PDA

View Full Version : Goeie masteringstudio?



-Heineken-
15 mei 2007, 14:45
We zijn net klaar met de opname's van onze nieuwe demo en zijn nu op zoek naar een goeie betaalbare masteringstudio om alles wat uit te balanceren en wat meer te laten sprankelen. Dus wie weet een goeie masteringstudio die wel raad weet met een stevig potje stoner/grunge/rock?

Jimi Hendrix
15 mei 2007, 19:36
www.inlinemastering.com

hij is momenteel aan 't verbouwen maar binnenkort weer in business...

nautic3l
15 mei 2007, 19:54
Pieter "Pidah" Kloos doet geloof ik ook mastering. Hij heeft o.a. gewerkt met Peter Pan Speedrock, 7zuma7, Motorpsycho en 35007. Ligt wel in jullie straatje denk ik. Weet alleen niet wat ie kost en of hij nog mastert.

Groet Naut

Han S
15 mei 2007, 20:03
We zijn net klaar met de opname's van onze nieuwe demo en zijn nu op zoek naar een goeie betaalbare masteringstudio om alles wat uit te balanceren en wat meer te laten sprankelen. Dus wie weet een goeie masteringstudio die wel raad weet met een stevig potje stoner/grunge/rock?

Hebben jullie het zelf opgenomen of ben je in de studio geweest? En heb je een MP3 van een stukje ongemastered materiaal?

-Heineken-
16 mei 2007, 00:50
Hebben jullie het zelf opgenomen of ben je in de studio geweest? En heb je een MP3 van een stukje ongemastered materiaal?

We hebben bij de http://www.avalanche-music.org/ studio's 4 tracks opgenomen. Deze gaan we zondag afmixen. Dus momenteel nog geen MP3

Ga de aanbevolen studio's zeker ff checken!

Gitaro
16 mei 2007, 02:03
Mag ik vragen wat die "masteraars" doen wat niet in de studio kan/gebeurt? Dat het vreoger heel andere werelden warne zou ik me nog kunnen voorstellen, maar nu het allemaal gewoon (bij wijze van spreken) de computer in en uit gaat...

Haal dit maar weg mocht het iets te offtopic zijn

Han S
16 mei 2007, 09:48
Vroeger was masteren wat ingewikkelder dan nu, toen er nog lakplaten van werden gesneden en de master op analoge tape werd aangeleverd. Dat was wel een apart vak, maar tegenwoordig zijn er veel goed werkende plugins en is het een stuk eenvoudiger.

Het probleem echter is tweeledig: veel mensen nemen hun materiaal zelf op in de oefenruimte of garage onder minder gunstige omstandigheden en verwachten dat er met masteren nog veel kan worden verbeterd. Dat kan tot op zekere hoogte als je naar een specialist gaat met gouden oren en een hele berg mooie apparatuur.

Tweede is dat we volop in een tijd zitten waarin een CD vooral zo hard mogelijk moet klinken en ook daar moet je als masteraar een weg in zien te vinden. Hadden de oude CD's van Queen en Rush in de jaren 80 een zee van ruimte in het geluid, tegenswoordigs klinkt alles een stuk platter en drie keer zo hard en dat kan alleen als je de dynamiek beperkt.

Als je thuis of in een goede studio een goed klinkende opname hebt gemaakt is het masteren niet moeilijk en het verbaast me dan ook al jaren dat zogenaamde mastering bedrijven kans zien om een goed geluid alsnog naar de kloten te helpen. Als het laag beneden de 40 hz wegfilteren en een verkeerd ingestelde multiband compressor noemen ze dan 'masteren'. Ik heb dat meerdere malen meegemaakt en daarom ben ik het zelf gaan doen, met mijn eigen opnamen dan.

Voor de rest is masteren het op volgorde zetten van de nummers, de tussenruimte bepalen, begin en eind van het nummer schoonmaken en eventuele (cross)fades maken. En er wordt vaak nog wat ge-edit, als er ergens een klein foutje zit kan het mogelijk vervangen worden door een zelfde stukje dat verder in het nummer zit, maar dat kan in de meeste studio's ook wel.

Als alles dan voor elkaar is wordt er een premaster op CDR gebrand welke naar de fabriek kan. Dit is een CDR met redbook code en sommige masteraars vinden het nodig om voor de premaster 150 euro of nog meer te vragen. Ik heb in het gulden tijdperk wel eens 425 gulden moeten betalen voor de premaster, die gewoon op een CDR stond van 80 eurocent, goed, toen kostte een CDR nog een gulden of vier.

Ik reken voor een premaster €5- en dat is zat.

bert k
16 mei 2007, 10:00
Vraagje: als ik een premaster brand als audio-CD, gewoon een CDR met Nero, dan staat toch de redbook-code er vanzelf bij? Of komen er nog extra codes bij?

Han S
16 mei 2007, 10:03
Dat kan ik je niet met zekerheid zeggen Bert, ik weet niet of Nero redbook brandt. Kun je er ook de ISRC gegevens op invullen?

Jimi Hendrix
16 mei 2007, 10:14
Vraagje: als ik een premaster brand als audio-CD, gewoon een CDR met Nero, dan staat toch de redbook-code er vanzelf bij? Of komen er nog extra codes bij?'

yep. ISRC-codes invullen kan ook in Nero.

Jimi Hendrix
16 mei 2007, 10:19
Mag ik vragen wat die "masteraars" doen wat niet in de studio kan/gebeurt? Dat het vreoger heel andere werelden warne zou ik me nog kunnen voorstellen, maar nu het allemaal gewoon (bij wijze van spreken) de computer in en uit gaat...


wat mij betreft gaat het vooral om de frisse en min of meer objectieve oren waarmee een masteringtechnicus kan/zou moeten luisteren.

BrianMay
16 mei 2007, 13:16
Vroeger was masteren wat ingewikkelder dan nu, toen er nog lakplaten van werden gesneden en de master op analoge tape werd aangeleverd. Dat was wel een apart vak, maar tegenwoordig zijn er veel goed werkende plugins en is het een stuk eenvoudiger.

Het probleem echter is tweeledig: veel mensen nemen hun materiaal zelf op in de oefenruimte of garage onder minder gunstige omstandigheden en verwachten dat er met masteren nog veel kan worden verbeterd. Dat kan tot op zekere hoogte als je naar een specialist gaat met gouden oren en een hele berg mooie apparatuur.

Tweede is dat we volop in een tijd zitten waarin een CD vooral zo hard mogelijk moet klinken en ook daar moet je als masteraar een weg in zien te vinden. Hadden de oude CD's van Queen en Rush in de jaren 80 een zee van ruimte in het geluid, tegenswoordigs klinkt alles een stuk platter en drie keer zo hard en dat kan alleen als je de dynamiek beperkt.

