeer het. dan zie ik niet gauw wat er mis is. want er komt geluid uit.

eenmaal thuis kan er iets kapot zijn ofzo, of gaan kraken, ruizen, enz.
dan weet ik niet wat er aan de hand zou kunnen zijn.

ik snap wel dat jullie dat nu niet kunnen weten, maar mijn vraag:
wat zijn de voor de hand liggende "defecten" bij zon oud beestje, en hoe duur is een normale opknap beurt, om die kleine dingetjes te vernieuwen?

groetjes

Chris Winsemius
19 mei 2007, 18:34
Hallie
er zitten hier veel mensen op het forum die veel in versterkers werken, dan bekijk je vaak iets vanuit een technisch oogpunt en zie je vooral wat er eventueel mis kan zijn

Ik heb ettelijke oude versterkers gehad, heb nu nog oude buizenamps uit '64 en '76 waar nog nooit iets aan gedaan is, beiden zijn nog helemaal goed, zelfs de originele buizen zitten er nog in.

Een amptech zal zeggen, zo'n versterker moet dit en dat... dat hoeft dus helemaal niet altijd zo te zijn.. sterker nog, ik heb nog nooit een oude amp gehad met uitgedroogde caps -een amptech ziet natuurlijk niet vaak de goede exemplaren waar niks mee aan de hand is voorbijkomen-

Als 1tje daarvan zal ik hier wat bevindingen posten:
- oude caps hoeven niet slecht te zijn; als couplingcaps niet lekken en goed klinken: gewoon laten zitten.
- qua e-caps/elko's verschillen de meningen behoorlijk tussen techs/amp-"guru's" :) Technisch gezien kun je elko's vergelijken met akku's; hoe ouder-hoe slechter. Als 'n amp mega-vintage-waarde heeft vervang ik zelf alléén onderdelen indien defekt. Als het om 'n amp gaat waarmee regelmatig gespeeld wordt (en zeker met humbuckers!) dan hanteer ik meestal de "> 10-15 jaar oude -elko's: vervangen-regel". D meeste mensen ervaren nieuwe elko's als meer punch in hun amps en zeker met HB-gitaren maakt dat 'n wezenlijk verschil uit.

Voorbeeldje:

Mark Boon van Diezel bracht hier 'n oude ('64) Fender SingleShowman versterker binnen en wilde hem geriviseerd/gecheckt hebben. Hij was nogal huiverig omtrent het vervangen van onderdelen maar we hebben goed contact gehouden omtrent zijn ervaringen. Er was 'n eindbuis kaduuk en wat weerstanden, eindbuizen en de originele elko's zijn vervangen. Uiteindlijk bleek de reparatie en elko-revisie zéér ok voor hem te zijn, meer punch/etc. dan voorheen zonder ook maar iets af te wijken v/d originele waardes.

(Oude onderdelen meegeleverd)

Pepe
19 mei 2007, 19:14
maar goed, we hebben het over een transistoramp van 8 jaar oud...

enniwee Chris, Jay Abend (van Bedrock) kreeg nogal eens r.i. superreverbs langs met de vraag ze naar vintage specs te brengen
zegt ie: "what they mean is more silky harmonics as opposed to bright and punchÿ but the truth is, those old Supers have worn out speakers and stuff and that makes them sound so wonderfull..

ook wel grappig natuurlijk

Hallie
21 mei 2007, 17:04
klinkt de fender blues junior scheller dan de peavey classic, of delta blues?
ik heb dat idee namelijk.

en bij fender zit er een "fat"op.. is dat een soort boost?