PDA

View Full Version : Linkshandig.. en nu?



gnoeontheboard
14 mei 2007, 16:16
Tja, ik ben dus linkshandig en ik wil leren spelen.
Ik heb echter het idee dat een hoop instructiemateriaal geschreven is voor rechtshandige spelers en de beschikbare gitaren veelal rechtshandig zijn.
Ik weet dat er linkshandige gitaren zijn, maar die zie je niet zo heel veel, als ze uberhaupt al apart staan aangegeven...
Of moet ik gewoon een normale kopen, en hem dan andersom gebruiken???

Ik denk er dus zelf aan gewoon rechtshandig te beginnen, zo van niet zeiken je kan uberhaupt nog niet spelen en nu leer je het meteen goed.

Kent iemand dit probleem, zo ja, wat raden jullie mij aan.
En verder wil ik wel eens weten wat nu het verschil is tussen al die aanbevolen beginnersgitaren...waar moet ik nu opletten?
Ik zie vaak dingen als stratocaster of telecaster voorbij komen. Ik ben inmiddels zover dat ik ZEKER GEEN tremolo ( is zo'n hendeltje zeker? ) moet hebben.
Waar moet ik op letten?

Dank.

Chris Winsemius
14 mei 2007, 16:24
(Ik ben zelf rechtshandig maar heb vaak op lefties gespeeld en er zelfs 1tje gehad).

Goede linkshandige gitaren zijn vrij lastig te vinden hoewel > 10 % v/d mensheid linkshandig is, is het aanbod in winkels amper 'n paar %.

Ik ken zelf twee linkshandige gitaristen van dit forum: Drap en Tristan (hoewel hij eigenlijk rechtshandig is). Probeer ze anders te contacten via PB of email.

Wat voor gitaar gebruikt je favoriete gitarist en/of: welke sounds zoek je? Dit is meestal 'n ok begin om 'n eerste gitaar uit te zoeken. Bevalt het spelen goed dan heb je 'n levenslange hobby en waarschijnlijk (nog meer) drang naar andere typen gitaren.

Ik hoop dat dit 'n klein beetje helpt.

Yapser
14 mei 2007, 16:24
Als je echt linkhandig bent en je rechterhand echt 'grof' is, zou ik gewoon een linkshandige nemen.

Tremolo (dat pookje) maakt als beginner niet extreem veel uit, als je 'm niet gebruikt en als hij goed is afgesteld en geïntoneerd stem je hooguit wat meer. Je kan 'm ook vast laten zetten op de body of blokkeren met een blokje hout. Ik heb zelf geen problemen met instructiemateriaal 'voor rechtshandigen', voor mij zijn de speciale lefthand versies verwarrend juist ;)

Wat voor stijl wil je gaan spelen?

AgileGhost
14 mei 2007, 16:26
Hoi, welkom!

Hier advies van een lotgenoot:
Begin gewoon linkshandig. Anders kom je op een hoger niveau in de problemen omdat je (onderontwikkelde) rechterhand het aanslaan niet meer beter krijgt.

Een linkshandige gitaar vind je makkelijk, kijk maar op marktplaats.nl of leftaxe.nl . Geen punt.

Over welke gitaar je dan wilt: dan moeten we eerst weten welk genre je wilt gaan spelen!

En tenslotte: Alle instructiematerialen zijn te gebruiken door linkshandigen, desnoods gebruik je een spiegel!

Nitefly7
14 mei 2007, 16:32
Er zijn toch ook voorbeelden van linkshandige gitaristen die juist door hun linkshandig-zijn, een 'andere' (betere?) 'grijp'-hand hebben dan de 'grijphand' van een rechtspoot.. ?


je zou het dus ook gewoon rechtshandig kunnen proberen, het is voor beide handen iets nieuws dus...

Spitfire
14 mei 2007, 16:33
Ga allereerst eens naar een gitaarwinkel om gewoon een keer beide gitaren (links- en rechtshandig) vast te houden. Dit om er zeker van te zijn dat je ook echt linkshandig gitaar speelt (ikzelf ben links, maar speel rechtshandig gitaar, tennis rechts, maar voetbal weer links).

Over instructiemateriaal, het meeste is gewoon universeel (notenschrift en tablatuur), maar als akkoorden worden uitgelegd (bijvoorbeeld) is dat wel vaak rechtshandig. Kwestie van spiegelen in je hoofd, alhoewel er op een site als http://www.all-guitar-chords.com/ ook een linkshandige functie is.