Als je thuis of in een goede studio een goed klinkende opname hebt gemaakt is het masteren niet moeilijk en het verbaast me dan ook al jaren dat zogenaamde mastering bedrijven kans zien om een goed geluid alsnog naar de kloten te helpen. Als het laag beneden de 40 hz wegfilteren en een verkeerd ingestelde multiband compressor noemen ze dan 'masteren'. Ik heb dat meerdere malen meegemaakt en daarom ben ik het zelf gaan doen, met mijn eigen opnamen dan.

Voor de rest is masteren het op volgorde zetten van de nummers, de tussenruimte bepalen, begin en eind van het nummer schoonmaken en eventuele (cross)fades maken. En er wordt vaak nog wat ge-edit, als er ergens een klein foutje zit kan het mogelijk vervangen worden door een zelfde stukje dat verder in het nummer zit, maar dat kan in de meeste studio's ook wel.

Als alles dan voor elkaar is wordt er een premaster op CDR gebrand welke naar de fabriek kan. Dit is een CDR met redbook code en sommige masteraars vinden het nodig om voor de premaster 150 euro of nog meer te vragen. Ik heb in het gulden tijdperk wel eens 425 gulden moeten betalen voor de premaster, die gewoon op een CDR stond van 80 eurocent, goed, toen kostte een CDR nog een gulden of vier.

Ik reken voor een premaster €5- en dat is zat.


Misschien geheel offtopic, maar ik wilde je een compliment geven Han voor de stukjes die je altijd schrijft. Ik lees je informatieve stukjes over studiobeslommeringen en dergelijke altijd met zeer veel plezier!

Dus bedankt voor alle stukjes die je tot nu toe hebt geschreven ! :)

Han S
16 mei 2007, 14:50
Bedankt voor het bedanken, een veer in den reet doet nimmer pijn. :D

bert k
16 mei 2007, 15:40
Ik zou zeggen, leef je uit...


http://members.chello.nl/~t.bloem/defender/trailer/veringnieuw.jpg

Han S
16 mei 2007, 16:33
Je moet een beetje grafietvet op die bladveren spuiten Bert, dit gaat piepen en kraken. :D

Jeroensnake
16 mei 2007, 20:33
Ik neem gewoon JJ Cale als voorbeeld wat dit betreft,
die klooide gewoon lekker thuis enzo, doet niet allll te moeilijk ...

afijn, zie http://www.youtube.com/watch?v=mniPOqSQrjo
luister, en kijk ook even op het einde (blijft een maffe :hippie: )

Tja, ieder z'n ding zullen we maar zeggen he...

