PDA

View Full Version : Vox AC 50 buizenamp getest!!



Yamhammer_71
15 mei 2007, 17:56
Hey vandaag ben ik eens op pad gegaan om wat buizenversters te testen, waaronder Fender The Twin (occassion, helemaal gereviseerd), Vox AC 50 buizen-stack en Marshall MG-250 (transistor-combo).

- De Fender Twin heeft me niet echt geboeid, geen lekkere oversturing + niet mn geluid.
- De Marshall transistor klonkt wel lekker, maar iets te iel, miste echte warmte en clean niet helemaal fantastisch.

- De Vox AC50 stack (50 watt) was van top tot teen in 1 woord: GEWELDIG!
Bijzonder mooi clean, heel warm/helder en duidelijk, erg appart. Ik zou het beschrijven als 'sprankelend'...ik had niet verwacht dat de Les Paul zo mooi kon klinken.
De Gain-functie was ook geweldig. Robuust, vol en je kunt er MET GEMAK een metal of hardrock sound uit halen. Op lage volumes vlogen de pinch harmonics (zonder plectrum!) me om de oren, zonder dat de toon daarmee plotseling wegviel. Geweldige sustain dus! Extra knoppen zoals 'fat boost' krikken de sound nog eens extra op waardoor ie net weer wat meer overstuurd. En ja, hier heb je dus geen distortion-pedaal voor nodig...wat een beest.
Binnenkort maar eens aanschaffen :)

peter_heijnen
15 mei 2007, 17:59
Binnenkort maar eens aanschaffen :)
Goed dat je op buizen overstapt, uiteindelijk is er -nog steeds- niets beters!

Magic Bean
15 mei 2007, 19:02
Op wat voor cab heb je hem uitgeprobeerd? Ook een vox cab?

Chris Winsemius
15 mei 2007, 19:05
Wat voor AC50 was het? De oudjes die ik ken hebben geen fat-boost of mega vervorming op lage volumes.

glasbier
15 mei 2007, 19:16
Wat voor AC50 was het? De oudjes die ik ken hebben geen fat-boost of mega vervorming op lage volumes.

-maar je hebt er oudjes bij........pffff!

Rinze
15 mei 2007, 19:17
-maar je hebt er oudjes bij........pffff!

Hou ze in de gaten, die oudjes! :chicken:

Chris Winsemius
15 mei 2007, 19:21
G*ssamme, 't kan er hier ook nooit serieus aan toe gaan.


:D LOL


Ik bedoelde oude 60s/70s AC50s.

glasbier
15 mei 2007, 19:26
Hou ze in de gaten, die oudjes! :chicken:

-ja,vooral die met die enorme scheur.....

Mitch
15 mei 2007, 19:35
De nieuwe serie, AC50 en AC100. Ik dacht tweekanaals ?

Leuk dat je eens wat nieuws geprobeerd hebt Jan en sportief dat je vermeldt dat met dit soort amps niet per se een pedaal nodig is om vet te klinken. :satisfie:

glasbier
15 mei 2007, 19:37
ik vind Yan altijd wel vet klinken!

Mitch
15 mei 2007, 19:41
Zeg biertje, ik weet niet of je 't doorhebt, maar topics volschrijven met geintjes: daar hebben we Off Topic voor. Kun je de geintjes in de inhoudelijke subfora een beetje doseren ? Je hebt hier nu al in een topic met 11 reacties in totaal 3 loze reacties geplaatst :dontgeti:

Fumi SG
15 mei 2007, 19:43
Inderdaad Yam, goed bezig zo! Houden zo!:)

Wat mogen die amps kosten?? Ik ben zo langzamerhand ook een beetje aan het rond kijken naar een nieuwe amp, Vintage Modern, AC30, AC15, DSl, TSl zijn tot nu toe al de kandidaten.

glasbier
15 mei 2007, 19:44
okay sorry,ben in een goede stemming.
mijn excuses daarvoor.

mod-edit: Voor een melige sfeer ga je maar naar Off-Topic!

Rinze
15 mei 2007, 19:55
G*ssamme, 't kan er hier ook nooit serieus aan toe gaan.


:D LOL


Ik bedoelde oude 60s/70s AC50s.

Oh..........

Rinze
15 mei 2007, 19:56
Zeg biertje, ik weet niet of je 't doorhebt, maar topics volschrijven met geintjes: daar hebben we Off Topic voor. Kun je de geintjes in de inhoudelijke subfora een beetje doseren ? Je hebt hier nu al in een topic met 11 reacties in totaal 3 loze reacties geplaatst :dontgeti:

Ok, sorry, ik zal me ook gedragen (wie zal ik nu eens lasig vallen...)