Voor het uitzoeken van een gitaar (en niet te vergeten een versterker) is het het best om iemand met gitaarervaring mee te nemen. Kijk wat je mooi lijkt, wat je mooi vind klinken en wat binnen je budget ligt en laat diegene je informeren over wat de beste gitaar is. Verkopers zijn er natuurlijk ook om je te helpen, maar daar zijn de meningen nogal verdeeld over. Ik ben een paar keer goed geholpen door een verkoper maar er zijn mensen op dit forum die vinden dat ze niks anders doen dan je dingen aansmeren.

De tremelo is vaak een zwak onderdeel bij goedkope gitaren, dus je doet er verstandig aan om een gitaar te kopen zonder tremelo. Ik zeg vaak, want er zitten ook gewoon budgetgitaren tussen met een prima tremelo.

Neus eens een beetje op het internet om te kijken wat je mooi lijkt. http://www.musik-produktiv.de is een aanrader, op de site staat een gigantische catalogus van allerlei gitaren, versterkers en alles wat daarbij hoort.

Veel succes ermee ;)

Raffel
14 mei 2007, 16:46
ik ben zelf linkshandig en ik ben heel blij dat mij het spelen toentertijd rechtshandig is aangeleerd, niet alleen omdat het leek alsof ik er op die manier ook al wat aanleg voor had, maar vooral ook vanwege de veel ruimere keuze aan gitaren. Wellicht kun je het ook doen zoals Hendrix, maar ik ben toch wel blij dat de controls op de gitaar bij mij op de 'juiste' plek zitten.

Ik denk dat het qua techniek en het aflezen van muziek eigenlijk niets uitmaakt.

Ik zou er sowieso over nadenken om het rechtshandig te leren. Het heeft mij in ieder geval geen windeieren gelegd.

gnoeontheboard
14 mei 2007, 17:05
Ja ik ben dus niet bepaald 'grof' rechtshandig.
Ik speel al 5 jaar op de pc first person shooters en dat doe ik met een rechtshandige muis, en dat vereist toch wel enige coordinatie.

Qua stijl, mja, ik weet het nog niet, ik ben erg van System of a Down en dat alleen om het gitaarspel, maar dan ook alleen die metal-band, de rest vind ik niets, Voor de rest Muse vind ik erg goed, maar bijvoorbeeld ook die van RHCP ( John ). Dus qua stijlen loopt het erg uiteen.

Alvast bedankt voor de uitgebreide reacties!

Ash ketchum
14 mei 2007, 17:08
ik ben zelf linkshandig en ik ben heel blij dat mij het spelen toentertijd rechtshandig is aangeleerd, niet alleen omdat het leek alsof ik er op die manier ook al wat aanleg voor had, maar vooral ook vanwege de veel ruimere keuze aan gitaren. Wellicht kun je het ook doen zoals Hendrix, maar ik ben toch wel blij dat de controls op de gitaar bij mij op de 'juiste' plek zitten.

Ik denk dat het qua techniek en het aflezen van muziek eigenlijk niets uitmaakt.

Ik zou er sowieso over nadenken om het rechtshandig te leren. Het heeft mij in ieder geval geen windeieren gelegd.

Idem dito, linkshandig maar speel rechtshandig. Ene Mark Knopfler speelt ook op dezelfde manier, weet ff alleen niet meer welke band hij speelde ;)
Ik vindt het zowieso al absurd dat linkshandige gitaren duurder zijn dan rechtshandige, meeste fabrikanten denken daar juist niet bij na hoe kut het is om een goede linkshandige gitaar te vinden. Gelukkig doen de mensen van Taylor daar niet moeilijk over en leveren ze leftie gitaren voor dezelfde prijs als rechtshandige versies.

AgileGhost
14 mei 2007, 17:15
Ja ik ben dus niet bepaald 'grof' rechtshandig.
Ik speel al 5 jaar op de pc first person shooters en dat doe ik met een rechtshandige muis, en dat vereist toch wel enige coordinatie.

Qua stijl, mja, ik weet het nog niet, ik ben erg van System of a Down en dat alleen om het gitaarspel, maar dan ook alleen die metal-band, de rest vind ik niets, Voor de rest Muse vind ik erg goed, maar bijvoorbeeld ook die van RHCP ( John ). Dus qua stijlen loopt het erg uiteen.

Alvast bedankt voor de uitgebreide reacties!

Die coordinatie is wat anders dan kracht en controle. De controle over de verschillende vingers die je nu hebt opgebouwd kun je goed gebruiken bij de verschillende vingerzettingen!

Als ik zo kijk naar je stijlen lijkt een superstrat-achtige gitaar me misschien nog het best, een ibanez ofzo.

