PDA

View Full Version : Wisselen van toonaard in solo's



Sora
15 mei 2007, 21:12
Hey allemaal

Ik ben ondertussen zo'n 3,5 jaar bezig met gitaarspelen en ik soleer graag, het enige probleem is dat ik totaal niet tevreden ben over mijn solo's. Ik speel eigenlijk alleen in de pentatonische mineurladder, zoals de meesten waarschijnlijk.
Ik speel af en toe mee met wat muziek waar ik dan probeer over te improviseren, maar (en hier komt mijn vraag :) )
Ik weet niet wat ik moet doen als de ritmesectie van toonaard wisselt.
Bijvoorbeeld: een simpele 12 bar blues in E. Ik Tijdens de eerste maten speel ik dan een solo in E (probeer ik dan toch), maar wat doe ik dan als het stuk in A begint? Ineens stoppen met die solo en dezelfde ladder in A spelen? :s

Misschien klinkt dit allemaal heel dom, maar ik zou er toch graaag een antwoord op krijgen
Alvast bedankt :)

Oh ja: als er iemand nog tips heeft om sneller te spelen, da's ook altijd welkom ^^

Guitarmania
15 mei 2007, 21:25
Sterker, dit is een intelligente vraag! Blues gaat over dominant-septiem-akkoorden, en al die akkoorden staan in een andere toonsoort. Er wordt in de blues dus giga veel gemoduleerd.

Het mooie van de blues is echter dat het geen moer uitmaakt of je mee-moduleert. Blues bestaat namelijk bij de gratie van 'vals spelen', oftewel: het spelen van 'krakende' tonen. Een kleine terts over een majeurakkoord is zeer bluesy.

Wat je dus moet doen, is over die A gewoon doorgaan met E-mineur-penta. Als jij E-min-penta speelt over A dan moet je alleen effe wrikken aan de c-toon van de E-penta-ladder. Het A-akkoord heeft namelijk een c#. Maar die c uit de E-min-penta moet je niet te zuiver spelen naar c# want dan ben je te netjes voor de blues. Het is bijna nog beter om die c te spelen over de c# van A. Dat wrikt namelijk op een bluesy manier. En over die B moet je ook gewoon in E-min-penta spelen.

Kortom: gewoon doorgaan in E-min-penta en hier en daar een beetje trekken aan de snaren.

Dat is blues!

Sora
15 mei 2007, 21:45
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet veel van snap ^^
Toch bedankt voor de hulp, ik zal het eens proberen uit te vogelen :)

-=JEROEN=-
16 mei 2007, 01:34
laten we even een A blues als voorbeeld nemen: A D A E

en hierover speel je A pentatonisch mineur in 5e positie:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Pentatonic+Minor&get2=Get

dan kan je deze op verschillende manieren aanvullen:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Pentatonic+Blues&get2=Get

maar ook:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Aeolian&get2=Get
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Dorian&get2=Get
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Mixolydian&get2=Get

even voor de duidelijkheid:

A dorian = G majeur
A aeolian = C majeur
A mixolydian = D majeur

ga eens met deze 3 experimenteren en probeer dit ook eens op andere posities (0, 3, 7, 10, 12, enz)

glasbier
16 mei 2007, 10:09
laten we even een A blues als voorbeeld nemen: A D A E

en hierover speel je A pentatonisch mineur in 5e positie:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Pentatonic+Minor&get2=Get

dan kan je deze op verschillende manieren aanvullen:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Pentatonic+Blues&get2=Get

maar ook:

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Aeolian&get2=Get
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Dorian&get2=Get
http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Mixolydian&get2=Get

even voor de duidelijkheid:

A dorian = G majeur
A aeolian = C majeur
A mixolydian = D majeur

ga eens met deze 3 experimenteren en probeer dit ook eens op andere posities (0, 3, 7, 10, 12, enz)

-is dit niet afhankelijk van de muziekgenre wat je speelt?
ik neem aan dat de één bijvoorbeeld meer bluesier klinkt en de andere scale meer jazzier....

taylor
16 mei 2007, 10:55
even voor de duidelijkheid:

A dorian = G majeur
A aeolian = C majeur
A mixolydian = D majeur

ga eens met deze 3 experimenteren en probeer dit ook eens op andere posities (0, 3, 7, 10, 12, enz)

wat is dit voor een onzin dan?Amin en Cmajeur zijn pararallel niet serie zoals jij nog steeds denkt, voor de rest van de trappen/ladders gaat dit verhaal niet op. echt basis stuff die je niet goed aanleert!

