PDA

View Full Version : 6 verschillende buizen-amps getest!



Speeddemon
16 mei 2007, 22:05
Dagje Roosendaal gedaan (Tierolff en van Gorp), met m'n Burny Les Paul Custom (GFS Crunchy PAF brug, splittable; GFS Vintage '59 Alnico PAF neck) en een 4m Monster Rock kabel.

Als eerste getest:

Fender Supersonic.
http://www.guitarchina.com/pic2006/0122/Fender5.jpg

2 kanaals top met 2x12" cab (V30's naar wij dachten).
Cleane kanaal met alleen low and high EQ, schakelaar tussen Vibrolux en Bassman circuit,
scheurkanaal heeft 2 gain knoppen die elkaar beinvloeden.
Cleankanaal waanzinnig mooi (vooral dan in Vibrolux stand. Bassman gaat pas leven als je 'm hard zet). Heel veel headroom, oppassen geblazen met boost pedalen, want ik testte er ook effe een MXR GT-OD bij.

Scheurkanaal; erg veelzijdig; beetje vintage gevoiced. Kan er een flinke metalscheur uit halen, maar verwacht geen Diezel Herbert-strakheid. Meer richting romige Marshalls ofzo (als zoiets zou bestaan :satisfie: ).

Vervolgens:
Mesa Boogie Stiletto combo
http://www.mesaboogie.com/Product_Info/stiletto/ACE/StilettoAceCombo-Main.gif

Dit kan HARD! Dit is DIRECT! Alsof de electronen weten wat je gaat spelen ofzo. 2 kanalen, ieder met 3 voicings en z'n eigen gain + EQ. Daarnaast per kanaal ook schakelaars voor Tube/Diode iets...
Het 'cleane' kanaal heeft FAT CLEAN (vond ik te dof), TITE CLEAN (vond ik te dun) en CRUNCH (vond ik te gek! Instant AC/DC!)
Het scheurkanaal had ook zoiets (met Liquid drive, tite crunch en nog iets), en was vooral erg modern en heel direct. Een hele eerlijke en strakke amp, maar voor 't geld had ik er wel iets meer van verwacht in de zin dat ik er nauwelijks een mooi clean uit kreeg en 't scheurkanaal misschien TE direct was. Clean kanaal op CRUNCH stand is wel 1 van de mooiste crunch geluiden die ik ooit gehoord heb.


Op naar van Gorp, want daar hebben ze een 2e hands JCM800 (re-issue, met de FX-loop) staan, samen met een 1960AX Marshall kast (Greenbacks).

Gelijk gevraagd of ie met zowel de Greenback kast (mooi vintage doek) getest kon worden en ook A/B-en met de standaard cab.
http://www.kinkomusic.com/img/marshalljcm800head.jpg

Het clean (gitaar in LO input) viel me reuze mee. Het had zelfs smoel! 't is geen Twin Reverb, maar na jaren repeteren op brakke JCM900's, was dit clean een aangename verrassing.

Dan de HI input. Dan gaat ie scheuren ja. Ruisen ook trouwens. Niet veel, maar zeker hoorbaar.
Ik verwachtte een lomp dikke 80's scheur, maar 't hield wel op bij AC/DC, Maiden/oude Priest. Waanzinnig mooie crunch, laat ik dat voorop stellen, maar ik had er wat meer gain van verwacht.

Had de EQ zo staan: Presence=0 (!!!), Bass=10, Mid=10, Treble=5 (eerst 10, volgens de 'Marshall-truuk'), en Pre-amp vol open. Master op 1,5 à 2, want HARD kan ie!

Wat wel weer positief was, was dat de instellingen op beide inputs goed klonken. Relatief dan, want ik zou nog iets voller laag willen, en wat minder scherpte (zodat die Presence ook es op 3 kan ofzo).
Ge A/B'd met de 1960A kast en die klonk iets strakker, maar ook korreliger/smeriger. Vond 't met name bij clean een achteruitgang.
Daarbij oogde die Greenback kast (1960AX?) veel mooier met 't 'vintage' doek.

Topic gesplitst in 2 delen ivm plaatjes.

Speeddemon
16 mei 2007, 22:07
Tussendoor effe een London City Bulldog geprobeerd. (op de Marshall greenback kast)
http://fr.audiofanzine.com/img/produits/thumb2/9/4/94080.jpg

Clean was helder, maar beetje karakterloos. OD kanaal had 2 (schakelbare) gains. Gain 1 klonk lekker ouderwets en daarmee was die JCM800 scheur aardig te benaderen. Had meer gain on tap, dus die ging verder waar de JCM800 ophield.
Gain 2 klonk 'bruikbaar' tot halverwege. Daarna werd 't letterlijk en figuurlijk doffe ellende. Veel te verzadigd en modderig.
Maar goed, ik had 'm slechter verwacht. EQ deed ook z'n best. Reverb was matig.

En dan de Koch Powertone II; meer of meer toevallig getest, op aanraden van de jonge verkoper. Ik heb in 't verleden een Multitone bij Schreeven in Nijmegen getest en in Boekel, en daar vond ik 't clean geweldig van, maar de scheur te fizzy/korrelig, dus ik had niet zulke hoge verwachtingen meer van Koch.
http://www.seriousmusic.se/Pics/pthcab.jpg
3-kanaals versterker, waarbij 'Crunch' en 'Ultra' samen een EQ delen, maar wel met hun eigen Gain en volume knoppen.
Clean kanaal heeft z'n eigen EQ.
Verder 2 master-volumes, schakelbaar! Dikke plus dus voor solo's!
Verengalm aan boord; ook niet verkeerd EN schakelbaar. Wel een beetje een scherpe sound. Als die doffer gemod kan worden, I'm all for it!