Het is natuurlijk waar dat je rechtshandig veel meer keuze hebt, en misschien moet ik gewoon zeggen (met doorrookte en melodramatische Marlon Brando-stem): "Jongen, maak niet de fout die ik ook gemaakt heb!". Veel succes!

drap
14 mei 2007, 17:26
Qua tablatures en dergelijke is het geen probleem. Je leest immers ook niet van rechts naar links neem ik aan. Qua gitaren, ja dan ben je ff bezig tot je eindelijk je gitaar hebt gevonden. Ik heb al een aantal keer een gitaar moeten bestellen zonder er ooit op gespeeld te hebben en dat is zeker in het begin wanneer je nog niet echt weet wat je wil erg vaak een teleurstelling.

Je 'probleem' met een tremolosysteem heb je in principe niet met een gewone vintage tremolosysteem zoals er op een Fender zit. Pookje eraf laten en de brug tegen de body, no problem. Neem in ieder geval geen Floyd Rose systeem als je het niet hebt op het tremolo gebeuren. Ik raad een Floyd Rose sowieso nooit aan bij een beginner, dat struikelpunt heb ik zelf namelijk al ervaren toen ik begon.

Qua aanschaf, ik weet niet wat je budget is, maar ik zou sowieso als een beginner niet een te dure kopen, omdat je punt één het hele basisgebeuren nog moet leren en punt twee dat wat ik eerder beschreef, je zal nog vaak van gitaar verwisselen als je eenmaal wat vordert en al helemaal al linkshandige zijnde. Wil je leuke instapmodelletjes, kijk naar bijv. Yamaha, Ibanez, Squier en wellicht Blade en London City, hoewel ik niet weet of die laatste twee merken ook linkshandige modellen maken. Wil je een net ff wat betere kwaliteit, kijk dan een naar bijv. merken als Epiphone, de goedkopere Fender modellen of ook weer Ibanez. De duurdere modellen/merken zal ik maar niet over beginnen, omdat me dat nou niet echt een advies lijkt voor een beginner. En natuurlijk de 2ehandsmarkt, maar dat spreekt voorzich. Zo ben ik ooit begonnen op een tweedehands ouwe linkshandige Squier strat (die ik achteraf misschien niet weg had moeten doen, gezien z'n bouwjaar). Even laten afstellen bij een gitaarrreparateur en je hebt een heel leuk gitaartje.

Je kan natuurlijk ook proberen het rechtshandig aan te leren, maar ik vrees voor je dat dat een heel frustrerend gebeuren gaat worden. Zou zonde zijn. Het kan natuurlijk wel, maar het is niet voor iedereen weggelegd om ff rechtshandig te gaan spelen als linkshandige. Daarbij denk ik dat je de hand waar je al vanaf je geboorte het meeste mee doet toch ff wat verder kan ontwikkelen om verder te komen. Hoewel het natuurlijk raar is dat je juist je rechterhand dan moet gebruiken om de snaren te fretten. Maar dit laatste advies is van een toch al vreselijk lui persoon van nature die zich erg gauw neerlegt bij dergelijke situaties, dus het kan een wat vertekent beeld zijn van mijn kant :D

Rutger
14 mei 2007, 17:28
Anders kom je op een hoger niveau in de problemen omdat je (onderontwikkelde) rechterhand het aanslaan niet meer beter krijgt.

Dat is onzin!

Ik ben linkshandig en speel al 17 jaar rechtshandig gitaar. Gewoon een kwestie van aanleren.

drap
14 mei 2007, 17:29
Dat is onzin!

Ik ben linkshandig en speel al 17 jaar rechtshandig gitaar. Gewoon een kwestie van aanleren.

Maar ik vrees dat dat niet voor iedereen is weggelegd Rutger.

Rutger
14 mei 2007, 17:37
Denk je? Als je het jezelf van begin af aan rechtshandig aanleert, weet je gewoon niet beter dan dat het zo moet. Dan ontwikkel je je technieken vanzelf ook op een goede manier.

Ik bedoel, of je hand aan de hals nu de zwakke factor is, of je slaghand: in beide situaties zul je aan die zwakke hand moeten werken.

drap
14 mei 2007, 17:40
Denk je? Als je het jezelf van begin af aan rechtshandig aanleert, weet je gewoon niet beter dan dat het zo moet. Dan ontwikkel je je technieken vanzelf ook op een goede manier.

Ik bedoel, of je hand aan de hals nu de zwakke factor is, of je slaghand: in beide situaties zul je aan die zwakke hand moeten werken.