_______________________
Hee, ik heb geen probleem
ik heb alles gefixt
kwou nog iets zeggen maar ik weet niet meer
dan was het zeker niets
de dag is nog jong, ze trilt in de zon
ik tel de echo's in het trappenhuis
k hoor iemand zingen
~~~~~~~~~~~~~~
( i n d e m a a t )

Gitaro
17 mei 2007, 00:56
Nog even bedankt voor het uitgebreide antwoord, ik ben weer wat wijzer geworden :)

X-Rated
22 mei 2007, 17:29
Nog even een bump.

Han ik was vooral ingrigued door je uitspraak over eigen opnamen en mastering. Ik heb een balletje opgegooid bij de band dat we wellicht onze eigen opnamen willen laten masteren en ik heb hier en daar rondgevraagd. Meer in de zin van "is het het waard om onze opnamen te laten masteren". Het is namelijk een hoop geld voor ons om het te laten doen, maar als daar tegenover staat dat je een beter klinkende track krijgt dan vind ik het wel het overwegen waard. Maar ik stap geheeld van het idee af als de voordelen niet opwegen tegen de kosten.

Han S
22 mei 2007, 17:57
Tja, ik kan pas over iets een mening vormen als ik er wat van hoor op een paar goede monitoren. Een goede masteraar kan nog wel wat problemen oplossen, maar wonderen verrichten is wat ingewikkelder.

Dus als je wat hebt in de vorm van een MP3 dan kan ik en ook anderen misschien wat voor je betekenen.

X-Rated
22 mei 2007, 18:13
Ja ik heb wel een mix voor je waar ik zelf wel tevreden over ben, waar wil je hem hebben? Hij is nog wel zangloos.

Martien
22 mei 2007, 22:55
Ik ben eerlijk gezegt ook benieuwd, wat iemand met veel mastering ervaring veranderd aan de sound,

met name het verschil, eindmix mp3 en gemasterde mp3 daarvan

Dries22
4 maart 2008, 21:45
Ik kwam al googelend uit bij dit topic.

Ik laat mijn projecten altijd masteren bij een professionele masteringstudio (als het budget het toelaat). Ik vind het altijd een 'ontluistering' wat je allemaal hoort op een goede set mastering speakers! Soms veranderd er veel aan een mix, soms weinig, maar ik krijg een CD als geheel zelf toch nooit zo goed als ze in een masteringstudio doen. Ik ben het ook maar gedeeltelijk eens met de stelling dat je het allemaal zelf wel kan.

Ik ga zelf vaak naar Studio Hilversum. Daar zit alweer een tijdje een nieuwe jongen (Gijs) en daar heb ik goede ervaringen mee. Ook heb ik goede ervaringen met Darius van Helfteren.

Maar ik wou eens wat rondkijken en dacht ik haak eens in in dit topic en probeer het weer eens te openen! Welke masteringstudio's vinden jullie nou goed? 8-)

Ik hoor ook goede verhalen over Peter Brusse van Qpoint. Iemand een mening?

meul
4 maart 2008, 22:59
Tja, ik kan pas over iets een mening vormen als ik er wat van hoor op een paar goede monitoren. Een goede masteraar kan nog wel wat problemen oplossen, maar wonderen verrichten is wat ingewikkelder.

Dus als je wat hebt in de vorm van een MP3 dan kan ik en ook anderen misschien wat voor je betekenen.

oefff, interessant!!!! Han, ik durf het bijna niet te vragen :D

amon
4 maart 2008, 23:11
ik sprak laatst nog met een technicus die een cd had gemixt en wilde laten masteren. Bij de masteringstudio zeiden ze dat de cd op zich al goed klonk en dat ze er maar weinig mee /aan konden doen. Maar, de beste man wilde gewoon een gemasterde cd, dus stond er op dat ze meer zouden doen dat een simpel eq'tje eroverheen. Uiteindelijk dus een compleet gemasterde cd gekregen en naast zijn eigen ongemasterde cd afgespeeld. Toen toch voor zijn eigen cd gekozen.

Oftewel, het is niet altijd nodig, het wordt er ook niet altijd beter op en de beste tip die ik nog wel van hem kreeg was om altijd aanwezig te zijn tijdens het masteringsproces. Want was hij dat niet, dan hadden ze voor die 150 euro (ik noem maar wat) alleen een eq'tje eroverheen gegooid en dat had hij - en ieder ander die een beetje kan mixen - zelf ook wel kunnen doen.

Han S
4 maart 2008, 23:29
Mee eens en ik wil niet al te arrogant zijn, maar ik ging altijd naar Cut 'n' Clear in Amsterdam. De man heeft een paar uitstekende oren en prachtige spullen, niks mis mee, maar meestal zei hij: ik kan er weinig aan verbeteren en dan maakte hij de volgorde, de tussenruimte, begin en eind even mooi schoon en dan had je een gemasterde CD. Absoluut een vakman, maar met mij kon hij weinig, niettemin veel prachtige CD's bij hem gemasterd.

Sommige bands lieten het ergens door een of ander vriendje doen en dan kwamen ze trots de CD langs brengen en niet zelden was het een drama.
Dus ben ik het zelf gaan doen, maar er is weinig mis met een paar extra oren, zolang dat maar goed gebeurt.

Waar ik ook zo langzamerhand ibbelig van word is de 'gevestigde orde' die altijd in de belangstelling staat en het allemaal schijnt te weten. En dan hoor je zo'n produkt en dan vraag je je af wat er zo goed aan is.

peter_heijnen
5 maart 2008, 02:14
Ik hoor ook goede verhalen over Peter Brusse van Qpoint. Iemand een mening?
Ja ik, Peter is geweldig!

guhlenn
5 maart 2008, 08:04
Persoonlijk denk ik dat het 'objectieve mening/oren' verhaal wel nog een belangrijke stap is voor veel mensen. Als ik mix merk ik dat ik langzamerhand het perspectief verlies. Dan is alleen al een mastering 'consult' de moeite waard.

Opruimen/volgorde doe ik zelf wel. Ik ben goedkoop :D

Roman
5 maart 2008, 10:22
Hmm...

Je kunt eigenlijk niet om een mastering process heen. Als een "pro" mastering engineer zegt "er valt weinig aan te doen" dan krijg ik al twijfels.

Mixen en Masteren is een totaal verschillende techniek. Een mastering studio (lees de ruimte waarin dit gebeurd) is ook verschillend aan een gemiddelde control room van een studio. Nearfields, bijvoorbeeld, zul je er niet vinden als het goed is.

Uiteraard kan een mix zo goed zijn dat daar geen multiband en/of eq/eqcomp over heen hoeft, dat tracklevels vrij constant zijn onderling etc.

Vergelijk een mastering met de editor die een manuscript in een boek verandert. De editor moet wel kennis hebben van grammatica, schrijfstijl net als kennnis van printen, kleur, bindtechniek etc.
Zo ook de mastering engineer die de kunst van muziek combineert met de techniek van geluid.

Kun je dit zelf; hmm, lastige vraag. Eigenlijk niet. Ook vanwege objectiviteit. Hoewel ik zelf vaak deze klus wel klaar bij budget-demos bijvoorbeeld.

Ach, er valt veel over te zeggen. Een goede mastering engineer is goud waard.

ps. Een mastering bedrijf zorgt ook voor een zgn glass-master (wat feitelijk je enige echte master is) welke voor CD pressing wordt gebruikt.

guhlenn
5 maart 2008, 10:54
Een mastering bedrijf zorgt ook voor een zgn glass-master (wat feitelijk je enige echte master is) welke voor CD pressing wordt gebruikt.

Uhm... NEe hoor, dat kan je productie faciliteit doen.

Roman
5 maart 2008, 11:03
Uhm... NEe hoor, dat kan je productie faciliteit doen.
Wat vaak 1 bedrijf is.. aah, semantics. :hippie:

bert k
5 maart 2008, 11:05
