PDA

View Full Version : Vraagje Afstellen



MichaelSS
15 mei 2007, 20:57
ik heb even een vraagje over mijn fender. Ik merk al een tijdje dat hij zo vals is als een kraai, nu heb ik er wel vrij goedkope snaren op maar daar kan het niet aan liggen. De tonen op de 12e fret zijn niet gelijk aan de gewone lossen snaren. Dus ik neem aan dat hij moet worden afgesteld. Nu mijn vraag. Kun je dit zelf doen, of moet je dit echt laten doen, en zo ja, wat moet er aan gebeuren om dit goed te kunnen doen.

Ow en hij is goed gestemd

Michael

Danieldg
15 mei 2007, 21:09
De intonatie van je gitaar klopt niet meer.

Leg nieuwe snaren op je gitaar en rek ze goed zodat ze stemvast zijn
Sluit je gitaar aan op je stemapparaatje en stem, echt 100 % precies.
Speel een flageolet (boventoon) op je 12de fret op een snaar.
Je stemapparaat moet nu nog altijd aangeven dat je snaar juist gestemd staat.
Druk de snaar in op de 12de fret en sla aan, bekijk wat het stemapparaat zegt.
In jouw geval zal hij zeggen dat de toon te laag of te hoog is. Dit kan je makkelijk oplosssen door simpelweg aan het vijsje op het uiteinde van je brug te draaien.
http://www.projectguitar.com/tut/img/inton2.jpg
Draai het vijsje strakker of losser tot je snaar weer 100% juist gestemd staat op je stemapparaat.
Doe dit nu voor al je snaren.

En voila, je gitaar is weer gëintonneerd ;)

Herman
15 mei 2007, 21:11
Dit is wel zelf te doen, je moet je gitaar eventjes intoneren. per snaar zuiver maken dus. Wel is het handig als je eem stemapparaat hebt, anders kun je het misschien beter wél laten doen. Je doet het volgende:
- Je neemt bij elke snaar de harmonic op de 12 fret, en vergelijkt deze met de toon op de 12fret (gewoon ingedrukt dus). Als dit verschilt moet je hem dus zuiver maken. Dit doe je door de zadeltjes van je brug naar voren of achteren te schuiven (naar voren is dacht ik hoger, maar dit weet niet 100% zeker, maar dat merk je met je stemapperaat wel).
- Als je het zadeltje verschoven hebt is je snaar als je hem "open" aanslaat ook weer vals dus dan stem je die eerst weer. Daarna kijk je weer of de gefrette noot nu wel goed klinkt tegen over de harmonic. Zoniet, herhaal je dat wat je gedaan hebt met je brugzadel.

Dit doe je bij alle snaren net zo lang tot hij goed is gestemt et voila, gij hebt een geintoneerde gitaart :)

Edit: Zoals je ziet is danieldg mij voor :)

DarknessAwaits
15 mei 2007, 21:11
...nu heb ik er wel vrij goedkope snaren op maar daar kan het niet aan liggen...

Slechte snaren zijn gewoon niet goed intoneerbaar, vraag me niet hoe het komt maar het is wel zo. Daarom zoals Danieldg al zei: nieuwe snaren (liefst een beetje goede :)) erop en afstellen.

bass blom
15 mei 2007, 21:12
en als je veel moet draaien kan het zijn dat je de inbusjes iets omhoog of omlaag moet doen bij een enkele snaar.

MichaelSS
15 mei 2007, 21:54
ok bedankt voor de info. Nu mijn volgende vraag. Ik speel nu ongeveer 2 jaar, en heb me nooit echt bezig gehouden met snaren. Ik kocht ze vaak bij de gitaarboer, per snaar. Naja je ruikt het al, diktes kloppen dus niet meer. Nu heb ik er een setje van frankfurt op wat me toch tegenvalt. Hiervoor had ik een setje van 4.99 bij de kijkshop weg. Is dus ook niks.

Nu kan ik wel 10 pakken snarren gaan kopen maar dat is zonder van het geld. Dus. Wat raden jullie aan kwa merk snaar. ik speel dus elec, en speel het liefste met 0.10.

en geen setje van 25 euro aub :chicken:

smandert
15 mei 2007, 21:56
Het is het een of het ander mn jong. Goedkoop is duurkoop!
Maar D'Addario gebruik ik zelf.

artnaz
15 mei 2007, 22:11
Maar D'Addario gebruik ik zelf.+1..............

LaurentB
15 mei 2007, 22:12
d'Addario, Ernie Ball b.v., tussen de 7 en 9 euro. Gewoon goed en toch best te betalen?

MichaelSS
15 mei 2007, 22:18
D'Addario heb ik zelf ook ervaring mee. Ze zitten op mijn semi ak. gitaar en bevallen erg goed. Ik ga vrijdag eens naar de guitarbox in meppel en laat mij verder adviseren.

Bedankt allen !

Yapser
15 mei 2007, 22:58
Ernie Ball \o/

DarknessAwaits
15 mei 2007, 23:41
Niet weer een snarentopic he :stop:.

dePerik
16 mei 2007, 00:00
Nee een afsteltopic dan :stop: ;)