PDA

View Full Version : Plectrumhandtechniek



Guitarmania
15 mei 2007, 20:31
Zijn er nog mensen die de good old 'up-down'-techniek hanteren met hun rechterhand? Of is iedereen aan het pull-off'en en hammer-on'en of zelfs aan het sweeppicken?

Ikzelf ben opgevoed met het up and downen. Met name geleerd door toonladdertjes te spelen met soms 2 dan weer 3 tonen op een snaar. En natuurlijk door iedere toon op de penta-ladders te spelen met het plectrum. Ik ben er redelijk vrij in mijn toonladdertjes door geworden. Wat ik ook speel, ik raak alle tonen met mijn plectrum. Maar zo snel als een sweeppicker word ik nooit met deze techniek.

Dan nog iets anders: gitaristen schijnen ook te verschillen voor wat betreft het 'verankeren' van je rechterhand aan de body van de gitaar. De pink van mijn rechterhand houdt altijd contact met de body. De gitarist van New Cool Collective blijkt echter met een 'zwevende' rechterhand te spelen. Lijkt mij verschrikkelijk moeilijk.

Hoe doen jullie het? En waarom????

MizZoo
15 mei 2007, 20:55
Ik gebruik ook veel pull-offs en hammer-ons, al ben ik wel hard aan 't oefenen om wat meer snelheid te krijgen met de up-down techniek waar jij het over hebt.

Wat betreft het verankeren van de rechterhand: ik speel zelf ook met een 'zwevende' rechterhand, ik vind 't prettiger, heb meer vrijheid in m'n beweging. Ik steun met m'n onderarm op de gitaar, maar mijn hand zweeft gewoon altijd boven de snaren.

Jeroensnake
15 mei 2007, 21:13
Good old up n down
Thats the way to go
Always feels nice,

but,

Do feel no shame on you
When boredom comes
OUT of the blue

If the game lacks some
Stimulation, search
some toys to play with!

But SHit,

Hammer-On HIT and pulling
off all kinds of stunts
during the hunting
gets a little messy

But HELL,

We like dirt...

_________
++o+++o++
~~~~~~~~
Ik ben zelf nogal lui, en oefen niet zo veel op techniek tegenwoordig. Up-n-down had ik al redelijk onder de knie, en dat is dan ook mijn standaardmanier van spelen (als ik niet op let). Maar vooralsnog weiger ik mijn eigen muziek vol te prakken met technische truckjes. En als ik dan toch overdrijf, dan doe ik het goed/heel slecht.


_____________________
"Joe ar ieder wit us,
Oor agenst us"
JAWOL !
Ich bin ANTI!
~~~~~~~~~~~
Auntie? Who's
Ants? Animal-
Fart ei ?

Guitarmania
15 mei 2007, 21:14
Wat is je ijkpunt als je een zwevende hand hebt? Als je enkel je onderarm op de body hebt steunen, dan is dat je 'lock'. Maar dat geeft giga veel ruimte voor 'roeren' met de rest van je arm.

Michael Angelo - lees ik net bij interviews - haalt zijn hele rechterhandtechniek uit de spieren van zijn wijs- en middelvinger waar ie zijn plectrum tussen heeft. Hij doet het niet vanuit de pols, wat veel mensen adviseren.

Ik ben 'zwevend' aan het proberen. Erg lastig, zeker als je anders bent gewend. Maar mn rechterhandtechniek gaat met knallen vooruit sinds ik het plectrum zo los tussen mijn vingers heb dat ie dreigt er tussenuit te vallen. Ik heb maar 1 millimeter plectrum tussen mijn vingers en er steekt ca. 1 cm uit en toch ga ik als een speer nu.

Maar zwevend... groot raadsel voor me...

Jeroensnake
15 mei 2007, 22:26
Eh, je snaren? :satisfie:

Klinkt misschien stom,
maar nu serieus; als je maar genoeg oefent met "zwevend" spelen, dan kweek je een soort motorisch geheugen waar de juiste snaren te vinden zijn. Begin eerst met 1 of 2 snaren, totdat je ze blind en zwevend kan bespelen. Als je thuis naar een deurklink of koelkastdeurhendeltje grijpt, dan doe je in feite hetzelfde (of moet je steeds nauwlettend kijken waar die zich bevind, en nadenken terwijl je half lopend met je arm, hand en vingers de deur opent .... zo ja, dan is het waarschijnlijk hopeloos). Ik las ooit ergens dat zwevend spelen beter is voor je pols. Vaste houding, vaste pols. Niet fijn. Ook kun je meer met je hand bewegen parallel aan de snaren, waardoor je nog meer kunt spelen met het geluid ....