Nou ja, een mastering studio doet dat wel vaak, maar het heeft niets met het masteringproces te maken. Het is eerder de volgende stap in de productie van je CD.

Roman
5 maart 2008, 11:21
Okay als we dan toch bezig:

Een glass-master, wie dat dan ook maakt, is DE master. Daar is er maar 1 van normaal gesproken.

Een mastering engineer mastered de mix zodat deze op glas kan; voor dat process heet het feitelijk een pre-master. (give it a name)

bert k
5 maart 2008, 11:36
Ja, maar steeds meer kleine oplagen verschijnen niet op geperste CD maar op gebrande. Dat is goedkoper, en dan komt er geen glas bij kijken.

De pre-master is wat je als opdrachtgever wilt hebben.

En inderdaad, dit is serious nitpicking. :)

Roman
5 maart 2008, 11:59
ach, neuspeuteren is toch ook lekker :gitarist:

Han S
5 maart 2008, 12:29
Ik heb nog nooit een glassmaster meegekregen van het masteringhouse, die wordt in de fabriek gemaakt vanaf de premaster.

Het masteringbedrijf brandt die en zorgt er ook voor dat de ISRC er op wordt gezet (zoek maar op wat dat is).

Verder is het zo dat Cut 'n' Clear ook op de mastering CD welke uitgaat van de Nederlandse Toonkunstenaars Bond als een van de beste werd aangemerkt, dus die kun je gewoon serieus nemen. Ik denk ook dat een goede mastertechnicus niet aan een goed geluid gaat lopen sleutelen.

Ik heb er wel bijgezeten dat zo'n zg mastertechnicus stukje bij beetje een goed geluid naar de kloten aan het helpen was en als ik niet had ingegrepen was er dus gewoon een kutgeluid op de CD terechtgekomen. En dat was dus een gerenomeerd bedrijf in Soest dat nu niet meer bestaat, je kunt je afvragen wat daar de oorzaak van is.

Ik lees op gearslutz gisteren een draadje waarin een vent vraagt of er nog CD's te krijgen zijn van de oude klassiekers zoals ze oorspronkelijk waren. En dan lees je dat sommige meesterwerken wel beter zijn gaan klinken na remastering, maar een plaat van de Police bijvoorbeeld helemaal is platgewalst door zo'n 'mastering guru'.

Kijk maar eens hier. (http://www.gearslutz.com/board/so-much-gear-so-little-time/181045-i-want-buy-some-old-favorites-cd-arent-killed-remastering.html)

Roman
5 maart 2008, 12:47
yeah, dat platwalsen is een ishue die veel is besproken binnen audio wereldje en over het algemeen compleet afgefakkeld. En terecht, wat een rotzooi...

Maar, helaas, komt DIE beslissing vaak van de platenmaatschappij. Die dwingen de mastering engineers om de plaat zo heet mogelijk te walsen. Ach, er is al te veel over geschreven. Ik haat het, maar de klant is koning.

peter_heijnen
5 maart 2008, 13:35
Ik heb er wel bijgezeten dat zo'n zg mastertechnicus stukje bij beetje een goed geluid naar de kloten aan het helpen was en als ik niet had ingegrepen was er dus gewoon een kutgeluid op de CD terechtgekomen. En dat was dus een gerenomeerd bedrijf in Soest dat nu niet meer bestaat, je kunt je afvragen wat daar de oorzaak van is.
Onkunde!

Gerenommeerd houd helaas te vaak enkel in dat het betreffende bedrijf door velen wordt geroemd.

Ik ken een 'gerenommeerd' bedrijf dat heel veel werk doet op basis van effectief netwerken icm net onder de prijs werken. Op een gegeven moment besloten ze ook maar te gaan masteren, zoonlief -verstoken van enige kunde- mocht dat dan doen. Toen hem na een tijd werd gevraagd hoe het met masteren ging antwoorde hij: te gek ik master soms zo'n vijf cd's per dag......

inlinemastering
5 maart 2008, 16:59
aangezien ik in het begin van dit topic wordt genoemd .... intussen al lang klaar met de verbouwing .. :-)

mocht je echt interresse in mastering hebben voor je project ... laat dan eens 1 of 2 tracks masteren evt. door verschillende engineers ... je krijgt dan een redelijk beeld van wat er mogelijk is ... ga langs , vertel wat je graag wilt, wel of niet goed vindt aan de evt. test-tracks .. neem een voorbeeld/referentie mee, denk na over hoe HARD/LUID je cd wil hebben of JUIST niet ...

zorg dat je mix/opname al niet compleet plat gecompressed/ge-limit wordt in de opnamestudio waar je opneemt ... soms wordt er niet altijd in het belang van de klant gedacht .. maar wordt er gezegd .... ach mastering ... dat doen wij ook wel even voor je ... ( kunnen zij weer factureren ) ... soms is het ook gewoon onzekerheid van een kleinere studio om een on-af product mee te geven aan de artiest/band

zorg dat je binnen cubase/logic/pro-tools ... geen limiters/eq's/compressors op de masterbus zet ... en je mixdown "bijna"al ongeschikt maakt voor een serieuze mastering ...

als er een lange tijd of evt. ook veel geld in het project is gestoken lijkt het me handig om niet op de laatste fase te bezuinigen ... relatief is mastering dan eigenlijk niet duur ... en er zijn ook betaalbare mastering-studio's

groet wim/inlinemastering

www.inlinemastering.com (http://www.inlinemastering.com)

Han S
5 maart 2008, 17:48
Dag Willem, welkom hier en ik mag hopen dat je op dit forum vaker komt om de home recorders te helpen met tips. Een goede studio technicus zal zeker geen compressie op de stereo buss zetten en een goede studio technicus weet ook best dat masteren een expertise is.

Die studiobaas zal graag willen weten of het product gemastered gaat worden en waar, want het is ook een klein beetje zijn kindje. En persoonlijk geeft ik ze dan een exemplaar mee zonder enige vorm van busscompressie, welke gemastered gaat worden, maar ook een exemplaar waar het nivo al van opgekrikt is en daar kunnen ze dan naar luisteren zonder het risico van opmerkingen als: goh, wat is ie zacht.

Helaas heb ik in 20 jaar kunnen vaststellen dat ook veel 'masteraars' die titel niet zouden mogen voeren, een L2 op de mix loslaten kan elke boer nog wel en helaas gaan die boeren vaak veel te ver daarmee.

Het grootste voordeel van een goed masteringbedrijf is de extra oren, de extra mening welke gebaseerd is op ervaring en de vaak geweldige monitoring.
Ik heb ook de B&W 801D in huis gehad, beetje duur maar wel een openbaring.

Peace, Han

Roman
5 maart 2008, 17:55
Hai Wim, leuk dat je mee doet met de discussies :)

Je vermeld een lijst met equipment op je site, kun je ook iets over je ruimte kwijt? (nee niet die kleine ruimte.. u weet wel)

inlinemastering
5 maart 2008, 20:02
hallo Roman en Han,

bedankt voor de welkom ......

de laatste verbouwing had als doel de monitorig/afluistering en de ruimte naar een hoger niveau te brengen ... na alle aangeschafte equipment was dat mijn prioriteit ...
als mastering-studio werk je tegenwoordig met alle I-net mogelijkheden internationaal ... 50% van mijn klanten zitten buiten nederland .... om de concurrentie aan te gaan is er dus gekozen voor een top-afluistering en een perfecte ruimte qua akoestiek en sfeer ... afgelopen week had ik zelfs "vaste" klanten uit de UK over om een album te masteren ...

iedereen die hier komt voor een attended sessie, vindt het een prettige / mooie ruimte om te werken ...

ik zit relatief veel in de dance en electronische hoek, hoewel er zeer regelmatig ook akoestische producties voorbij komen ...