Clean=GE-WEL-DIG! Echt verrekte mooi wederom.
Crunch= daar was die JCM 800 tone ook weer mee na te bootsen. Niet exact natuurlijk, want de korrel is anders, maar wel op dusdanige manier dat zelfs de gitaristen in de zaal 't verschil niet 1-2-3 horen.
Had wel meer gain on tap (JCM800's max gain zat bij de Koch op 5 à 6)
Ultra=kan van vet tot 'too much'.
Bij deze versterker moest ik op 't scheurkanaal de presence en treble (wederom) flink terugdraaien. 't schijnt de EL34 versie geweest te zijn. Ik weet niet of een 6550 versie minder scherp klinkt?

Die speaker-damping knop (high, low, ultra-low) had ook enorme impact op de sound, waarbij ultra-low erg vet zou zijn voor loodzware (nu) metal, maar juist dan moet je oppassen met de Presence en Treble.
High was meer 'middy' en rustiger, waarbij de Treble weer omhoog kon (maar nog steeds niet hoger dan '3' ).

Als deze amp te modden is, voor een meer 'creamy' geluid op 't scheurkanaal, heb je volgens mij een winner. 2 fx-loops (serieel en parallel), eigen galm (schakelbaar), etc etc.
Een Fender-achtig clean, een Marshall achtig crunch en een bijna Recto-achtig ultra kanaal... best veelzijdig toch?

Dan nog effe als laatst een Marshall JCM2000 TSL100 head getest.
http://www.fulie.net/amp/tsl100.JPG

Hier kan ik redelijk kort over zijn;
clean was niet veel soeps. Crunch ging wel, maar miste de HOORBARE mojo van de JCM800 (en de Koch crunch), en Lead was echt 3x niks.
Onstrakke, flabby, dichtgesmeerde ellende. D'r was geen strakke thrashmetal op te spelen.
Deze amp miste op alle kanalen definitie, kloten en 'sju'.

Al met al een erg produktief dagje geweest, waarbij ik i.i.g. weet hoe nou zo'n JCM800 reageert en waardoor ik ook weet wat er anders aan zou moeten.

Die Koch Powertone II is nu een serieuze kandidaat voor me geworden, al wil ik nog wat amps testen (Marshall JVM? Engl Invader, etc.) voordat ik tot koop overga.

Overigens, een zelfbouw JCM800 + een 2e hands Powertone II (prijzen rond de 700 euro op MP) zou ook kunnen. heheheh... :-)

Ik moet eerlijk toegeven dat zo'n klassiek ogende Marshall (JCM800 in Plexi behuizing bijv.) met zo'n vintage speakerdoek-loaded kast wel heel veel 'smoel' met zich mee brengt op 't podium. Zo'n Koch ziet er dan teveel als een muurbloempje uit. Maar ja, wel een muurbloempje dat nagenoeg al mijn gewenste schakelmogelijkheden heeft...

keuzes, keuzes... :satisfie:

Magic Bean
16 mei 2007, 22:48
Al ooit een DSL geprobeerd? Een wereld van verschil met de TSL als je het mij vraagt...
Mooi clean en een volle lekkere scheur. Neigt naar JCM 800 / Plexi sounds, maar heeft meer gain op tap.
En heeft 'smoel' :D

dePerik
16 mei 2007, 23:03
Te gekke review Speed. Leuk om te lezen en zéker leuk om gedaan te hebben neem ik aan!

Speeddemon
16 mei 2007, 23:10
Al ooit een DSL geprobeerd? Een wereld van verschil met de TSL als je het mij vraagt...
Mooi clean en een volle lekkere scheur. Neigt naar JCM 800 / Plexi sounds, maar heeft meer gain op tap.
En heeft 'smoel' :D
Die hadden ze nergens staan daar.
Ik heb al op de Marshall site naar de layout van de DSL50 gekeken, maar die doet niet veel meer of minder dan m'n Engl Savage 60. Hij zal allicht anders klinken, maar ergens zou zo'n Powertone II interessanter zijn, omdat ie zoveel meer functionaliteit heeft.

Nu lees ik dat als er iets in de parallele FX-loop hangt, je met de Reverb button op de footswitch die Loop aan en uitschakelt.
Als dat werkelijk zo is, EN hij is te modden voor wat meer 'smooth' sounds (zodat ie alsnog wel fel kan klinken met Presence en Treble op 5), dan lijkt 't voor mij een uitgemaakte keus.

Dan zou ik nl. een Ibanez DE7 of evt. een Boss DM-2 ofzo in de parallele loop hangen en gewoon vlakbij de amp leggen. Aan/uit kan dan met de footswitch! Ideaal en geen 6 meter signaalkabel heen EN weer naar zo'n bakkie.

Magic Bean
16 mei 2007, 23:28
Die hadden ze nergens staan daar.
Ik heb al op de Marshall site naar de layout van de DSL50 gekeken, maar die doet niet veel meer of minder dan m'n Engl Savage 60. Hij zal allicht anders klinken, maar ergens zou zo'n Powertone II interessanter zijn, omdat ie zoveel meer functionaliteit heeft.


