PDA

View Full Version : Wat wil je bereiken als gitarist?



Guitarmania
16 mei 2007, 20:29
Ik begon pas echt van muziek te houden toen ik een gitarist twee maal zag optreden en hem twee maal een volslagen andere solo hoorde spelen. Pas toen wist ik dat gitaarspelen iets anders was dan dingen van bladmuziek afspelen. Sindsdien heb ik nooit meer een solo uit mijn hoofd geleerd. Ik doe altijd mijn eigen ding. Alleen herkenbare stukken speel ik na. Veelal riffs of een begin van een solo (Burning heart van Adje moet je niet improviseren en Hotel California zou ik ook niet snel improviseren: die solo's zijn onderdeel van de song).

De techniek en de theorie weet ik tot bepaalde hoogte inmiddels wel. Maar vraag blijft:

Hoe bouw je een solo op???

Vaak beginnen gitaristen een solo met een herkenbaar thema. Of ze improviseren wat op de melodie van de zang. Maar hoe hou je een solo vol gedurende 20 maten? Hoe kun je het publiek geinteresseerd houden?

Ik ben nog steeds op zoek naar de perfecte geimproviseerde solo. Hoe minder akkoorden, des te lastiger dat lijkt te zijn.

Hoe doen jullie dat??????

glasbier
16 mei 2007, 20:32
maar wat ook geldt;hoe meer akkoorden,hoe lastiger!(buiten de vaste toonladder om natuurlijk,ik werk veel met meer toonladders;symfo-rock)

Sterik
17 mei 2007, 00:11
http://www.accessrock.com/AdvancedLessons/great-guitar-solo.asp
heb je hier misschien wat aan?
en ik heb er zelf ook nog een vraag over:
kan je niet gewoon de noten van het akkoord spelen en dan een octaaf hoger? dat is hetzelfde idee, maar, als ik dat doe, plus de 9de, 11de en 13de noot, dan kan je zon beetje net zo goed over mineur/majeur toonladder improviseren, want dan heb je alsnog niet echt een noot waar je naar toe speelt...
o ja en waarom is Dmaj7 volgens deze site de uitbreiding van Em, en F#maj7 de uitbreiding van G, is hier een regel voor ofzo?

Jeroensnake
17 mei 2007, 00:17
Probeer eens over het ritme van de drums te improviseren ofzo,
mix 7 nummers van dezelfde snelheid dwars door elkaar,
en probeer het eens daar over. Of breek express 1,2,3,4,5 snaren
en probeer dan eens een solo te spelen.

Hm. maar dat was niet echt een direct antwoord op je vragen.

"Hoe bouw je een solo op???"
Ligt helemaal aan wat je wil, waarmee je het speelt, wanneer je het speelt, met wie, en natuurlijk niet te vergeten: de muziek waar je de solo over speelt ...
Sorry, ik kan hier gewoon geen eenduidig antwoord op geven. Listen&Learn zou ik zeggen, of kijk en leer, of meespelen met solo om ze zo te ontdekken. Of ga alles anaalyseren. Of ..... you get the point.

"Hoe doen jullie dat??????"
Ik luister naar de muziek, zoek de grondtoon en eventueel een herkenbaar schema, dan kies ik een toonsoort (een bij de muziek en grondtoon passende toonladder) die ik spelen kan en begin ik. Zodra ik bezig ben, gebruik ik mijn (beperkte) kennis om bewust wat variatie erin te brengen. Zo nu en dan een beetje techniek erdoor (show hoort erbij, maar ik probeer niet teveel een macho-show-guitar-player te zijn) en mijn gevoel heeft altijd de ondertoon, symbolisch dan. Als er zang in het nummer voorbij is gekomen, kun je in je hoofd proberen te zingen, terwijl je het na probeert te spelen. Of een variatie erop. Verder probeer ik niet teveel te vervallen in standaardlicks, dozijnen aan elkaar-geplakte halve noten, snelle toonladders, etc etc
Verder kan het aardig zijn om slag-gitaar-achtige stukjes in je solo te verwerken. Of je neemt wat loopjes met de noten van de gespeelde akkoorden (dan inderdaad, is het lastiger als de akkoorden elkaar sneller opvolgen). Ik snap alleen niet hoe het moeilijk kan zijn om over slechts 1 of 2 akkoorden te soloren. Misschien lastig om afwisseling erin te krijgen ...

Dan heb je in ieder geval mijn kant van het verhaal,
ik hoop dat je er wat mee kan.

....

Oh,
nog 1 ding :

Je hoeft echt niet per se 20 maten solo te vullen.
Vijf a zeven lijkt mij genoeg, of doe dan meteen
32 maten, mooi verdeeld in vier blokken van acht.
Bij jumpstyle zit de standaardbreak kennelijk ook
bij 32 maten (van horen zeggen) ....

SuCk6 Ermeee!


edit : note @ self : jeee zus tie vus ... over 20 maten vol gesproken :confused: :roll: :sssh:

Guitarmania
19 mei 2007, 17:35
Er zijn ook zo ontzettend weinig echt goede gitaarsolo's in de pop en rock. Voorbeelden van goeie solo's vind ik Lukather over Rosanna van Toto, de solo over Easy Lover van Phil Collins, Adje met Burning Heart en Eddy over Ice Cream Man (Vanhalen). Ik denk dat alleen Lukather's solo en de solo over Easy Lover zijn geimproviseerd. Die andere twee zijn volgens mij gecomponeerd.

Geimproviseerde solo's hangen vaak aan mekaar van de trucs. Een beetje op een hoop gooien van riffs die al in het spiergeheugen zitten.

Ik vergeet trouwens Mike Stern's solo over Little Shoes (Upside Downside). Juweeltje!

Kitaarhiero
21 mei 2007, 15:31
Wat versta je dan onder een goede gitaarsolo? Een simpel melodietje dat de akkoorden volgt en hier en daar een extra nootje er tussen heeft kan ook een goede solo zijn. Wat mij betreft hoeft het echt geen opbouw van langzaam naar snel van laag naar hoog te hebben, als het maar in het nummer past. Meestal beschouw ik een solo ook als een instrumentaal couplet/refrein.

Kim Wilson
21 mei 2007, 15:40
Offtopic:

Da's lang geleden! Welkom terug!

Guitarmania
21 mei 2007, 17:26
Wat versta je dan onder een goede gitaarsolo?

Dat over elke noot is 'nagedacht', of liever: dat elke noot een bedoeling heeft.

Wat dat betreft vind ik de Slayersolo's van - hoe heet ie - Kerry King(?) niet bepaald getuigen van muziek, maar de solo's passen perfect in de muziek. Als hij een solo moet spelen, pompt ie zich vol met adrenaline en gaat ie als een speer. Die hele solo springt er dan uit. Maar dat lijkt me op de muziek van Slayer noodzakelijk. Daar kun je niet aankomen met een melodietje.

Mn vraag is dus eigenlijk: Je speelt mee met een song en de zanger geeft aan dat jij de volgende 8 maten een solo moet spelen. Wat gaat er door je heen? Hoe bepaal je wat je eerste noot zal zijn? Hoe bepaal je of je rustig begint of juist snel? (dus een vraag aan mensen die improviseren).

Je ziet zo vaak dat gitaristen maar wat doen tijdens hun solo. Alsof ze blij zijn dat ze even een moment hebben om te 'showen'. Dan schudden ze wat penta-laddertjes uit hun mouw en raffelen ze die zo snel mogelijk af.

Kitaarhiero
21 mei 2007, 18:00
Een solotje van 8 maten? dan richt ik me op melodie, niet teveel snel gepielewielewiele. Ik hou het altijd een beetje Luther Perkins-achtig (gitarist van Johnny Cash) in mid-tempo nummers en in snelle nummers is het Chuck Berrystijl.
Bij langere solo's wil ik nog weleens "gewoon maar wat doen" (wiedelewiedelewie), maar dat moet dan wel goed klinken.