PDA

View Full Version : Gitaar mee op vakantie



Wokkie
15 mei 2007, 02:22
hallo allemaal,

Ik kan (zoals velen) niet zonder mijn gitaar. Eind juni ga ik op vakantie voor 2 weken en wil ook mijn gitaar meenemen. Ga met de vliegtuig

Iemand enig idee hoe ik dit aan moet pakken? en wat dit gaat kosten? Neem aan dat je hem beter in een stevige koffer kan vervoeren...

Als er mensen zijn met ervaringen, dan hoor ik dat graag :)

gr wokkie

Lexvandoef
15 mei 2007, 02:56
Bij mij hangt het er van af hoe we gaan. Met de auto? Prima, gitaartje in koffer mee.

Toen ik met vliegtuig naar Singapore ging heb ik daar voor die 3 weken voor omgerekend €25,00 een brak gitaartje gekocht om op te pingelen. Gewoon goed om een beetje de verveling te verdrijven en de routine er in te houden.

Eko
15 mei 2007, 08:33
Ik neem altijd een gitaar mee op vakantie. Inderdaad om de routine er in te houden. Ook leuk om contact mee te leggen. Het aantal keren dat er iemand spontaan kwam mee spelen is niet op 2 handen te tellen.
Ik neem meestal m`n acoustische mee in een softcase, samen met m`n AER.
Ik leg hem/ze gewoon in de caravan.

Don Capo
15 mei 2007, 09:20
Ik heb in het vliegtuig nooit problemen gehad om hem gewoon mee te nemen. Soms moet ik hem inchecken als speciale bagage, kost me normaal niks extra's en ander mee het vliegtuig in en in de firstclass handbagage ruimte. Ik heb hier wel steeds geluk mee als ik de verhalen van anderen hoor.

Wokkie
15 mei 2007, 12:02
Ik neem aan dat het gewicht bij het gewicht van de koffer word meegeteld? (20 kilo) Dan kom ik er ruim boven, vind het el eng, omdat de "bagage-verplaats-mannen" nogal met koffers gooien :mad:

Blend
15 mei 2007, 12:09
Ik neem aan dat het gewicht bij het gewicht van de koffer word meegeteld? (20 kilo) Dan kom ik er ruim boven, vind het el eng, omdat de "bagage-verplaats-mannen" nogal met koffers gooien

Dat gebeurt alleen door er-corpulent-uitziende-personen op grote oceaanstomers in de Donald Duck ..

FruscianteFan
15 mei 2007, 12:11
Mijn (vaders) gitaar is een aantal keren meegeweest met het vliegtuig. De ene keer als reguliere bagage, de andere keer als speciale/apart vormgegeven bagage. Wat ik tot nu toe heb gedaan, is de gitaar in haar zachte hoes en dan in de koffer. Het heeft de (26 jaar oude) koffer wel een paar sluitingen gekost en ik verwacht niet dat de gitaar na een vlucht nog goed gestemd is, maar ze heeft het gewoon overleefd.

Pais
15 mei 2007, 12:21
Kun je niet beter de spanning van de snaren halen? De hals lijkt me dan minder kwetsbaar voor schokken, maar ze zal dan wel weer even moeten bijkomen wanneer de snaren er weer op gaan.

Ik zou sowieso nooit een dure gitaar mee durven nemen in het vliegtuig, maar vroeg of laat zal ik toch een keer naar Spanje gaan om me te verdiepen in de flamenco en in dat geval wil je natuurlijk liever je vertrouwde gitaar bij je hebben.

Laser
15 mei 2007, 14:01
Dit moet je wel voorzichtig aanpakken, het reizen per vliegtuig.
Is al véél over geschreven.
Hier vind je alles goed op een rij:
http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenMaint/Packing/packing1.html

Reis liever niet met een topinstrument, tenzij je ervan gaat leven. De tip om ter plekke een goedkoop instrument aan te schaffen lijkt me nog beter dan een 1000 euro gitaar op het spel te zetten. Maar dat hangt van jezelf af...
Sommige invloeden ter plaatse heb je niet in de hand: is het er erg warm en droog, of erg nat en koud? Een massiefhouten gitaar zal sneller beïnvloed worden door het plaatselijk klimaat - en de overgang van thuis naar ginds - dan een goedkope triplex bakje.