de ruimte, je zou hem moeten horen en zien .... opervlakte van de masteringruimte is rond de 40m2 .. ruimte is geheel doorgemeten op galmtijd en frequentie-response .. door een expert op studio en hifi-ruimtes ... veel zelf gedaan om de kosten laag te houden .. maar eigenlijk geen compromis hoeven sluiten ... Ik wou het maximale er uit-halen en een echt mooie ruimte neer-zetten .. je zit er tenslotte heel wat uurtjes .. zo heel langzamerhand begint de ruimte vertrouwd te voelen en "in te branden"

ruimte is aan huis , lage overhead-kosten, mooi om vanuit hier door te groeien de komende twee jaar is de planning ..

full-range absorbers & diffusie en een RFZ zijn aangebracht en gedeeltelijk nog in ontwikkeling .... er wordt vanaf 08-2007 weer gemasterd in de nieuwe ruimte ...

op het gearslutz-forum heb ik een foto-dagboek/reportage ... mischien is die leuk om eens te bekijken ... ik zal de link even geven

http://www.gearslutz.com/board/photo-diaries-recording-studio-construction-projects/121528-inlinemastering-rebuild-thread.html

groet wim

www.inlinemastering.nl (http://www.inlinemastering.nl)

Han S
5 maart 2008, 20:23
Mooie tent Wim, je bent goed bezig. Toevallig heb ik een kennis , hi fi audiofiel en die heeft een vergelijkbare ruimte als de jouwe onder het dak van zijn villa. Twee schuine dakvlakken en een verticale wand met een sprong/verzet er in en een zachte vloer. De akoestiek is bij hem onbehoorlijk goed, om jaloers op te worden. Hoe is het momenteel bij jou?

En de 801's, bevallen ze goed? Abbey road gebruikt de 801D in de controlroom.

Jouw draadje op GS doet me denken aan die van Steve Perkins, heb je die ook gevolgd?

inlinemastering
5 maart 2008, 21:03
Han, ik heb de nautilus 800 niet de 801 ... ik vond de 801 wat klein .. ha,ha .... de 800 zijn 125KG per stuk .... als ik ze wil verplaatsen heb ik 4 personen nodig .... met een paar kleine lipinski zo dat wat makkelijker zijn .. maar ik ben altijd al gewend om op full-range speakers te werken en niet op mid/near fields .. en vanuit commercieel oogpunt hebben ze zeker overtuigings-kracht .. hoewel de engineer uit-eindelijk de bepalende factor is natuurlijk ...

persoonlijk vind ik de sound geweldig ... lekker strak met al die full-range absorbers in de lage kant van de ruimte ... terwijl de hoge kant rond de 3.25M is ... vanaf 100 HZ is de ruimte binnen +/- 4 dB recht ... zeker voor het mid heel fijn ... hoewel ik me nog niet helemaal los voel in de ruimte ... zeker dance en electronica moet meestal op de edge worden gemasterd ... altijd spannend ..

altijd welkom om eens te komen luisteren .. een track te laten doen ...
de ruimte eens te horen/bekijken ..

de thread van Steve Perkins niet mee-gekregen in alle hectic ...

Han, mooie live-room !!! vleugel,hammond .... top .. nog een paar blazers en je kan helemaal los ... :cooler:

groet Wim

Han S
5 maart 2008, 21:10
Ik kom zeker een keer langs Wim, de 801 weegt ook 118kg ondanks de enkele 15"woofer en ik heb ze alleen moeten verplaatsen, behoorlijk heftig. Ik kreeg ze gewoon gestuurd door de importeur, in het kader van een test met versterkers.

Deze jongens kosten 16 mille euro per paar, hebben een rendement van 92 of 94dB, wat bijna richting PA gaat. Mooi speakertje hoor, neutraal, niet meteen spectaculair maar vooral eerlijk. Het laag is ook onopvallend maar wel strak.

Mensen verwachten van zo'n kolos altijd een enorme bak sublaag en dan valt het ze wat tegen, misschien dan maar een grote transmissielijn. :D

BTW, ik had het over dit draadje (http://www.gearslutz.com/board/photo-diaries-recording-studio-construction-projects/48460-steves-new-recording-studio-start.html) van Steve Perkins, over de bouw van zijn studio.

bert k
5 maart 2008, 23:07
Ja, toch maar even de knuppel in het hoenderhok. Het lijkt haast vanzelfsprekend dat je met je mix naar een masteraar gaat, waarmee je naar mijn idee bewijst dat je in de studio een inferieur produkt heb zitten mixen. Eerder zou je kunnen denken aan een paar objectieve oren bij de mix, en klaar ben je.

Ik stel vast dat een heleboel masters bij vergelijking met het origineel beter lijken te klinken. Maar is dat ook zo? Harder, en anders qua toonregeling. Waarom doen we dat dan niet meteen?

(Dit is geen aanval op jou, Inlinemastering. :) Dit is om de discussie wakker te porren. Ik bewonder je studio, en je variatie in klanten. Paar samples geluisterd, van akoestisch werk en het is mooi. Alhoewel die originelen vaak ook al mooi waren...
En welkom op dit forumpje, maar waarom tik je zoveel puntjes?)

Tristan
6 maart 2008, 05:30
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens Bert, een goede mastering doet echt veel voor het uiteindelijke resultaat, alles valt zoveel beter in elkaar met een goede mastering, dat heb ik met onze eigen demo wel gemerkt...
Wij hebben onze demo bij Studio Hilversum laten masteren en daar ben ik erg tevreden over, goede kwaliteit, resultaat en service gericht, verstand van zaken, vriendelijk, vlot en niet te duur...

bert k
6 maart 2008, 09:57
Waarom heb je het bij de eindmix dan niet meteen goed gedaan? (Effe jennen...)

Han S
6 maart 2008, 10:25
Ja Tristan, ik ben ook wel benieuwd. Kun je onder woorden brengen in welke opzichten het beter is geworden? Het merkwaardige feit doet zich voor dat als je een geluid laat horen dat 6dB harder is dan hetzelfde geluid, dan vinden mensen dat nooit slechter.

Ik heb bijvoorbeeld een CD van Björk waar het laag heel diep gaat, dieper dan op de meeste andere CD's maar dat is zodanig gedaan dat een speaker niet uit elkaar vliegt of begint te fladderen.

En ik ken masteraars die gewoon alles onder de 40hz vrij steil wegfilteren omdat ze denken dat je dat toch niet zal horen. Maar Bert en ik hebben beiden speakers die tot 17hz weergeven en als je het daarop hoort is het wel heel erg super.

Masteren is een expertise, maar er zijn er niet zo veel die dat echt goed beheersen en daar ook de juiste spullen voor hebben.
Maar leg eens uit wat er beter is geworden, heb je de ongemasterde mix nog en vergelijk die eens met de uiteindelijke versie, zet het op gelijk volume en luister goed naar de verschillen. Lijkt me een interessant discussiepunt.

Roman
6 maart 2008, 10:44
Misschien dit linkje handig
http://www.digido.com/bob-katz/index.php

yhcmarc
6 maart 2008, 10:45
We hebben bij de http://www.avalanche-music.org/ studio's 4 tracks opgenomen. Deze gaan we zondag afmixen. Dus momenteel nog geen MP3

Ga de aanbevolen studio's zeker ff checken!

Willie en/of Shark masteren zelf toch ook?

Roman
6 maart 2008, 10:50
Wim,

De ruimte ziet er iig mooi uit, goed werk. Ook je thread op GS goed onderhouden, da's altijd mooi als mensen laten zien wat ze doen.
Gefeliciteerd met je nieuwe ruimte. Iets om trots op te zijn, zeker als het eigen handwerk is (grotendeels)!