Ook waar, zonder meer. Maar het ligt ook een hoop aan je muzikale gevoel en vooral ook je doorzettingsvermogen natuurlijk. Dat wat natuurlijker aanvoelt geeft wel een wat vlottere start denk ik. Maar zoals ik al eerder zei, ik ben nogal lui aangelegd in dit soort dingen en heb dan ook niet eens overwogen om het rechtshandig te leren :D

Yamhammer_71
14 mei 2007, 17:41
Maar zoals ik al eerder zei, ik ben nogal lui aangelegd in dit soort dingen en heb dan ook niet eens overwogen om het rechtshandig te leren :D

weer een overeenkomst tussen ons :)

drap
14 mei 2007, 17:43
weer een overeenkomst tussen ons :)

Ja boeient. En nu ff de inhoud aub.

Blend
14 mei 2007, 17:44
Wil je leuke instapmodelletjes, kijk naar bijv. Yamaha, Ibanez, Squier en wellicht Blade en London City, hoewel ik niet weet of die laatste twee merken ook linkshandige modellen maken.

@Drap: London City Comet heeft volgens mij wel 'n versie voor de linkspotigen..

gnoeontheboard
14 mei 2007, 17:51
En welke modellen, prijzen moet ik aan denken bij die squiers of london city's ??

Rutger
14 mei 2007, 17:51
Ook waar, zonder meer. Maar het ligt ook een hoop aan je muzikale gevoel en vooral ook je doorzettingsvermogen natuurlijk. Dat wat natuurlijker aanvoelt geeft wel een wat vlottere start denk ik. Maar zoals ik al eerder zei, ik ben nogal lui aangelegd in dit soort dingen en heb dan ook niet eens overwogen om het rechtshandig te leren :D
Hehe :) Ik wist gewoon niet beter, er stond een rechtshandig gitaartje bij ons thuis en daar ben ik toen mee aan de slag gegaan.

Maar t heeft alleen maar voordelen, want linkshandige gitaren zijn dungezaaid, meestal duurder en je kunt vrijwel nooit andermans gitaar gebruiken. En rechtshandig aanleren is echt zo ingewikkeld niet

Raffel
14 mei 2007, 17:53
Denk je? Als je het jezelf van begin af aan rechtshandig aanleert, weet je gewoon niet beter dan dat het zo moet. Dan ontwikkel je je technieken vanzelf ook op een goede manier.

Ik bedoel, of je hand aan de hals nu de zwakke factor is, of je slaghand: in beide situaties zul je aan die zwakke hand moeten werken.

Mee eensch. Uiteindelijk draait het toch om tempo, vaste posities van je handen en routine. Ik zou eigenlijk ook niet weten waarom je als je rechts bent, je die hand ook het beste als slagarm kan gebruiken. De linkerhand heeft weliswaar na jaren ervaring minder training nodig in coordinatie dan de rechter, maar met de rechterhand heb je naar mijn mening makkelijker een bepaalde snelheid (vooral bij alternate picking) te pakken dan dat je dat met je linkerhand qua fretwerk bij kunt houden. Daar komt dan nog bij dat als je het niet over heel technisch werk hebt, je het over het algemeen met je slagarm best makkelijk hebt.

Spitfire
14 mei 2007, 18:00
En welke modellen, prijzen moet ik aan denken bij die squiers of london city's ??

Squiers beginnen vanaf ongeveer 120 euro en lopen tot zon 500 euro, rond de 200-250 euro zitten er bij Squier goede modellen bij en London City's beginnen bij 200 euro. Als je voor een stratocaster of telecaster model gaat zou ik zeker gaan kijken bij London City aangezien er veel forumleden laaiend enthousiast over zijn.

gnoeontheboard
14 mei 2007, 18:27
Ik ben heel wat wijzer geworden gelukkig...

Squier of London City tussen 200 en 250 pleuro...
En welke modellen, en waar kan ik een goeie prijs krijgen voor zo'n plank?

Ik wil overigens niets overhaast doen, ik wil echt weten wat ik koop voor ik iets doe zodat me niet iets aangesmeerd wordt.

gnoeontheboard
14 mei 2007, 19:38
Zijn er nog goeie instap modellen van Ibanez??

woutB
14 mei 2007, 19:44
Denk je? Als je het jezelf van begin af aan rechtshandig aanleert, weet je gewoon niet beter dan dat het zo moet. Dan ontwikkel je je technieken vanzelf ook op een goede manier.

Ik bedoel, of je hand aan de hals nu de zwakke factor is, of je slaghand: in beide situaties zul je aan die zwakke hand moeten werken.

Ben het toch niet met je eens.

Slaghandtechniek is volgens mij ook een heel groot gedeelte motoriek.

