PDA

View Full Version : De toekomst van gitaar constructie?



Raffel
16 mei 2007, 14:50
Ik denk niet dat het merk Flaxwood bij veel mensen bekend is, maar ik wilde dit even onder de aandacht brengen:

http://www.flaxwood.com/main.site?action=siteupdate/view&id=5

Ze maken een soort van kruising tussen PRS en S-serie Ibanez gitaren met wel hele aparte karakteristieken:

- Men doet aan 'injection molding', ik denk dus het injecteren van vloeibaar hout in een bepaalde vorm in een mal, om de body te vervaardigen. Een vrij aparte techniek in de gitaarwereld tot dusver denk ik. Door deze vorm van het maken van de body wordt dus geen echt stuk hout gebruikt en is er volgens de website geen sprake van het uitzetten van hout door verschil in temperatuur of vochtigheid. Dit heeft dan ook weer invloed op het gewicht. Ik geloof dat mijn ibanez RGs zo'n 4,5 kilo wegen en deze gitaren wegen ook maar 3 kilo. Als deze de sustain bieden van een Les Paul, scheelt je dat dus ook misschien de nodige rugpijn of het krom lopen. :D
- De achterkant van de body bevat een 'resonator backplate', schijnbaar vergelijkbaar met een resonator-gitaar en dus een sterkere akoestische sound die ook zijn invloed heeft op de versterkte sound. http://www.saunalahti.fi/laxu/pics/flaxwood_rautia-03.jpg

Kijk je naar andere gitaarbouwers zoals Vigier, die gebruik maken van een mix van karbonvezel en hout zodat geen truss-rod nodig is in de nek en deze dus altijd uit zichzelf stabiel blijft. Na eens een keer met Dhr. Vigier te hebben gepraat was hij ook van plan om midi in gitaren te verwerken zodat via midi elementen kunnen worden gekozen ipv met een schakelaar. Inmiddels hebben we wel de Variax die is uitgekomen natuurlijk.
http://www.vigierguitars.com

Misschien eens tijd voor een leuke discussie:

Is dit de toekomst van de gitaar, zijn het slechts marketing snufjes, of zien we in 2050 nog steeds mensen spelen op dan inmiddels wellicht een eeuw oude gitaren? (als ze het zo lang volhouden)

Pepe
16 mei 2007, 15:10
Toekomst of marketing, top of flop wordt bepaald door mogelijkheden, gebruiksvriendelijkheid en tijdsgeest, als dat van te voren bekend zou zijn...

De ontwikkelinkg van harpsichord naar polyfoon sample keyboard heeft een paar eeuwen nodig gehad en gitaristen zijn een behoudend volkje...

Mitch
16 mei 2007, 15:16
Zoek eens naar Catalyst, Nederlands bedrijf die ook met een gegoten composiet probeerde aan de bak te komen. Dit soort techniek verkoopt gewoon niet, hoe geweldig het idee ook is.

Kim Wilson
16 mei 2007, 15:18
Gitaristen zijn denk ik veel te conservatief voor vernieuwing. Moet je kijken, we betalen het meeste geld voor de oudste gitaren. Ik denk niet dat zoiets nieuws ook maar enige kans maakt.

armageddon
16 mei 2007, 15:27
Over het algemeen worden goedbedoelde vernieuwingen altijd met flinke argusogen bekeken in de gitaarwereld. Kijk naar de modelling revolutie.

Volgens mij kan er vast nog wel wat flink wat verbeterd worden op het gebied van body en constructie, maar wordt dat nooit snel geaccepteerd.

bert k
16 mei 2007, 15:37
Ik kan het zwaar mis hebben, maar zoals jij gegoten vloeibaar hout beschrijft denk ik toch aan een body van spaanplaat of MDF...

bass blom
16 mei 2007, 15:40
de gupacaster ™

Gitaro
16 mei 2007, 15:53
Er is ook echt maar één dealersite die prijzen vermeldt... zucht. €2380 zou het moeten kosten.

Ik zou er best eentje willen hebben, maar voor die prijs niet. Alhoewel, voor die prijs wil ik geen enkele gitaar. Heh, op die site ook; materiaal: flaxwood. Ja kom op wat is dat nou voor beschrijving? Als ik een gitaar verkoop zeg ik toch ook niet dat ie van "hout" gemaakt is?

bass blom
16 mei 2007, 16:01
What is flaxwood exactly?
Flaxwood is an innovative new tone material that is created by breaking the grain structure of natural wood and injection-molding it into shape together with an acoustically sensitive binding agent.
Technology

What are flaxwood's benefits compared to those of natural wood?
In so many words, acoustic consistency and uniformly flawless quality. As it is rid of irregularities in composition such as the grain and knots found in traditional tonewoods, the acoustic response of flaxwood is such that it resonates with equal force in all directions, and gives an even dynamic response through a guitar's entire range. Flaxwood is also completely unaffected by changes in humidity, making it a more reliable tone material in changing conditions. Flaxwood is also an ecological alternative to wood species used in traditional instrument building that are slowly nearing extinction.

http://www.flaxwood.com/main.site?action=siteupdate/view&id=28

edit: ff de leikki? beluisterd, lead in vox tonelab, klinkt wat kartonnig.
je krijgt door het materiaal waarschijnlijk heel consistente gitaren door het ontbreken van onberekenbare 'verrassingen' in het hout.
dus 10 verschillenden uittesten is verleden tijd.
heeft zo z'n voor- en nadelen.

frekie
16 mei 2007, 21:20
Bond, Steinberger, Gibson Sonex, Catalyst, Ovation...
8-)

Pepe
16 mei 2007, 21:26
nou, Ovation heeft het niet slecht gedaan lijkt me

Rinze
16 mei 2007, 21:51
En Steinberg en Parker toch ook niet. Die Finse gitaar wordt trouwens goed besproken in de nieuwste Gitarre & Bass. Het is een mengsel van hout en een geheime ander ingrediënt die ze gebruiken.