En : sluit een verzekering af, schade door mishandeling zou door de maatschappij gedekt moeten zijn maar
- ze geven niet snel toe dat het door hen gebeurd is, en
- sommige maatschappijen wijzen elke verantwoordelijkheid voor schade van de hand, in het contract.

Wees vriendelijk voor het grondpersoneel, zij zijn dan ook vriendelijker voor je bagage :-)

En eens aangekomen: check ter plaatse de toestand van de bagage, en
speel een liedje om ze te bedanken voor de goede zorgen ;-)

northernlake
15 mei 2007, 14:46
Check het even bij de airline waarmee je vliegt. Sommige hebben nu een aparte regeling voor instrumenten; Delta bijvoorbeeld:
http://tinyurl.com/2zs6j3

oorzaak
15 mei 2007, 15:21
Ik vloog laatst met Vueling en die hebben expliciet op hun site staan dat instrumenten van dit formaat in het ruim moeten. Met alle gevaren van dien.

Ik heb uiteindelijk geen gitaar meegenomen maar op de terugweg zat er in de vertrekhal iemand doodleuk met een gitaar op schoot (in een simpele gigbag). Ik met die man gepraat. Hij nam 'm ondanks alle voorschriften gewoon altijd mee in de cabine en stopte 'm in een overhead kastje. Er werd helemaal niks van gezegd. Hij zei dat de gitaar ook wel eens in een ruimte voor het personeel had gestaan omdat de overhead kastjes vol zaten. Zijn ervaring was in ieder geval dat als het personeel ermee geconfronteerd wordt vlak voor de vlucht, dat ze niet de moeite nemen om 'm naar het bagageruim te brengen.

Ik moet er wel bij zeggen dat hij dit alleen deed met een kampvuurgitaar. Als je echt voor een toer zou moeten vliegen (doen we allemaal dagelijks, toch :) ) met goede instrumenten, zou ik investeren in goede cases.

Groeten, Frits

krizz
15 mei 2007, 19:01
Ik heb ooit 'ns twee uur zitten wachten in het vliegtuig aan de terminal voordat we gingen vliegen (er waren geen kruiers beschikbaar om de zooi in het vliegtuig te proppen).

Ik zat fijn achter de vleugel en kon goed volgen hoe deze kruiers de bagage op de band deponeerde...wat zo'n koffer doormaakt wens je je schoonmoeder nog niet toe.

Soms waren er koffers die open gingen na de vlucht van anderhalve meter tot de bagageband en dan gingen die gasten er `gewoon' even op zitten zodat ie weer dichtklikte.

Dat was KLM.

Nou zijn die dudes van de bagage natuurlijk niet altijd zo, maar ik kan het je niet aanraden een gitaar via de bagage mee te nemen.

Wij hebben al meerdere malen schade gehad aan bagage (konden iedere keer wel geld krijgen van luchtvaartmaatschappijen).

KLM Cargo is nog veel erger overigens, maar daar hebben we nu niets mee te maken.

Flipkoos
15 mei 2007, 19:28
Is het vliegtuig dan misschien nog redelijk vertrouwd...dronken vrienden niet.
Vriend van me is een keer doodleuk over mijn Epiphone heen gelopen op weg naar zijn bed. Na eerst de tent van achteren te hebben opengescheurd (de rits zat aan de andere kant) strompelde hij boven over de gitaar.
Gelukkig was hij nog redelijk heel op een deukje na...

Harald
15 mei 2007, 19:36
Gelukkig was hij nog redelijk heel op een deukje na...

Fijn dat je hem niet al te hardhandig behandeld hebt, die vriend van je :D

Blend
15 mei 2007, 19:39
Fijn dat je hem niet al te hardhandig behandeld hebt, die vriend van je :D

Hahahaha :)

mikeyaxeman
15 mei 2007, 20:12
Je hoort er vaak van die horror verhalen over als de gitaar (het idee alleen al dat ie zoek raakt) niet als hand bagage meegenomen mag worden.
Gelukkig mocht ik mijn SG in 2003 als handbagage meenemen vanaf New York.
Van te voren geinformeerd hierover bij het kantoor van United Airlines op Schiphol en dat was dus geen enkel probleem.
Weet niet hoe dat nu is met al die regeltjes.

freekick
16 mei 2007, 11:39
Is het vliegtuig dan misschien nog redelijk vertrouwd...dronken vrienden niet.
Vriend van me is een keer doodleuk over mijn Epiphone heen gelopen op weg naar zijn bed. Na eerst de tent van achteren te hebben opengescheurd (de rits zat aan de andere kant) strompelde hij boven over de gitaar.
Gelukkig was hij nog redelijk heel op een deukje na...

