PDA

View Full Version : Is dit een goed plan ?



rjong999
16 mei 2007, 18:44
Er zitten hier veel mensen met ervaring, dus ongetwijfeld zijn alle fouten al gemaakt. Daarom schaam ik me niks om deze vraag te stellen: "zijn wij wel goed bezig ?"

Het helpt als ik er iets meer over vertel. "We" zijn Kramer, volgens de pers "post-symfonische progressieve rockband", dus dat geloven we dan maar. We willen graag een CD maken. Daar hebben we al veel werk voor verzet. We hebben alle muziek klaar, gearrangeerd enzo. Vervolgens mochten we een paar weekeinden een 'echte' studio in, daar hebben we alle drumpartijen opgenomen. Daarna ook alle baspartijen en we zijn nu bezig met gitaar en keyboards. Uiteindelijk dan nog de zang en klaar.

Wat er dan moet gebeuren is dat 'iemand' dat gaat mixen en masteren. Wat ik me nou afvraag is:

1) Gaat dat zomaar, kan ik een studio binnenstappen met mijn harddisk met 22 nummers van ieder 20 tracks ofzo, en gaat dat dan wat worden ? Ik heb alle tracks zo clean mogelijk opgenomen, alles is opgeschoond enzo, geen reverbs of compressie gebruikt, 24/44.1 AIFF files (dat is toch wel OK ?).
2) Hoeveel gaat dat ongeveer kosten ? Het is symfo, dus veel 'dingetjes', is dat duurder ? gaat zoiets per uur ? Hoeveel uur moet ik dan rekenen ? Kan het ook fixed-price ?
3) Wat mag ik van het resultaat verwachten, wordt dat 'wel OK' of 'supercool' ? Ik zoek iets in de richting van Porcupine Tree
4) Zijn er dingen waar ik nu al rekening mee moet houden, we zijn nog bezig met opnemen.
5) Wie weet er geschikte studio's ? Han S. staat natuurlijk op mijn lijstje... ;-)

Geneer je niet, of PM me met commerciele aanbiedingen. We hebben wel wat geld te besteden, het moet natuurlijk wel leuk blijven. En 'leuk' is wat een leuk mens leuk vindt...

Han S
16 mei 2007, 19:32
Heb je opgenomen met een DAW of met een standalone machine? Kun je zelf mixen of gaat dat beslist niet lukken? Als je het zelf kunt heb je tijd zat en kun je misschien voor het geld dat de studio kost beter een paar echt goede monitoren kopen. Ik weet dat ik nu mezelf geen plezier doe want ik ben graag aan het werk en word daar ook graag voor betaald, maar als ik het zo bekijk zijn jullie toch wel van de mierneukerige ( :D) en dan is het wel handig als je zeeën van tijd hebt.

rjong999
16 mei 2007, 20:28
De drums zijn 'chique' opgenomen: top-mic's, dure A/D en preamps, Logic Pro enzo. De rest is in Cubase SX2 opgenomen. Voor de gitaren en de keyboards gebruik ik een Juli@ kaart van ESI, voor acoustische gitaar en bas een JoeMeek preamp/eq/compressor, de gitaren met Boss GT-8 of TC Electronics G-System via de S/P Dif naar de soundcard. Dus in ieder geval heeeeel weinig ruis en een heel helder, direct basis-geluid.
Ik heb zelf een setje Alesis MK1 Passive monitors met een Harman&Kardon AVR7000 versterker, dat klinkt voor mij goed genoeg, maar mijn broertje heeft nog een setje Genelec 1032A die ik kan lenen om af te mixen enzo.

Het grootste probleem is dat we er gewoon geen ervaring mee hebben! Dus ik kan wel heel aardig alle special effects en het gemierenneuk zelf doen, maar we hebben wel iemand nodig die de basis gewoon goed zet (of ons leert hoe we dat moeten doen, als dat zou werken). Zo'n soort samenwerking zoeken we dus eigenlijk.

bert k
16 mei 2007, 22:09
Tja, ik kan wel op een paar vragen ingaan, in aanvulling op Han zijn duidelijke verhaal'


1) Gaat dat zomaar, kan ik een studio binnenstappen met mijn harddisk

Je zal dat toch effe moeten vragen, maar de meeste studio's kunnen dat wel aan.

2) Hoeveel gaat dat ongeveer kosten ? Het is symfo, dus veel 'dingetjes', is dat duurder ? gaat zoiets per uur ? Hoeveel uur moet ik dan rekenen ? Kan het ook fixed-price ?

Dat is dus meteen je volgende vraag. Prijzen gaan gewoon per uur, vanaf zo'n 25 euro per uur tot enige honderden, maar dan zit je in een topstudio...
Hoe lang het duurt is moeilijk in te schatten, maar in mijn ervaring kan je 1 a 2 nummers per dag mixen. Hooguit.



3) Wat mag ik van het resultaat verwachten, wordt dat 'wel OK' of 'supercool' ?

Als het een technicus wordt die je niet kent, en waarvan je niet weet of hij jouw muziek kent en/of begrijpt, dan wordt het 'wel ok'. Neem van tevoren de tijd om met de technicus over je muziek te praten. (Van tevoren kost het nog geen geld. :))


5) Wie weet er geschikte studio's ? Han S. staat natuurlijk op mijn lijstje... ;-)

Han is goed. Frits van Mourik is goed, ze hebben allebei een mooie studio en kunnen geweldig goed opnemen. Overweeg ook mensen die thuis goeie spullen hebben. Thuis opnemen is meestal niet handig voor drums en zo, maar mixen ligt een stuk makkelijker.

guhlenn
18 mei 2007, 09:27
zoals je weet Rob ben ik het thuis aan het doen. M'n ervaring (het si ook symfo rock) is dat je weliswaar achterlijke hoeveelheden tijd kwijt bent, maar het resultaat is ernaar. ik maak wle verschrikkelijk veel beginners fouten (daar gaat weer een vrije dag :) ), maar als je het truukje nog vaker wil doen loont het de moeite. Porcupine tree nivo is op zich halabaar, mits je een goed bduget voor de amstering uittrekt. IMHO.

Jimi Hendrix
18 mei 2007, 11:45
het hangt ervan af, als je zelf heel goed weet wat je wilt, bereid bent er veel tijd in te steken om dat doel te bereiken en niet verrast wilt worden door wat een mixer er mee doet, kun je't zelf doen.

Als je wat input/ideeën kunt waarderen, zelf niet er die dagen voor over hebt en bereid bent daarvoor te betalen dan is 't inhuren van een mixtechnicus een goed idee.
Bij't laatste zie ik 2 grote voordelen:
1. als 't een prof is kan relatief snel klaar zijn (hoeft niet in vrije tijd te worden gepland), 22 nummers is nogal wat werk.
2. de technicus doet 't werk en jij kunt met frisse oren 't (tussen)resultaat tot je nemen, ipv dat je zelf zit te mierrenneuken op van alles en nog wat. Zou ik dus ook adviseren om niet bij't mixen aanwezig te zijn.
Een dag lang luisteren naar 't zelfde liedje is niet voor iedereen weggelegd.

Das Schaap
18 mei 2007, 23:12
Hmm ik zit toch in een studio beetje m'n tijd vaak te verdoen, dus als je op 1 of andere manier me bijv. een nummertje kan geven wil ik best even kijken wat er mee te doen is. Als dat te doen is met hosting ofzo... Anders, ik zit in weesp in een studio: E-sound.

Gewoon ff voor de tja "lol". :hippie: