PDA

View Full Version : Boss BD 2 Blues Driver



Gitaargek
15 mei 2007, 09:12
Beste mensen,

De Digitech Bad Monkey en de Boss BD 2 Blues Driver. Zijn dit vergelijkbare pedalen of is het echt verschillend.

Gewoon een vraagje uit nieuwsgierigheid. Heb de Blues Driver namenlijk nooit gehoord.

Groeten,

dunnoaname
15 mei 2007, 09:19
Verschillend.

JA, het zijn allebei overdrives maar de bad monkey is een tubescreamer- achtige met meer toonregeling en de BD-2 is heel anders van karakter. Uitproberen zou ik zeggen.

Gitaargek
15 mei 2007, 09:34
Maar ik heb een Hot Head (Distortion) en een Bad Monkey (tube screamer). Ik speel veel blues a Rory Gallagher en Stevie Ray Vaughan (niet hetzelfde niveau trouwens hehe). Is dit dan een mooie aanvulling dat het totaal een andere sound geeft?

Kim Wilson
15 mei 2007, 09:37
Ik weet niet of je ze kent, maar Gerrit Veldman van de Veldman Brothers speelt ook veel SRV-achtige muziek, en hij gebruikt ook de BD2.

http://www.theveldmanbrothers.com/

dunnoaname
15 mei 2007, 09:50
Zoals je wsslk zult weten gebruikte SRV twee tubescreamers met een strat en (meestal) fender versterkers. Rory gallagher weet ik niet precies maar als ik dat zo hoor heeft ie wat meer een distortion achtich geluid in plaats van TS overdrive, dus daqt kan je denk ik beter uitje versterker en de hot head halen. Ik denk dat je niet heel veel toevoegd aan je geluid door ook nog een BD-2 te kopen. Het is wel anders, maar niet zo veel dat ik er een ander pedaal voor zou aanschaffen. Nou ben ik ook iemand die zijn rig zo klein mogelijk houd, dus..

Gitaargek
15 mei 2007, 09:51
Dus het is wel een pedaaltje gezien mijn stijl om is te gaan beluisteren. Het is dus een mooie aanvulling op een tube screamer en distortion begrijp ik.

dunnoaname
15 mei 2007, 09:57
Luisteren kan geen kwaad, maar als ik jou was zou ik geen 2 overdrives op mijn board willen die bijna hetzelfde doen, aleen met een andere voicing. Ik persoonlijk zou wat meer proberen te experimenteren met het stacken van de amp, de hot head en de bad monkey. Als je een 2 kanaals amp hebt zijn de mogelijkheden

2 voor de amp X 2 voor hothead (aan of uit)X 2 voor bad monkey(aan of uit) dus dan zit je al op 8 mogelijke combinaties van drivegeluiden. Plus dat je best tussen nummers door de instellingen ff kan veranderen en je kan nog met gitaarvolume, tone en je vingers varieren. Nog een overdrive pedaal maakt dat je alleen met je drive dingen al 16 mogelijkheden hebt, dat lijkt mij voor bluesrock overkill. Je kan in mijn optiek beter proberen met je amp en bijvoorbeeld 1 of maximaal 2 pedalen je eigen sound te ontwikkelen en dan met je vingers varieren, dan krijg je meer eenheid in je geluid.

Gitaargek
15 mei 2007, 09:59
Nou ben ik ook iemand die zijn rig zo klein mogelijk houd, dus..
Dat heb ik dus ook. Ik wil het ook zo simpel mogelijk houden, dus niet teveel pedalen. Vandaar ook deze vraag.

Gitaargek
15 mei 2007, 10:01
Luisteren kan geen kwaad, maar als ik jou was zou ik geen 2 overdrives op mijn board willen die bijna hetzelfde doen, aleen met een andere voicing. Ik persoonlijk zou wat meer proberen te experimenteren met het stacken van de amp, de hot head en de bad monkey. Als je een 2 kanaals amp hebt zijn de mogelijkheden

2 voor de amp X 2 voor hothead (aan of uit)X 2 voor bad monkey(aan of uit) dus dan zit je al op 8 mogelijke combinaties van drivegeluiden. Plus dat je best tussen nummers door de instellingen ff kan veranderen en je kan nog met gitaarvolume, tone en je vingers varieren. Nog een overdrive pedaal maakt dat je alleen met je drive dingen al 16 mogelijkheden hebt, dat lijkt mij voor bluesrock overkill. Je kan in mijn optiek beter proberen met je amp en bijvoorbeeld 1 of maximaal 2 pedalen je eigen sound te ontwikkelen en dan met je vingers varieren, dan krijg je meer eenheid in je geluid.Ik ben een techneut van niks. Wat is een amp stacken?

