PDA

View Full Version : Waarom werkt mijn volumepedaal niet??!!



Denny
15 mei 2007, 04:02
Hallo,
sinds kort heb ik me aangemeld op dit forum.
Ik heb sinds een tijdje een Digitech 2101 Artist Limited Edition (zo'n mooie paarse) en heb de software versie 2.01.01.a vervangen door de 3.00.00 a. Dit werkt verder goed alleen had ik nog een BOSS EV5 (volumepedaal) liggen die ik gebruiken wil. Bij het installeren volg ik de handleiding en geeft het display netjes aan dat de volumepedaal gezien wordt en ook de min/max instelling zie je van 0 naar 127 gaan als je het pedaal beweegt. Het vreemde doet zich voor dat dit niet werkt als ik speel en het volume wil minderen (of verhogen). Is er iemand die vertellen kan welke instellingen ik maken moet om mijn EV5 te kunnen gebruiken? Mocht het niet kunnen dan zou ik dat ook graag willen horen. Alvast bedankt voor jullie reacties.
GreetZ,
Denny.

piezo
16 mei 2007, 13:54
Ik ken die Digitech ook niet, maar ik denk dat het veel eenvoudiger ligt:

Waarschijnlijk moet je per patch instellen wat de functie van het pedaal is. Wah, volume, delaytijd, chorusdiepte, pitch shift of wat dan ook. Niets ingesteld? Dan ook geen functie.
Als het ding een MIDI in en out heeft, kun je het pedaal waarschijnlijk ook MIDI CC waarden uit laten sturen om een extern multiFX te bedienen.

Denny
17 mei 2007, 02:52
Ten eerste bedankt voor de reacties.
Ik kocht de DIGITECH 2101 met de mededeling dat de Controle One (de footcontroller) het altijd heeft gedaan maar net nu niet werkt. Ik nam er genoegen mee en dacht dit thuis wel op te kunnen lossen. Van alles geprobeerd totdat ik achter op de behuizing een 'warning' las, NIET een midikabel te gebruiken naar de Controle One omdat dit schade veroorzaken kon. Ik heb de bijgeleverde kabel nagemeten en dit bleek dus, je raad het al, een midikabel te zijn. Ik heb een gewone 5 polige-din kabel aangesloten en..... hij deed het. Alle preset's afgelopen en alles werkte ook waarbij vermeld stond dat de FC gebruikt moest worden om o.a. de pitchifter te bedienen of lapsteel effect te gebruiken. Na de upgrade naar softwareversie 3.00.00 a werkte ook nog steeds alles naar behoren en was ik zelfs van 150 naar 254 presets gegaan. Omdat de geluiden niet allemaal even hard staan dacht ik mijn Boss EV-5 op de daarvoor bestemde input op de FC aan te sluiten en deze te programmeren. Het hele verhaal uit de handleiding diverse malen stap voor stap opgevolgd maar niks. Na veel geprutst te hebben met allerlei mogelijheden had ik een gegeven moment de EV-5 zover dat wanneer ik het pedaal intrapte het dry geluid kreeg uit de linkerspeaker en wanneer ik het omhoog bewoog uit mijn rechterspeaker het wet geluid erbij kreeg. Ik heb toen de factory-preset maar weer opgeroepen. Het zou een heidenskarwei zijn om (bijna) alle geluiden na te moeten lopen om de geluidsniveau's gelijk te moeten zetten.
Nu bedacht ik me gisteren dat er een heel midiverhaal bij staat (iets waar ik niet echt in thuis ben) maar het in feite niets met midi te maken heeft. Eerst al omdat er geen midikabel gebruikt mag worden en het niet echt een midipedaal is. Ene Dieter (in Duitsland) die een zeer uitgebreide site heeft over zijn tube-gear en waar ik mijn eproms gekocht heb, heb ik ook al een mailtje gestuurd om advies. Hij mailde me terug dat hij daar niet mee bekend was (ondanks hij erg veel info weet te schrijven over de Digitech 2101 en de FC).
Zou het misschien ook mogelijk zijn om de FC op een midi in, out of thrue aan te sluiten en dan middels de aanwijzingen één en ander (met bebruik van midi) aan te kunnen sturen?
Ik ben benieuwd of iemand hier raad mee weet. Alvast bedankt!

De Beer
17 mei 2007, 03:43
Ik vermoed dat je je digitech moet vertellen dat midi waarde 0 van het pedaal betekent dat dat het minimale geluid niveau moet zijn (stil dus) en dat 127 de max waarde is. Hoe dat moet weet ik niet want ik ken het apparaat niet.(is wat eurocinema ook bedoeld vemoed ik) dit geeft je ook de mogelijkheid om het bv omgedraait te doen max naar min of vceversa, of van 50% naar 100% oid. SOms kun je ook nog een halfway stap invoeren om een curve te geven.
vb: 0=uit, 63=75%, 127=100% oid.

Zo te lezen zet het apparaat de stand van het pedaal wel om in midi waarden maar weet hij niet wat hij er mee moet, of dat gedeelte is daarwerkelijk defect.(getuige dat wet dry dingetje werkt dat wel)

verder ken ik het verschil niet tussen een 5 polige din (die je nu hebt) en een standaard midi kabel, in mijn boekje zijn die het zelfde, tenzij je een 3 polige midi kabel had(dus geen "echte")

Denny
18 mei 2007, 00:13
Ik ga proberen de FC via een midi ingang aan te sluiten en dan volgens de standaard midi instellingen in te stellen. Toen ik de FC zover had dat ie reageerde op het aan en uitzetten van het effect op één kanaal toen ben ik ook in z'n midi set-up gedoken.
Mocht het lukken dan laat ik het wel horen.
ThanX