PDA

View Full Version : Ibanez RG320 FM-AM



Guitarmania
14 mei 2007, 21:48
Iemand bekend met deze Ibanez? Ik heb hem een paar maanden geleden op de kop getikt, nieuw bij Dijkman aan de Rozengracht. Ik ben een Gibson SG-speler maar wilde mijn vingers laten wennen aan de hals van een standaardmodel en ik wilde de tremolo leren gebruiken.

Zaterdag op het podium heb ik er maar 1 song mee kunnen spelen (flink getrokken aan de tremolo, maar daar hoort het kreng tegen te kunnen...): reden: vals! Probleem met die Ibanez is dat je hem eerst met de grove knoppen moet stemmen, dan de snaren vastzetten op de brug, en dan verder met de fijnstemknoppen. Maar met die fijnstemknoppen redde ik het niet op het podium (moet allemaal snel, snel op het podium).

Iemand heeft me gezegd dat ik dat vastzetsysteem op de brug er gewoon af moet slopen en verder enkel met de grove stemknoppen werken. Maar dan denk ik: dat systeem zal er niet voor niks opzitten...

Is iemand bekend met dit model, of andere gelijksoortige Ibanezjes? Blijft het geklooi met die tremolo???

Tho
14 mei 2007, 21:51
Ik heb zo'n soort gehad en ik had er alleen maar gezeik mee. Inderdaad die tremolo bleef bij mij een probleem, en de actie had een eigen willetje

Gitaristje 18
14 mei 2007, 22:09
Wat vreemd dat je met een toplock nog steeds ontstemming krijgt. Ik kan met mijn washburn n2 met floyd rose en toplock echt als een malle gaan lopen hangen en duwen aan die hendel, nou de stemming geeft geen kick.
Heb je je toplock goed stevig vast gedraaid?

Nickname
14 mei 2007, 22:14
Iemand bekend met deze Ibanez? Ik heb hem een paar maanden geleden op de kop getikt, nieuw bij Dijkman aan de Rozengracht. Ik ben een Gibson SG-speler maar wilde mijn vingers laten wennen aan de hals van een standaardmodel en ik wilde de tremolo leren gebruiken.

Zaterdag op het podium heb ik er maar 1 song mee kunnen spelen (flink getrokken aan de tremolo, maar daar hoort het kreng tegen te kunnen...): reden: vals! Probleem met die Ibanez is dat je hem eerst met de grove knoppen moet stemmen, dan de snaren vastzetten op de brug, en dan verder met de fijnstemknoppen. Maar met die fijnstemknoppen redde ik het niet op het podium (moet allemaal snel, snel op het podium).

Iemand heeft me gezegd dat ik dat vastzetsysteem op de brug er gewoon af moet slopen en verder enkel met de grove stemknoppen werken. Maar dan denk ik: dat systeem zal er niet voor niks opzitten...

Is iemand bekend met dit model, of andere gelijksoortige Ibanezjes? Blijft het geklooi met die tremolo???

Voordat je "zomaar" een floyd achtige trem gaat gebruiken, en zeker live, zou ik het ding eerst eens leren gebruiken. Je moet bijvoorbeeld eerst echt goed de snaren oprekken voordat je gaat spelen. Anders stem je je gek aan dat ding en elke keer als je de trem gebruikt is ie weer vals! Zoek het eerst eens op, vraag het desnoods hier hoe je zon trem moet gebruiken. :satisfie:

DarknessAwaits
14 mei 2007, 22:15
Zijn je snaren al wel goed uitgerekt? Als je nieuwe snaren hebt bij een floyd(-achtig) systeem moet je wel zorgen dat ze goed gerekt zijn. Dan op stemming brengen en vervolgens fijnafstellen. De trem van een 320 is in principe minder dan die van de 550+ series maar zou toch gewoon op stemming moeten blijven, vooral omdat hij nog niet echt afgesleten zou kunnen zijn.

Dat gezegd hebbende; ik heb zelf ook een gitaar met floyd-licensed brug en die kun je ook absoluut niet goed gebruiken. De G&B raken dan altijd ontstemt, geen idee hoe dat komt.

Guitarmania
14 mei 2007, 22:40
Wat vreemd dat je met een toplock nog steeds ontstemming krijgt. Ik kan met mijn washburn n2 met floyd rose en toplock echt als een malle gaan lopen hangen en duwen aan die hendel, nou de stemming geeft geen kick.
Heb je je toplock goed stevig vast gedraaid?

Dat heet dus een toplock... goed om te weten.

Lijkt me redelijk onmisbaar als ik dit zo hoor. Raar dat iemand adviseerde om hem eraf te slopen. Volgens mij is er dan helemaal geen houden meer aan (aan het ontstemmen...).

Ik had redelijk nieuwe snaren. En het werd op een gegeven moment behoorlijk warm in de zaal... Maar alle snaren stonden een kwartier na stemmen een halve toon hoger (ipv lager wat je zou denken bij verwarming...). Was met fijnstemmers niet te repareren. En om nou tijdens een optreden te gaan lopen suffen met de toplock... onhandig!

Ik geef de Ibanez nog een week op zijn donder, als dat niks oplevert gaat ie terug naar de winkel. Ik bedoel: ik heb Dijkman gezegd dat ik een gitaar wilde met tremolo die niet ontstemt.

