PDA

View Full Version : korte vraag=)



Hallie
16 mei 2007, 23:04
1 vraagje, ik kon het nergens vinden met de zoek functie.

mischien wel een héle domme vraag.

maar als je een amp heb met 2 channels, en ze hebben gedeelde EQ.

zou dat betekenen, dat je dus blijft draaien aan de knoppen?
of dat je genoegen moet nemen met wat je heb ingesteld, ongeacht het channel

alavst bedankt

Hallie
16 mei 2007, 23:12
dat heb ik nooit begrepen :sssh:

ook omdat ik dat soort amps nog nooit geprobeert heb.

Jimwoud
16 mei 2007, 23:18
vaak wordt de EQ zo afgesteld dat ze voor beide kanalen wel goed klinken. En zo kun je tussen die kanalen schakelen met een knop of footswitch

Eko
16 mei 2007, 23:37
Op deze manier kun je voor een solo een andere hoeveelheid gain of volume instellen.

Hallie
16 mei 2007, 23:38
oke=),

maar als je weer terug switcht... kan het zo zijn, dat het minder klinkt omdat je voor het andere kanaal hebt lopen draaien?

Eko
17 mei 2007, 08:41
Je draait niet voor het andere kanaal. Je maakt een instelling die voor je instrument goed is. Het tweede kanaal heeft dan alleen een aparte volume regeling. Die gebruik je om tijdens een solo iets harder te spelen. Aan het eind van de solo schakel je terug en kun je weer begeleiden. Eigenlijk alleen een boost functie.
Er zijn versterkers op de markt die een eq op de versterker hebben zitten , naast de normale toonregeling ( Mesa Boogie) , maar dat is iets anders.

Punkrockerke
17 mei 2007, 10:15
Je draait niet voor het andere kanaal. Je maakt een instelling die voor je instrument goed is. Het tweede kanaal heeft dan alleen een aparte volume regeling. Die gebruik je om tijdens een solo iets harder te spelen. Aan het eind van de solo schakel je terug en kun je weer begeleiden. Eigenlijk alleen een boost functie.
Er zijn versterkers op de markt die een eq op de versterker hebben zitten , naast de normale toonregeling ( Mesa Boogie) , maar dat is iets anders.
2 kanalen is nog wel iets anders dan enkel een boost functie hoor. Wat als je 'clean' anders gevoiced is dan je je 'overdrive' kanaal (zoals bij de meeste channelswitchers)?


oke=),

maar als je weer terug switcht... kan het zo zijn, dat het minder klinkt omdat je voor het andere kanaal hebt lopen draaien?
Ja, bij sommige amps zal je een gulden middenweg moeten zoeken. Om een voorbeeld te geven: De Marshall JCM900 - High gain dual reverb. Het overdrive kanaal klinkt nogal scherp/schel, waardoor je daarvoor de treble laag houdt en de bass bijna vol open draait. Maar als je dan terugschakelt naar clean, klinkt het weer te donker...

Hallie
17 mei 2007, 11:00
oke bedankt:)

maar er is wel een weg te vinden dus?

Hallie
17 mei 2007, 11:02
dit is de layout, ongeveer:p


Volume- gain-(switch)-bass-trebble-midd-presence- on/off

Hallie
22 mei 2007, 00:09
Nu het toch een korte vraag topic is. n_n

nou zit het zo, dat ik na mijn examen 15-20 watters buizen ga testen.

niet elke kleine buizen amp heeft Reverb., nou weet ik dat het je geluid wel mooi inkleurt. is het dan redelijk om het uit een pedaal te halen? iemand suggesties, voorbeelden, ervaringen, tips?

thnQ

Mitch
22 mei 2007, 09:42
Over die EQ: het verschilt per amp. Ik ben 'gedeelde EQ' amps tegengekomen waar het echt een gemis was, maar ook waar het prima op werkt. Zoek anders eens op een topic van mij over de Studiotone, volgens mij heb ik het daar in beschreven.