Unicron
15 mei 2007, 10:47
Hoe werkt een BD-2 als booster? Ik boost momenteel mijn HM-2 met een TS-9 en vind de compressie en het beheerste laag fijn, maar zou liefst wat meer 'grom' en minder sissend hoog hebben....

Kim Wilson
15 mei 2007, 10:51
HM is een heavy metal pedaal, toch? Dan denk ik dat een BD2 een flinke stap in de goeie richting is. En dan als vervanger voor de HM2. Als booster weet ik niet zo, maar daarvoor heb je de TS al. Als je de TS9 en de BD2 samen gebruikt, heb je een goede overdrivesound met diverse mogelijkheden.

Unicron
15 mei 2007, 11:05
Nee, het specifieke HM-2 geluid zit alleen daar in. Ik heb de gain ook maar op 1, net boven het 'dode' punt, de TS-9 is voor wat meer 'chug chug' zeg maar, en om het rommelige laag op te ruimen. Ik zoek een wat minder dunne booster die verder hetzelfde doet, en denk al langer aan de BD-2 hiervoor, maar heb nog geen kans gezien deze te combineren met de HM-2, vandaar de vraag naar het verschil in karakter als booster tussen BD-2 en TS-9...

Kim Wilson
15 mei 2007, 11:12
Ah, op die manier. Tja, dat weet ik niet, ik heb nog nooit een TS-achtige geprobeerd. Aanstaande zaterdag zal ik de Maxon OD808 eens aan de tand voelen.

Wat ik wel weet, is dat de BD2 meer gain heeft dan een TS. Of althans, dat is mij verteld. Een TS is bedoeld om je preamp een extra schop te geven en daardoor extra gain te krijgen, en de BD2 heeft van zichzelf al vrij veel gain. Dat is wat ik ervan begrepen heb. Met de toonregeling op de BD2 is deze wel goed aan het grommen te krijgen. Maar voor zover ik weet is deze minder een booster dan de TS-9.

dunnoaname
15 mei 2007, 11:43
Ik ben een techneut van niks. Wat is een amp stacken?

Pedalen stacken is als je meerdere pedalen of het scheurkanaal van je amp tegelijk aan hebt. Een mooie combinatie bij jou zou zijn de bad monkey met volume maximaal en gain minimaal en dan je amp instellen op een lekkere distortion, en als je dan de bad monkey aanzet 'boost' ie je versterker waardoor je meer gain/volume krijgt. Of bijvoorbeeld op beide pedalen en je amp een lage gain instelling en dan alles aan kan soms een ander geluid geven. Stacken is dus gewoon meerdere stappen van gain tegelijk aan hebben.

glasbier
15 mei 2007, 15:26
soms gebruik ik de RAT om mijn BD-2 te boosten.
te gekke sound!

interessander
15 mei 2007, 15:35
Hoe werkt een BD-2 als booster? Ik boost momenteel mijn HM-2 met een TS-9 en vind de compressie en het beheerste laag fijn, maar zou liefst wat meer 'grom' en minder sissend hoog hebben....

Heb je je STL nooit voor de HM-2 gezet? Anders zou een DOD 250 misschien ook wel iets voor je zijn.

BlackSun
16 mei 2007, 21:19
Ik gebruik de BD2 zowel als 'stand-alone'(dus over het clean kanaal) en als booster voor mn distortion kanaal..

Het pedaal op zichzelf klinkt erg dik en vol. Perfect voor met een strat.
Romige dikke clean sounds, met erg veel dynamiek.

Om hem als booster te gebruiken daai je gewoon de gain vrijwel dicht(naar smaak uiteraard :P), en de level omhoog. Hiermee kan je je distortion net ff dat sukje verder helpen. En zonodig wat 'ruiger' maken bij wat lagere gain.

G.G.
17 mei 2007, 08:34
Ik speel veel blues a ...... Stevie Ray Vaughan ..................

Hier al eens aan gedacht?

http://store.guitarfetish.com/onsexcimatou.html

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-50206111187217_1944_4677153

Heb hem in een van mijn strats ingebouwd, en denk er sterk aan eentje in een boxje te proppen met twee jack ingangen en een footswitch.

pol
17 mei 2007, 11:04
unicron, ik zou de digitech bad monkey eens proberen voor de hm, daar kun je wat meer laag op instellen als de tubescreamer, verder geeft die ongeveer hetzelfde effect als een ts9 .