Mee eens, ik wist niet dat je al een savage had. De powertone II is zeker een functionele amp en klinkt ook bruut!
Ik vind hem alleen niet zo mooi :D
Mja, daar is natuurlijk goedkoper iets aan de doen dan aan de binnenkant.
Als we het toch over Koch hebben, wanneer komt de Supernova eigenlijk uit?

Edit: Ik zie nu pas dat dit dat andere topic ook van jou is...

Speeddemon
17 mei 2007, 00:03
Mee eens, ik wist niet dat je al een savage had. De powertone II is zeker een functionele amp en klinkt ook bruut!
Ik vind hem alleen niet zo mooi :D...
Ik snap wat je bedoeld, want zo'n 1959SLP achtige Marshall staat veel bruter. De Koch is echt zo'n muurbloempje.
Engl heeft z'n tralies, H&K z'n blauwe licht en plexiglas, Mesa straalt power uit (heel donker en industrieël), maar Koch is qua looks een beetje liefjes.

Heren ampbouwers; is dat mogelijk? Een Powertone II head in een Marshall head stoppen, incl. die looks?
(mogelijk uiteraard, maar voor een betaalbare prijs? :satisfie: )

Pepe
17 mei 2007, 00:17
he, tx for the nice review dude

Jay Cal
17 mei 2007, 06:57
Heren ampbouwers; is dat mogelijk? Een Powertone II head in een Marshall head stoppen, incl. die looks?
(mogelijk uiteraard, maar voor een betaalbare prijs? :satisfie: )

Ik ging zelf voor de H&K bordeelbak looks want ik vond mijn multitone nou ook niet moeders mooiste. Resultaat na vervanging frontplaat naar transparant zwart:
http://i33.photobucket.com/albums/d51/gianno/ampcase.jpg
En natuurlijk de zwaar gepimpte podiumverlichting:
http://i33.photobucket.com/albums/d51/gianno/amplight2.jpg

Dus ik denk dat er best mogelijkheden zijn om je toekomstige keuze lekker te modden naar je eigen stijl. Echter om hem zo te modden dat je een mooie gold control plate onderaan je top krijgt lijkt mij wat veel werk... maar zeker niet ondoenlijk.

Wicked Willy
17 mei 2007, 12:25
Hee Speeddemon, geen tijd gehad om de ENGL's bij Van Gorp te testen? Er staan er volgens mij genoeg?

Speeddemon
17 mei 2007, 12:40
Hee Speeddemon, geen tijd gehad om de ENGL's bij Van Gorp te testen? Er staan er volgens mij genoeg?
Nee, ik was met deze 4 amps al 1,5 uur zoet en de winkel werd leger en leger tegen 17:30u...
D'r kwamen ook wat mensen kijken om te vragen wat voor gitaar ik had en om te beamen dat die JCM800 op hard volume (master boven '2') wel erg ROCK N' ROLL klonk. :satisfie:

Waarschijnlijk ga ik als volgt es naar Boekel (misschien hebben ze daar die Framus Dragon staan) en nog es naar Feedback. Al vind ik de test-opstellingen in Feedback zo ruk.

FC Spoiler
17 mei 2007, 12:53
Al ooit een DSL geprobeerd? Een wereld van verschil met de TSL als je het mij vraagt...
Mooi clean en een volle lekkere scheur. Neigt naar JCM 800 / Plexi sounds, maar heeft meer gain op tap.
En heeft 'smoel' :D
Ik ben een keer een met een DSL 100 watt, vol open met 2 1960 buikkasten aan het raggen geweest (in oefenruimte, met Gibson explorer)
Kreeg geen lekkere overdrive, vond het eerlijk gezegd maar ellendig klinken...
Volume viel me ook tegen... lijkt me niet echt een versterker geschikt voor metal.

Mitch
17 mei 2007, 13:14
Dan maar even verder reageren in dit topic ! Allereerst:erg fijne review, deze opzet zou eigenlijk verplicht moeten worden gesteld :D

De PT2 voldoet inderdaad qua specs alleen al aan al je eisen. Nou heb ik een jaar gespeeld met een gitarist die de PT2 met 4x12 had en sjonge.... wat klonk dat snel scherp ! De 2x12 bleek stukken warmer, véél minder pinnig en veranderde die amp al in een heel stuk braver beestje. Goedkoper en lichter ook nog.
Desalniettemin: mijn favoriete (of minst lelijke ) Koch van dit moment is toch nog steeds de Studiotone. Je hoeft daar ook niet bang te zijn dat je het niet clean kan houden en de crunch is naar mijn idee dynamischer dan van de PT2. Zeker als je overweegt met een 4x12 te gaan spelen is dit echt dé bak. Solo level is schakelbaar met de OD+, werkt perfect. De totale voicing is naar mijn idee echt beduidend frisser dan welke Koch ook.

De 800 RI, sja.... da's toch wel een ander beestje dan de oudere series. Ze hebben allemaal gemeenschappelijk dat ze op eigenlijk-net-iets-te-hard moeten voordat je de lekkerste crunch hebt, maar lang zo erg niet als een 1959. Ik denk toch dat het wel eens handig kan zijn om Franc eens te mailen of het mogelijk is een Ceriatone JCM te laten bouwen en of -ie dan gemod kan worden met FX loop. Of laten modden bij Chris, dat kan natuurlijk ook, wordt het helemala een leuke Gitaarnet-amp :D

Anyway, het blijft dus nog een beetje hinken op twee gedachten. Neem je tijd nog even, zou ik zeggen !