Hallie
22 mei 2007, 10:42
Nu het toch een korte vraag topic is. n_n

nou zit het zo, dat ik na mijn examen 15-20 watters buizen ga testen.

niet elke kleine buizen amp heeft Reverb., nou weet ik dat het je geluid wel mooi inkleurt. is het dan redelijk om het uit een pedaal te halen? iemand suggesties, voorbeelden, ervaringen, tips?

thnQ

niemand? :o

guitarguru
22 mei 2007, 10:47
Ik vind, hoe minder pedalen voor me op de grond hoe beter. Ik zou gaan voor een geintegreerde verengalm in je nieuwe amp. Vind ik ook, over het algemeen, mooier klinken dan een pedaaltje ervoor. En volgens mij klinkt een galmpedaal voor een overstuurde versterker ook niet zo fijn. Clean zal het geen problemen geven.

Mr.Bluesbreaker
22 mei 2007, 11:17
Wanneer je galm uit een pedaal/19 inch effectapparaat haalt, is de bedoeling dat je dat in je effectsloopt gooit. Het klinkt natuurlijk anders dan een verengalm.
Dan vermijd je het probleem dat je galm ook overstuurd klinkt. Inderdaad is een scheurende amp met een delay of galm tussen gitaar en input geen gehoor.

Ik vind het vaak goed werken in de loop, een apart effect voor galm is natuurlijk veel nauwkeuriger af te stellen dan een verengalm. Denk bij moderne effecten aan parameters als room size, diffusion, early reflections, honderden presets etc. Stel dat maar eens in met je reverb in je gitaarversterker.
Maargoed, vergelijk het beide maar eens.

Hallie
22 mei 2007, 11:25
okey

eigenlijk best jammer dat 15 watters zo beperkt zijn.

de een heeft geen reverb, de ander maar 1 kanaal, de andere gedeelde EQ,
de ene heeft wel fx, en de ene kan je op een cab aansluiten.
is het mogelijk om een Fender blues junior op een cab aan te sluiten?

guitarguru
22 mei 2007, 12:19
Probeer eens een Laney LC15 Reverb. Tweekanaals als ik me niet vergis. Heb zelf de LC30 gehad, heel mooi clean en bluessounds!

Hallie
22 mei 2007, 12:45
is dit trouwens een goede deal ( ik heb geboden op een aantal versterkers)

350 euro voor een peavey classic met een zelfbouw cab met jensen speakers.. nou dat cab is beetje overbodig. maar die prijs.. is dat beetje goed?

guitarguru
22 mei 2007, 12:48
Welke Peavey Classic? Een topje? Die Classic line klinkt behoorlijk goed hoor! Heb zelf een Delta Blues gehad.

PeteRS
22 mei 2007, 12:52
edit:Sorry te laat...negeer deze post

Hallie
22 mei 2007, 13:58
het is een peavey classic 20 combo, daarbij heeft die gast een eigen gemaakte cabinet met jensen speakers, dat voor 350

Deal or no deal (kut talpa :listen: )

guitarguru
22 mei 2007, 14:11
Die Classic 20 heeft maar één 10 inch speakertje aan boord, vandaar het externe speakerkastje natuurlijk. Ik verwacht weinig basweergave van de Classic op zich zelf. Ik weet niet, een combootje dat dan meteen ook weer een aparte kast nodig heeft. Beetje plak en knipwerk vind ik. Vind het ook te veel geld. Daar koop je een veel betere Classic 30 voor met 12 inch speaker, mooie bluesamp.

Hallie
22 mei 2007, 14:17
oke bedankt, ik zal wel even mailen met die kerel voor wat geld aftrek enzo. je hebt wel gelijk. ik post vanavond wel weer iets hier
xx

Hallie
22 mei 2007, 17:46
maar aan de andere kant, 20 watt of mooie speakers? of gaat dat veel harder?

Hallie
22 mei 2007, 17:47
mischien moet ik dan wel voor peavey classic 30 gaan. is dat te veel wattge voor huis kamer?

guitarguru
22 mei 2007, 18:45
mischien moet ik dan wel voor peavey classic 30 gaan. is dat te veel wattge voor huis kamer?

5 watt is al te hard voor thuis!! Echt waar, ik kan mijn 5 watt Epi Valve Jr. niet openzetten hoor! Staat nog niet op een kwart open. Ik denk dat 1 watt buizenpower al voldoende is voor thuis en die bestaan ook nog.....