Mn back-up-optie op het podium was trouwens ook een Ibanez: semi-acoustic. Geweldig ding! Snaren dicht op de hals en een tremolo die je nog niet met een paard omhoog of naar beneden kon trekken...

zeppo
14 mei 2007, 22:42
Geweldig ding! Snaren dicht op de hals en een tremolo die je nog niet met een paard omhoog of naar beneden kon trekken...
Eerste klas tremolo idd :D Zit ie er voor de sier op?

/edit: ook ik moest er aan wennen: je moet, voordat je de toplock vastzet de snaren echt eerst flink op hun donder geven. Zet eerst de finetuners in een middenpositie. En dan: stemmen, en dan aan elke snaar flink trekken. Dan weer stemmen, en weer de snaren optrekken. Herhaal dit totdat je geen verschil meer ontdekt tussen een gestemde snaar en diezelfde snaar nadat eraan getrokken is.

Dat is het moment om je toplock vast te zetten.

Het is even wat werk, maar dan heb je ook wat. Een gitaar die 99% van de gevallen gestemd uit de koffer komt bijvoorbeeld.

Ratdawg
14 mei 2007, 22:44
Zeker dat er niks mis is met die trem? Mijn Rg ontstemd minder snel dan m'n SG.

iwamoto
14 mei 2007, 22:45
je moet inderdaad goed rekken en er niet TE wild mee doen, oefen thuis wat, ik heb nog nooit mijn gitaar onstemd gekregen terwijl ik er soms best hard mee omga namelijk, heb een 570, maar zou niet veel moeten uitmaken...

Guitarmania
14 mei 2007, 23:30
... dat ga ik dus maar doen.

Mensen, Guitarmania heeft weer hoop door jullie! Thanx!

Maar misschien kom ik er over een week weer op terug...

Murdock
15 mei 2007, 01:19
Normaliter, moet het gestemd staan als een huis , zeker met een floyd rose
je moet eerst eerst stemmen met de tuners bovenaaan zeg maar headstock,
Dan zet je de snaren klem, en stemt ze na met de finetuners, je moet natuurlijk wel zorgen dat de finetuners niet helemaal ingedraaid staan.


www.inhaze.nl

urezna
15 mei 2007, 10:22
zou idd allemaal geen probleem moeten zijn. toplocks hoeven niet eens superstrak vast te zitten, dat levert alleen maar het gevaar op dat ze op langere termijn verrot draaien.
wat ik zelf vaak doe om de snaren op spanning te krijgen is de boel met open top locks op de (grote) stemschroeven stemmen, dagje laten staan, dan nog eens stemmen, toplocks vast en dan met de fijnstemmers.
ik moet zeggen, ik heb gitaristen met dure instrumenten zonder tremolo gezien die veel vaker tijdens een optreden steonden te stemmen dan ik hoef.

iwamoto
15 mei 2007, 11:08
wat voor mij goed werkt, snaren erop, ffe heel de snaren uitrekken, ffe gewoon eraan trekken enzo, en dan gewoon opspannen, dus zo ver stemmen tot de brug weer goed op spanning staat :)

Quadrifoglio
15 mei 2007, 16:23
Yep, ik heb er ook eentje in amber

Ik heb inderdaad het eerste weekend zitten klooien met de tremolo maar na een uitgebreide afstelbeurt staat ie nu perfect. De actie is constant, het geheel blijft toppie in stemming, ook na flinke duikvluchten. OK, nieuwe snaren moeten even een weekje "intrekken" maar daarna is ie weer uiterst stabiel. Heel wat beter dan die **%&*W(*$ OLP Petrucci die ik ervoor ingeruild heb ;)

almarvk
15 mei 2007, 16:54
Het stemmen van de RG320 is nogal een klus. Ik heb 'm zelf ook en na een aantal keren opnieuw besnaren ben ik nu nog zo'n 20 minuten bezig met stemmen. Maar dan kan ik 'm eigenlijk ook gewoon zo laten tot aan de volgende set snaren.

Het enige wat mijn probleem is bij de gitaar is de beschermlaag die erg snel afbladdert van de floyd. En de neck is nogal snel te breken.....

brianxtr
15 mei 2007, 18:25
gewoon goed lezen hoe het allemaal moet..even goed oefenen.dan krijg je vanzelf het gevoel hoe dat moet....desnoods 5 x proberen achterelkaar.
en ja..de alles onder de 500 serie van ibanez heeft een net wat mindere tremmelo.maar kennis van zaken maakt het wat makkelijker en is er niets spannends meer aan een soort floyd rose brug.(tot je er een andere snaar soort opset..)op internet staat genoeg.en vraag anders even bij de gitaarboer hoe dat gaat.die legt het je ook wel goed uit.
succes

Gitaristje 18
16 mei 2007, 00:04
Ik vervang mijn snaren gewoon 1 voor 1, nadat ik de toplock los heb geschroefd. Voordat ik de snaren vervang, zet ik de fijn stemmers op de tremelo in het midden zeg maar. Dan vervang ik ze stuk voor stuk en rek ik ze op. Dan stem ik ze met de grove stem mechanieken. Als ik ze goed gestemd heb dan zet ik de toplock er goed op. Dan ontstemmen ze de week erna wel een klein beetje, maar dit valt erg mee. Het is dan prima te doen met de fijnstemmers.

iwamoto
16 mei 2007, 02:43
trouwens, voor ik het vergeet, als je je brug bijvoorbeeld neerdrukt, haal hem dan ook weer omhoog, en dus niet zomaar loslaten zodat hij hard terugklapt, ik kan me voorstellen dat dat ook voor problemen kan zorgen bij die modellen namelijk...