(imho)



_____________________
"Joe ar ieder wit us,
Oor agenst us"
JAWOL !
Ich bin ANTi!
~~~~~~~~~~~
Auntie? Who's
Ants? Animal-
Fart Y ?

Gitaro
16 mei 2007, 01:00
Mijn hand zweeft. Als ik van snaar wissel zorg ik dat ik het 'mechanisme' verplaats, en niet m'n pols moet buigen om bijvoorbeeld op de hoge e te spelen. Dit is zonder twijfel de beste manier om te spelen, en het is eigenlijk een manier van denken die je op elk instrument, en alles wat nauwkeurigheid en coördinate vereist, kan toepassen.

Natuurlijk zullen er altijd (beroemde) gitaristen zijn die een aparte techniek hebben. Maar als ik bijvooreeld Jason Becker in gezonde staat tegen zou komen - en Jason Becker speelt mij er met gemak uit - zou ik hem nog vertellen dat z'n techniek klote was/is.

Je hoeft helemaal nergens op te leunen, en alles voelt in het begin vreemd... je kan je spieren alles wijsmaken. Als je iets doet met je spieren en je herhaalt dat, dan gaat het je geheugen in, of het nou fout is of niet.

edit: 'up-and-down' kan je alternate picking of wisselslag noemen. En geloof me, iedereen doet dat. De een verwerkt er wat meer legato in dan de ander maar met alleen legate kom je er niet

Sterik
16 mei 2007, 18:11
Ik zou alleen wel uitkijken met RSI-achtige problemen, ik deed het zelf eerst ook, maar ik kreeg na een paar maanden last van in mn handen.
ik heb er naar gevraagd en uitgezocht en nu bleek, als je je pink voortdurend vastzet, kunnen je zenuwen beschadigen omdat als je van snaren wisselt, dan werkt je pink als een soort scharnier, en ga maar na als je dat duizend keer doet raakt je zenuwbaan vanzelf beschadigd.
vandaar dat ik zelf zou adviseren om gewoon zwevend te spelen, kijk maar eens hoe joe satriani het hier doet http://www.youtube.com/watch?v=MjNAeELQ_Z8, erg vette clip trouwens ook maar dat is bijzaak

Guitarmania
19 mei 2007, 18:07
kijk maar eens hoe joe satriani het hier doet http://www.youtube.com/watch?v=MjNAeELQ_Z8, erg vette clip trouwens ook maar dat is bijzaak

Satriani lijkt me meer een hammer-on/pull-off man (with all due respect...!). Veel vanuit zijn linkerhand. Volgens mij beperkt dat je vrijheid. HO/PO dwingt je tot bepaalde licks. Up-downstrokespel lijkt me veel meer vrijheid geven. Weliswaar minder snelheid (tov sweepen) maar je hebt wel de vrijheid om de volgende snaar up dan wel down te pakken als je dat bent gewend. En zo kun je ladders 'breken' qua ritme en intervallen. Maar juist up/down is lastig qua verankeren.

Ik ben onlangs eigenlijk van voren af aan begonnen met mijn rechterhand. En steeds denken: relax!!! Ik kom er achter dat hoe relaxter ik speel, des te minder ik wil verankeren. Mn ankerpink steekt nog wel uit, maar hij glijdt tegenwoordig over de body. Hij zit niet meer vast. Gaat als een speer!

Mijn maximum snelheid is niet toegenomen. (Die max. snelheid is de snelheid waarmee ik mn plectrum over 1 snaar kan up- and downen: die is nog altijd sneller dan mijn linkerhand: geleerd door in een band het intro van Iron Maiden's Waisted Years te spelen). En ik merk dat ik die max. snelheid heb behouden onlangs een veel relaxtere rechterhand.

Ik vond Satriani's rechterhand er nogal krampachtig uitzien als ie ratelde over 1 snaar... (... zit ik nu echt commentaar op Satriani te leveren...??? Ik moet me schamen...).

rooie richie
19 mei 2007, 20:44
Mijn plectrumtechniek varieerd nogal, up/down is toch basis, maar gebruik ook veel hammeron's/pulloff's. Ben geen snelle gitarist, maar kan zo toch korte riff's sneller laten klinken. Toch speel ik wel eens solo's met alleen hammeron/pulloff's met tapping, dan gebruik ik me plectrum om te tappen.
Verder speel ik voornamelijk met zwevende hand, maar als ik boven mijn brug element speel, steun ik licht op mijn brug, dan gebruik ik ook vaak me hand om de snaren te dempen. Ook vaak zoek ik de intonatieplekken op en demp ik met me duim (fagioletten) en ook is me hand vaak te vinden tussen me hals element en begin van me hals, dit geeft een lekker "mild" geluidje.....

