PDA

View Full Version : Is 15 watt genoeg?



gothax
15 mei 2007, 18:40
Hey!
Meestal lees ik maar wat hier omdat ik bassist ben en dus meer op het basgitaarforum rondhang. Ik wil dus een buizengitaarversterker aanschaffen en er live mee spelen. Nu zag ik dat Peavey de Windsor Studio combo uitbrengt en dit lijkt me wel een interessante optie, alleen... hoe hard gaan die 15 wattjes?

Live speel ik (basgitaar dus) met een Ampeg V4BH (100watt fulltube) over Ashdown 4x10 (als monitor) of 8x10 (stand-alone) ik zoek een combo die hard genoeg gaat om als monitor te gebruiken. De gain op de Ampeg heb ik zo rond de 6/10 staan en master 7/10 als ik 'm als monitor wil gebruiken; eindbuisoverdrive met nog voldoende definitie. Onze gitariste heeft (om goed met de bas in de mix te liggen) haar solid state Yamaha combo (50watt, 1x12) op ongeveer 5/10 volume staan (zit enkel een master op de amp) dat is dan zo'n 25watt.. dus ik vroeg me af of ik dan niet tekort kom met 15 watt? de buizen mogen oversturen (graag zelfs) en er is vrijwel altijd een volledige PA aanwezig, hij hoeft dus alleen als monitor te werken.

Zeggen jullie;
Doen! of kijken voor een Peavey Valveking 112, Laney VC30 etc?

Alvast bedankt!

glasbier
15 mei 2007, 18:48
ik heb een tijd een Fender Blues Junior in onze band gebruikt.
deze is 15Watt,buizen.
kan prima meekomen en we spelen behoorlijk hard!
misschien heb je hier iets aan?

gothax
15 mei 2007, 18:56
jup, zeker! misschien handig als iedereen even het genre erbij zet? wij maken zelf britrock / post-punk achtige muziek, gitaar hoeft dus niet overheersend te zijn maar meer als opvulling van het geheel :satisfie:

wat denken jullie trouwens van het idee om een Harley Benton 2x12 te kopen (die met de Celestion Vintage 30jes) en daar de Ampeg op aan te sluiten? de V4 werd vroeger voor gitaar gebruikt dus waarom nu niet? Ik heb nog een EHX English Muff'n liggen die ik normaal gesproken voor bas gebruik maar het is een gitaarpedaaltje dus.... :cooler:

Kim Wilson
15 mei 2007, 18:59
15 watt is in de meeste gevallen echt wel toereikend. Op echt grote podia zou je tekort kunnen komen, maar dan heb je weer een dusdanig goeie monitormix (hopelijk) dat het weer geen probleem is.

Mitch
15 mei 2007, 19:39
De truuk zit 'm hier inderdaad in speakers. 15W kan prima voldoen voor de gemiddelde gig, maar zet er dan wel een paar fatsoenlijke speakers onder. De pest is met laag wattage combo's uit de goedkopere hoek, dat er strontspeakers in zitten en dan vaak ook nog 10 inch. Een 15W topje (of een combo dat je doorlust) op een 2x12 met V30's zal prima lukken.

gothax
15 mei 2007, 19:42
Die Windsor heeft een 12" speaker, had ik ook al naar gekeken.. :) denk opzich dat ie best okee zal klinken. Ik vind trouwens dat het volume juist afneemt als je er meer speakers aan gaat hangen. we hebben een Marshall AVT150 met een Marshall 1960 in de oefenruimte staan en die moeten we altijd flink opendraaien.. toenlaatst het combootje van onze gitariste ernaast gezet en die ging verrassend hard!

Mitch
15 mei 2007, 19:45
Dat zal echt liggen aan de combinatie. Waarschijnlijk is die cab 16 ohm en haal je daar met je transistor amp niet zo'n denderend rendement mee. Normaal gesproken, als je impedantie goed zit: meer speakers, meer druk en/of spreiding, wordt als harder ervaren.
Enneh... die speaker in die Peavey.... ik heb 'm nog niet gehoord, maar da's precies wel de prijscategorie waar ik me zorgen maak over het rendement en de klank ;)

gothax
15 mei 2007, 19:49
hij staat op 8 ohm, dus dat is dan 75watt over 4x12. maarre, die windsor is best flexibel, 4-8-16 ohm te schakelen en ik zou er evt nog altijd een V30 in kunnen gooien. en er zitten 2 outputs op dus mocht ie voor geen meter klinken kun je ook het hele boeltje op 4 ohm draaien met een extra 212 cabinet op 8 ohm (interne speaker is 8 ohm)

dus eigenlijk wel flexibel genoeg :) ik maak me alleen wat zorgen over het wattage maar dat moet eigenlijk wel lukken dus?

