PDA

View Full Version : Hardware Vraagje



Orgasmocaster
15 mei 2007, 18:50
Ik zit me dit nu al een tijdje af te vragen, en wil nu eindlijk antwoord :)

Mode verschijnselen in de gitaarwereld komen en gaan meestal voor een goede reden... zoals veranderingen/verbeteringen in de technology, mode veranderingen, Trends in de muzikale wereld, etc..
Maar deze begrijp ik nog niet helemaal.

Waarom is Brass hardware sinds het einde jaren 70/begin jaren 80 nou eigenlijk een beetje uit de mode bij gitaren?

Je zag het veel. Brass Sadles, Nuts, en bruggen, etc.. vooral op de 'boutique gitaren van die tijd, ibanezen en andere japanners. Ik geloof dat Schecter in de jaren 70 hele brass upgrade kits verkocht voor Stratocasters etc..
Ik heb zelf een 76 ibanez les paul met Brass hardware, en die heeft zoooveeel extra sustain en fijne toon. zonder versterker klinkt ie als n semi! hetzelfde heb ik gemerkt bij ouwe artists en musicians met brass hardware die ik heb gespeeld. Yngwie gebruikt volgens mij ook een brass nut om zn sustain te verbeteren.

dus als het zo effectief is, waarom zie je het haast bijna nooit als een optie tegenwoordig?

Orgasmocaster
15 mei 2007, 18:52
hm nu wil ik ook weten wat 'brass' is in het nederlands.. is het brons of koper? of iets anders?

bass blom
15 mei 2007, 19:00
brass is dan messing
ik had ook een messing topkam op mn les paul eind 70 begin 80
onlangs vervangen door graphtec

LaurentB
15 mei 2007, 19:40
hm nu wil ik ook weten wat 'brass' is in het nederlands.. is het brons of koper? of iets anders?

Ik wou zeggen 'koper', maar volgens mijn woordenboek kan het koper, messing of zelfs brons betekenen. Nou ja, we bedoelen iets koper/messing-achtigs, in elkgeval.

Goed punt trouwens, het was mij helemaal niet zo opgevallen. Is het typisch voor electrische gitaren dan? Bij de akoestische zie je toch nog wel koperkleurige hardware.

Overigens: met het geluid heeft het niet zoveel te maken volgens mij, want dat koper slijt er na verloop van tijd af (althans bij mijn Ibanez en Aria) en dan zit er toch gewoon blank metaal onder. Het is alleen het oppervlak dat die kleur heeft, toch?

Die Ibanez van jou (en mijn Musician) heeft zo'n goede sustain omdat de brug op een compleet blok metaal bevestigd is (althans die van mij) en anders wel vanwege het onbeschoft hoge gewicht van die dingen....

bert k
15 mei 2007, 19:55
Nee, brass hardware is in principe massief messing. Het gaat niet om het kleurtje, maar om het gewicht. Daardoor geeft het een betere sustain, zegt men. Maar voor een topkam maakt dat geen ruk uit, en is graphtech veel beter.

Ik denk trouwens dat het idd een modeverschijnsel was.

LaurentB
15 mei 2007, 20:30
Nee, brass hardware is in principe massief messing. Het gaat niet om het kleurtje, maar om het gewicht. Daardoor geeft het een betere sustain, zegt men. Maar voor een topkam maakt dat geen ruk uit, en is graphtech veel beter.

Ik denk trouwens dat het idd een modeverschijnsel was.

Hmmm, messing heeft een soortelijk gewicht van 8400 gram/liter en staal van 7900 gram/liter. Dat is 6% meer, zou dat zoveel uitmaken?

Trouwens, je hebt wel gelijk wat het materiaal betreft: bij het afslijten van de brug van mijn Musician kwam eerst een blank metalen laag tevoorschijn, maar daaronder weer een roodkoperachtig iets:

http://www.em11.nl/images/ibanez_brug.jpg

Bij de topkam van mijn Musician zit trouwens ook een stripje messing:

http://www.em11.nl/images/ibanez_kop.jpg

Agent_Smith
15 mei 2007, 20:45
Maar voor een topkam maakt dat geen ruk uit, en is graphtech veel beter.


Sterker nog: ik vind het eigenlijk maar niks als topkam. Veel liever been of idd graph.

Orgasmocaster
15 mei 2007, 21:03
Sterker nog: ik vind het eigenlijk maar niks als topkam. Veel liever been of idd graph.