Yanniick
19 mei 2007, 23:31
Vette topic:D.

Naja ik ben laatste tijd non stop 'up down' aan het oefenen ( Ben nu Glasgow kiss, van John petrucci aan het oefenen), niet perse op 1 snaar maar gewoon heel veel verschillende licks. Ik denk dat die 'alternate picking' techniek toch wel de basis is van alles. Die hammeron en pulloffs kwamen bij mij eigenlijk vanzelf erbij.

Ik speel niet echt met een zwevende hand, ik heb me plectrum met me wijsvinger en duim, de rest van me hand is eigenlijk open en ligt er een beetje bij. Zet et niet echt vast ofzo.

Maar laatst probeerde ik met zwevende hand te spelen, en het maakte bij mij niet zo heel veel uit eigenlijk.

Pais
19 mei 2007, 23:40
Mijn plectrumtechniek varieerd nogal, up/down is toch basis, maar gebruik ook veel hammeron's/pulloff's.


Ik snap deze opmerking eigenlijk niet. Het bindend spelen is toch geen vervanging voor de aanslag met de rechterhand en is een opzichzelf staande techniek voor de frethand met een heel eigen geluid dan wanneer je je rechterhand gebruikt voor betreffende nootjes?

rooie richie
20 mei 2007, 08:55
<klik> Even omschakelen, ben linkshandig dus jou rechterhand is mijn linkerhand <klik> :seriousf:

Ja, nu ik terug lees, weet ik eigenlijk ook niet precies wat ik bedoel.
Zoals alle gitaristen wil ik mijn linkerhand zoveel mogelijk onder controle hebben. Als ik meer hammeron/pulloff's gebruik, heb ik het gevoel dat ik het spoor bijster raak.
Kan ook zijn, dat ik jou opmerking niet begrijp en dat ik het nu verkeerd uitleg.
Ik heb eigenlijk nooit zoveel nagedacht over mijn techniek en er zeker nooit over gepraat.
Zo'n gitaarforum is ook heel nieuw voor mij en moet zeggen, dat ik heel veel opgestoken heb, van andermans ervaringen. En dat in zo'n korte tijd.......

Danieldg
20 mei 2007, 10:54
Ik gebruik eigenlijk alleen alternate picking en soms ook wel economy picking. Mijn pink ligt altijd vast op de gitaarbody, maar ik verplaats men hand als ik bijv. op de lage E moet spelen dichter bij men brug en snaren en verwijder men hand verder van men snaren als ik op de hoge E moet spelen. Soms zweeft men arm ook wel, maar ik heb altijd 1 vast steunpunt en dat is men pink.

Pais
20 mei 2007, 11:03
<klik> Even omschakelen, ben linkshandig dus jou rechterhand is mijn linkerhand <klik> :seriousf:

Ja, nu ik terug lees, weet ik eigenlijk ook niet precies wat ik bedoel.
Zoals alle gitaristen wil ik mijn linkerhand zoveel mogelijk onder controle hebben. Als ik meer hammeron/pulloff's gebruik, heb ik het gevoel dat ik het spoor bijster raak.

OKe, het zal ook wel liggen aan de stijl die je speelt.
Dat is ook het leuke van zo'n forum. Soms gaan shredders in discussie met een klassieke gitarist :seriousf: Dat kom je buiten internet om niet erg vaak tegen lijkt me.

rooie richie
20 mei 2007, 12:03
Mijn stijl van spelen is meer symfonisch. Hard rock met veel wrange accoorden en veel tempo wisselingen. Me accoordenwerk is het sterkst, soleren gaat me wat minder af.
Als ik wist, hoe ik een nummer van CD hier geupload krijgt, is het helemaal duidelijk.
Ik heb wel mijn idolen en voorbeelden, maar het is niet zo, dat ik er exact naar klink.
BTW. dit is een super forum met veel wetenschappen en ervaringen.....

Dirk_Hendrik
22 mei 2007, 11:51
Ik sweep al jaren lang alles. Niet vanut een direct snelheidsperspectief maar puur vanuit economie. Alléén, zo lang sweepen niet van de predikaten "arpeggio's" en "snel" afkomt is het ook niet de moeite er hier verder op in te gaan.

Mitch_mashinguard
22 mei 2007, 17:21
http://www.youtube.com/watch?v=MjNAeELQ_Z8, erg vette clip trouwens ook maar dat is bijzaak

NEE, DAT IS HOOFDZAAK! Hij gaat het album begin augustus opnieuw uitbrengen!!! Het is al maanden m'n favoriete nummer en zit elke dag in m'n hoofd, en toch verveelt ie nooit!