Les Paul R8
15 mei 2007, 21:49
Ik speel al een hele tijd op een 15 watt CMW met mijn band. We spelen behoorlijk stevige rock en de CMW houdt zich prima. Als speakers heb ik een 4x12 Marshall cab met Anniversary Celestions.

Het moet niet veel harder gaan, dan redt de 15 watt het niet meer. Maar ik vind het prettiger dan mijn 100 watt DSL. Die krijg je nooit in een eindbuisoversturing in de oefenruimte.

dr.distortion
15 mei 2007, 22:14
Dat zal echt liggen aan de combinatie. Waarschijnlijk is die cab 16 ohm en haal je daar met je transistor amp niet zo'n denderend rendement mee. Normaal gesproken, als je impedantie goed zit: meer speakers, meer druk en/of spreiding, wordt als harder ervaren.
Enneh... die speaker in die Peavey.... ik heb 'm nog niet gehoord, maar da's precies wel de prijscategorie waar ik me zorgen maak over het rendement en de klank ;)

Juist zo'n "euveltje" heb ik dus ook nu met mijn Peavey Valveking. Prima amp, maar klinkt net wat te braaf. Na wat zoeken op het net worden de valveking speakers behoorlijk afgekraakt, die dus ook in de 4 x 12" Valveking cabs zitten. Nu heb ik een youtube filmpje gezien waar de VK head op een Framus V30 4 x 12" cab wordt gebruikt. Blaast je letterlijk de pruik van je kop...iig ga ik morgen de vk speaker eens ruilen met een v30 speaker die ik nog in mijn cab heb zitten...kan ik je meteen meer vertellen over het effekt van zo'n mod / upgrade

Henkie spenkie
15 mei 2007, 22:48
Hey!
Live speel ik (basgitaar dus) met een Ampeg V4BH (100watt fulltube) over Ashdown 4x10 (als monitor) of 8x10 (stand-alone)

Ik vind trouwens dat het volume juist afneemt als je er meer speakers aan gaat hangen.

Meer speakers en het volume neemt af, maar als je een stand alone gebruikt gebruik je wel meer speakers?

Maar verbeter me als ik het fout heb hoor: De hoeveelheid herrie die je produceert hangt mede af van de hoeveelheid lucht die je verplaatst. Dus hoe meer speaker oppervlakte je hebt hoe harder het klinkt.

1x12' vind ik persoonlijk een beetje als weinig klinken als je 15 Watt hebt, maar zeker weten doe ik het niet.

Mr.Bluesbreaker
15 mei 2007, 23:15
Dat verhaal dat je combo luider is dan dezelfde versterker maar dan op ene 4*12 kan kloppen. Het heeft niet alleen te maken met hoeveel speakers.

Ik had ooit een 1960 B kast met 4*G1275T speakers en een A versie met hetzelfde type speakers.
De A versie klonk vele malen harder met dezelfde versterker op hetzelfde volume. Deels te wijten aan het licht naar boven gekantelde paar speakers bovenaan.
Later keek ik naar de bedrading en die was intern in het 1960 B (rechte) model slechts 2*0,75 millimeter met moeite. In de 1960 A zag dat er goed uit. (2*2,5 millimeter) Na het vervangen van de speakerkabel had de B kast een vergelijkbaar volume en druk met de rechte A kast.

Mochten de speakers uit je verhaal bijvoorbeeld van die Celestion
Goldbacks/Rockdriver junior/budgetspeakers zijn uit die 4*12, dan hebben ze vaak gewoon stukken minder rendement (bv.96 dB @ 1 watt/1meter) dan bijvoorbeeld een Celestion Classic lead 80 (99 dB @ 1 watt/1meter) of een Weber Blue Bulldog. (vast nog wel meer rendement.) Dat kan ook een enorm verschil maken. Ook "goede" speakers kunnen overigens een laag rendement hebben. Sinds ik met een 4*12 met Greenback's werk moet je de versterker harder zetten dan met 4* G1275T.

Sommige speakers hebben ook een focus op bepaalde frequenties. Het menselijk gehoor neemt verschillende frequenties op een gelijke geluidssterkte in decibel gemeten, niet als even hard waar.
Hier 2 interessante links in het algemeen over dat onderwerp, de "Fletcher-Munson curves"

http://www.lindos.co.uk/cgi-bin/FlexiData.cgi?SOURCE=Articles&VIEW=full&id=17
http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher-Munson_curves

Sommige speakers zullen relatief gezien bepaalde frequenties harder weergeven, dus das ook nog een mogelijkheid in het waargenomen verschil tussen die 4*12 en combo.