Yamhammer_71
15 mei 2007, 20:49
Sorry voor mn late reactie, maar de versterker die ik heb getest was een NIEUWE Vox AC50 stack, dus geen oudje. De top + cabine is gewoon 1 set, beiden van Vox.

De verkoper vertelde dat de versterker net op de markt was, dus er zijn er nog niet zoveel. Ik hoop over een tijdje een mooie combo AC 50 aan de haak te slaan...die heeft exact dezelfde functies, knoppen etc als vd de stack en kost rond de 1500 euro, met korting 1300 euro.
Hij heeft dus een fat-boost functie en echt een enorme scheur, ik stond er versteld van :)
De verkoper vertelde ook dat deze nieuwe Vox-amps het 'af hadden gekeken' van Marshall...vandaar de enorme scheur. Clean heel erg goed, warm/helder en vooral duidelijk/gearticuleerd?. Met de gain knop en enorme scheur kon je de tonen van elkaar nog duidelijk onderscheiden, zelfs bij een C7 akkoord of allerlei andere vreemde akkoorden. Heel vet dus.

hadv
16 mei 2007, 00:10
ik zag vorige week nog een oude AC50 stack bij de Plug. heb maar niet gevraagd wat die moest kosten
overigens was mijn eerste buizenbak (en eerste echte gitaarversterker) een AC50. gekocht in 74/75 voor de prijs van 450 guldens. echt oudje, serienummer 640.

maar die is al laaaaaaaaaaaaaaang weer weg.

prima versterker

Lexvandoef
16 mei 2007, 01:20
Yes je leert het wel Yammer :D

Anyway, waarom wil je per se de combo versie? Geloof me, als dat een 2x12 combo is dan issie waarschijnlijk zooooooo onhandelbaar. Je kan dan echt beter 2 keer lopen met 2 iets minder zware en lompe dingen. Bovendien kan je je top mee nemen naar de oefenruimte. Echt makkelijk.

Yamhammer_71
16 mei 2007, 12:29
Yes je leert het wel Yammer :D

Anyway, waarom wil je per se de combo versie? Geloof me, als dat een 2x12 combo is dan issie waarschijnlijk zooooooo onhandelbaar. Je kan dan echt beter 2 keer lopen met 2 iets minder zware en lompe dingen. Bovendien kan je je top mee nemen naar de oefenruimte. Echt makkelijk.

Mm...daar loop ik nog tussen te twijfelen. Een stack vind ik wel mooier, maar de combo leek me toch wat makkelijker voor het sjouw-werk (maar 1x op en neer lopen haha). De Combo-versie is ook kleiner van formaat dan de cabine van de stack. Maarja, dat zie ik tegen die tijd wel. Aan de andere kant is een stack ook weer handig juist door de losse top, precies wat jij zegt.

Squier4ever
16 mei 2007, 13:44
Mm...daar loop ik nog tussen te twijfelen. Een stack vind ik wel mooier, maar de combo leek me toch wat makkelijker voor het sjouw-werk (maar 1x op en neer lopen haha). De Combo-versie is ook kleiner van formaat dan de cabine van de stack. Maarja, dat zie ik tegen die tijd wel. Aan de andere kant is een stack ook weer handig juist door de losse top, precies wat jij zegt.

een combo is open back en stack is vaak closed back, houd er rekening mee dat je bij de combo minder druk zult voelen van de versterker....

Lexvandoef
16 mei 2007, 14:04
En vergeet niet dat de cab misschien dan wel groter is dan de combo maar een heel stuk lichter door het gebrek aan zware amp trafo's enzo.

Mitch
16 mei 2007, 14:12
Losse head plus cabinet is inderdaad twee keer lopen als je geen karretje hebt, maar qua tillen (auto in/uit, podium etc.) is apart stukken lekkerder. Voordeel van een 2x12 is wel weer dat je 'm eventueel nog makkelijk op een schuingeplaatste standaard kwijt kunt, als je dat wil.

Rinze
16 mei 2007, 14:45
Die combo weegt wel 35 kg, even op de Vox site nagekeken. De top weegt 22, dat scheelt nogal, reken maar dat je dat voelt na die 100 meter lopen van de bus naar het podium. Ik heb tegenwoordig trouwens een steekkar, is alleen wel eng als ie dreigt te kantelen.

De 100 watt-versie is trouwens erg goed getest in de Gitarre & Bass van een paar maanden terug.