Speeddemon
17 mei 2007, 13:28
De PT2 voldoet inderdaad qua specs alleen al aan al je eisen. Nou heb ik een jaar gespeeld met een gitarist die de PT2 met 4x12 had en sjonge.... wat klonk dat snel scherp !
Dat was mijn ervaring dus ook. Presence moest op 0 of 1, en Treble op 1 of 2 HOOGUIT.
Maar eh, hoe komt 't dat ie met een 4x12" scheller zou klinken dan met een 2x12"? Daarnaast, zou een cab met Greenbacks een beetje 'on-schellend' werken? Of in een X-opstelling 2x Greenback en 2x Vintage 30 (voor de punch en definitie)?



De 800 RI, sja.... da's toch wel een ander beestje dan de oudere series.
Vertel? Hoe verschilt ie klankmatig van 'the original'?


Ik denk toch dat het wel eens handig kan zijn om Franc eens te mailen of het mogelijk is een Ceriatone JCM te laten bouwen en of -ie dan gemod kan worden met FX loop. Of laten modden bij Chris, dat kan natuurlijk ook, wordt het helemala een leuke Gitaarnet-amp :D

Anyway, het blijft dus nog een beetje hinken op twee gedachten. Neem je tijd nog even, zou ik zeggen !
Ja, daar zit ik dus ook mee in m'n kop.
Het grote nadeel is,
zo'n JCM800 is niet 2 kanaals. Nou zou ik 'm clean kunnen zetten (lo in) en met een Tubefactor ervoor distortion kunnen geven, maar dan heb je alsnog niet z'n eigen oversturing.

En als ik 'm laat modden, heb ik een A/B Box + extra kabels nodig EN evt. een boost/drive voor 't high gain geluid, om er een 3 kanaals versterker van te maken. Hoop gedoe meer dus.
Ik speel dan ook met de gedachte een Vernet of CMV modded JCM800 te laten bouwen en er een 2e hands Powertone II bij te nemen...
Ergens heb ik zoiets van 'die JCM800 komt er hoe dan ook ooit es', maar ja, het is de veelzijdigheid en de klank van de PTII die me toch erg positief over dat ding hebben gemaakt.
JCM800 is (zonder A/B box en gemodde inputs) een 1-trick pony. Wel een verrekte goeie! Ik zou er als ik in een AC/DC, Saxon of Status Quo-coverband zat, zo één kopen. 't is gewoon DIE sound. Maar ik wil af en toe wel meer gain en 't moet af en toe ook clean kunnen, want zelfs in rock/metal wordt wel eens clean gespeeld.

Btw, is het intro van 'Pearl Jam-Alive' een goeie benchmark JCM800 tone?
Dat kwam nl. aardig overheen met wat ik hoorde gister tijdens 't testen.
Een soort open, jangly korrel, met wel wat punch en druk, die dynamisch was.

Kan dus ook goed zijn dat die JCM800 RI die ik getest heb HELEMAAL niet representatief is voor de JCM800 sound. Heb jaren geleden in Den Bosch Milkman (hardcore band uit Tilburg) gezien en die gitarist (Robin Cornelisse) speelde op een JCM800, 2203, met een TC Electronic boost ervoor. Die had een lomp, bruut, Slayer-achtig ("Seasons..." en later) geluid.
Niet echt die AC/DC crunch, maar veel dikker, dichtgesmeerder.

Negative K3 fan
17 mei 2007, 14:04
hey remco, jij als die hard DIY-er kan er toch ook zelf wel eentje in elkaar flansen???? inclusief mooie behuizing (evt met hulp via het forum zoals franc). Dan kun je het zo gek maken als je zelf wilt. Daarnaast is het met jouw ervaring niet ondenkbaar om een jcm800 te bouwen met extra kanalen, met fx loop, met voetschakelbare masters etc. etc. jcm800s lenen zich echt uitstekend voor gepruts en daar kan ik je evt. nog mee helpen, mijn zelfbouwsel heeft ook een jcm800 achtige preamp (met mods voor meer gain en strakheid en een rectifier tone stack).

die fender is trouwens echt een bizarre amp, dat overstuurde geluid is zo romig, dat hoor je in geen enkele andere amp, maar absoluut niet voor iedereen geschikt. Het algemene geluid is wel heel erg lekker en diep, maar wat me het meest opviel is dat die amp echt kei en kei en keihard gaat, nu heb je hem vergeleken met een jcm800 en zo'n mesa, wat ook al luide amps zijn, maar die supersonic is echt hard, samen met de diezel herbert en zakk wylde jcm800 staat hij op nummer 1 van hardste amps waar ik ooit op heb gespeeld.

maargoed, ik zou als ik jou was een mooie amp in elkaar knutselen en er een goede speakercab bij halen, want speakers zijn vooral met scheur vaak meer van invloed op je sound dan de amp!!! en dan bedoel ik neit alleen de speakers die in een kast zitten, maar de kast zelf maakt ook erg veel verschil.