-=JEROEN=-
16 mei 2007, 12:43
ik weet heel goed het verschil, daar gaat het hier niet om

vaak kent men wel de majeur ladder, en weet men die dus ook te vinden op de gitaar

dus ipv dat ze 3 nieuwe toonladders moeten gaan leren (dorisch, mixolydisch en aeolisch) kunnen ze meteen aan de slag met iets dat ze al konden

over een A blues kan je dus in G, C en D majeur soleren

tis aan jou wat je mooi vindt Sora

en als je achteraf wilt weten waarom deze majeur ladders passen, dan legt taylor je het met alle plezier uit :listen:

jaspie
16 mei 2007, 15:02
het is naar mijn id het simpelst om in een blues in E gewoon van de penta ladder uit te gaan als basis. En daarna af hankelijk van het akkoord noten gaan toevoegen. Uit de mixolydische ladder is dan het handigts om noten uit te halen. Ben je bijvoorbeeld bij trap 4 ( A7 dus) dan gebruik je de penta ladder van Em met blues noot, en deze breid je uit met de mixoladder van A. Daarnaast kanje ook zoals je zei de Ampenta blues ladder gebruiken, al voelt het dan niet meer echt aan als een blues in E. Kijk naar jongens als bb king voor licks die niet alleen in de penta ladder zitten

The_syphon
16 mei 2007, 18:51
Taylor:
Hoe zit zoiets als hieronder bijvoorbeeld dan in elkaar?

A7----D7-----A7--------------
D7-------D#dim----A7-----F#7
Bm7-----E7--------A7-F#m7-Bm7-E7

Guitarmania
16 mei 2007, 20:03
Die arme jongen speelt koud 3,5 jaar gitaar en hij wordt hier met kerktoonladders om zijn oren geslagen....

Sora: gewoon met E-mineur-penta over die E, A en B (of wat was het?) spelen!

-=JEROEN=-
17 mei 2007, 02:44
dat doet ie al, daar wil ie juist vanaf

de vraag was: wat kan ik nog meer spelen dan penta mineur?

antwoord: penta betekent 5, je speelt dus maar 5 tonen, terwijl er veel meer tonen in passen

oplossing: voeg tonen toe

de meest voor de hand liggende toevoeging is de bluenote (tussen 4 en 5)

andere toevoegingen kunnen komen uit dorisch, mixolydisch en/of aeolisch

je hoeft geen raketgeleerde te zijn, om te leren begrijpen wat dat inhoudt

de 1e stap is te begrijpen welke tonen je eigenlijk speelt met een pentatonische mineur ladder

de 1, m3, 4, 5 en m7 (ik noem ze voor 't gemak even mineur 3 en mineur 7)

speel je A pent. min. dan speel je: a c d e g

d is dus de 4 en e de 5, de bluenote is dus dis (verhoogde d)

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Pentatonic+Blues&get2=Get

maar tussen a en a liggen nog heel wat andere tonen en die kan je allemaal gebruiken, al hangt dat heel erg af van de context waarin je ze plaatst, en omdat dit nogal een moeilijk concept is (voor sommige) lijkt het mij handiger om te beginnen met wat houvast, en de 3 kerktoonladders die ik noemde kunnen die houvast geven, waarvan dorisch toch wel 't meeste een blueskarakter heeft (toch?)

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Dorian&get2=Get

de b komt mooi overeen met het E akkoord uit de A blues, en de fis met het D akkoord

maar voordat we hier verder over gaan discussieren lijkt het mij handig om eerst Sora's reactie af te wachten 8-)

Gitaro
17 mei 2007, 03:47
Oh ja: als er iemand nog tips heeft om sneller te spelen, da's ook altijd welkom ^^

Snelheid heeft als eerste voorwaarde nauwkeurigheid; hoe langzamer je iets oefent, hoe sneller je verbetering ziet in je spel.

www.metronomeonline.com

Ik oefen 16e noten (toonladders enzo) nu op 80, vroeger op 60 bpm. M'n maximum ligt nu ergens rond de 140.

Jeroensnake
17 mei 2007, 12:53
Bij die vorige oefening kwam ik al niet eens aan de 60. Maar ja, ik had me dan ook voorgenomen om alle tonen slechts 1 keer (tegelijkertijd) te horen, en dan zo snel mogelijk (zo van 1,2,3 AF!) te antwoorden. Ik bleef maar steken bij 32% ! Toen zo ongeveer 3 kwartier bezig was, zag ik dat er een mogelijkheid was om de tonen te herhalen... :nervous: :sssh:

_______________________`
----------------------------------------------~~~...--------------------------------------------------------=
Je zus die mus, thee ring zeg! Ken je dat spelletje zoek-de-verschillen ... was zeker je lievelings spel? WEL, hebben gristenen een kerstBOOM? Hoe denk je dat dat clubje ontstaan is? Vraag het een orthodoxe Jood, zou ik zeggen. En wat zijn relatie met Thor is ....

