PDA

View Full Version : gitaarkoopadvies: 'lucky' western gitaar of: Amada/Otwin/Egmond



renate-is-hier
15 mei 2007, 14:38
hallo!

ik heb geen gitaar en wil graag leren spelen - kan het een klein beetje :chicken: ... Ik wil tot 100 euro besteden voor een goede akoestische gitaar: een spaanse of een western: wat ik belangrijk vind is dat ie licht speelt, een volle klank heeft en goed te stemmen is. Op marktplaats wordt bv een "lucky" westerngitaar aangeboden (notk prijs), die er mooi uitziet. Kheb hem gegoogled maar kon niets vinden. Kent iemand van jullie het?

Verder zag ik nog Spaanse gitaren te koop: een Amada - ook op marktplaats. een Otwin en een Egmond.

Deze 4 lijken mij, als leek, dus wel wat... mits ze in goede staat zijn. Is er voor jullie 1 die er qua naam bovenuit springt? :noob:

Pais
15 mei 2007, 14:48
Is dat die Amada uit Almere?
Ik heb zelf een Amada (zie Revieuws <250) en ben er erg over te spreken. Maar ik denk dat, voor je een gitaar koopt, het wel belangrijk is dat je het verschil kent tussen een spaanse en een westerngitaar. Het zijn twee totaal verschillende gitaren en al helemaal als je al een klein beetje kunt spelen, loont het wel om bij een muziekwinkel langs te gaan om het verschil te proeven.

Blend
15 mei 2007, 16:13
\ Ik wil tot 100 euro besteden voor een goede akoestische gitaar: een spaanse of een western: wat ik belangrijk vind is dat ie licht speelt, een volle klank heeft en goed te stemmen is. Op marktplaats wordt bv een "lucky" westerngitaar aangeboden (notk prijs), die er mooi uitziet.


No offence hoor, maar als ik jouw was zou ik iets meer uitgeven dan 100 euro. Als je dat niet doet: London City heeft 'n gitaar voor 90 euro, 'n western: De A-5 Natural Matt. Moet je even kijken op de website van de importeur: http://www.jic.nl/ Ziet er wel strak uit vind ik.

Eko
15 mei 2007, 17:35
Voor 100 euro koop je geen goede gitaar. Wel iets wat er op lijkt of waar je op kunt lessen. Kijk eens bij een betere muziekwinkel, die stelt zo`n ding ook even netjes voor je af.Kun je altijd nog even naar terug voor info of service.

renate-is-hier
24 mei 2007, 15:15
Bedankt voor jullie reacties! ja: voor 100 ero verwacht ik ook niet heeel veel, hoor;) Het verschil tussen een spaanse en een westerngitaar weet ik wel..heb zelf bijna alleen op een spaanse gespeeld: wil ze eignelijk het liefst allebei maar laat ik beginnen met 1. De Amada die ik bedoel komt inderdaad uit Almere. Maar: met de Otwin, Egmond, Lucky die ik noemde hebben jullie verder geen ervaring?

Pais
24 mei 2007, 15:19
Grappig, ik heb ook gereageerd op die amada. Ik wilde hem voor een kennis kopen, die wil beginnen met spelen. Ik had al de afspraak om hem op te komen halen, en ineens reageert ze niet meer op haar mail. Ik had nog een mailtje er achteraan gestuurd (wilde graag weten of hij te koop stond) maar wederom geen reactie.
Nouja, inmiddels heb ik wat anders gekocht.

oorzaak
25 mei 2007, 00:10
Om een gebruikte gitaar te kopen moet je toch een beetje weten waar je op moet letten. Als je je daar niet zeker over voelt, kun je beter een studiegitaar in de winkel kopen. Ik kreeg bijvoorbeeld vandaag net het krantje van Feedback in de bus en ze hebben van alles onder de 100 euro. Qua klank moet je niet teveel verwachten maar zo'n ding moet toch minimaal aan een aantal basiseisen voldoen. In het ergste geval kun je 'm terugbrengen want je hebt garantie.

Dingen waar ik op zou letten bij een gebruikte gitaar (bij elke gitaar):

- bespeelbaarheid (snaren niet te hoog boven de hals, geen kromme/ gedraaide hals)
- oktaafzuiver zijn (dat je op de 12e fret precies een oktaaf hoger zit dan de losse snaar en niet 'in de buurt van een oktaaf')
- op stemming blijven (geen slappe/vastzittende/verrotte mechanieken)

Sommige van deze problemen zijn in principe op te lossen maar een goedkope gebruikte gitaar is dat meestal niet waard.

Wat het vaak ook lastig maakt om dit tweedehands beginnersgitaren te beoordelen, is dat de oude eigenaar er meestal al een tijdje niet meer op speelt. Dan zit je met oude/beschadigde/ontbrekende snaren. En geen van beide partijen steekt geld in een nieuw setje natuurlijk.

Groeten, Frits

BamBuFan1
25 mei 2007, 01:07
Verder zag ik nog Spaanse gitaren te koop: een Amada - ook op marktplaats. een Otwin en een Egmond.
Deze 4 lijken mij, als leek, dus wel wat... mits ze in goede staat zijn. Is er voor jullie 1 die er qua naam bovenuit springt? :noob:

Ik zou de Egmond sowieso vermijden. Ik heb er nog nooit eentje gezien die geen brandhout was.

Laser
25 mei 2007, 17:02
Om een gebruikte gitaar te kopen moet je toch een beetje weten waar je op moet letten. Als je je daar niet zeker over voelt, kun je beter een studiegitaar in de winkel kopen. Ik kreeg bijvoorbeeld vandaag net het krantje van Feedback in de bus en ze hebben van alles onder de 100 euro. Qua klank moet je niet teveel verwachten maar zo'n ding moet toch minimaal aan een aantal basiseisen voldoen. In het ergste geval kun je 'm terugbrengen want je hebt garantie.

Dingen waar ik op zou letten bij een gebruikte gitaar (bij elke gitaar):

- bespeelbaarheid (snaren niet te hoog boven de hals, geen kromme/ gedraaide hals)
- oktaafzuiver zijn (dat je op de 12e fret precies een oktaaf hoger zit dan de losse snaar en niet 'in de buurt van een oktaaf')
- op stemming blijven (geen slappe/vastzittende/verrotte mechanieken)

Sommige van deze problemen zijn in principe op te lossen maar een goedkope gebruikte gitaar is dat meestal niet waard.

Wat het vaak ook lastig maakt om dit tweedehands beginnersgitaren te beoordelen, is dat de oude eigenaar er meestal al een tijdje niet meer op speelt. Dan zit je met oude/beschadigde/ontbrekende snaren. En geen van beide partijen steekt geld in een nieuw setje natuurlijk.

Groeten, Frits

Daarom net neem ik, eens op jacht naar een tweedehandsgitaar, altijd een setje snaren mee. Valt de eerste controle me mee dan ben ik écht benieuwd geworden, dan vraag ik beleefd of ik er nieuwe snaren mag opzetten. En ik zeg erbij dat ze erop mogen blijven. Nog nooit geweigerd :-)
En dan spelen, een half uurtje, tot ik voel of er iets 'klikt'.
Tegen dan is het duidelijk: een na of jee.

Kost een setje ( neen, hiervoor geen Elixirs!), maar geeft wel uitsluitsel.

Spelen maar!

renate-is-hier
29 mei 2007, 19:07
goeie tips! thanx! :cheerup: ik laat julli weten welke 't is geworden