Negative K3 fan
17 mei 2007, 14:10
Vertel? Hoe verschilt ie klankmatig van 'the original'?


die fx loop doet vast iets met de toon, [cmw mode]daarnaast natuurlijk travo's[/cmw mode]

bij de kochs vind ik zelf de damping op ultra low veruit het fijnst, dan haalt ie de negatieve terugkoppeling in de eindtrap er volgens mij uit voor een open, muzikale, natuurlijke feel (ac30 en rectifier style)

Chris Winsemius
17 mei 2007, 14:18
die fx loop doet vast iets met de toon, [cmw mode]daarnaast natuurlijk travo's[/cmw mode]

Ik spreek nooit over traVo's! (da's TM guitarnijboer, ha ha) Trafo's of transformatoren.
De traFo's in de JCM800 reïssue zijn van minhdere kwaliteit dan die in 2203 JMPs of JCMs maar die doen ook weer wat onder voor plexi-traFo's

Ik zal straks even 'n email van speeddemon beantwoorden. Ik denk dat het mogelijk is 'n 2203 schakelbaar te maken.

De fx-loop in zo'n JCM800 reïssue is uitschakelbaar en werkt in die amps beter dan dezelfde loop in 'n 1987 of 1959.

Heb hier weleens 'n ex Zakk Wylde 2203 JMP amp binnen gehad met "Edding-knoppen-instellingen"; beide volumes op 9...

Tristan
17 mei 2007, 14:22
Speakers en speakercabs maken inderdaad een heel groot verschil, zeker in combinatie met ouderwetse Marshall amps...
Misschien moet je eens een Bogner kast proberen i.c.m. een 800, dan heb je waarschijnlijk ook meer laag, die gewone Marshall kasten vind ik 't eigenlijk allemaal net niet, die Handwired kasten zijn wel goed...

Het hangt echt van de instelling af hoe een 800 klinkt, heeft trouwens ook veel te maken met de preamp buizen...
Een 800 kan inderdaad korrelig klinken, maar dat doen de speakers voor een gedeelte ook, de huidige G12H anniversaries hebben iets van een korrel erin zitten en een beetje fizzy hoog...
Toch zijn dat wel te gekke speakers voor de meer Grunge/Stonerrock/Alternative achtige sounds, geeft ook een beetje die klassieke Metal sound, laten we zeggen Black Sabbath enzo, als je dat zoekt...

Maar, nu ik even verder denk, denk ik dat jij die G12-65's zoekt, dat zijn gewoon de 80's speakers zal ik maar zeggen, die hoorden toen standaard bij de JCM800, dus misschien kan je zo'n oude cab met die speakers erin scoren?

EDIT:
Nog even wat betreft die rafel, kritiek daarin zijn de preamp buizen en ook de instelling van de preamp knop, op de 800's die ik getest heb was de sweetspot zo ongeveer rond 6 of 7, als je meer gain wil hebben dan zou ik dat met een pedaal doen...

Mitch
17 mei 2007, 15:07
Probleem is natuurlijk wel dat als je de traditionele low en high input gaat gebruiken om tussen te switchen, dat dan wel de volumeverschillen erg groot zijn. Het standaard volumeverschil tussen high en low (het Fender-verschil zal ik maar zeggen) is dan wel een stuk bruikbaarder. Latching switch in input 2 en hij is schakelbaar, bij mij wel in ieder geval :D

De Koch 2x12 zal ongetwijfeld andere speakers gehad hebben, al weet ik het niet exact (2x12 heeft Jensen 90 ?) maar hoe dan ook, het was een dermate groot verschil dat de 4x12 niet meer mee mocht van ons !

En toch moet je nog maar een keer de ST testen, je zal verbaasd staan.

Overigens kan ik me voorstellen dat je uiteindelijk voor twee amps gaat: één met een lekkere pure sound en één voor de veelzijdigheid waar je met coverbands soms wel toe verplicht bent.

Speeddemon
17 mei 2007, 15:15
@Lennart;
ik zou zo'n kit vast wel kunnen solderen, maar amps bouwen is voor mij echt een wespennest opentrekken.

A) totaal geen ervaring mee.
B) stoeien met hoge voltages is niet mijn vriend (zie ook A) )
C) schoenmaker blijf bij je leest. :satisfie:
Want zeg nou zelf, jij hebt amps gemod/gebouwd, maar je Boozz Fust heb je ook door mij laten maken?
Zou je 't zelf kunnen? Vast wel.
Duurt 't dan langer? Waarschijnlijk.
Maak je dan beginners-fouten die ik niet meer maak? Mogelijk.
Moet je daarvoor dingen (gereedschap e.d.) gaan aanschaffen, die je voor de rest niet vaak meer zal gebruiken? Waarschijnlijk.

Wie weet komt er ooit nog es een HWA amp (zou dan iets worden als een Twin of Vibrolux clean channel, JCM800 of Plexi (misschien zelfs schakelbaar) crunch kanaal en een Soldano/Engl-achtig chunky, smooth leadkanaal, aparte EQ's, schakelbaar EL34/6L6, schakelbare fx-loop PER kanaal en ingebouwde veren-galm en analoge delay die tot 450ms gaat!