Wat me opvalt is dat je zeer weinig absorptie in je ruimte hebt verwerkt (of ik moet het, na aanleiding van de foto's, hebben gemist) Wel zie ik dat je absorptiepanelen hebt gebouwd, ik geloof dat die ergens achter je speakers staan. Ik mis, echter, basstrapping in de hoeken, 1e reflectie absorbers voor je speakers, aborptie wolk boven je stoel/desk etc. Just curious.

Tevens zie ik een betonnen vloer (origineel). Wist je dat je nieuw gebouwde vloer veel meer eigen-geluid produceert (trillingen) dan die betonnen vloer? Een zwevende vloer is niet altijd een goede oplossing.

Han S
6 maart 2008, 11:34
Ik vind dat Wim heel goed en heel doordacht bezig is, zijn zwevende vloer rust op een dik pak steenwol en zal dus gesmoord worden en hij heeft wel zeer zeker veel aan basstrapping gepleegd. Kijk maar eens goed naar zijn verslag op gearslutz.

Roman
6 maart 2008, 11:42
Ik vind dat Wim heel goed en heel doordacht bezig is, zijn zwevende vloer rust op een dik pak steenwol en zal dus gesmoord worden en hij heeft wel zeer zeker veel aan basstrapping gepleegd. Kijk maar eens goed naar zijn verslag op gearslutz.
Dat zegt niets Han, het hout trilt gewoon lekker door. Zo te zien ook niet al te veel massa, dus optimaal is het niet (vergeleken met een betonnen vloer).

Of er over nagedacht is laat ik lekker in het midden ;)

Ik heb eerlijk gezegd gewoon ff snel door het draadje gescrolled dus zal idd wel 1 en ander hebben gemist :)

Han S
6 maart 2008, 11:49
Ik weet dat het goed bedoelde kritiek is, maar ik vrees dat Wim er heel goed over nagedacht heeft en niet zomaar wat doet. Daarnaast zijn in heel veel gebouwen de vloeren van hout en ik lees op recording forums dat hout beter klinkt dan steen. Ik wil wel eens horen wat Wim zelf heeft te melden over zijn vloer.

Roman
6 maart 2008, 12:16
Ik weet dat het goed bedoelde kritiek is, maar ik vrees dat Wim er heel goed over nagedacht heeft en niet zomaar wat doet.
Han, het is geen kritiek maar punten waar ik op let. Ik ga er uiteraard ook van uit dat Wim goed heeft nagedacht.


Daarnaast zijn in heel veel gebouwen de vloeren van hout en ik lees op recording forums dat hout beter klinkt dan steen. Ik wil wel eens horen wat Wim zelf heeft te melden over zijn vloer.Dat heeft vaak te maken met het oog. Het "lijkt" warmer als het ware. Goed gelegde vloeren, het zij hout, beton of andere harde vloeren, klinken ongeveer het zelfde. Hout heeft, echter, de neiging om rond de 2K een bultje te genereren.

Mijn punt is dat een zwevende houten vloer een hogere resonantie heeft dan beton. En je wilt juist zo een zo laag mogelijke resonantie (in het frq bereik). Je kunt uiteraard ook laminaat oid op het beton leggen (met bv een groene laag ertussen). De zwevende vloer, met name als deze niet veel massa heeft, één enkele houten laag osb bijvoorbeeld, creeert nu eenmal sneller een "drum" geluid dan eentje waar geen "veer" constructie onderzit. Het wol zorgt uiteraard voor demping daarvan, maar lang niet 100%. Als de zwevende vloer van beton zou worden gemaakt hou je het zelfde probleem maar ligt het trillingspunt lager en zal het beter werken. Maar de meeste mensen bouwen een houten zwevende vloer (hoewel zwevend ook vaak niet eens van toepassing is, de zo belangrijke veer veert niet of niet optimaal. In sommige gevallen niet eens aanwezig)

Een reflecterende vloer is juist erg fijn, mits je de wanden en vooral het plafond akoestisch aanpast. Absorptie plaatsen dus.

Als mijn posts teveel als kritiek overkomen zal ik proberen mijn toon wat aan te passen als dat lukt. Ik ben juist erg enthousiast altijd over dergelijke verbouwingen, zekers als deze netjes en doordacht worden uitgevoerd. En als de persoon in kwestie dan ook nog zo'n mooie (geïllustreerde) rapportage opleverd is dat toch super!

Zo las ik laatst ook iets over jouw plafond, Han. Ik heb daar maar niet op gereageerd maar dacht meteen "hmm, da's niet optimaal". Volgens mij had je iets van massa-veer-massa-veer-massa oid. Uiteraard zal het voor jou goed werken. Maar optimaal hoeft het niet te zijn. oh well.... koffie?

edit: hier nog een leuk linkje
http://www.craftedrecordings.com/studio-designacoustics/three-first-steps-toward-a-good-sounding-room/

Roman
6 maart 2008, 12:20
we're getting off topig again geloof ik. haha :B

Han S
6 maart 2008, 12:23
Gewoon goed is goed genoeg zegt men wel eens en ik heb een ruimte die omgeven wordt door tuinen en parkeerterreinen die nauwelijks worden gebruikt omdat ze niet openbaar zijn. Kwa geluidsreductie zou het dus nog veel beter kunnen, maar dat is niet nodig.


Wat Wim betreft: als ik zie hoe hard hij werkt en hoe serieus hij naar een goed resultaat werkt dan kan ik alleen maar respect en bewondering opbrengen.

Hij zal ongetwijfeld nog niet 100% tevreden zijn, maar dat lost hij ook wel op.

Roman
6 maart 2008, 12:26
precies :)

inlinemastering
6 maart 2008, 12:51
hi guys,

de verhoogde houten vloer op rubber is bedoeld voor :

1 ) geluids-contact-isolatie naar de buren en de rest van het huis ... vloer ligt vrij van de wanden en op rubber.

2) doorvoor van alle kabels onder de vloer

3 ) akoestiek

4 ) ziet er goed uit.

de vloer heeft aardig wat lagen boven op de balken ... 1,8 cm houten vloerplaten vervolgens 1,2 cm hardboard-platen en vervolgens weer 2 cm massief brede grenen vloerdelen ...

massa voldoende ... je werkt gemiddeld op zo'n 85 dB dus hard hoeft het allemaal niet ...

ik wilde niet een ketsende vloer zoals laminaat ...

er liggen in totaal 6 full-range absorbers ( 2 x 12 cm dik-rockwool ) en 6 dunnere van rond de 10 cm dik .. ruim voldoende ... overdemping is niet altijd ideaal in in mastering ruimte ... ook liggen er nog grijze absorbtie platen op de vloer tussen de console en de B&W's ... ruim voldoende en ook terug te vinden in de diverse metingen .. freq. en galmtijd

in de RFZ ( reflection free zone ) hangen ook weer absorbers en zware velours gordijnen ...

soms is het beter om met diffusie te werken dan alles vol te hangen met absorbtie ... boven de console hangt een "ruime wolk RPG diffusors" wat weer een verbrede sweetspot op-levert ..

zelf nog aan het expirimenteren met diffusors en/of iets meer demping ... maar wanneer wordt de ruimte te dood ... en heeft het niets meer te maken met een afspiegeling van de "real-world"

perfecte rechte ( freq) ruimtes bestaan niet ... ik moest het tenslotte met deze ruimte doen ... als ik er ooit een zo mogen bouwen vanaf scratch ....

vloerkeuze in eerste instantie primair dus bedoeld voor reductie van trillingen naar de andere ruimtes .... en in die opzet is het geslaagd ...

tevens pretendeer ik niet een masteringstudio van > € 100,- p/u te zijn.
ik ken de masteringrumte van o.a. cut and clear en wisseloord ... persoonlijk en IMHO denk ik niet dat mijn ruimte "minder" is .... elke ruimte/speakers moet je leren lezen ... p.s. je klanten vertellen je snel genoeg als het niet okay is ...