Doet me denken aan;
Nummer van Leo Kottke dat gaat over de molestatie van een gitaar door dronken vriend. Titel; Tilt Billings and the student prince.
Favoriet nummer van mij voor (lekker hard) in de auto.
Leo waagt het hier weer eens om te zingen.

Tilt is ontroostbaar . Gitaar klinkt nooit meer als voorheen.

That old Student Prince they made years ago. So easy to play , unbeatable sound.

LaurentB
17 mei 2007, 13:25
Ik vind trouwens dat zo'n gitaar inderdaad ook wel eens op vakantie mag.

Eko
17 mei 2007, 15:02
Voor het vervoer van een acoustische gitaar in een vliegtuig zijn er speciale flighcases. Niet die dingen die de naam hebben en in de winkel liggen , maar echt zwaar materiaal. Ze zijn een keer zo groot ( dik) en je kunt er een vliegtuig op laten landen volgens mij. Er stonden er laatst een paar in beeld tijdens een interview met Janis Ian. Als dat ziet begrijp je waarom je die wel in het ruim kunt laten ,,gooien,, door de boys van de laad-en lostroepen op Schiphol en andere luchthavens. De rest van het meest verkocht materiaal is er niet voor geschikt, je kunt er niet eens op zitten in de meeste gevallen.

peter_heijnen
17 mei 2007, 16:06
Ik heb mijn taylor nu 15 jaar en toen ik hem kocht werd er serieus bij verteld dat de koffers waren getest door er vrachtwagens overheen te laten rijden. Maar mooi niet dat mijn taylor of welke andere gitaar ooit in het ruim is geweest of zal zijn.

Laatst nog mijn gigbag mee als handbagage. Zorg dan wel dat je niets anders bij je hebt en doe je leesvoer en wat je nog meer nodig hebt in die gigbag. Maar hoe dan ook is het altijd weer even spannend of ze niet gaan zeuren.

Ooit mocht mijn taylor in het handbagagevak boven ene ronaldo, kon ik even geheel "achteloos" doen of ik hem niet herkende. Pff psv......

harrie-beton
17 mei 2007, 16:26
In het ruim van een vliegtuig kan het behoorlijk vriezen op grote hoogte.
Handbagage of een "kampvuur" gitaar mee.

yanto
17 mei 2007, 16:45
Vaak kan je gitaar wel mee als handbagae in het vliegtuig. Tenminste dat is mijn ervaring, gewoon in een gigbag.
Heb maar een keer gezeik gehad en dat was bij de KLM van Frankfurt naar Amsterdam.
Het is altijd het overwegen waard om een cheap-ass gitaartje te kopen in je vakantieland. Heb ik de laatste keer ook gedaan in Rusland. Is helemaal mee geweest in de Transiberië express, (zonder gigbag trouwens) In Beijing nog een erhu gekocht (Chinese viool) wel in een gigbag. Dit alles weer mee in het vliegtuig naar Nederland als handbagage. Tas, Erhu (met gigbag), gitaar (zonder gigbag) geen enkel probleem bij het inchecken. Bij een stopover ergens werden er allemaal mensen gevraagd om bagage in te checken omdat het vliegtuig erg vol zat, maar mij sloegen ze over. In principe mag je één stuks handbagage binnen een bepaald formaat, maar over het algemeen is het personeel hier wel soepel mee.

Vorig jaar heb ik voor North Sea Jazz, artiesten van schiphol moeten afhalen. Dan zit toch ook 90% van alle instrumenten in het laadruim. Alles in stevige flightcases, niets aan de hand. Al die artiesten reizen zo de wereld over. Wat wel zo is, dat er veel spullen kwijtraken. Niet uit het laadruim gehaald, of op een verkeerde vlucht ingecheckt. Vaak is het wel weer te traceren en wordt het alsnog de volgende dag bezorgd, maar het blijft erg slordig.