Aan het gelach van heren ampbouwers in de verte hoor ik al dat dit een redelijk onmogelijke klus gaat worden... :satisfie:
Precies, ZO veel verstand heb ik er dus van. :chicken:

Squier4ever
17 mei 2007, 15:27
@Lennart;
ik zou zo'n kit vast wel kunnen solderen, maar amps bouwen is voor mij echt een wespennest opentrekken.

A) totaal geen ervaring mee.
B) stoeien met hoge voltages is niet mijn vriend (zie ook A) )
C) schoenmaker blijf bij je leest. :satisfie:
Want zeg nou zelf, jij hebt amps gemod/gebouwd, maar je Boozz Fust heb je ook door mij laten maken?
Zou je 't zelf kunnen? Vast wel.
Duurt 't dan langer? Waarschijnlijk.
Maak je dan beginners-fouten die ik niet meer maak? Mogelijk.
Moet je daarvoor dingen (gereedschap e.d.) gaan aanschaffen, die je voor de rest niet vaak meer zal gebruiken? Waarschijnlijk.

Wie weet komt er ooit nog es een HWA amp (zou dan iets worden als een Twin of Vibrolux clean channel, JCM800 of Plexi (misschien zelfs schakelbaar) crunch kanaal en een Soldano/Engl-achtig chunky, smooth leadkanaal, aparte EQ's, schakelbaar EL34/6L6, schakelbare fx-loop PER kanaal en ingebouwde veren-galm en analoge delay die tot 450ms gaat!

Aan het gelach van heren ampbouwers in de verte hoor ik al dat dit een redelijk onmogelijke klus gaat worden... :satisfie:
Precies, ZO veel verstand heb ik er dus van. :chicken:

OP die delay na moet je met een Mesa Roadking een heel groot stuk in de buurt kenne komme denk ik

Harm
17 mei 2007, 16:16
Hola Speeddemon!

Al jaren de p2, icm greenbacks. Ik vins het super... Alleen gebruik ik iets andere settings... Veel mid in de gain kanalen! Presence is om mijn geluid strakker te krijgen net in het einddeel. rest op 12 uur... Soms iets meer bas, maar vaak niet nodig... Parallelle loop is perfect voor bijvoorbeeld een mpx1 of zoals ik een g-force! Daarvoor een wah of een ocd en je kunt met drie kanalen en solo kanalen alle kanten op!

Ik vonde de p2 icm de v30's van koch ook erg lekker klinken! Lekker sjeuiig!!!

Mooie top vind ik!!

Harm

Speeddemon
17 mei 2007, 22:17
Harm, je hebt een PM aangaande de PTII.

artnaz
17 mei 2007, 23:01
Prachtige review en erg informatieve reacties! :)

Heb zelf weinig in te brengen, maar heb wel een gênante vraag...:chicken: Wat is het verschil eigenlijk tussen een parallele en seriele loop? Niet de technische verklaring natuurlijk, maar waarom en waarbij zou je de ene gebruiken i.p.v. de ander?

Speeddemon
18 mei 2007, 00:08
Prachtige review en erg informatieve reacties! :)

Heb zelf weinig in te brengen, maar heb wel een gênante vraag...:chicken: Wat is het verschil eigenlijk tussen een parallele en seriele loop? Niet de technische verklaring natuurlijk, maar waarom en waarbij zou je de ene gebruiken i.p.v. de ander?
Een seriële loop staat in serie met pre-amp en power-amp. Je hele pre-amp signaal gaat er dus doorheen. Hierbij zou je het beste effecten gebruiken die 50% of minder 'wet' staan.

Een parallele loop loopt parallel aan je pre-amp-->power-amp signaal en zou technisch gezien voor meer definitie moeten zorgen.
Deze is meestal in te stellen qua hoeveel procent ie meedoet, en hierbij zou je je effecten 100% wet ZONDER dry signaal moeten gebruiken.

Mijn Savage 60 heeft een regelbare loop (100% is ie serieel, en daartussen parallel als ik me niet vergis), maar ik dacht 't dus zo mooi te doen:
m'n 3 effectjes in de loop (Boss CE-2, Boss GE-7, Ibanez DE7 Delay), de effecten HARD (wet) zetten en dan de loop op 40% ofzo, zodat 't directe signaal z'n punch blijft behouden.
Wat wil 't geval; mijn effecten, en dan met name m'n DE7 geven 't 'dry' signaal natuurlijk ook door, wat dus via een stel effecten en 2x 6m kabel liep, en eer dat dat weer terug de amp in is, zit er een vertraging tussen het directe signaal van alleen de versterker, en 't dry signaal dat via de fx loopt.
Hierdoor krijg je phase-verschillen en dat klinkt verrekte lelijk, kan ik je vertellen. Zo erg, dat 't lijkt alsof de versterker kaduuk is. Dun, krasserig, gek hoog...

Nu heeft die DE7 (wat volgens mij de grootste boosdoener hierbij is) een Dry out erbij. Volgens mij, als ik daar een losse jackplug in doe, zou de mono output alleen nog maar het delay-de signaal moeten geven. Als dat zo is, kan ik 'm misschien wel parallel zetten.

Franc
18 mei 2007, 07:49
Wat je ook niet moet vergeten is dat je bij een seriele loop je hele signaal door de pedaaltjes perst. Je originele buizensignaal (als we het over een buizenamp hebben natuurlijk) wordt dus onherroepelijk aangetast.
Bij een paralelle loop heb je altijd nog je originele signaal tot je beschikking om het signaal uit de loop mee te mixen.