Sora
17 mei 2007, 14:16
Ok, dus is het dan de bedoeling dat ik verschillende toonladders leer enz e probeer te combineren terwijl ik speel? Die bluenotes kende ik al, die gebruik ik ook regematig. Maar wat ik nu net wilde weten is dat als je begrint met een 12 bar blues, speel je eerst een paar maten in bijv E, maar dan opeens in A. Als ik dan bezig ben met een solo in, E, blijf ik dan best voortspelen in E terwijl het ritmestuk A speelt?

Heel simpel verwoord, ik weet het maar ik nooit iets van notenleer, AMV of Amc of iets dergelijks gedaan dus ik kan het enkel zo uitleggen :)

glasbier
17 mei 2007, 14:36
wat ik ook weleens doe,uitgaande van een bluesje in E,in Bmineur soleer.
als het akkoord wisselt,bijvoorbeeld van E naar A,dat je dan in je solo wel op de A(noot) uitkomt.
dit zal in het begin vreems klinken,die Bmineur,maar als je er aan went kun je er hele leuke dingen mee doen!

jaspie
17 mei 2007, 16:01
wat ik ook weleens doe,uitgaande van een bluesje in E,in Bmineur soleer.
als het akkoord wisselt,bijvoorbeeld van E naar A,dat je dan in je solo wel op de A(noot) uitkomt.
dit zal in het begin vreems klinken,die Bmineur,maar als je er aan went kun je er hele leuke dingen mee doen!
dat noemt men over E dorisch. En over A Mixolydisch.
Aan sora, als je wat meer wil kunnen dan alleen een solotje in pentatonisch, raad ik je aan je wat in harmonie leer te verdiepen zodat je weet wat de functie is van noten t.o.v het akkoord. Zo zul je ontdekken dat er in de blues eindeloos veel dingen gedaan kunnen worden op solo gebied.

http://www.jazzguitar.be/blues_guitar.html

mischien is dat een handig punt om te beginnen, en trouwens op de website van gitaarnet staat ook een redelijk uitgebreide basis uitleg over blues.

http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/solo/krakendeblues.php3

-=JEROEN=-
17 mei 2007, 16:12
precies, ik zou beginnen met de toonaard van het nummer te leren horen, of theoretisch te begrijpen waar je mee bezig bent

als er A D E gespeeld wordt, betekent dit niet automatisch dat je in A aan het spelen bent

tot nu toe heb je voornamelijk pentatonisch (met bluenote) gespeeld

ga ook eens die andere tonen proberen te spelen

stel je soleert in A pentatonisch mineur: a c d e g

ga dan voor jezelf luisteren hoe je de noten die er tussen liggen kan toepassen

als je pentatonisch speelt hoor je zowiezo al dat sommige tonen sterker klinken, en dat dit verandert als het begeleidingsakkoord verandert, dit geldt ook voor de tussenliggende tonen

het gaat er om dat je deze zelf leert herkennen en horen

ik kan je wel vertellen dat de gis erg lekker klinkt van E naar A, maar dan geef ik je een visje, en ik leer je liever vissen 8-)

glasbier
17 mei 2007, 16:43
dat noemt men over E dorisch. En over A Mixolydisch.
Aan sora, als je wat meer wil kunnen dan alleen een solotje in pentatonisch, raad ik je aan je wat in harmonie leer te verdiepen zodat je weet wat de functie is van noten t.o.v het akkoord. Zo zul je ontdekken dat er in de blues eindeloos veel dingen gedaan kunnen worden op solo gebied.

http://www.jazzguitar.be/blues_guitar.html

mischien is dat een handig punt om te beginnen, en trouwens op de website van gitaarnet staat ook een redelijk uitgebreide basis uitleg over blues.

http://www.gitaarnet.nl/magazine/solo/solo/krakendeblues.php3

-Hoi Jeroen,
ik weet ook wel dat dat de dorische ladder is,maar ik probeer het voor de TS wat duidelijker te krijgen.

jaspie
17 mei 2007, 16:50
-Hoi Jeroen,
ik weet ook wel dat dat de dorische ladder is,maar ik probeer het voor de TS wat duidelijker te krijgen.
ik heet jasper(no hard feelings hehe), maar ok ik dacht ik probeer het even te verduidelijken. Het is indd een handig trucje. Zo kanje ook C#pentamineur over een E7 spelen wat dat is nix anders dan de pentatonische majeur ladder.

jaspie
17 mei 2007, 16:53
ik kan je wel vertellen dat de gis erg lekker klinkt van E naar A, maar dan geef ik je een visje, en ik leer je liever vissen 8-)
dat betwijfel ik als je de A7 speelt, tenzij je de G# direct naar A of G oplost.

CowGuitar
17 mei 2007, 17:27
Wat je dus moet doen, is over die A gewoon doorgaan met E-mineur-penta. Als jij E-min-penta speelt over A dan moet je alleen effe wrikken aan de c-toon van de E-penta-ladder. Het A-akkoord heeft namelijk een c#. Maar die c uit de E-min-penta moet je niet te zuiver spelen naar c# want dan ben je te netjes voor de blues. Het is bijna nog beter om die c te spelen over de c# van A. Dat wrikt namelijk op een bluesy manier. En over die B moet je ook gewoon in E-min-penta spelen.
Een C in E-penta?

Jeroensnake
17 mei 2007, 18:38
Een redelijk serieuze jazzmuzikant, die een tijdje bij mij in huis woonde,
vertelde dat hij het soms erug grappig vond om met zijn linkerhand
de begeleiding te spelen over de witte toetsen, terwijl hij met zijn
rechterhand wat aanklooit op de zwarte toetsen. Maar ja, hij vond
het ook leuk om de onderkant van de piano open te maken,
zodat hij de snaren kon "hand-mutten" (of whatever). Je kan
er zelfs flageolen uit halen, of de piano als een harp proberen te
(ge/mis) bruiken ....

Op de piano beperk ik mijzelf gewoon tot de toetsen. Indien ik met snaren
wil klooien, dan pak ik wel een gitaar of ukelele. Blazen kan ik niet zo goed
dus daarom heb ik een mondharmonica. Als je normaal blaast, KUN je
gewoon niet uit de toonladder vallen. Hoef je je dus nergens meer druk
om te maken. Just suck and blow.

jaspie
17 mei 2007, 18:44
Een redelijk serieuze jazzmuzikant, die een tijdje bij mij in huis woonde,
vertelde dat hij het soms erug grappig vond om met zijn linkerhand
de begeleiding te spelen over de witte toetsen, terwijl hij met zijn
rechterhand wat aanklooit op de zwarte toetsen. Maar ja, hij vond
het ook leuk om de onderkant van de piano open te maken,
zodat hij de snaren kon "hand-mutten" (of whatever). Je kan
er zelfs flageolen uit halen, of de piano als een harp proberen te
(ge/mis) bruiken ....

Op de piano beperk ik mijzelf gewoon tot de toetsen. Indien ik met snaren
wil klooien, dan pak ik wel een gitaar of ukelele. Blazen kan ik niet zo goed
dus daarom heb ik een mondharmonica. Als je normaal blaast, KUN je
gewoon niet uit de toonladder vallen. Hoef je je dus nergens meer druk
om te maken. Just suck and blow.
....wtf????

Mr.Bluesbreaker
17 mei 2007, 18:58
Verhaal t/m
Op de piano beperk ik mijzelf gewoon tot de toetsen.

Doen alle pianisten toch meestal?
Ok, John Cage heeft wel eens rare trucs uitgehaald in een piano zelf maar daarbuiten?

Jeroensnake
17 mei 2007, 19:21
wat nou "....wtf????" ? :???:
Ik fuck nu even niemand, hoor.

Terwijl ik een hoop kan lullen, is dit serieus bedoelt!
Nog even en het hele internet is 1 grote HOAX.... :nervous:

Wat ik wilde zeggen: juist door "beperkingen" kun je muziek maken. Een toonladder is in feite al een beperking (denk aan C majeur op de piano, geen enkele zwarte toets te bekennen). Muziek ontstaat door de verschillende manier van combineren van deze "beperkingen". Je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen dat de muziek ontstaat door de stilte tussen de noten. Zonder rust, geen herrie, en natuurlijk andersom. Nou ja... you get my drift. Dusss, ik ben weer aan het lullen. Dit verhaal over die ene Jazzmuzikant is echt waar.... of je het wilt geloven is aan jou. :satisfie:


Oh ja, die laatste twee zinnen (kan niet fout & just suck and blow) zijn niet helemaaal waar ...

jaspie
17 mei 2007, 20:11
een toonladder is zo beperkend als je wil. Je moet het gebruiken als startpunt, want zomaar noten spelen dan zieje door de bomen het bos niet meer.