Pais
17 mei 2007, 17:05
Wat wel zo is, dat er veel spullen kwijtraken. Niet uit het laadruim gehaald, of op een verkeerde vlucht ingecheckt. Vaak is het wel weer te traceren en wordt het alsnog de volgende dag bezorgd, maar het blijft erg slordig.

Mijn zus ging een paar jaar geleden naar Barcelona, maar haar koffer naar Miami. Het duurde ruim twee weken voor dat haar koffer weer terecht was. (das niet lekker, je hele vakantie doorbrengen zonder je bagage)
Het lijkt me een drama als zoiets met je gitaar gebeurd.

yanto
17 mei 2007, 17:37
Mijn zus ging een paar jaar geleden naar Barcelona, maar haar koffer naar Miami. Het duurde ruim twee weken voor dat haar koffer weer terecht was. (das niet lekker, je hele vakantie doorbrengen zonder je bagage)
Het lijkt me een drama als zoiets met je gitaar gebeurd.

Ja dat soort dingen zijn erg vervelend en het gebeurt te vaak. Het is zeker een drama als je dezelfde avond moet spelen en je instrument is er niet.
Gelukkig is de vliegtuigmaatschappij verplicht om de geleden schade te vergoeden. In het geval van instrumenten moeten ze betalen voor de huur van een instrument als dat nodig is.

Oude Drummer
19 mei 2007, 01:40
Na het drama met m'n Baby Taylor vorig jaar, (Mocht op Schiphol niet mee als handbagage en moest in het ruim tussen de koffers. Behoorlijk beschadigd natuurlijk) is ie laatst weer op vakantie geweest! Nu domweg uitelkaar geschroefd en in een gewone harde reiskoffer. Volgepropt met sokken en onderbroeken en de hals in een T-shirt. Op Zakynthos 2 schroeven erin en weer gestemd. Niks aan de hand.
Het nadeel van een gewone gitaar vind ik het gewicht. M'n Yamaha APX weegt in z'n koffer 6,5 kilo. Dan heb je nog maar 13,5 kilo over voor de rest van je spullen. En dat is heel weinig als je ook nog motor- en snorkelspullen wilt meenemen.

Ed deijkers
19 mei 2007, 02:50
Na het drama met m'n Baby Taylor vorig jaar, (Mocht op Schiphol niet mee als handbagage en moest in het ruim tussen de koffers. Behoorlijk beschadigd natuurlijk) is ie laatst weer op vakantie geweest! Nu domweg uitelkaar geschroefd en in een gewone harde reiskoffer. Volgepropt met sokken en onderbroeken en de hals in een T-shirt. Op Zakynthos 2 schroeven erin en weer gestemd. Niks aan de hand.
Het nadeel van een gewone gitaar vind ik het gewicht. M'n Yamaha APX weegt in z'n koffer 6,5 kilo. Dan heb je nog maar 13,5 kilo over voor de rest van je spullen. En dat is heel weinig als je ook nog motor- en snorkelspullen wilt meenemen.


Ik reis voor mijn werk ca. 1 keer per 14 dagen, soms met gitaar.
Tip: doe of je neus bloedt. gitaar gewoon mee naar binnen, de stewardess neemt hem gewoon mee naar business class, als er geen ruimte is.

Als je hem in het ruim op laat slaan, in de koffer, snaartjes ontspannen, bij mij nooit een probleem geweest.
Zonder koffer heb je waarschijnlijk een probleem ivm de temperatuurwisselingen.

Een kwaliteitsgitaar kan ook meer hebben dan een economisch dingetje.

Ed

Wokkie
19 mei 2007, 09:24
Bedankt voor al jullie berichten, maar neem de gitaar niet mee na het lezen van de berichten. Het lijkt me best wel een gedoe allemaal :nervous:

Ach ja, dan maar 2 weken zonder de gitaar :stop: Ik zal het wel overleven, misschien kan ik op vakantie wel ergens een wegwerp-gitaar op de kop tikken :p

Pais
19 mei 2007, 10:42
Een kwaliteitsgitaar kan ook meer hebben dan een economisch dingetje.

