PDA

View Full Version : porieenvuller



robgebbink
14 mei 2007, 17:51
Hoi Mensen,
ik zoek me rot naar porieenvuller. Ik kan het hier in Nijmegen nergens vinden. Wie weet waar ik het online kan krijgen?
En welke acryllak gebruiken jullie? Hoogglans neem ik aan, blank in mijn geval, want ik wil de houtkleur van de body behouden. Tips welkom.

slash103
14 mei 2007, 19:28
Hoi Rob,

Hier in belgie vind ik die heel gemakkelijk in de Brico en Gamma, ze hebben het zelfs in een heel kleurassortiment volgens houtsoort en dan lichte of donkere tint (blank hebben ze die ook natuurlijk)

Aangezien er in Nederland ook Gamma is zou je dat normaal gezien daar moeten vinden

Online kan je ze bestellen via Vox Humana
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=368_370&products_id=1993



groetjes

robgebbink
14 mei 2007, 19:40
thanks, Gamma hier had het niet, maar ik zal eens verder kijken.

rinaldo
14 mei 2007, 19:42
porien vuller kun je kopen bij babtist in arnhem, dat is voor jou toch niet zo,n eind rijden lijkt me. kijk maar eens op www.baptist.nl je kunt het ook online bestellen bij hun maar dat is wat een omslachtige methode bij baptist, dus als je een keer in de buurt bent kun je het beter zo ophalen. :)

robgebbink
14 mei 2007, 21:04
hey goeie tip, kende ik niet, maar ga zeker eens kijken, hebben vast ook goede lak.

Mattia
14 mei 2007, 22:24
hey goeie tip, kende ik niet, maar ga zeker eens kijken, hebben vast ook goede lak.

Yep. Rustin's Plastic Coating.

blademan
15 mei 2007, 14:00
is dat wat de naam zegt dat het is? Is dat wel geschikt dan voor gitaren?

chennie
15 mei 2007, 14:07
als porienvuller heb ik overigens gewoon (met water verdund) guppa gebruikt. Dat is gewoon houtvul, overal wel te krijgen.

Beetje met wat water mengen en dan het papje erin wrijven.

Mattia
15 mei 2007, 15:31
is dat wat de naam zegt dat het is? Is dat wel geschikt dan voor gitaren?

Het is een 2-delige gecatalyseerde lak/finish (alkyd, dacht ik), dezelfde die Brian May ooit gebruikte op z'n Red Special, en ik ken verschillende Engelse bouwers die het gebruiken (is een Engels product). Droogt goed hard uit, goed hoogglans te krijgen, kan wel tegen een stootje. De naam is wat ongelukkig gekozen, maarja, nitrocellulose is ook gewoon plastic, en polyester en polyurethaan laksoorten eigenlijk ook best wel.

Het belangrijke bij een goede finish is hoe je 'm aanbrengt (dus: egaal, glad, niet te dik) en niet zozeer hoe dat spul heet...

robgebbink
15 mei 2007, 18:02
you're right again, bedankt voor de tips

robgebbink
16 mei 2007, 18:18
goede tip van de man van Baptist in Arnhem voor wat betreft "porienvullen". De gitaarbody dun insmeren met Tungolie, dan fijn schuren zolang de olie nog niet is opgedroogd. Op die manier vul je de porieen met houtslijpsel op, en blijft de kleur van het hout behouden!! Lijkt me een prima optie. Iemand hier ervaring mee? Daarna kan de gitaar gewoon met lak afgelakt worden.

Mattia
16 mei 2007, 18:36
goede tip van de man van Baptist in Arnhem voor wat betreft "porienvullen". De gitaarbody dun insmeren met Tungolie, dan fijn schuren zolang de olie nog niet is opgedroogd. Op die manier vul je de porieen met houtslijpsel op, en blijft de kleur van het hout behouden!! Lijkt me een prima optie. Iemand hier ervaring mee? Daarna kan de gitaar gewoon met lak afgelakt worden.

nou....pas heel erg op.

Punt 1: tung oil droogt errug traag. Liever Liberon finishing oil of Danish Oil gebruiken. En het werkt prima ja.

Punt 2: lak over olie gaat niet automatisch goed samen. In principe gaat het eigenlijk helemaal niet samen, en kun je je aflak mooi verzieken. ALS je een goed uithardende olie gebruikt, en het minimaal een week, zo niet langer laat drogen, en dan goed afsealed met schellac (zonder was), dan kan je waarschijnlijk 'gewoon' de boel aflakken met nitro, waterbasis, iets anders.

Maargoed, het hangt dus allemaal van de oliesoort, de laksoort, je finishing volgorde, etc.

robgebbink
16 mei 2007, 20:17
volgens die "houtdeskundige"kon acryllak zonder problemen gewoon over die olie? Maar eerst maar ff proberen op een ander stukje hout tegen die tijd.

Mattia
16 mei 2007, 21:50
volgens die "houtdeskundige"kon acryllak zonder problemen gewoon over die olie? Maar eerst maar ff proberen op een ander stukje hout tegen die tijd.

Acryl misschien wel, maargoed, dat gebruik ik nooit op m'n gitaren (nouja, sommige watergedragen lakken zijn wellicht acrylen).

Gewoon testen op afvalhout voor je aan een gitaar begint.