PDA

View Full Version : lawsuit LP?



Nobler
16 mei 2007, 15:16
Ik wilde dit niet aan de laatste topic over de nep LP op Marktplaats plakken, en ik heb het Wietse al een keer gevraagd, maar ik zou toch graag iets meer weten over een merkloze LP goldtop immitatie die ik in 1981 tweedehands voor 250 gulden heb gekocht. Het is dus overduidelijk een kopie en de hardware was niet geweldig, maar hij speelt geweldig lekker. De boddy is van multiplex net als het gewelfde (gebogen, niet geschuurd) bovenblad. Er staat niets op de kop die wel de vorm van een LP heeft. Ik heb geen echte Gibson LP, ook nooit gehad, en heb ook geen boeken met alle soorten, maar ik geloof dat mijn gitaar dingen in zich combineert die nooit op een echte LP hebben gezeten (binding op de headstock en langs de goldtop body, bruine (geen idee welk hout) toets met 'parelmoer' block inlays. Het maakt mij niet uit, het is een eenvoudige gitaar die lekker licht speelt en die ik ook niet van plan ben te verkopen. Er stond toen ik hem kocht dus helemaal niets op de kop, geen goedkoop merklogo en ook geen nagemaakt Gibsonlogo. In 1981 heb ik als 17-jarige uit wit 'papieren' plakband zoals ze dat in ziekenhuizen gebruik(t)en een Gibson logo gesneden en op de kop geplakt, maar dat is zo duidelijk te zien dat het nauwelijks nep genoemd mag worden. Er staat geen serienummer in en behalve aan de binnenkant van de kappen van de inmiddels vervangen humbuckers stond iets wat aan een logo deed denken.
Mijn vragen eigenlijk: zijn er andere LP immitaties uit de jaren '70 met een 'blanco' kop? zwerven er nog broertjes en zusjes van mijn gitaar rond?

Orgasmocaster
16 mei 2007, 17:37
heb je geen fotoos? vooral van de element logo's?

Wat ik denk is dat er verschillende fabrieken in Japan hun gitaren voor import aanboden in bulk, met een merknaam naar keuze. net als tegenwoordig door de chineze fabrikanten gedaan wordt. je ziet dezelfde gitaar in verschillende landen met een andere naam dr op.
Mijn theorie is (en ik kan het compleet mis hebben) is dat deze in mindere hoeveelheden zonder logo werden verkocht aan importeurs. ik heb zelf 2 japanse SG's zonder naam dr op.. ik geloof dat ze door dezelfde fabriekant als die van de hondo's waren gemaakt.

over de term 'lawsuit'. ik vindt het heel irritant en misleidend dat deze term zo losjes wordt gebruikt op ebay, en waarschijnlijk ook op marktplaats. Ik geloof dat Norlin lawsuits heeft aangespannen tegen 1 of 2 andere merken (aria geloof ik) maar de meest beroemde in deze context was tegen Ibanez. en in dit geval betrof het alleen maar het headstock design (open book headstock) van voor 1976 of 77.
Verkopers vinden het waarschijnlijk dat ze met de term 'lawsuit' kunnen aangeven dat de kopie de qualiteit van een echte gibson benaderd, wat uiteraard meestal niet het geval is.

Agent_Smith
16 mei 2007, 19:30
Inderdaad. De term 'lawsuit' wordt werkelijk te pas, maar vooral te onpas gebruikt voor alles wat maar enigzins lijkt.

frekie
16 mei 2007, 21:07
In het geval van Richwood is de term "lawsuit" wel op zijn plaats, ok vooruit "dreigbrief" dan :)
Net nog een Morris Lp goldtop gezien op MP, oh jeugdsentiment :satisfie: Logo kan later ook verwijderd zijn natuurlijk.

Pepe
16 mei 2007, 21:09
Mijn vragen eigenlijk: zijn er andere LP immitaties uit de jaren '70 met een 'blanco' kop? zwerven er nog broertjes en zusjes van mijn gitaar rond?

Er zwerven hele volkstammen rond van copies zonder logo -ik heb zelf een Ibanez personal waar geen Ibanez op staat-
Gitaren kon -en kan- je gewoon als distributeur en muziekzaak in partijen bestellen bij betreffende fabriekjes. Om de prijs te drukken wordt dan vaak teruggegrepen op al reeds bestaand productiemodellen. Mijn Ibanez werd in Canada verkocht onder het merk "Mann" maar ik heb um ook gezien als "Degas" en "Antoria". In Holland kom je nogal eens Ibanezen tegen van de haagse muziekzaak Gerittsen en strikt genomen is het ook geen Ibanez. Maar het komt allemaal uit de Fuji Gen Gaki factory.