PDA

View Full Version : Zoemend geluid van de bastonen



Yamhammer_71
16 mei 2007, 16:29
Hey, ik heb hier misschien een goede vraag voor de technicussen onder ons.

Wat ik merk tijdens het spelen (clean), is dat de bastonen van voornamelijk de lage E-snaar doordringend gaan zoemen als ik ze aanraak. Het lijkt alsof de versterker hem zelf nog eens extra laat doorklinken. Dit heb ik ook weleens bij een akoestische gitaar gehad met versterking.

Dus als ik een toon alleen aanraak van de bassen, dan gaat de toon uit zichzelf trillen en wordt het erg doordringend, zoemend en hard zonder dat ik daar invloed op kan hebben.

De instelling van de amp zijn: treble 7, mid 7 en bass 6.
Ik heb geprobeerd de bassen flink terug te draaien, maar dat lost het probleem niet op.
Dit vooral met het hals-element.

Waar kan dit aan liggen?

LaurentB
16 mei 2007, 17:18
Speel je erg hard dan, waardoor de snaar gewoon gaat resoneren?

Nellyrocks
16 mei 2007, 17:29
Speel je op een basversterker. Volgens mij las is een stukje van je over de ac50. Dat is oorspronkelijk een basversterker.

Jimwoud
16 mei 2007, 17:33
Ligt misschien aan de afstand tussen de pickup en de snaren. Die mogen niet te dicht bij elkaar komen, dan gaat de magneet van de pu's zich bemoeien met het trillen van de snaar.

Luke-wannabe
16 mei 2007, 18:46
Andere versterker kopen...

























:D

Yamhammer_71
16 mei 2007, 21:09
Ik heb vandaag 'mn' gitaarbouwer erover gebeld en die kon als enige zeggen dat de oorzaak waarschijnlijk ligt aan het feit dat ik in een kleine ruimte speel (kamer) + dicht bij de versterker. Vandaar dat ik de zoemen in de lage E snaar krijg. Ook natuurlijk aandeel van de versterker, ook al is het een grote Laney stack...het blijft een transistor. Bij een buizenamp zal ik hier niet zomaar last van hebben.

Yamhammer_71
16 mei 2007, 22:03
De pickups staan wat aan de lage kant, dus daar kan het probleem niet liggen.

Realeigo
16 mei 2007, 22:14
jeetje, ik kan die zoem zelfs produceren met een 15 watt combotje..maar ik kan hem ook weer weghalen :D:D:D gewoon volume terugdraaien, want het gebeurt mij ook als ik de versterker voluit gooi.

Kaboemba
16 mei 2007, 22:42
Ik heb vandaag 'mn' gitaarbouwer erover gebeld en die kon als enige zeggen dat de oorzaak waarschijnlijk ligt aan het feit dat ik in een kleine ruimte speel (kamer) + dicht bij de versterker. Vandaar dat ik de zoemen in de lage E snaar krijg. Ook natuurlijk aandeel van de versterker, ook al is het een grote Laney stack...het blijft een transistor. Bij een buizenamp zal ik hier niet zomaar last van hebben.

Ik ben toch zo benieuwd naar jouw uitleg waarom dat bij een transistor wel kan en bij een buizen niet.

Realeigo
16 mei 2007, 22:46
:sssh: het kan sowieso met een buizen voortrap

Yamhammer_71
17 mei 2007, 00:35
Ik ben toch zo benieuwd naar jouw uitleg waarom dat bij een transistor wel kan en bij een buizen niet.

Het ligt vooral aan de ruimte waarin je speelt, de akoestiek. In de kamer heb ik er last van, maar in de repetitieruimte niet.
Ik zou niet weten waarom een transistor daar eerder last van heeft dan een buizen...dat was mn eerste gedachte in ieder geval :)

provisus
17 mei 2007, 00:40
En ik denk toch dat het geen ene moer uit maakt of het een transistor of buizen versterker is (terwijl buizen eigenlijk nog gevoeliger is). Het ligt denk ik gewoon aan de gitaar die allemaal signalen op pikt en daar door begint te resoneren Als het heel veel en irritant word probeer te oefenen met de volume potmeter, verlaag je het volume.