PDA

View Full Version : Gehoor



Guitarmania
15 mei 2007, 21:06
Lastig ding: gehoor. Er schijnen mensen te zijn met een absoluut gehoor. Dat zijn overigens minder mensen dan de mensen die ZEGGEN dat ze zo'n gehoor hebben. Het schijnt ook een vreselijke maar zeldzame aandoening te zijn, het hebben van een absoluut gehoor. Alles om je heen klinkt 'vies'. En met al die rare snarentrekkers en fretlozen om je heen wordt de wereld al helemaal onleefbaar als absoluut horige.

Er schijnen ook drummers te zijn die hun drums in een bepaalde toon stemmen. Zo'n persoon had ik in mijn band. De mafkees stemde zijn bassdrum in E. Vond ie belangrijk (overigens zonder te vragen in welke tonen de door de band gespeelde muziek stond).

Ik ben nu bezig met een GuitarPro-programma voor het ontwikkelen van mijn gehoor (EarMasterPro). Het begint met 1-toons-intervalletjes maar voert je verder langs de meest waanzinnige akkoorden. En dan moet je maar horen of er een 11, een 13 of een b13 in het akkoord zit. Lastig...

Ik ben nieuwsgierig hoe andere gitaristen hun gehoor trainen.

Jeroensnake
15 mei 2007, 22:53
Gewoon in je hoofd alles "meezingen"
Vogeltjes, bussen, wegwerkzaamheden, wind door de bomen, etc
eh, zei ik "gewoon" ?
Nevermind.

Ik ben ook wel benieuwd naar anderen !

The Underdog
15 mei 2007, 23:14
Ik heb soms het probleem dat ik bepaalde akkoorden vals vind klinken op mijn gitaren, vooral een Am, hoewel dat niet het geval is volgens verschillende stemapparaten. Ook let ik teveel op details in mijn zangstem en erger ik me daaraan, hoewel anderen dat helemaal niet merken.

-=JEROEN=-
16 mei 2007, 00:33
ik heb vandaag 1 van mijn leerlingen zn 1e gehoor-test-les gegeven

was echt ff wenne voor em, maar hij deed 't best aardig

heb em deze site meegegeven om te oefenen:

http://www.musictheory.net/trainers/html/id90_en.html

en em de opdracht gegeven om eerst 't verschil tussen kleine terts (minor 3rd) en grote terts (major 3rd) te leren horen, en em geadviseerd pas te stoppen als ie boven de 60% scoort

de volgende stap is 't verschil tussen major 3rd and perfect 5th, en zo verder

met alleen alle majeur intervallen aan zit ik nu op ongeveer 80%

ik hoop dit de komende weken te verbeteren (ik doe deze training zo'n beetje dagelijks)

en dan ga ik proberen de andere intervallen er bij te doen (voordat ik die andere 2 eartrainers ga proberen)

Mr.Bluesbreaker
16 mei 2007, 00:34
Ik train mijn gehoor met earmaster voor Solfege en andere vakken.
Vaak speel ik ook heel simpel gewoon wat akkoorden en intervallen random op piano, neem dat op een simpele bandrecorder op en zeg na 3 seconden op de opname bv. "mi7b5" of "klein septiem". Thuis luister je je bandje af, en zo is het je eigen training zonder dat je al weet wat je doet omdat je het zelf speelt. Zo controleer je en train je je eigen gehoor.
(is het nog te volgen?:))

Overigens ben ik soms echt redelijk freaky bezig. Zo analyseer ik de meest debiele dingen. Haal je USB uit je computer: je hoort kwint-grondtoon. G-C en plug hem in en je hoort het andersom. Check met piano en veromd, het is ook nog een C en G.

Mijn deurbel rinkelt in A-F#-D oftewel D groot van kwint naar terts naar grondtoon, 5-3-1 uit de majeurladder.

De piep als ik de studio op het conservatorium opendoe van het slot is een F#.

Mijn linkerkoffiekopje in de bovenste kast resoneert in een Bb tegen het op een na linkerste koffiekopje bij sommige herrie.


Wanneer je je gehoor traint kun je soms dus dit soort compleet nutteloze dingen horen en je hebt het op een gegeven moment nog door ook:D
Dat van die 5-3-1 constructies kunnen handig zijn om te weten, dat je dan moet horen of het in D staat is wel erg maf en niet echt nuttig in mijn ogen.

Jeroensnake
16 mei 2007, 02:01
Sinds de nieuwe computer op m'n kamer, die veel stiller is, lijkt mijn spel veel gevarieerder, omdat het ritme van computergeluiden niet continu in mijn hoofd zit. Maar das dan weer off-topic :stop:

Nog een oefening: je favoriete muziek zelf na proberen te spelen. Oefen je meteen je techniek en gehoor, terwijl je ook een beetje leert hoe je favoriete muziek in elkaar zit.

Dan heb je nog niet de namen van alle tonen en akkoorden, maar je kan altijd nog een midi-keyboard aanschaffen en leren spelen, zodat je de noten in midiformaat op kunt nemen en via je pc uitprinten. Zijn er al gitaren met midi-uitgang ?! Oh, bedenk me nu net dat er ook wav-to-midi bestaat. Al werkt dat niet geweldig goed, naar ik heb gelezen....

peter_heijnen
16 mei 2007, 07:57
Vaak speel ik ook heel simpel gewoon wat akkoorden en intervallen random op piano, neem dat op een simpele bandrecorder op en zeg na 3 seconden op de opname bv. "mi7b5" of "klein septiem". Thuis luister je je bandje af, en zo is het je eigen training zonder dat je al weet wat je doet omdat je het zelf speelt. Zo controleer je en train je je eigen gehoor.
(is het nog te volgen?:))
Wat een geweldige vondst vind ik dit! Ik kan iedereen die zijn analytisch gehoor wil trainen zeer aanraden dit ook te doen, het kan natuurlijk ook gewoon op gitaar. En zeker ook het "vermeende" gefreak om van ieder geluid de toonhoogte te willen benoemen is een uitstekende oefening.