groet wim

www.inlinemastering.com (http://www.inlinemastering.com)

guhlenn
6 maart 2008, 12:53
Ik vind de stelling van Bert wel erg mooi. En stiekum ben ik het er ook ngo echt mee eens. (ik weet niet of Bert slechts jent). Er word altijd magisch gedaan over masteren, en de voorbeelden die ik van dichtbij heb meegemaakt bevestigen dat, maar de vraag is natuurlijk of de masteraar iets magisch doet dan wel de mixer iets heeft laten liggen.

Wellicht is het het feit dat een mastering studio vaak betere apparatuur eheeft en zich dus specifiek richt op die laatste paar procent ? all terrain wagen vs formule 1 wagen? Zoiets?

guhlenn
6 maart 2008, 12:58
Nu Wim hier toch rondhangt; waarom prijzen per nummer ipv per minuut? Vind dat vreemd (ik doe zowel mee met een popband met 3 minuten liedjes als een rpog-metal ding met van die 9 minuten nummers).

inlinemastering
6 maart 2008, 13:14
Guhlenn, tja, per minuut, per uur, per track .... dance tracks van 9 minuten ... ach soms worden er tracks aan elkaar gemonteerd ... per track is duidelijk voor de klanten .. fixed price .. tot nu toe geen spijt van deze keuze ... ik heb er een goed gevoel bij .... maar ik geef toe het kan ook anders ...

bert k
6 maart 2008, 13:36
Ik stel het lekker zwart-wit om de discussie op gang te brengen. In de praktijk ligt het veel genuanceerder. Ook bij masteraars heb je supervaklui en klungelaars, net als bij studio's. Dat verschil hou je altijd, net zoals veel bands een goedkope studio en een goedkope masteraar moeten kiezen. Die discussie wil ik niet voeren.

Maar ik heb altijd het gevoel dat een masteraar de fouten van de studio zit op te lossen...

bass blom
6 maart 2008, 13:49
Ik stel het lekker zwart-wit om de discussie op gang te brengen. In de praktijk ligt het veel genuanceerder. Ook bij masteraars heb je supervaklui en klungelaars, net als bij studio's. Dat verschil hou je altijd, net zoals veel bands een goedkope studio en een goedkope masteraar moeten kiezen. Die discussie wil ik niet voeren.

Maar ik heb altijd het gevoel dat een masteraar de fouten van de studio zit op te lossen...

+1, als men zegt ik ga naar een masteraar om het wat meer in balans en sprankelender te laten klinken..
huh? waarom deed men dat niet in de studio dan? :chicken:

btw, vette shit wim!

Han S
6 maart 2008, 13:51
Ik denk dat het masteren meer een kwestie van goede oren is en gevoel hebben voor de muziek. Je ziet dat ook bij studio technici die zich helemaal kwijt raken in de prachtige apparatuur en al de mogelijkheden, maar niet in de gaten hebben dat een muzikant pas dat maximaal preteert als hij daar ook geestelijk en mentaal toe in staat is. Met andere woorden: een opgefokte muzikant of een muzikant die zich niet op zijn gemak voelt zal niet presteren, ook al zet je er een microfoon van een ton voor neer.

Daar ligt een moeilijke taak voor de technicus.

Han S
6 maart 2008, 13:54
+1, als men zegt ik ga naar een masteraar om het wat meer in balans en sprankelender te laten klinken..
huh? waarom deed men dat niet in de studio dan? :chicken:

btw, vette shit wim!

Er is door de jaren heen het een en ander veranderd. Begin jaren 90 waren al die mooie plugins er niet en had je meer behoefte aan een gespecialiseerd bedrijf. Nu kan een studiotechnicus veel zelf, maar ik blijf er bij dat het een expertise is die lang niet elke studiotechnicus beheerst.

inlinemastering
6 maart 2008, 14:34
ooit vonden we een HONDO gitaar met een ampje van fl 125,- helemaal te gek klinken ....

ik zie masteren niet als een correctie van de mix-engineer ( soms wel natuurlijk ) .. als het goed is kan het een geweldige combinatie zijn met een verrassend resultaat ...

op complete digitale producties is het / kan het weer een ander verhaal zijn dan een mix uit een mooie studio met een goede akoestiek en analoge tafel met de juiste rand-apparatuur ... en een engineer die weet wat hij doet ...

als het goed is is het een aanvulling op elkaar ... weten hoe je het maximale uit deze combi weet te halen is een leer-process ook voor de ME ...

een analoge top EQ klinkt echt anders als een plug-in ... doe maar eens een boost boven de > 14 Khz .... zelfs een digitale weiss EQ van meer als € 3000,- valt dan toch een beetje door de mand ... juist bij gitaar/acc. muziek

bert k
6 maart 2008, 14:48
Heb jij wel eens dat je een opname krijgt waarva je denkt 'Dit klinkt oké, daar doe ik niets meer aan.' Of zet je er dan toch nog net wat meer compressie op een wat extra sprankeltjes?

inlinemastering
6 maart 2008, 15:12
Bert .. sommige mixes klinken al heerlijk gebalanceerd, liggen de vocals al perfect .. zijn er geen rare bass-noten of er is geen d'essing meer nodig ... etc. etc.

dan ga je toch nog op zoek naar dingen als diepte of probeer je het accent wat er in de mix ligt te versterken d.m.v. b.v hele subtiele compressie ... je probeert de mix te lezen ... door compressors soms in un-linked mode of juist wel weer in linkend mode te zetten ga je het stereo-beeld verdiepen of verbreden ... zonder dat je de klank verandert ... je zoekt meer naar impact ..
geen correctie ... maar enhancement ... je probeert van een goede wijn een Grand Cru te maken :-) je bent soms op zoek naar meer "toon" en klank en ruimte tussen de instrumenten ... je moet dan wel kritisch zijn/blijven of het daadwerkelijk wat toevoegd ...


analoge compressie ( meestal bewegen de meters niet eens ) en een minimale analoge EQ aanpassing .. geeft zeker op digitale producties een verbreding en verdieping in het stereo-beeld ...

vaak wil men toch wel een wat hoger RMS level ( harder ) dit probeer je dan te doen zonder dat er in de klank-karakteristiek van de mix iets veranderd ...
meestal laat je de mix door wat verschillende analoge stappen lopen, elk apparaat haalt "zonder" te horen wel wat transients weg .. waardoor je eigenlijk geen limiting meer nodig hebt ..


tot nu toe valt er altijd wel "wat" te doen .... sommige mixes zijn al zo plat geslagen .. soms hebben drums geen enkele power ... tja dan valt er weinig te doen ... dan is het ff slikken en doe je wat nodig is ... of juist niks ... dat overleg ik dan altijd met de opdracht-gever ... he/she is the boss....

groet Wim

Tristan
6 maart 2008, 15:29
Okee jongens, even een reactie op gestelde vraag, ik zal een beetje uitleggen hoe het gegaan is...
Gijs is eerst met de eq instellingen begonnen, je weet wel hoe dat gaat, extreem boosten om de vervelende frequenties er later iets uit te filteren en dat soort ongein, een klein beetje laag-af (sublaag) maar niet te veel omdat het laag in onze muziek juist erg belangrijk is...
Ik heb hem uitgelegd wat we wilden, een open en losse, ademende feel behouden, daarom is het dan ook niet tot de limit gemastered en is er voorzichtig aan gedaan met het hoog...
Hij was eerst aan het draaien en had voor mijn gevoel al wel een spot gevonden maar draaide daarna ietsje door, hier maakte ik het commentaar op dat ik het met de vorige instelling beter vond klinken en daar was hij het ook mee eens...
