PDA

View Full Version : Laney Lionheart getest



marc_o
16 mei 2007, 21:22
Bij een bezoekje aan sonora te Terneuzen viel mijn oog (ik heb een paar schitterende blauwe ogen moet je weten) op een prachtig uitziend donkerblauwe top en 2 keer 12 boxje van Laney. in de winkel stond de 4 keer 10 combo.
Uiterlijk is onberispelijk en de blauwe kleur is erg mooi, met een luxe uitstraling.
Het is de handwired serie die speciaal is gemaakt voor een X-aantal jarig bestaan van Laney.

Nu heb ik nooit iets aan Laney gevonden en was feitelijk op zoek naar de nieuwe Boss Dyna-drive om mijn Rivera-combo nog eens extra te boosten. (gekocht overigens, prima pedaal)

Om het pedaal te testen werd ik gewezen op de 4 keer 10" laney lionheart-combo.
De versterker is 20 watt class A en heeft 2 kanalen, el-84 buizen, Jensen speakers.
Gedeelde toonregeling, reverb en een effectloop, meer zit er niet op en meer heb je blijkbaar niet nodig voor een goede sound.

Testgitaar was een USA strat.

Dam'n! Wat was ik hier van onder de indruk! Clean is zonder meer héél erg goed, van mooi bright Fenderachtig clean tot een romige grommende versie van een Vox die lekker opengedraaid wordt, maar het blijft helder. Het totale volume wordt nooit beestachtig maar absoluut genoeg voor een band (let wel, wanneer je in een heavy metal-band speelt, koop je deze versterker sowieso niet).
Het clean krijgt een heerlijke compressie en een mooie sustain als ie goed wordt opengedraaid.
Overdrivekanaal is een verlengde van het cleane kanaal, je gaat dus verder waar het clean ophoudt en dat is prettig, je hebt hierdoor geen last van de gedeelde toonregeling.
Alle denkbare classic-rocksounds blaas je hiermee om je oren.
Wanneer de de gain niet al te hoog opschroeft, met de strat stond ie tussen half en 3-kwart, hou je alles helder en reageert de versterker perfect op je aanslag, terwijl je direct in dikke vintage cleane/halfoverstuurde klanken terectkomt als je met je volumeknop speelt.

Ik had zelfs even tijd om de gebruikksaanwijzing door te bladeren en daarin stelt laney dat het gebruik van de eindversterking in je drivegeluid erg belangrijk is om die mooie ouwe sounds van weleer voor elkaar te krijgen en ik denk dat ze erg absoluut in geslaagd zijn een prachtige dynamische versterker op de markt te brengen.

Prijs van de combo is ongeveer € 1550,- lijkt me gerechtvaardigd, maar je zit dan wel met een stevige concurrentie natuurlijk, en ik vrees dat mensen de merknaam laney dan vaker zullen laten staan, wat onterecht is, maar wel begrijpelijk. zou ik ook doen als ik 'm niet had getest.

Om extra te boosten kun je een lekker overdirvepedaal nemen en de boss Dyna-drive deed dat heel erg goed, alsmede de Blues drive en de Super Overdrive. Volume opengooien en gain niet al te hoog en je krijgt in combinatie met je drivekanaal een prachtige soleermachine.

Moest ik echt op zoek zijn naar een serieuze versterker in plaats van mijn Rivera's zou ik 'm zeer zeker overwegen. Nu nog eens de top met de 212 box proberen, die zal anders klinken, aangezien ik begrepen had dat er Celestions inzitten en de box closed-back is.....erg benieuwd.

Magic Bean
16 mei 2007, 21:32
Klinkt mooi. Laney is een goed merk.
Maar ik denk dat een 4x10 combo niet snel verkocht wordt.
Tegenwoordig is iedereen toch weer op zoek naar óf een (half)stack óf een mini-buizen ampje.
4x10" lijkt mij niet te vervoeren/verslepen...

marc_o
16 mei 2007, 22:06
Nou, dat weet ik niet hoor.

4 keer 10 is een populaire maatvoering in bepaalde muziekstromingen.
Hier een rijtje 4 keer 10's die het toch goed hebben gedaan over de jaren.
En dan vergeet ik er vast nog een aantal;

Peavey classic 50
Fender Bassmancombo
Fender Blues Deville (dacht dat ie er ook in een 4 keer 10'was)
Koch classictone
Engl Classic
Matchless heeft wel een paar modellen

Meestal zijn ze op een vintage sound gebaseerd.

Kim Wilson
16 mei 2007, 22:08
4x10 is prima te sjouwen. Wist je dat de Hotrod Deville 2x12 zwaarder is dan de 4x10?

Magic Bean
16 mei 2007, 22:41
okee, maar waarom zou je dan voor een 4x10 combo gaan ipv head + 4x10 cabinet?
Alles-in-een argument?

Nocki
16 mei 2007, 22:43
Hoi Marc,

Ik moest idd aan je denken toen ik m zag. Maar ook ik wou m niet proberen omdat er Laney op stond :-) erg he :-)

Groetjes

Nocki

marc_o
16 mei 2007, 23:05
okee, maar waarom zou je dan voor een 4x10 combo gaan ipv head + 4x10 cabinet?
Alles-in-een argument?

Omdat deze er nu eenmaal stond, de top heeft er een 2 keer 12"bij. Maar dat maakt toch helemaal niet uit? wat is jouw argument om persé voor een top plus box te gaan dan/ anderen zullen hun argumenten hebben om voor een combo te kiezen....

marc_o
16 mei 2007, 23:05
Hoi Marc,

Ik moest idd aan je denken toen ik m zag. Maar ook ik wou m niet proberen omdat er Laney op stond :-) erg he :-)

Groetjes

Nocki

Jij grijpt ook iedere mogelijkheid aan om aan me te denken he?

hehehehe

Hallie
16 mei 2007, 23:10
wat is er mis met Laney?

0-o kijk er staat laney, gauw laten staan, dat snap ik niet

terwijl iedereen marshall Fan is... dan begrijp ik dan weer niet. behalve een paar versterkers is het om uit te schijten.
overdreven natuurlijk.

maar wat maakt het merkje nou uit?

ik denk dat veel mensen miskopen doen, door dat "merkje"

natuurlijk weet je dan niet beter, als je het niet probeert.
maar een vriend van mij wou Ozo graag een marshall,hij had een marshall, en geen 3 kwart jaar later. had hij orange geprobeert. en was verkocht 8-)

zo zie je maar weer;)

Nocki
16 mei 2007, 23:11
Beter aan jou denken dan aan anavrin (dat doet skabouter altijd :) )

maar de laney's zien er leuk uit!

Hallie
16 mei 2007, 23:12
hoezo liet je 'em toch staan dan?

8-)

marc_o
16 mei 2007, 23:17
hoezo liet je 'em toch staan dan?

8-)

Aan wie vraag je dit?

Als het aan mij is: Ik ging voor een pedaaltje en kom al om in de versterkers. De kans dat ik dan 1500 uit mijn broekzak trek om i.p.v. een pedaaltje maar direct een versterker te kopen is erg klein.

Magic Bean
16 mei 2007, 23:21
Omdat deze er nu eenmaal stond, de top heeft er een 2 keer 12"bij. Maar dat maakt toch helemaal niet uit? wat is jouw argument om persé voor een top plus box te gaan dan/ anderen zullen hun argumenten hebben om voor een combo te kiezen....

Ik vraag me gewoon in het algemeen af wat het voordeel is van zo'n 4x10 en waarom de makers van die amps nou daarvoor gekozen hebben.
Qua functionaliteit lijkt me dat namelijk niet handig.

dePerik
16 mei 2007, 23:23
Ik ben blij dat er een positief topic over Laney geschreven is. En dat is dan natuurlijk vooral omdat ik er zelf ook één heb (AOR series II, oudje dus).
Tot mijn schrik moet ik bekennen dat ook ik vaak nog enige schroom heb over het feit dat ik van mijn Fenders naar een wat 'B' achtig merk overgegaan ben. En je hoort veel gasten zeggen dat Laney maar zo zo is. Maar tegelijkertijd lees je overal ook wel weer reviews van gasten die moeten toegeven dat Laney echt hele behoorlijke amps maakt, met een bepaalde eigenheid, die onderschat worden als het om prijs/kwaliteit gaat.
Het enige waar ik van baal is dat ze H|H speakers in de oudere series gezet hebben, dat komt omdat ze die opgekocht hebben destijds. Hadden ze nooit moeten doen, die speakers verprutsen de sound enorm. Hence mijn sig, maar dat gaat goed komen binnenkort als het vakantiegeld binnenstroomt!
Wa betrft de amp die hier gereviewd is; ik ken 'm niet, zou 'm graag eens testen maar hij is me gewoon te duur. Hoewel hij ongetwijfeld (als ik het goed begrijp) qua kwaliteit toch wel in de lijn van de Koch's, Bogners, Rivera's en misschien wel boutique amps ligt.

marc_o
16 mei 2007, 23:37
Ik vraag me gewoon in het algemeen af wat het voordeel is van zo'n 4x10 en waarom de makers van die amps nou daarvoor gekozen hebben.
Qua functionaliteit lijkt me dat namelijk niet handig.