Gitaristen zijn conservatief, houden vast aan de beproefde concepten. Ik vind zelf vernieuwingen altijd heel interessant, bijvoorbeeld de gitaren van Teuffel. Moet wel zeggen dat ik de Catalyst die ik eens bespeeld heb niet lekker vond.

Jan Akkerman deed een keer een leuke uitspraak hierover, iets in de trant van: gitaristen zijn bang voor nieuwe dingen, ze willen beslist houten gitaren. Maar als ze naar huis gaan stappen ze in een auto in plaats van op een paard...

iwamoto
16 mei 2007, 22:24
in de G&B waren ze inderdaad positief, en waarom ook niet? ik zou zelf ook best een variax willen hebben, mischien omdat ik wat jonger ben, dat ik er niet zo conservatief over ben, als het maar goed klinkt of functioneel is :)

Gitaro
16 mei 2007, 22:26
En dat conservatisme is trouwens helemaal geen unieke eigenschap van gitaristen. Eerder van mensen in het algemeen. :roll:

Kaboemba
16 mei 2007, 22:38
Ik denk niet dat het de toekomst is, er zijn al vaker gitaren gebouwd uit compound of dat soort dingen, catalyst b.v.

En geen van die gitaren is breed aangeslagen, en allemaal roepen ze dat zij HET hebben.

Pepe
16 mei 2007, 22:54
10 jaar geleden hoorde je al geluiden van fabrikanten dat het goede hout opraakte, te duur werd of gewoon beschermd voor produktie
da's met terugwerkende kracht allemaal waar, alleen blijken er nog steeds landen te vinden zijn waar de dollar een te sterk argument is.
Niettemin, op langere termijn zal het hout te duur worden voor de goedkope produktie en zal men wel langzaam aan moeten overgaan op alternatieven.

Economische noodzakelijkheid is altijd al een belangrijke factor geweest voor innovaties.

Nellyrocks
16 mei 2007, 23:09
En dat conservatisme is trouwens helemaal geen unieke eigenschap van gitaristen. Eerder van mensen in het algemeen. :roll:

Ik denk juist dat er, specifiek onder gitaristen, altijd mensen zijn die conservatief blijven, of klassiek, of hoe je het ook wil noemen en altijd aan hun vintage fenders en gibsons zullen blijven hangen. Aan de andere kant zijn er altijd mensen die vooruit denken en dingen uitproberen. Dat bied dit soort instrumenten dus altidj een toekomst. Of dit het wordt kunnen we nu nog niet weten. Wel is het zi dat digitale simulaitie steeds meer op het echte ding gaat lijken en dus steeds beter wordt. Zo blijven de "modernere" gitaristen dus toch ook weer aan de oude sounds hangen maar wellicht met een stabielere, constantere kwaliteit.

provisus
21 mei 2007, 21:52
Weet iemand trouwens welk merken nog meer deze vorm van body maken? of wie de ontwerper er van is? Ik vind ze namelijk prachtig er uit zien alleen om bijna 3000 euro uit te geven aan een bisonkit vloeibare hout gitaar die nog niet in Nederland verkrijgbaar is lijkt me het een beetje overdreven.
Ze lijken in iedergeval op de ibanez AWD serie.

Alvast bedankt!!

Noid
21 mei 2007, 22:41
Dank voor de link, ik kende deze gitaren nog niet. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van deze gitaren en de sound.

Er is zeker een markt voor dit soort vernieuwingen, ik zie het als meerdere marktsegmenten, waarbij het progressieve segment op dit soort internet fora en in de muziekbladen vaak met enige argusogen bekeken en beoordeelt wordt :) Dat niet ieder nieuw idee aanslaat heeft volgens mij trouwens niet met zo zeer met conservatisme te maken, maar gewoon met toegevoegde waarde (naast marketing en prijsstelling etc). Kijk bijvoorbeeld maar naar de wat vagere Gibson's: de "succesnummers" de LP, SG, Explorer, V en Firebird bewijzen voor gebruikers hun toegevoegde waarde, maar de Blueshawk, Marauder en Sonex etc, die ook als inovatief etc werden gebracht hebben allemaal allang het toneel weer verlaten. Qua gebruik van kunstoffen in het productieproces geldt daarbij dan nog eens dat ons gehoor hout als klankmateriaal, door z'n imperfectie en daardoor optredende natuurlijk vervormingen als "prettig" ervaart. Dat zijn dan ook mijn bedenkingen m.b.t. deze Flaxwood gitaren. Aangezien ze beweren dat hun methode voor een volledig consistent materiaal zorgt, denk ik dat ons gehoor de natuurlijke vervormingen, die we ervaren als aangenaam zal missen. In relatie tot andere gitaren is er dus geen sprake van toegevoegde waarde, dus zal hun markt klein blijven, vrees ik voor hen.

Pepe
21 mei 2007, 23:35
Dat flaxwood...

Gibson holt al de 3kwart body van een BFG uit en dan vraag ik me gelijk af wat er dan met al dat mahonie gebeurt:

De Gibson LP Futura met een mahonie body van een nieuw ... (marketing bla bla)...innoverend procede.. (marketing bla bla)

zal je zien