Yamhammer_71
16 mei 2007, 14:59
Bedankt voor jullie adviezen. Als ik het zo lees zitten er idd meer voor- dan nadelen aan een stack. Volgens mij heb je op die manier ook betere bescherming tegen de buizen die achter in de top zitten...makkelijker te sjouwen, kleiner van formaat + lichter en daardoor minder snel last van stoten en dat soort dingen. En voorzichtig omgaan met het buizengedeelte is natuurlijk belangrijk lijkt me :)

Jay Cal
16 mei 2007, 15:51
En voorzichtig omgaan met het buizengedeelte is natuurlijk belangrijk lijkt me :)

Ja vooral (met klem) als je buizen goed heet zijn na een paar uur flink loeien. Ga dan echt zo voorzichtig mogelijk om met je amp en laat hem het liefst ff een kwartiertje afkoelen alvorens te verplaatsen.

jonesd
16 mei 2007, 16:09
Ik hoor hier op het forum dikwijls pleiten voor een stack omdat dit handzamer zou zijn.

Wanneer een combo echter in een flightcase op wielen wordt vervoerd vervalt dit argument m.i.

Het is dan gewoon een kwestie van even uit de bus tillen en vervolgens in één maal tot aan het podium rijden. Daarbij heb ik ook gemerkt dat onze andere gitarist die met een 4X12-stack speelt toch veel moeilijker zijn vervoer geregeld krijgt. Je moet al een grote koffer hebben om deze te vervoeren....

Toaster
16 mei 2007, 16:52
een 4x12 is minder handzaam dan een 2x12 cab.

Een combo in een flightcase vind ikzelf nou ook niet echt het voorbeeld van een praktische vervoers amp.

(trappen, drempels ed)

Ter bescherming kan je ook hoezen gebruiken. Topjes altijd in de auto zelf of bij een bus op de bank.

Niet in een aanhanger of op de grond van een bus in het laadruim. Die wagens zijn te lomp afgeveerd als je over heuveltjes gaat. En dan is het zwaai zwaai naar je buizen.

Rinze
16 mei 2007, 20:36
Vroeger gingen we vaak optreden met busjes met alleen laadruim, de band en aanhang zat dan op de grond op en tussen het instrumentarium. Toen ik een keer een noodstop moest maken ergens in Twente schoot de hele zooi door de bus (en dat voor een plotseling overstekende bejaarde). Mijn Marshall topje uit 1970 landde bij iemand op schoot die de val weliswaar brak maar daarna zelf wel wat moeizaam liep. Het ding klonk wat vreemd die avond. Later kwamen we er achter dat de impedantieswitch er uitgevallen was :nervous: . Zo leerden we dat je versterkertops (en gevaarlijke dingen) laag moet houden :satisfie:


Een buizenbak in een flightcase kun je nog niet overal overheen rossen. Voordeel van een top met box is ook dat je de top naast de box kunt zetten, dan hoeven de buizen het getril niet mee te krijgen. Hoewel er mensen zijn die beweren dat een top beter klinkt als ie op de kast staat... Maar een top en box zijn nog steeds kut om te sjouwen, mijn rug trekt dat in ieder geval niet meer.

Kim Wilson
16 mei 2007, 21:42
een 4x12 is minder handzaam dan een 2x12 cab.

Een combo in een flightcase vind ikzelf nou ook niet echt het voorbeeld van een praktische vervoers amp.

(trappen, drempels ed)

Ter bescherming kan je ook hoezen gebruiken. Topjes altijd in de auto zelf of bij een bus op de bank.

Niet in een aanhanger of op de grond van een bus in het laadruim. Die wagens zijn te lomp afgeveerd als je over heuveltjes gaat. En dan is het zwaai zwaai naar je buizen.
Ik weet niet met wat voor aftandse bladgeveerde bussen jij doorgaans rijdt, maar de doorsnee moderne bedrijfsauto heeft een prima onderstel. Mijn top staat gewoon op de laadvloer van de T5.

Magic Bean
16 mei 2007, 22:57
Een stack is vaak handiger omdat je niet altijd je cab mee hoeft te nemen.
Zolang je geen groot eigen vervoer hebt of een gezamenlijke bandbus zou ik een 2x12 nemen ipv 4x12.
Zeker als je nog ergens een trap op moet...

vulvasonic
16 mei 2007, 23:51
Ik ga voor 2 Vox AC100'jes plus vier 4x12 kasten met Celestion Blues, alles in varkensroze flightcases. Ik denk dat die leuk zullen combineren met mijn 2 AC30'jes.


O ja, misschien moet er aan de andere kant van het drumpodium ook wel een identieke installatie staan. :cooler:




:rockon:

dePerik
17 mei 2007, 00:31
Ik zou als ik jou was gewoon een enorme open trailer het podium op rijden; hoef je ook iets meer aan te sluiten want ik weet dat het best veel werk is om al die 200 ac30's iedere keer maar weer in te prikken. :seriousf: