PDA

View Full Version : Body poetsen



Hallie
14 mei 2007, 23:52
hee allemaal

ik heb een vraag ik heb een epiphone les paul, en ik wil de body lekker laten glimmen en vlekken eraf halen.. nou zijn er wel van die polish dingen te koop,

weet iemand een merk, of iets wat goed is.

en wat te doen met krassen? kan je die "wegpoetsen", of laatmaar zeggen. minder zichtbaar maken.. zonder enige lak te gebruiken.?

alvast bedankt

glasbier
14 mei 2007, 23:53
da's een goeie!
het soort doekjes lijkt me ook erg belangrijk!
evenals Hallie ben ik ook erg nieuwsgierig!

rickert
14 mei 2007, 23:59
Poetsen is voor homo's!

drap
14 mei 2007, 23:59
Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij gaat dat krassen wegpoetsen niet lukken op een Epi gezien de gebruikte lak. Er is opzich wel spul te verkrijgen voor het wegpoetsen van krassen, maar dat werkt alleen voor nitro cellulose lakken volgens mij. Maar pin me er niet op vast, zeker weten doe ik het ook niet.

glasbier
15 mei 2007, 00:04
Poetsen is voor homo's!

-wat is er mis met homo's?

omni
15 mei 2007, 00:04
Een oud t-shirt! werkt perfect. Krassen zijn Rock 'n Roll en moeten ten alle tijden zichtbaar blijven, net als butsen en groeven etc. :)

DarknessAwaits
15 mei 2007, 00:04
Krassen wegpoetsen kun je proberen met Commandant... nr 4 geloof ik. Fred (Dons) weet er meer (veel meer) van.

Spitfire
15 mei 2007, 00:05
-wat is er mis met homo's?

Hij zegt toch niet dat er iets mis is met homo's?

drap
15 mei 2007, 00:06
-wat is er mis met homo's?

Die discrimineren hetero's en dat motten we niet!

Ghehe, over het onderwerp, als ik een veeg over m'n gitaren heen haal met m'n hand kan ik er m'n haar mee doen zo vet :D

glasbier
15 mei 2007, 00:06
Hij zegt toch niet dat er iets mis is met homo's?

-verschrikkelijke stomme opmerking!

bert k
15 mei 2007, 00:11
-wat is er mis met homo's?
Als ze goed poetsen, helemaal niks!

Damius
15 mei 2007, 00:14
Hij zegt toch niet dat er iets mis is met homo's?

Nee, maar hij zei het wel op een licht synische manier ;)

vulvasonic
15 mei 2007, 00:14
Ik poets de plaat! :nervous:

rickert
15 mei 2007, 00:23
Die discrimineren hetero's en dat motten we niet!

JAA gezellig saampies dezelfde mening hebben!

glasbier
15 mei 2007, 00:35
Nee, maar hij zei het wel op een licht synische manier ;)

-en dat willen we hier niet,hè!

rickert
15 mei 2007, 00:38
-en dat willen we hier niet,hè!

Inderdaad, cynisch moet het zijn!

glasbier
15 mei 2007, 00:40
Inderdaad, cynisch moet het zijn!

-moet jij niet op bed liggen,gezien jouw leeftijd?

rickert
15 mei 2007, 00:42
-moet jij niet op bed liggen,gezien jouw leeftijd?

sorry fossielenmuil

Yamhammer_71
15 mei 2007, 00:48
Het liefst heb ik de toets van de gitaar altijd netjes en schoon, vooral bij een ebben toets.

De body maakt me niet zoveel uit; tis frustrerend hoe snel het weer vies is, dus schoonmaken van dat deel vd gitaar heb ik wel afgeleerd.
Het enige nadeel bij mn LP Showcase Edition is de hals....die heeft de neiging om na een optreden vol vingerafdrukken te gaan zitten + de nodige last van droogheid. Wat goed hiertegen helpt is 'Tres Amigos' Lemon oil-> schoonmaakmiddeltje speciaal voor gitaar gemaakt uit de jaren 80, dan glanst en glijdt ie weer lekker.

Hallie
15 mei 2007, 12:00
ja idd, het fretboard zou ik wel schoon willen hebben.
doe je dat trouwens als je allesnaren vervangt?

op doe je dat spul gewoon over je snaren heen?

"tres amigos, lemon oil" die moet ik dan onthouden... zeker wel prijzig spul?

sugarfish
15 mei 2007, 12:10
Voor de body kun je Gibson Guitarpolish of Dr Stringfellows gebruiken (ikzelf heb de laatste) Met een zachte doek opwrijven en je gitaar glanst weer helemaal.

De ongelakte delen (zoals de toets) moet je maar HEEL af en toe behandelen. Als die heel vuil is dan haal ik eerst alle vuiligheid eraf en vervolgens met een MINISCUUL druppeltje Pledge (meubelolie) over de toets, maar wel heel dunnetjes anders wordt de toets te vet.

Voor de body (als die HEEL erg bekrast is) kun je wel commandant gebruiken. Ik heb dat in het verleden ook wel eens gedaan maar ik vind het geen superresultaat. Met alleen de polish wordt de body al heel netjes.

**wil iemand aub dit topic opschonen**

AutoStatic
15 mei 2007, 13:32
Ik gebruik hele fijne autowas voor metallic lakken. Maar je kunt ook inderdaad zo'n speciale guitarpolish gebruiken maar komt volgens mij op hetzelfde neer.

vulvasonic
15 mei 2007, 13:43
Ik had een hond met een bijzonder grote en vooral harige piemel. Dat beest had een geslachtziekte en de groene spetters waren overal in huis, tot een hoogte van ongeveer een meter, te vinden.

Mijn zwarte Gibson ES 347 zat vol met die kledders. Ik heb van alles geprobeerd, maar schoon is ze nooit meer geworden. Het groen is veranderd in iets grijzigs, maar ik heb het er nooit af gekregen.

Maar eigenlijk vind ik het ook wel best zo. Je kunt zien dat die gitaar heeft geleefd. En mijn hond ook! :seriousf:

Kim Wilson
15 mei 2007, 13:45
Ik had een hond met een bijzonder grote en vooral harige piemel. Dat beest had een geslachtziekte en de groene spetters waren overal in huis, tot een hoogte van ongeveer een meter, te vinden.

Mijn zwarte Gibson ES 347 zat vol met die kledders. Ik heb van alles geprobeerd, maar schoon is ze nooit meer geworden. Het groen is veranderd in iets grijzigs, maar ik heb het er nooit af gekregen.

Maar eigenlijk vind ik het ook wel best zo. Je kunt zien dat die gitaar heeft geleefd. En mijn hond ook! :seriousf:
Gadverredamme! :stop:

Is dit een poging om te voorkomen dat anderen jouw gitaar eens willen proberen? Want bij mij is het gelukt, die 347 hoef ik niet meer te testen!

AgileGhost
15 mei 2007, 13:50
Ik had een hond met een bijzonder grote en vooral harige piemel. Dat beest had een geslachtziekte en de groene spetters waren overal in huis, tot een hoogte van ongeveer een meter, te vinden.

Mijn zwarte Gibson ES 347 zat vol met die kledders. Ik heb van alles geprobeerd, maar schoon is ze nooit meer geworden. Het groen is veranderd in iets grijzigs, maar ik heb het er nooit af gekregen.

Maar eigenlijk vind ik het ook wel best zo. Je kunt zien dat die gitaar heeft geleefd. En mijn hond ook! :seriousf:

:) vunzigste anekdote ooit!

Yamhammer_71
15 mei 2007, 14:06
ja idd, het fretboard zou ik wel schoon willen hebben.
doe je dat trouwens als je allesnaren vervangt?

op doe je dat spul gewoon over je snaren heen?

"tres amigos, lemon oil" die moet ik dan onthouden... zeker wel prijzig spul?