Ook kun je nog emmeren over de contstructie van de beide kasten/behuizingen, maar nu is het wel weer mooi geweest.

Oja, wat betreft 15 watt: het meeste is al gezegd, maar wanneer je juist muziek maakt met randje clean en mag het wat vervormen, dan kun je met 15 watt prima uit de voeten. Zolang je maar doorversterkt wordt als je voor meer dan ongeveer 75-100 man speelt. (dat weer ook afhankelijk van het verhaal hierboven.)

Geronimo
16 mei 2007, 00:00
Maar is die 15 watt dan ook wel genoeg aangezien ts bas speelt? Het lijkt me dat die lage frequenties meer vermogen nodig hebben om door ons goed gehoord te worden aangezien we minder gevoelig zijn voor laag. Ik bedoel je wil 'm als monitor gebruiken en ik betwijfel of ie dan wel door de rest van de herrie heenkomt.
Als ie alleen gemiced wordt en je afluisterd via de podiummonitors is het natuurlijk geen punt.

Mr.Bluesbreaker
16 mei 2007, 00:10
Ga nu inderdaad wel twijfelen. TS post dat ie een Windsor overweegt, wat een gitaaramp is. Als je daar overheen bas gaat spelen, zul je hoogstwaarschijnlijk de luidspreker ook vernaggelen met een flink meppende drummer ernaast.
Maar ik ging er even vanuit dat, aangezien het een gitaaramp betrof, er gitaar over werd gespeeld.

gothax
16 mei 2007, 00:26
Ik had ergens gelezen dat een 1x12 directer is qua sound en dat een 2x12 het geluid meer spreidt (en voller klinkt), zou dat misschien verklaren waarom een 1x12 harder overkomt? (op korte afstand)

ik denk eigenlijk dat die 15 wattjes nét wel of nét niet hard genoeg gaan.. de Valveking 1x12 vond ik trouwens te hard gaan voor mijn situatie en ik had toen de powersoak op minimaal vermogen (maximale 'demping' dus) gezet :)
btw, ik ga gitaar spelen over de windsor (mocht ik 'm kopen, of een andere amp dan), voor bas heb ik die Ampeg dus ;) gitaar is een tele

Geronimo
16 mei 2007, 00:35
Oh joh ik dacht al. In dat geval zou het wel moeten gaan denk ik. Tenminste als het niet superclean hoeft.

gothax
16 mei 2007, 00:43
Die Windsor is trouwens compatible met elke octal-type buis, dus ik zou er ook gewoon een 6550 in kunnen gooien, als het goed is zou ie dan redelijk clean moeten blijven op hoog volume (hoog volume = relatief gezien dan :p)

gothax
18 mei 2007, 03:41
Speaker is trouwens een 12" Blue Marvel speaker, die zijn wel goed toch?

new deep
21 mei 2007, 19:05
Gister voor het eerst mijn nieuwe Vox ac15 cc1 in bandsituatie aan de tand gevoeld....

instant coole sound en qua volume echt zeker voldoende.

Kortom, die 15 watt is dus zeker genoeg in onze situatie (funk/rock/pop: toetsenist, bas ,drums en gitaar)
Ik heb het volume op de helft staan en de boost ook, dit resulteert in een heerlijke crunch en met de blues pro van mi audio kan ik het ook wat meer bite geven en solos mooi laten klinken.
Hij komt ondanks zijn lage wattage beter door de bandmix dan bijv de Koch Twintone top met 1x12 op 50 watt en Fender Bassman 100 (!) met 6 x10 speaker op de helft van het volume heb ik het idee.

Mitch
21 mei 2007, 19:07
It's all about mids...

DeiDRagonas
21 mei 2007, 22:55
It is all about mids indeed...

Maar ik denk dat je de meeste situaties makkelijk gaat trekken met een 15watt buizenbakkie hoor.

kusjes Roy.

schwalbe
21 mei 2007, 23:24
Ik zou de Ampeg V4 gewoon op een cheapo 4x12 zetten. Deze bijvoorbeeld: http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/NLG/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgSBShVSfZObRg000000000000RT6zYrLd?Ca talogVideo=&ProductUUID=Pa_VqHzl1pIAAAERvy9FBcCV&CatalogCategoryID=8DrVqHzmgkkAAAERuZsvKPl9&JumpTo=OfferList

Slechts 169,- euro. Hoe het klinkt weet ik niet, maar crate zal haar naam toch wel niet helemaal te grabbel gooien.

schwalbe
21 mei 2007, 23:37
Ik check net die harley benton 2x12 en dat ziet er ook niet gek uit... misschien wel leuker dan die crate.