De tijd hzal het uitwijzen zeker?
Het verleden heeft het al erg vaak uitgewezen. Zo onhandig is het nou ook weer niet hoor en ik zie jouw probleem ermee ook al niet. Is het 't gewicht misschien/ Ik vond het niet schokkend hoor, kwestie van spek eten zeker?

ik zag ook een foto van een 212 combo.

De combo's hebben overigens tilt-back-pootjes zodat je ze lekker omhoog kunt richten en alles beter hoorbaar is.

marc_o
16 mei 2007, 23:39
Ik ben blij dat er een positief topic over Laney geschreven is. En dat is dan natuurlijk vooral omdat ik er zelf ook één heb (AOR series II, oudje dus).
Tot mijn schrik moet ik bekennen dat ook ik vaak nog enige schroom heb over het feit dat ik van mijn Fenders naar een wat 'B' achtig merk overgegaan ben. En je hoort veel gasten zeggen dat Laney maar zo zo is. Maar tegelijkertijd lees je overal ook wel weer reviews van gasten die moeten toegeven dat Laney echt hele behoorlijke amps maakt, met een bepaalde eigenheid, die onderschat worden als het om prijs/kwaliteit gaat.
Het enige waar ik van baal is dat ze H|H speakers in de oudere series gezet hebben, dat komt omdat ze die opgekocht hebben destijds. Hadden ze nooit moeten doen, die speakers verprutsen de sound enorm. Hence mijn sig, maar dat gaat goed komen binnenkort als het vakantiegeld binnenstroomt!
Wa betrft de amp die hier gereviewd is; ik ken 'm niet, zou 'm graag eens testen maar hij is me gewoon te duur. Hoewel hij ongetwijfeld (als ik het goed begrijp) qua kwaliteit toch wel in de lijn van de Koch's, Bogners, Rivera's en misschien wel boutique amps ligt.

Nou,die laatste zin weet ik niet, maar dat ie me meer aanspreekt dan koch, weet ik wel. Vergis je niet in de Rivera Fandango die ik heb, ben niet vaak versterkers tegengekomen die naar mijn mening lekkerder klinken, maar dat is puur smaakverhaal hoor....

Tristan
16 mei 2007, 23:40
Nou, dat weet ik niet hoor.

4 keer 10 is een populaire maatvoering in bepaalde muziekstromingen.
Hier een rijtje 4 keer 10's die het toch goed hebben gedaan over de jaren.
En dan vergeet ik er vast nog een aantal;

Peavey classic 50
Fender Bassmancombo
Fender Blues Deville (dacht dat ie er ook in een 4 keer 10'was)
Koch classictone
Engl Classic
Matchless heeft wel een paar modellen

Meestal zijn ze op een vintage sound gebaseerd.


Marc,

Peavey Classic 50 ken ik voornamelijk in 2x12 comboversie...
Fender Blues Deville is inderdaad ook in 4x10 combo te krijgen, die wordt denk ik meer verkocht dan de 2x12 combo, maar dat weet ik niet zeker...
Koch Classictone is een 2x10 combo geloof ik...
Engl Classic is wederom een 2x10 combo...
Matchless wordt helemaal niet veel verkocht in 4x10 combo setup, meer als top, 1x12 combo of 2x12 combo...

De ouderwetse Fender amps als de Super Reverb en Bassman zijn het meest bekend in 4x10 combo configuratie...

marc_o
16 mei 2007, 23:45
Marc,

Peavey Classic 50 is denk ik meer verkocht in 2x12 comboversie...
Fender Blues Deville is inderdaad ook in 4x10 combo te krijgen, wordt denk ik meer verkocht dan de 2x12 combo, maar dat weet ik niet zeker...
Koch Classictone is een 2x10 combo geloof ik...
Engl Classic is wederom een 2x10 combo...
Matchless wordt helemaal niet veel verkocht in 4x10 combo setup, meer als top, 1x12 combo of 2x12 combo...