Ik maak het fretboard idd meestal helemaal schoon bij het vervangen van snaren. Dit doe ik met de Lemon Oil. Paar druppels, even laten inwerken en daarna weer met een schoon doekje eroverheen. Soms voor een optreden of repetitie maak ik de snaren snel ff schoon met een klein doekje (+lemon oil), zodat de snaren minder stroef aanvoelen en dus weer lekker glijden.
De wax gebruik ik om de body vd gitaar weer helemaal te laten glimmen.
Het is jaren 80 spul, goede kwaliteit.
Heb er net ff paar foto's van gemaakt:

http://i152.photobucket.com/albums/s163/Bamischijf/Afbeelding113.jpg

http://i152.photobucket.com/albums/s163/Bamischijf/Afbeelding116.jpg

bass blom
15 mei 2007, 14:07
Ik had een hond met een bijzonder grote en vooral harige piemel. (knip)
Maar eigenlijk vind ik het ook wel best zo. Je kunt zien dat die gitaar heeft geleefd. En mijn hond ook! :seriousf:

verbannen die goorlap :D

poetsen?

http://www.hetgelegevaar.nl/P5156766.jpg

Quadrifoglio
15 mei 2007, 16:15
Krassen wegpoetsen kun je proberen met Commandant... nr 4 geloof ik. ....

Commandant is voor auto's, net zoals vele andere oplossingen die ik hier voorbij zie komen. Ik ga voor GHS Guitar Polish

Kim Wilson
15 mei 2007, 17:00
Je kunt voor je gitaar ook best dingen gebruiken die níet speciaal voor gitaren zijn, hoor. Het is gewoon hout, met gewone lak (tenzij je celluloselak hebt). Bijkomend voordeel is dat het niet zo belachelijk duur is als die GHS meuk. :)

peter_heijnen
15 mei 2007, 17:08
Dat beest had een geslachtziekte en de groene spetters waren overal in huis, tot een hoogte van ongeveer een meter, te vinden.
Hehe, geweldig. :)

GeofJackon
15 mei 2007, 17:08
ik gebruik voor men body een spuitbus voor meubels die naar ik vermoed uit de aldi of zo komt(men ma is ze gaan halen).
De toets probeer ik na elke speelbeurt af te wrijven met een doek en als het echt te erg wordt vraag ik wel aan men pa wat er op moet.

GunMetalBlue
15 mei 2007, 17:39
Ik gebruik Dunlop formula n°65

Da's voor m'n strat met matte lak, ik poets dat ding zoveel dat-ie al bijna glimmend is :D

Voor de pallisander toets van m'n zus d'r akoestische heb ik indertijd gewoon notenolie gebruikt, en flink veel ook, dat ding had al jaaaaaaaaaaaaaaaren geen beurt meer gehad.

http://i79.photobucket.com/albums/j160/GunMetalBlue1/DSCN4212.jpg
Is dat een palissander toets?

edit: op deze foto was-ie nog niet schoongemaakt ;-)

drap
15 mei 2007, 20:55
Ik had een hond met een bijzonder grote en vooral harige piemel. Dat beest had een geslachtziekte en de groene spetters waren overal in huis, tot een hoogte van ongeveer een meter, te vinden.

Mijn zwarte Gibson ES 347 zat vol met die kledders. Ik heb van alles geprobeerd, maar schoon is ze nooit meer geworden. Het groen is veranderd in iets grijzigs, maar ik heb het er nooit af gekregen.

Maar eigenlijk vind ik het ook wel best zo. Je kunt zien dat die gitaar heeft geleefd. En mijn hond ook! :seriousf:

Ghehehe, hij is weer fijn Vulv :seriousf: Geen goeie combinatie, deze post lezen en koffie drinken :seriousf:

LaurentB
15 mei 2007, 21:00
Ik had een hond met een bijzonder grote en vooral harige piemel. Dat beest had een geslachtziekte en de groene spetters waren overal in huis, tot een hoogte van ongeveer een meter, te vinden.

Mijn zwarte Gibson ES 347 zat vol met die kledders. Ik heb van alles geprobeerd, maar schoon is ze nooit meer geworden. Het groen is veranderd in iets grijzigs, maar ik heb het er nooit af gekregen.

Maar eigenlijk vind ik het ook wel best zo. Je kunt zien dat die gitaar heeft geleefd. En mijn hond ook! :seriousf:

Kan er even een speciale thread voor "vunzigste gitaarverhalen ooit" worden geopend, inderdaad? Het lijkt me moeilijk deze te overtreffen...

happynjitram
1 september 2007, 22:41
Beste gitaarnetters.