Tristan
18 mei 2007, 12:30
Ja, ik snap ook nooit waarom iemand een seriele loop in een amp zou bouwen, die zijn toch gewoon kut?
Ik zette hem in ieder geval altijd op parallel, maar nu heb ik niet eens meer een loop in mijn main amp...

Speeddemon
18 mei 2007, 12:37
Ik heb 't getest met m'n DE7 en 't klopte wat ik dacht;
douw een plug in de Dry Out, en de 'Normal/Mono out' is alleen nog maar wet.
:satisfie:

DaveItUp
18 mei 2007, 12:49
Die TSL he, vorige week over gespeeld ism 1960 classic kast(?). Anyway ik dacht een welkome afwisseling op de jcm900 dual reverb die ik normaal voor m'n kiezen krijg.

Ik schrok al van de knopjes en kanalen hehe. Kon r opzich wel een beter geluid uithalen dan die 900, maar in bandverband was t echt 3x niks. Ook die schelle sound, beetje raar hoog en modderig. Echt helemaal niks vond ik t.

Ik ben gewend dat ik domineer met m'n 1959 in de mix, als ik dat wil, maar niks van dat alles bij zo'n TSL.

Misschien deed ik iets fout, maar alle kanalen geprobeerd...mocht niet baten.

AART
18 mei 2007, 14:21
Heren ampbouwers; is dat mogelijk? Een Powertone II head in een Marshall head stoppen, incl. die looks?
(mogelijk uiteraard, maar voor een betaalbare prijs? :satisfie: )

Nee. Chassis is anders: schuin front + hangende buizen.

Mocht je het echt graag willen dan zou je het in een ander chassis moeten bouwen.

Of je neemt de valvestate looks...

Negative K3 fan
18 mei 2007, 17:06
@Lennart;
ik zou zo'n kit vast wel kunnen solderen, maar amps bouwen is voor mij echt een wespennest opentrekken.

A) totaal geen ervaring mee.
beetje overdreven, jij hebt ervaring zat met weerstanden, condensatorenmultimeters en soldeerskillz... meer ervaring dan ik in ieder geval :)

B) stoeien met hoge voltages is niet mijn vriend (zie ook A) )
zolang je hem aan het bouwen bent is er nergens ook maar een voltje te bekennen, en daarnaast, die hoge spanningen zijn inderdaad gevaarlijk, maar om er nou echt bang van te worden?? overal in huis zitten wel ergens hoge spanningen

C) schoenmaker blijf bij je leest. :satisfie:
Want zeg nou zelf, jij hebt amps gemod/gebouwd, maar je Boozz Fust heb je ook door mij laten maken?
Zou je 't zelf kunnen? Vast wel.
Duurt 't dan langer? Waarschijnlijk.
Maak je dan beginners-fouten die ik niet meer maak? Mogelijk.
Moet je daarvoor dingen (gereedschap e.d.) gaan aanschaffen, die je voor de rest niet vaak meer zal gebruiken? Waarschijnlijk.
zou ik het zelf kunnen, ja, maar niet zo netjes, maak ik beginnersfouten, ik denk het niet... gereedschap hoef je verder ook neit aan te schaffen als je van pedaaltjes naar amps gaat en vice versa. daarnaast zat ik ook een beetje met de waardevastheid en dat is bij HWA meestal wel goed


Wie weet komt er ooit nog es een HWA amp (zou dan iets worden als een Twin of Vibrolux clean channel, JCM800 of Plexi (misschien zelfs schakelbaar) crunch kanaal en een Soldano/Engl-achtig chunky, smooth leadkanaal, aparte EQ's, schakelbaar EL34/6L6, schakelbare fx-loop PER kanaal en ingebouwde veren-galm en analoge delay die tot 450ms gaat!

Aan het gelach van heren ampbouwers in de verte hoor ik al dat dit een redelijk onmogelijke klus gaat worden... :satisfie:
Precies, ZO veel verstand heb ik er dus van. :chicken:

agh agh agh, ik denk dat het allemaal wel meevalt hoor, amps bouwen is geen rocket science en een beetje pedaal is vaak al ingewikkelder dan de meeste buizenamps!!

Speeddemon
31 mei 2007, 21:44
Zojuist een Brunetti MC2 combo getest.

Verdomd, dat klinkt ook niet verkeerd. Qua klank niet eens heel ver van de Koch Powertone II vandaan en qua mogelijkheden ook niet.

De EQ heeft wel duidelijk meer range dan die van de Koch, en ook de gain knoppen. Lead kanaal vond ik ietsje te modern (Recto/5150), maar valt wel mee te leven. Crunch is erg lekker (van nauwelijks een randje, tot ruige Marshall sounds) en Clean is heel punchy en dynamisch. Bizar hoeveel 'spank' je daar uit kan toveren met een Les Paul.
De galm is schakelbaar op de ZEER DEGELIJKE footswitch, en het toffe is (wat de Koch dus niet heeft) dat er 2 pots op de amp zitten, die Reverb Clean en Reverb Crunch/Lead instellen.
Nadeel is weer (relatief dan, want dat is een extraatje van de Koch, wat heel handig is), dat je de fx-loop niet kan bedienen met de footswitch.