Ed

Niet andersom?
Een massieve gitaar cipres of palissander lijkt me een stuk kwetsbaarder dan een stuk verlijmd triplex. Mn budgetgitaar heeft alles wat ik met dr heb gedaan schadeloos doorstaan, maar mn flamenca kermt en kreunt bij elk stootje...

jasper159
19 mei 2007, 13:01
Ik wil de mijne ook menemen (mijn APX), maar best wel een gedoe daarrond.
Maar ik heb nu op een beurs een soort kleine klassieke gitaar gezien, gestemd in A, want als je ze in E stemt kletteren de snaren.
Wie weet waar ze zoiets verkopen, of hoe zoiets heet?

freekick
19 mei 2007, 14:14
Ik wil de mijne ook menemen (mijn APX), maar best wel een gedoe daarrond.
Maar ik heb nu op een beurs een soort kleine klassieke gitaar gezien, gestemd in A, want als je ze in E stemt kletteren de snaren.
Wie weet waar ze zoiets verkopen, of hoe zoiets heet?

Ik heb een yamaha guitarlele. Denk dat dat is wat je bedoeld.
Het is een kleine gitaar in A gestemd met gewone nylon snaren.
Was hier in de winkels niet te krijgen dus heb ik hem kort geleden besteld bij Thoman. Laten sturen en betaald met creditcard prijs; 64 Euro. probleemloos.

Overigens wil ik deze ook wel verkopen. Heb je interesse stuur een pm.

FruscianteFan
19 mei 2007, 14:53
Bedankt voor al jullie berichten, maar neem de gitaar niet mee na het lezen van de berichten. Het lijkt me best wel een gedoe allemaal :nervous:

Ach ja, dan maar 2 weken zonder de gitaar :stop: Ik zal het wel overleven, misschien kan ik op vakantie wel ergens een wegwerp-gitaar op de kop tikken :pHet is echt niet moeilijk hoor. Gewoon stevig inpakken, goed opletten wat de maatschappij doet met dit soort voorwerpen. Ik heb nooit de spanning van de snaren af hoeven halen en ik heb nooit problemen gehad.

Hoewel, ik heb wel problemen gehad met m'n gitaar op vakantie. Maar die hadden niets te maken met het reizen. Slechts met het gebrek aan een standaard op locatie.

Oude Drummer
19 mei 2007, 23:18
Het grote probleem met vliegen en gitaren in deze paranoide tijd is dat je bij het inchecken op Schiphol domweg te horen kunt krijgen dat hij alleen in het ruim meemag. Maar dan moet ie echt in solide koffer zitten of hij sneuvelt. En met een gitaar in een koffer zit je gelijk boven je 20 kilo bagage als je gewoon op vakantie gaat en kun je dokken. Heb je je gitaar in een tas dan ben je de .... Of je moet hem terugbrengen naar de auto of aan iemand meegeven of inslikken of verzin maar; en dat om 5.00 s'ochtends.
Vroeger lukte het wel om een gitaar aan boord te krijgen. Probeer nou maar een flesje water mee te nemen, zonder kogelgaten in je pens op te lopen.

Little Jay
20 mei 2007, 00:09
Mijn oplossing voor het-gitaar-op-vakantie-in-het-vliegtuig-probleem of gitaar-mee-naar-buitenland-gig is als volgt:

Mijn Strat is al een paar keer in z'n SKB case meegegaan in het bagageruim. Ik doe dan een oude broekriem om de koffer door het handvat just in case, kan 'ie niet spontaan openspringen. Een opgerolde handdoek onder de deksel zodat die niet in kan deuken (doet 'ie namelijk wel een beetje als je er op gaat zitten.) Ingechecked als speciale bagage, geen probleem. Met een Strat durf ik dat wel, wat kan er aan kapot? Hals is het kwetsbaarst maar de SKB beschermt afdoende.

Op dezelfe manier is m'n klassieke Contreras in z'n oude kartonnen/triplex standaard gitaarkoffer meegeweest naar Portugal, maar achteraf gezien was dat Russische roulette denk ik en heb ik mazzel gehad dat er niets gebeurd is.

M'n jazzgitaar (archtop) heb ik nooit mee hoeven nemen, maar die zou ik in zo'n fiberglass-case wel in het bagageruim mee durven nemen. Spanning van de snaren lijkt mij wel verstandig.