Ik speel nu al een aantal jaar gitaar, maar kwam deze avond pas op het idee om mijn mooie iceman een keer schoon te maken. Ik ben in het bezit van een iceman giger. Deze heeft een matte lak. Hoe maak ik dit schoon? Ik wil de body namelijk niet kapot maken.

Alvast bedankt

Markmoos
1 september 2007, 22:49
Pas wel op als je nitrocellulose lak hebt met agressieve stoffen, het kan heel je lak aan gort helpen.

happynjitram
1 september 2007, 23:27
een nat doekje zal zeker weten geen problemen opleveren?

Noid
1 september 2007, 23:54
een nat doekje zal zeker weten geen problemen opleveren?Ja, dat zal geen problemen opleveren. Vochtige doek en dan nawrijven met een schone doek.

HardBaller
2 september 2007, 00:01
Weet je een hoop mensen zullen me misschien met een scheef gezicht aankijken. Maar ik gebruik (van tijd tot tijd) amonia om de body en nek schoon te maken (wel heer erg oppassen bij de electronica). Het stinkt als de ..... maar het haalt alle vingers, vuil etc. er heel goed af. Plus, het is ook heel erg snel droog omdat het heel vluchtig is. Gewoon de snare verwijderen beetje amonia op een doekje (zacht vezel doekje waar je ook auto's mee kan schoonmaken. eentje die geen vezels loslaat anders blijft dat op je gitaar achter) en vrijven maar. Doe het wel buiten of bij een deur opening an blijf niet de lang in de damp hangen anders word je er een beetje high van.

wietse
2 september 2007, 07:21
Weet je een hoop mensen zullen me misschien met een scheef gezicht aankijken. Maar ik gebruik (van tijd tot tijd) amonia om de body en nek schoon te maken (wel heer erg oppassen bij de electronica). Het stinkt als de ..... maar het haalt alle vingers, vuil etc. er heel goed af. Plus, het is ook heel erg snel droog omdat het heel vluchtig is. Gewoon de snare verwijderen beetje amonia op een doekje (zacht vezel doekje waar je ook auto's mee kan schoonmaken. eentje die geen vezels loslaat anders blijft dat op je gitaar achter) en vrijven maar. Doe het wel buiten of bij een deur opening an blijf niet de lang in de damp hangen anders word je er een beetje high van.

waarom ammoniak in godsnaam??
dat spul mag niet voor niets niet meer gebruikt worden in schoonmaakproducten die dampen zijn zo giftig als de pest.
ik gebruik altijd glassex maakt prachtig schoon en verdampt ook snel en daarna zet ik de boel in de was met speedwax (uit een spuitbus) inspuiten, in laten werken en uitpoetsen.
alleen als het echt een viespeuk is zoals de fender gemini III die ik laatst kocht die onder de spuitnevel zat, commandant.
en voor het fretboard gebruik ik ook glassex om het schoon te maken en als het echt goor is een warm sopje, daarna goed in de olie zetten en klaar.

HardBaller
2 september 2007, 09:39
Nouja ik ga bij de deur opening zitten en werk van me af zal maar zeggen. Ik ga er dus niet boven hangen. Maar je gebruikt te weinig amonia om echt gif binnen te krijgen en zo vaak doe ik het ook niet. Maar ik gebruik het al vanaf dat ik klein ben (toen werd het wel door mijn oom voor me gedaan) en ik ben nog niks tegen gekomen wat net zo goed werkt maar nog nooit glassex geprobeert.

Dus ik ga dat eens een kans geven moet toch die ouwe kimaxe weer eens schoonmaken.

casper innosence
2 september 2007, 13:58
Ik gebruik altijd brilledoekjes (die je bij de opticien krijgt, niet die vochtige rommel) in combinatie met brillen spray bij de opticien vandaan. Voor de bodie en Dunlop Fretboard 65 voor (je raad het al) de toets. Werkt PRRIIIMA en kost geen drol. Vette vingers/vegen zijn in een handomdraai weg

Wiellem
2 september 2007, 14:56
Gibson Polisher gebruik ik werkt geweldig met een stuk oud tshirt, je gitaar blinkt weer mooi en krasjes zijn minder zichtbaar :)