Uiteindelijk hadden we dus een eq setting (outboard eq) gevonden die echt wat toevoegde aan de mix...
Vervolgens is er een outboard buizencompressor over gegaan, ik vond 'm in eerste instantie net iets te extreem afgesteld en toen hebben we wat zitten draaien en uiteindelijk weer een sweetspot gevonden...
Tsja, het zijn gewoon van die momenten dat je denkt "Ja, dit is 'm!" en iedereen was het daarmee eens...
De mix heeft gewoon zoveel meer balans, ademt veel meer en het is nog meer een totaal geworden...
De mix was al best aardig hoor, Gijs zei ook dat alles er gewoon wel inzat en dat het prima klonk...
Wat mij ook ontzettend opgevallen is, is dat de stem beter in de muziek ligt terwijl ze ook nog eens beter te horen is dan op de ongemasterde tracks...
We hebben de ongemasterde tracks ook op hetzelfde volume als de gemasterde tracks naast elkaar beluisterd en het verschil was duidelijk te merken, in zeer positieve zin...
Wat ik wel moet zeggen is dat degene die gemixt heeft wel een iets andere smaak had dan ons, het was ook min of meer een vriendendienst, maar we hebben er wel echt bij moeten zitten en gezegd wat we wilden...
De opnames waren niet helemaal ideaal en met het mixen hebben we het ook niet helemaal voor mekaar gekregen, maar met de mastering is het er wel uitgekomen heb ik het gevoel...
Zowiezo alleen al wat betreft de stem en hoe zij in de muziek ligt, het hele beeld is gewoon een stuk rustiger en meer een geheel geworden terwijl het tevens krachtiger de speakers uitkomt...
Ik denk dat dat alleen mogelijk is met een goede mastering, het is echt de moeite waard hoor...

@Inlinemastering:
Dat is dus precies wat ik bedoel, een goede mastering geeft een verdieping aan het klankbeeld...

Han S
6 maart 2008, 16:19
Opvallend is dat mastering engineers geen enkele moeite meer hebben met het verlaten van het digitale domein, via buizenprocessors en andere analoge apparatuur gaan en weer terug naar digitaal. In de jaren 90 was dit not done, eenmaal gedigitaliseerd betekende niet meer het digitale domein verlaten.

Ik weet van Amerikaanse mastering engineers die het spul op een analoge twee sporen recorder zetten en er bij de weergavekop weer uit gaan, alleen om het geluid van de tape. Ik merk zelf ook dat als je een MP3 opneemt naar een goede analoge recorder, dat hij dan lekkerder gaat klinken. Ik neem wel op met zangers die de muziek op MP3 aanleveren.

Morgen en het hele weekend moet ik opnemen met een van de betere bluesbands, dat gaat goed klinken, ben ik helemaal niet bang voor.

Kim Wilson
6 maart 2008, 16:25
Wie krijg je in de studio, Han?

Han S
6 maart 2008, 16:30
De Twelve Bars BB.

inlinemastering
6 maart 2008, 16:39
Han, gaat de opname op tape of naar HD .... in ieder geval have fun ... westmalle biertjes smaken altijd goed na een dorstig dagje boven alle warme tubes :-)

Han S
6 maart 2008, 16:51
Ik neem alles op met twee inch tape en af en toe wil een band zelf ook thuis wat mixen, dan huur ik een HD24 en gaat het in één keer naar HD. Maar ik mix met een groot analoog geautomatiseerd mengpaneel.

inlinemastering
6 maart 2008, 17:22
Opvallend is dat mastering engineers geen enkele moeite meer hebben met het verlaten van het digitale domein, via buizenprocessors en andere analoge apparatuur gaan en weer terug naar digitaal. In de jaren 90 was dit not done, eenmaal gedigitaliseerd betekende niet meer het digitale domein verlaten.

via de crookwood mastering-console is dat volledig transparant mogelijk ... je hebt digitale en analoge inserts in je mastering pad ... vervolgens kies je wat en in welke volgorde je de analoge en digitale eq's/compressors gebruikt ... wat klinkt/past het best bij de track/mix ...

op het moment dat je een analoog apparaat selecteert , wordt de crane-song hedd da/ad converter ge-activeerd ... met een klik op de knop kun je dus een analoge EQ er in zetten of een bv een Weiss ds1 er in of er uit halen ... echt super ..

tevens is het volume te matchen tussen het gemasterd en het "droge" signaal ... zo kun je met een druk op de console het verschil horen ... zo hoor je echt wat je doet ... echt perfect voor mastering ...

Kim Wilson
6 maart 2008, 18:52
De Twelve Bars BB.
Da's idd een goeie band! Alvast veel plezier gewenst. :)

Dries22
6 maart 2008, 19:23
Wow....ik ben er 2 dagen niet en moet opeens 4 pagina's lezen om weer bij te zijn!

Ik denk persoonlijk dat mastering het puntje op de i is. Verwacht geen wereldwonderen, maar verwacht wel dat het beste uit je mix gehaald wordt en hier een goede master van gemaakt wordt, die klaar is voor duplicatie, inclusief alle benodigde subdata. En dat dan door een persoon die objectief naar de muziek luistert, met gespecialiseerde afluistering en apparatuur.

Helaas zijn er inderdaad veel te veel 'masteraars' die een L2 durven te gebruiken, er standaard tophoog in duwen en laag af filteren en dan een CDtje branden....

Han S
6 maart 2008, 19:49
Wow....ik ben er 2 dagen niet en moet opeens 4 pagina's lezen om weer bij te zijn!

Ik denk persoonlijk dat mastering het puntje op de i is. Verwacht geen wereldwonderen, maar verwacht wel dat het beste uit je mix gehaald wordt en hier een goede master van gemaakt wordt, die klaar is voor duplicatie, inclusief alle benodigde subdata. En dat dan door een persoon die objectief naar de muziek luistert, met gespecialiseerde afluistering en apparatuur.

Helaas zijn er inderdaad veel te veel 'masteraars' die een L2 durven te gebruiken, er standaard tophoog in duwen en laag af filteren en dan een CDtje branden....

Er was op HC een jongen die een draadje opende met de vraag: hoe krijg ik een goed geluid?

Heel simpele vraag waarop je geen antwoord kan geven of het moet een boek vol zijn. Uiteraard kreeg hij inkoppertjes als: dan moet je de 'good sound' plugin gebruiken van ProTools, maar wel de versie 3.0.

guhlenn
7 maart 2008, 08:10
De funk logic rack vullers zijn wat mij betreft hilarisch. HEt erge is dat ik denk dat het nog werkt ook (funk logic zijn faceplates met indrukwekkende knoppen en namen). Want more warmth, give that knob a swing!

bert k
7 maart 2008, 10:01
Haha, hilarisch! :D


http://www.funklogic.com/images/mastererizer.gif

Dries22
7 maart 2008, 20:22
Haha, hilarisch! :D


http://www.funklogic.com/images/mastererizer.gif

Al die dure plugins heb ik geen geld voor hoor.... Ik gebruik altijd gewoon de optie Edit - Make Beautiful. Werkt perfect! :satisfie:

amon
7 maart 2008, 21:48
Al die dure plugins heb ik geen geld voor hoor.... Ik gebruik altijd gewoon de optie Edit - Make Beautiful. Werkt perfect! :satisfie:

zit standaard op mn stereobus

Azrael
7 maart 2008, 21:50
Logic Adaptive Limiter is wel erg fijn vind ik zelf (een serieuze noot eventjes).

guhlenn
8 maart 2008, 19:04
'on' en 'moron' ...

super! :)