-=JEROEN=-
17 mei 2007, 22:55
zo zie je maar, iedereen staat te trappelen om je te helpen Sora

heb je er ook wat aan?

jaspie
17 mei 2007, 23:01
ik denk dat vooral het piano verhaal handig voor em was.

Sora
18 mei 2007, 08:55
Ik ga eens beginnen met me wat te verdiepen in welke noten ik speel. Op zo'n pentatonische ladder weet ik wel de E liggen, maar daar houdt het ook ongeveer op :)
Die Mixolydische ladder klinkt ook wel leuk dus daar ga ik ook wat op oefenen.
Bedankt voor alle reacties dus, nu kan ik weer even gaan studeren ^^

terrasbeest
18 mei 2007, 16:36
[QUOTE=Guitarmania]Die arme jongen speelt koud 3,5 jaar gitaar en hij wordt hier met kerktoonladders om zijn oren geslagen....


En zo moeilijk zijn die dan ook weer niet : hij moet het ooit toch leren.
Uitstekend lesmateriaal : 'The Blues from Rock to Jazz ' van Don Mock, als je te vreden bent met wat mindere kwaliteit te vinden via Limewire ( video) en de Robben Ford Videos. Alles van Don Mock is trouwens aan te raden, wat mij betreft.

peter_heijnen
19 mei 2007, 09:55
......vertelde dat hij het soms erug grappig vond om met zijn linkerhand de begeleiding te spelen over de witte toetsen, terwijl hij met zijn rechterhand wat aanklooit op de zwarte toetsen.
Grappig idee idd, oefeningen waarin je jezelf beperkingen oplegt zijn altijd ok!

Op gitaar kun je oa:
-jezelf beperken tot het spelen op maar een snaar.
-jezelf beperken tot een enkele positie (maar wel afwisselend in alle posities)

Hiermee kun je ook een soort opbouw maken door je binnen een positie :
-eerst te beperken tot een enkele snaar
-dan tot de eerste twee snaren
-de eerste drie snaren
-enz

Moeilijker wordt het al als je je beperkt tot bijv alleen de 1e en 3e snaar, of de 1e en 4e snaar. Is een goede manier om grotere intervallen te oefenen.

gorgasm
19 mei 2007, 10:54
Grappig idee idd, oefeningen waarin je jezelf beperkingen oplegt zijn altijd ok!

Op gitaar kun je oa:
-jezelf beperken tot het spelen op maar een snaar.
-jezelf beperken tot een enkele positie (maar wel afwisselend in alle posities)

Hiermee kun je ook een soort opbouw maken door je binnen een positie :
-eerst te beperken tot een enkele snaar
-dan tot de eerste twee snaren
-de eerste drie snaren
-enz

Moeilijker wordt het al als je je beperkt tot bijv alleen de 1e en 3e snaar, of de 1e en 4e snaar. Is een goede manier om grotere intervallen te oefenen.

ik ben het er 100% mee eens, dan denk ik op den duur niet meer aan welke positie, maar hoeveel voortekens je ladder heeft...

Guitarmania
19 mei 2007, 17:51
ik ben het er 100% mee eens, dan denk ik op den duur niet meer aan welke positie, maar hoeveel voortekens je ladder heeft...

Ik vraag me af wat je daar als gitarist aan hebt, die voortekenkennis. Op de piano is dat zichtbaar, maar op de gitaarhals is een 'zwarte toets' een toets als iedere andere. Als ik 1 # zie staan, denk ik: G. Maar vervolgens heb ik als gitarist toch veel meer te maken met 'figuren' dan met ladders (door die rare stemming van de b-snaar tov g-snaar).

-=JEROEN=-
19 mei 2007, 20:05
sterker nog, als er een zangeres in de band zit, die 't fijner vind om 't een halfje hoger te zingen, kan je heel moeilijk gaan doen met allemaal kruizen enzo (inlegkruisjes, hahaha), maar je kan ook alles één fretje opschuiven, lijkt me makkelijker ;)

gorgasm
19 mei 2007, 20:56
Ik vraag me af wat je daar als gitarist aan hebt, die voortekenkennis. dan weet je in welke toonaard je staat, in welke majeur/mineurladder speelt, en welke #'en die bevat.

ik vind t enorm handig!

jaspie
20 mei 2007, 12:04
dan weet je in welke toonaard je staat, in welke majeur/mineurladder speelt, en welke #'en die bevat.

ik vind t enorm handig!
indd, even de kwinten cirkel uit je hoofd leren en klaar is kees.

-=JEROEN=-
20 mei 2007, 15:29
en wat dan als 't geen majeur of mineur is?