Hij heeft geen 2e master (solo) volume zoals de Koch, maar wel een "Edge" switch. Deze boost 't volume subtiel, en geeft 'm ook nog een soort Loudness contour, welke bij minder gain ook minder extreem is. Vond ik best een handige functie, zeker om zwaar moderne, strakke metal mee te spelen.

Sowieso was het verbazend hoeveel druk en laag er uit een 1x12" combootje te toveren was.

shit... weer eentje om te overwegen. :nervous: :p

Tristan
1 juni 2007, 01:31
Speedy, dat is de meest rukke amp op aarde, niks ballen, speel er maar eens een gig mee en je begrijpt wat ik bedoel...
Voor thuis klinkt het heel leuk, dat is zeker waar, maar zo gauw je het ding harder gaat zetten gaat hij slechter klinken, de enige buizenamp die ik tot nu tegengekomen ben die dit heeft...
Ik heb er ook eentje gehad, na twee gigs gelijk de deur uitgetrapt, regelrechte bagger...

guhlenn
1 juni 2007, 09:33
Speedy, dat is de meest rukke amp op aarde...

priceless.

Speeddemon
1 juni 2007, 10:30
Speedy, dat is de meest rukke amp op aarde, niks ballen, speel er maar eens een gig mee en je begrijpt wat ik bedoel...
Voor thuis klinkt het heel leuk, dat is zeker waar, maar zo gauw je het ding harder gaat zetten gaat hij slechter klinken, de enige buizenamp die ik tot nu tegengekomen ben die dit heeft...
Ik heb er ook eentje gehad, na twee gigs gelijk de deur uitgetrapt, regelrechte bagger...
Vraag me echt af hoe dat kan?
De EQ was behoorlijk krachtig, dus een beetje mids en/of hoog draai je er zo bij, om door de mix te komen.

De Powertone II daarentegen kon wel wat meer mids gebruiken (de versie die ik testte had niet die kleine mid-shift schakelaartjes. )

Kim Wilson
1 juni 2007, 10:32
Vraag me echt af hoe dat kan?
De EQ was behoorlijk krachtig, dus een beetje mids en/of hoog draai je er zo bij, om door de mix te komen.


De Hotrod Deluxe heeft ook bakken mid, maar komt ook niet echt lekker door de mix. Lage middentonen zijn heel belangrijk voor "ballen".

Speeddemon
1 juni 2007, 10:39
De Hotrod Deluxe heeft ook bakken mid, maar komt ook niet echt lekker door de mix. Lage middentonen zijn heel belangrijk voor "ballen".
Maar ook DAT heeft die MC2 in 'spades'. Zelden zo veel laag(mid) uit een 1x12" combo gehoord. Hij kan echt LOMP VET gaan klinken. :???:

a darker shade of grey
1 juni 2007, 10:45
Maar ook DAT heeft die MC2 in 'spades'. Zelden zo veel laag(mid) uit een 1x12" combo gehoord. Hij kan echt LOMP VET gaan klinken. :???:

Ik ben ook heel benieuwd naar die MC2....maar het is toch raar dat een 60 watt (!) buizenamp op hoog volume slechter gaat klinken???

edit: is er ook nog iemand anders dan Tristan de vindt dat de MC2 kut is? :p

Speeddemon
1 juni 2007, 11:25
Ik ben zelf eigenlijk van mening dat vanaf een bepaalde grens (1000 euro is wel een aardige richtlijn) er niet echt 'slechte' amps meer zijn. Niet je smaak misschien, maar hondsberoerd? Lijkt me sterk.

O.k., Marshall JCM900 & 2000 (TSL100) misschien uitgezonderd. :chicken:

Tristan
1 juni 2007, 12:11
Dude, test hem eens in een live situatie, dan piep je echt wel anders, het is de meest klootloze amp die ik ooit heb gehad...
Tijdens een cocktailbargig met een niet al te stoer (lees eigenlijk wel een beetje gay) JazzFunk bandje kwam ik bijna niet boven de drummer uit, ik heb dat ding van pure frustratie van de bierkratten getrapt en daarna een gitaarsolo van tien minuten gespeeld, de mensen daar wisten niet wat ze overkwam en schrokken zich het apelazerus... :seriousf:

bluegate
1 juni 2007, 12:22
Kan ook zijn dat Tristan een minder exemplaar heeft gehad en Speeddemon
een goed exemplaar heeft getest.

Buizenversterkers zijn rare dingen, die een ander geluid afgeven indien er
zaken veranderen.
Denk aan Netspanning die op die locatie niet 100% is, bij een buizenversterker
zul je verandering in het geluid waarnemen.

Ook het inregelen van de buizen (Bias) is vanaf fabriek meestal niet juist, en
heeft ook een flinke invloed op het geluid.
Eigenlijk kun je een versterker pas als k*t bestempelen als de omgeving waarin
je test optimaal is, de versterker goede buizen heeft en correct is ingesteld.
Als ie dan nog niet klinkt...

Tristan
1 juni 2007, 12:39
Ik had er al betere preampbuizen in laten zetten en de eindbuizen waren ook al een keer vervangen, daarna leek de amp wel beter te klinken, maar bij livegigs was het nog steeds zo dat ik bijna niet boven de band uitkwam, zoals te lezen in het verhaal hieronder...
Ik heb op twee andere Brunetti MC2's gespeeld en die klonken precies hetzelfde als de mijne, de mijne had misschien net wat meer ballen vanwege de andere buizen...