Ik ken eigenlijk alleen de ouderwetse Fender amps in 4x10 uitvoering, Super Reverb, Bassman etc...

Peavey meer verkocht, dat zal wel, maar aanvankelijk was is zelfs alleen als 410 verkrijgbaar, en als top met 412.
Koch is na 2 jaar pas in een 210 uitvoering verschenen, 410 is de meest verkochte versie.
Engl is inderdaad 210 combo, maar wel als 410 speakerkast verkrijgbaar.
Van Matchless wordt sowieso niet veel verkocht, maar je ziet ze toch staan.


Ik wilde met mijn lijstje enkel aangeven dat 410 een heel normale maatvoering is voor bepaalde merken en muziekstijlen..

Hallie
16 mei 2007, 23:46
twas voor die ene, die laney liet staan omdat er laney op stond o-O

ik vroeg waarom..
maargoed.

als ik geld had, zou laney wel in aanmerking komen.evenals Hiwatt

Tristan
17 mei 2007, 00:18
Peavey meer verkocht, dat zal wel, maar aanvankelijk was is zelfs alleen als 410 verkrijgbaar, en als top met 412.
Koch is na 2 jaar pas in een 210 uitvoering verschenen, 410 is de meest verkochte versie.
Engl is inderdaad 210 combo, maar wel als 410 speakerkast verkrijgbaar.
Van Matchless wordt sowieso niet veel verkocht, maar je ziet ze toch staan.


Ik wilde met mijn lijstje enkel aangeven dat 410 een heel normale maatvoering is voor bepaalde merken en muziekstijlen..

Voor bepaalde muziekstijlen is het wel veel gebruikt inderdaad, maar 9 van de 10 keer is het dan een Fender Bassman of Super Reverb of misschien een top met een 4x10 kast...
Wat betreft de Modernere en meer Rockachtige amps vind ik het wel een vreemde keus, een 4x10...

Pepe
17 mei 2007, 00:33
Prijs van de combo is ongeveer € 1550,- lijkt me gerechtvaardigd, maar je zit dan wel met een stevige concurrentie natuurlijk, en ik vrees dat mensen de merknaam laney dan vaker zullen laten staan, wat onterecht is, maar wel begrijpelijk. zou ik ook doen als ik 'm niet had getest..

Ik heb begrepen dat dit precies de Korg AC-15 de das heeft omgedaan, te duur om te kunnen concureren met de Fendertjes en Peavey's, te gewoontjes om de boutique kopers te paaien. Voor deze prijs beginnen de DR.Z's zich te roeren...

minoin
17 mei 2007, 00:50
+1 voor dePerik

Ik snap absoluut ook niet waarom die herders in engeland zo nodig hun crappy H|H speakers in moeten bouwen. Het klinkt gewoon ruk, daar is iedereen het mee eens! Met andere speakers is een Laney een andere amp.

Nocki
17 mei 2007, 09:15
twas voor die ene, die laney liet staan omdat er laney op stond o-O

ik vroeg waarom..
maargoed.

als ik geld had, zou laney wel in aanmerking komen.evenals Hiwatt



Ik denk dat ik die ene was. Ik liet tot nu toe de laney staan. Kwam ten eerste omdat er laney op staat. Nu heb ik nog nooit een laney gehad. de sound heeft me nog nooit aangestaan en deze zacht er erg ouderwets uit. dus waarschijnlijk ook niet de sound die ik zoek.

en ik heb mn sound wel al een beetje he,,,

Outrage
17 mei 2007, 10:20
Had ik niet al eens gezegd dat laney goed is? 8-)

Kim Wilson
17 mei 2007, 10:23
Had ik niet al eens gezegd dat laney goed is? 8-)
Hoho, één zwaluw maakt nog geen zomer, hè! :D

Outrage
17 mei 2007, 11:42
Hoho, één zwaluw maakt nog geen zomer, hè! :D

Ach, beter één in de hand dan tien in de lucht. :D

rinaldo
17 mei 2007, 11:43
Ik denk dat ik die ene was. Ik liet tot nu toe de laney staan. Kwam ten eerste omdat er laney op staat. Nu heb ik nog nooit een laney gehad. de sound heeft me nog nooit aangestaan en deze zacht er erg ouderwets uit. dus waarschijnlijk ook niet de sound die ik zoek.

en ik heb mn sound wel al een beetje he,,,

dus, omdat deze er nogal ouderwets "uitzacht" zal de sound ook wel niet oke zijn? ik denk dat de laneys inderdaad een beetje onderschat worden, want naast de budget versterkers ed die ze idd ook verkopen, hebben ze toch ook wel heel goed spul op de markt gebracht, bv. de vc50 die ik zelf ook heb, is een heel veelzijdige versterker, oke de speakers zijn crap, maar voor de rest is hij best oke, (paul gilbert haalt er de meest fantastische geluiden uit) maar goed smaken verschillen uiteraard, en das maar goed ook anders hadden we allemaal de zelfde versterker. :)

Eko
17 mei 2007, 14:22
Laney bouwt een aantal goede versterkers. Bij een aantal gitaristen zijn ze wel bekend. De gitarist naast Bonnie Raitt gebruikt er al jaren een. Een VC30. Een zelfde uitvoering als de AC 30 van Vox , maar dan betrouwbaar. Hij heeft op het podium ook een AC 30 maar toen ik na het concert met hem stond te praten gaf hij toe de Laney liever te hebben omdat nog nooit! kapot was gegaan terwijl de Vox ( `60`s) bijna iedere gig wel een storing had.
Een versterker met een 4x10 inch speaker heeft een groot speakeroppervlak en dat levert een hoop druk op tijdens het spelen. Een 10 inch speaker reageert nu eenmaal sneller en feller op een signaal dan een 12 of een 15 inch. Als je veel mid en hoog in je spel wilt verdient een opstelling met 10 inch speakers een poging om uit te proberen. Als je ooit een Fender Superreverb hebt gehoord tijdens een gig weet je genoeg.

marc_o
22 mei 2007, 20:11
Volgende week ga ik de losse top en 212 box eens testen, zal heel anders klinken, en ben erg benieuwd!

Dweezman
22 mei 2007, 20:54
hier in Dokkum staan ze ook, de looks zijn echt erg fraai. Ik ga 'm binnenkort ook ff testen!

Einzeln
22 mei 2007, 21:10
http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=l20h
http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=l20t-410
http://www.laney.co.uk/show_prod.php?prod=l5t-112

Jan Buurman
12 juni 2009, 14:16
"flinke bump"

Ik ben erg geinteresseerd in de Laney Lionheart L20H top.
Het valt mij op dat er redelijk weinig over te vinden is. Op youtube vind ik enkele filmpjes maar daar gebruiken ze vaak enkelspoels elementen. Harmony Central geeft ook wel het één en ander maar daar kan ik vaak weinig mee. Ook hier op GN staat niet veel info.

Zijn er hier L20H gebruikers die er humbuckers mee versterken?
Zit de sound een beetje in "de" JCM800 hoek?
Graag meer info en/of ervaringen.

marc_o
12 juni 2009, 14:35
Is inderdaad een flinke Bump, maar dat geeft helemaal niet hoor!
Ondertussen al best vaak op de Top en Box gespeeld, wat een zeer vette sound is. Een JCM 800??, nou, niet direct, om die sound te krijgen moet je gewoon een 800 kopen, lijkt me het fijnst, maar je komt wellicht toch een eind in de richting hoor.....ik vind het mooier, maar dat is mijn smaak...
De prijs in mijn openingspost bleek later een vergissing te zijn van de importeur, een omrekenfout met Euro's en Ponden ofzo, ze zijn een heel stuk goedkoper, ik geloof dat het iets van 20% scheelt...

Jan Buurman
12 juni 2009, 19:55
Een JCM 800??, nou, niet direct, om die sound te krijgen moet je gewoon een 800 kopen, lijkt me het fijnst, maar je komt wellicht toch een eind in de richting hoor.....ik vind het mooier, maar dat is mijn smaak...


Probeer "mooier" eens te omschrijven. (Ik speel nu op een JCM800 4210) Het gaat mij met name over het gain geluid....

marc_o
12 juni 2009, 21:57
Tja, net zo moeilijk als lekkerder qua eten omschrijven....ik vind het wat romiger en meer karakter hebben. Bovendien hoeft het niet zo teringhard qua volume...en het clean is een stuk bruikbaarder natuurlijk
Reageert erg lekker op pedalen overigens, maar dat doen JCM 800's natuurlijk ook wel.