Hoezo? vanwege de klank? string breakage? omdat het moeilijk te snijden is?

en betreffende de kleur.. ik denk inderdaad dat de meeste brass hardware silverkleurig is onder een laagje 'goud'

de kam die ik dus zoek voor mn volgende project is ook silverkleurig
hier ie eentje op n langcaster.. heeft iemand ervaring met deze kammen?
Ik weet er verder niets over, alleen dat ze adjustable zijn.

http://www.guitar.net.nz/Lancaster.Images/new-nut.jpg

Orgasmocaster
15 mei 2007, 21:06
en hier verkopen ze die, maar nu wel weer goud/koper kleurig
http://www.dguitarparts.com/nuts.htm

bert k
15 mei 2007, 22:10
Zilverkleur (met een Z...) is wel mooi, maar dan is het dus geen brass/messing. Dat is nou eenmaal goudkleurig. En van die goldplated spullen die je veel ziet is dus gewoon staal met een goudkleurig laagje erop.


Die graftechnuts zijn beter omdat de snaren daar beter door glijden. Brass gaat toch te stroef.

Orgasmocaster
15 mei 2007, 23:21
Zilverkleur (met een Z...) is wel mooi, maar dan is het dus geen brass/messing. Dat is nou eenmaal goudkleurig. En van die goldplated spullen die je veel ziet is dus gewoon staal met een goudkleurig laagje erop.


Die graftechnuts zijn beter omdat de snaren daar beter door glijden. Brass gaat toch te stroef.

zorry voor mn zpelling.
Als een brass nut goed gesneden zou zijn, dan zou het toch minstens to glad moeten zijn als plastic, corian, etc... Graphtec is 'self lubricating' dus dat is weer een ander geval dan.

Volgens die langcaster website was de 'noot' op dat plaatje wel degelijk brass... misschien was ie silverplated :)

Kim Wilson
16 mei 2007, 09:29
zorry voor mn zpelling.
Als een brass nut goed gesneden zou zijn, dan zou het toch minstens to glad moeten zijn als plastic, corian, etc... Graphtec is 'self lubricating' dus dat is weer een ander geval dan.

Volgens die langcaster website was de 'noot' op dat plaatje wel degelijk brass... misschien was ie silverplated :)
Metaal op metaal is toch een heel ander verhaal. Hoe glad het ook is, wrijving is een heel raar verschijnsel.

Orpheo
16 mei 2007, 09:45
Metaal op metaal is toch een heel ander verhaal. Hoe glad het ook is, wrijving is een heel raar verschijnsel.

klopt wat je zegt. maar het is heel eenvoudig: als beide oppervlakten (of maar eentje) spiegelglad is (wat metaal, vergeleken bij diverse kunststoffen en hout is) is de wrijving heel erg verminderd. Denk maar aan het principe van kogellagers. Grafiet is heel grof, maar 'glijdt' heel goed, vanwege het vettige karakter. maar om daar nu diep op in te gaan, dat lijkt me niet handig in dit topic :P

Kim Wilson
16 mei 2007, 10:18
Ik zal er ook niet te diep op ingaan, maar hoe glad je metaal ook polijst, op microscoop-afstand zul je zien dat het niet echt glad is. Je blijft wrijving houden. De vergelijking met een kogellager klopt niet, een lager heeft altijd vet nodig om goed te glijden. De reden dat het metaal is, is dat het hard is. Het zelfde bij een cilinder, die moet ook gesmeerd zijn.

Quadrifoglio
16 mei 2007, 10:26
Mijn oude Ibbi heeft ook een brass nut en ik zag net dat de Stratocasters van Yngwie ze ook nog steeds hebben. Volgens mij heeft het ook iets met sustain te doen. Naar mijn idee klinkt brass ook anders dan plastic of wat dan ook

fred dons
16 mei 2007, 10:31
het klinkt inderdaad anders, ik heb het op een paar strats maar ik ben dan ook op gegroeid in de 80ties :D
er zijn nog grote groepen liefhebbers van brass (san dimas charvel fans bijvoorbeeld) en er wordt nog veel hardware in brass gemaakt maar het is niet altijd zichtbaar, bijvoorbeeelde de PRS en de hipshot trem, alleen worden die vernikkeld of verguld en dan zie je niet meer van welk materiaal het gemaakt wordt

LaurentB
16 mei 2007, 10:32
Wrijving tussen gelijke materialen is hoger dan die tussen verschillende materialen (gelijke materialen trekken elkaar op moleculair niveau aan). Een kogellager functioneert op afrolling, niet op glijden. Glijlagers moeten altijd smering hebben om metallisch contact te vermijden.

Zou het ook nog kunnen zijn dat messing zachter is dan staal? Dat kan de klank ook iets beïnvloeden, dat dempt ietsjes meer.

fred dons
16 mei 2007, 10:33
ik denk ook dat het gewoon makkelijker te bewerken is voor een fabrikant en daarom ook aantrekkelijk is om te gebruiken