Voor vakantie heb ik zo'n Aria Sinsonido gitaar aanschaft (lijkt op de Yamaha Silent Guitar), zo'n ding zonder klankkast en met een koptelefoon. Die is zo klein, je neemt 'm mee als grote laptop-tas, dus handbagage in vliegtuig geen probleem. Tis een massief stuk mahonie, dus hitte en vocht deren 'm nauwelijks. Erg tof, erg handig: lekker spelen, koptelefoontje op zodat je niemand anders lastig valt (de tijd dat ik moest imponeren op de camping is inmiddels wel voorbij ;-). En helemaal mooi: via een y-snoer de gitaar en m'n iPod op de koptelefoon om lekker te jammen met je favoriete muziek of jamtracks. Een jamsessie in het buitenland zou ik zo durven, want het ding klinkt gewoon goed door een versterker ook nog. Ik overweeg nog de aanschaf van een klein batterijen versterkertje, om ook bij het kampvuur uit de voeten te kunnen :-)

peter_heijnen
20 mei 2007, 09:36
Voor vakantie heb ik zo'n Aria Sinsonido gitaar aanschaft
Wat een leuk ding, weet je heel toevallig een shop die zo'n ding op voorraad hebben?

Wokkie
20 mei 2007, 10:01
Het grote probleem met vliegen en gitaren in deze paranoide tijd is dat je bij het inchecken op Schiphol domweg te horen kunt krijgen dat hij alleen in het ruim meemag. Maar dan moet ie echt in solide koffer zitten of hij sneuvelt. En met een gitaar in een koffer zit je gelijk boven je 20 kilo bagage als je gewoon op vakantie gaat en kun je dokken.

Inderdaad dan kan je betalen en het is niet goedkoop. Ik zie er ook helemaal vanaf om hem mee te nemen (teveel risico en gedoe). Zal wel veel last van gitaarwee krijgen :( Kent iemand nog een gitaarshop in Alanya? (turkije) :dance:

Little Jay
20 mei 2007, 22:52
@ Peter Heijnen:

Beetje off-topic geloof ik, maar:

Ik heb mijn Sinsonido via internet bij Spanjaard Muziekhandel besteld: http://www.spanjaardmuziek.nl/shop/product_info.php?products_id=2972.

Was daar ook nog het goedkoopst (zelfde prijs nog steeds zie ik). Er zijn meer varianten te krijgen hoor, ook nog goedkoper. Een Zwitserse firma maakt een bijna gelijke voor 199,-, maar die heb ik niet meer terug kunnen vinden.

Pais
20 mei 2007, 23:30
Leuk ding, ook een stuk betaalbaarder dan de Yamaha
Het lijkt me super om zoiets erbij te hebben om ongestoord snachts te kunnen spelen. Zonde dat de nylonsnarige versie dan weer een smalle hals heeft, ipv de klassieke 52 mm.

Wokkie
21 mei 2007, 00:23
Ziet er inderdaad super uit. Ideaal voor op vakantie. Kan je ze ook ergens testen? wil het weleens uitproberen

Little Jay
22 mei 2007, 00:44
Waar je ze kunt testen.. geen idee! Ik heb de staalsnarige versie, dus de nylonsnarige ken ik niet (Er is overigens ook een nylonversie met brede hals en zonder cut-away, dus de correcte klassieke afmetingen). Verwacht niet een natuurgetrouwe immitatie van een akoestische gitaar door de koptelefoon, maar wel gewoon een heel bruikbaar geluid. En versterkt klinkt 'ie eigenlijk gewoon als een hele cleane electrische (bijna archtop-achtig!). Doordat hij stereo met 2 microfoontjes in een buis (de brug) wordt versterkt klinkt het nog redelijk ruimtelijk en niet zo heel plat. Voor het doel ben ik er heel tevreden mee.

Aron Maiden
22 mei 2007, 11:08
Ik ben vorig jaar naar kreta geweest en had mijn akoestische gitaar mee in het vliegtuig, ik vloog met transavia. gewoon in het bagage rek boven de stoelen neer gelegt in een stoffen tasje.. ging goed hoor! geen gezeur gehad!