Waar je uiteindelijk heen wil is het "zien" van de akkoorden op het moment dat je de muziek hoort. Als je dat kunt, hoef je die muziek dan alleen nog te onthouden en speel je het later zo weg. Het is niet supermoeilijk maar vergt vooral training.

Guitarmania
16 mei 2007, 20:17
...en em de opdracht gegeven om eerst 't verschil tussen kleine terts (minor 3rd) en grote terts (major 3rd) te leren horen,

Dat is idd al een heel ding. Ik vraag me ook af hoever je hierin kan komen. Zijn er lui die de 11 en 13 horen en waarover ze hem horen? En wat met al die omkeringen.

Vak apart. Mineur-majeur lijkt me al heel wat.

I-IV-V lukt me ook nog redelijk.

Ik denk dat je gewoon kunt volstaan met 1-3-5-7 van de akkorden. Als je dat beheerst ben je een eind. Die 11 en 13 zal wel, daarover valt toch bijna niet vals te spelen, hoogstens leuk dissonant...

yanto
16 mei 2007, 23:48
Eigenlijk proberen om alle intervallen te leren horen. En de basis akkoorden, dus 1-3-5 en 1-3-5-7 met alle omkeringen. Alle toevoegingen hoor je dan als een interval ten opzichte van de grondtoon van het akkoord.
En of je het dan benoemt buiten het octaaf is meer een theoretsche kwestie.
Een 9 is een 2
een 11 een 4
een 13 een 6

Een dominant septiem akkoord met een toegevoegde secunde is dus een 9 akkoord. Zo doe ik het in ieder geval.

jaspie
17 mei 2007, 00:11
stem apparaat de deur(in mijn geval kwijtraken) uit en liedjes alleen maar op gehoor uitzoeken.

Han S
17 mei 2007, 00:53
Lastig ding: gehoor. Er schijnen mensen te zijn met een absoluut gehoor. Dat zijn overigens minder mensen dan de mensen die ZEGGEN dat ze zo'n gehoor hebben. Het schijnt ook een vreselijke maar zeldzame aandoening te zijn, het hebben van een absoluut gehoor. Alles om je heen klinkt 'vies'. En met al die rare snarentrekkers en fretlozen om je heen wordt de wereld al helemaal onleefbaar als absoluut horige.

Er schijnen ook drummers te zijn die hun drums in een bepaalde toon stemmen. Zo'n persoon had ik in mijn band. De mafkees stemde zijn bassdrum in E. Vond ie belangrijk (overigens zonder te vragen in welke tonen de door de band gespeelde muziek stond).

Ik ben nu bezig met een GuitarPro-programma voor het ontwikkelen van mijn gehoor (EarMasterPro). Het begint met 1-toons-intervalletjes maar voert je verder langs de meest waanzinnige akkoorden. En dan moet je maar horen of er een 11, een 13 of een b13 in het akkoord zit. Lastig...

Ik ben nieuwsgierig hoe andere gitaristen hun gehoor trainen.

Een absoluut gehoor is bepaald geen zegen, maar het wordt vaak verward met een relatief gehoor. Iemand met een absoluut gehoor kan zo een A440 zingen of fluiten, alsof hij een ingebouwde frequentieteller heeft.

Mensen met een goed relatief gehoor horen meteen of een toon zuiver is ten opzichte van een andere toon en ik ben daar min of meer mee behept. Is heel handig als je de piano moet stemmen en ik hoor welke snaar van je gitaar onzuiver is op het moment dat je staat te spelen.

Maar als je dan naar muziek luistert is dat bepaald geen voordeel, integendeel. Ik kan niet genieten van een klassiek vioolconcert want ik hoor elke onzuivere toon en erger me daar aan. Bij een pianoconcert hoor ik de onzuiver gestemde snaren en hoe vaker je die hoort hoe erger het wordt.

Maar gelukkig gaat het ook vaak goed en stemt zo'n instrument gewoon goed. Overigens kan het ook 'mooi vals' zijn, een gitarist die de snaar omhoog drukt maar net de toon niet haalt kan gruwelijk goed klinken. Of een geile zangeres die 'in de toon hangt' kan het ook extra mooi maken.

Vroegen stonden met name kerkorgels in andere stemmingen en als we dat nu horen ervaren we dat gewoon als onzuiver.

Die drummer vind ik geen mafkees, de klank van een drumstel hangt in hoge mate af van de stemming en de intervallen tussen de verschillende trommels. Een drumstel is dan ook een muziekinstrument.

Guitarmania
19 mei 2007, 17:46
Die drummer vind ik geen mafkees.

... daar moet je hem voor kennen... ;-)

Maar goed, wat ik altijd bewonderingswaardig vind zijn gitaristen die tijdens hun spel aan hun stemknoppen zitten. Of van die gitaristen die in C spelen, op een gegeven moment op hun lage losse e-snaar uitkomen en de solo voortzetten door die lage e naar c omlaag te draaien, waarna ze hem tijdens de solo weer opdraaien.

Ik hoor het niet op het podium tussen al die andere muzikanten...