Ik heb heel lang geleden op aanraden van die gast in een muziekwinkel rechtshandig geprobeerd gitaar te spelen (3 a 4 maanden)
Het ging gewoonweg niet. Frethand zat best wel progressie in maar met rechts aanslaan was gewoon een drama. Ik leek wel spastisch.
Toch weer een poging gewaagd ( 10 jaar later ) maar dan linkshandig natuurlijk. Ik had gewoon nooit rechtshandig mogen beginnen. Zo jammer al die jaren. Ik had zo veel verder kunnen zijn.

Ik word er altijd wel een beetje moe van om mezelf te verdedigen omdat ik links speel. Alsof we aanstellers zijn of interessant willen doen ofzo.
Ik had/heb geen keus en zoveel met mij.
Sommige denken dat ze links zijn alleen omdat ze links schrijven of trekken weet ik wat. Ga je dan wat verder vragen blijkt dat ze een heel arsenaal aan handelingen "gewoon" rechtshandig kunnen uitvoeren.
Dat soort mensen raad ik vooral aan om het eerst rechtshandig te proberen.
Doe je echt alles al met links, dan geef ik je weinig kans om rechtshandig gitaar te (leren) spelen.
Hier op het forum is het al een keer geschreven.
" de reden om voor een linkshandige links te spelen is hetzelfde voor een rechtshandige die rechts speelt "

ps. dat van die dooddoeners " er zijn ook geen linkshandige piano's "
hebben we ook al vaker gehoord en dat slaat helemaal nergens op. Ga ik ook niet op reageren.


Zo, ik ben het weer effu kwijt. verder gaat het best goed met me hoor 8-)

Saf
14 mei 2007, 19:52
heb een mayhill les paul lefty staan. komt mag je voor 100 komen halen.

jasper159
14 mei 2007, 20:09
Spammerdespammerdespam!! :)

BTW: onze drummer (die vroeger onze sologitarist was) schrijft ook linkshandig, en speelt wel zonder problemen rechtshandig

Yamhammer_71
14 mei 2007, 20:10
Spammerdespammerdespam!! :)

BTW: onze drummer (die vroeger onze sologitarist was) schrijft ook linkshandig, en speelt wel zonder problemen rechtshandig

Afhankelijk van de gitarist zelf inderdaad.

Yapser
14 mei 2007, 20:14
Zijn er nog goeie instap modellen van Ibanez??
GRG170DXL. Wel even goed laten afstellen als 'ie de doos uit is..

Maurice_732
14 mei 2007, 20:18
Op deze site staan 2dehandse linkshandige gitaren

leftaxe (http://www.leftaxe.nl/)

jasper159
14 mei 2007, 20:23
Op deze site staan 2dehandse linkshandige gitaren

leftaxe (http://www.leftaxe.nl/)

Ja, 8 om precies te zijn.

En 2 versterkers (linkshandig? :seriousf: )

gnoeontheboard
14 mei 2007, 21:41
ik heb ook al een linkshandige auto... :satisfie:

yanto
14 mei 2007, 22:31
ps. dat van die dooddoeners " er zijn ook geen linkshandige piano's "
hebben we ook al vaker gehoord en dat slaat helemaal nergens op. Ga ik ook niet op reageren.


Klopt maar er zijn geen linkshandige violen, of andere linkshandige strijkinstrumenten.

Ben zelf ook links en speel rechtshandig gitaar. ooit een bewuste keuze geweest en nooit problemen mee gehad. Gitaar spelen is moeilijk om te leren en zowel linker als rechterhand techniek zijn moeilijk in het begin ook je coördinatie van je linker en rechterhand samen. Dus ik zie nog steeds niet in waarom je linkshandig zou moeten spelen.
Hetzelfde geld voor drummen, ik speel ook gewoon rechtshandig, maar uiteindelijk moet je zoveel controle hebben over je ledematen dat je ze afzonderlijk kan bewegen in elk willekeurig ritme, dus maakt het imho niet uit of je dan links of rechtshandig bent.

yanto
14 mei 2007, 22:32
ik heb ook al een linkshandige auto... :satisfie:
Ja daar heb ik ook eens in gereden, hele aparte ervaring.

gnoeontheboard
14 mei 2007, 22:48
LondonCity SpitFire ! Exact vintage strat replica, alder body, RW-neck NEW 135,00


Is dat dan een goeie?

Of is dat een (te) goedkoop ding...
Ik weet niet welke types ik nu voor moet kijken :soul:

drap
14 mei 2007, 23:00
LondonCity SpitFire ! Exact vintage strat replica, alder body, RW-neck NEW 135,00


Is dat dan een goeie?

Of is dat een (te) goedkoop ding...
Ik weet niet welke types ik nu voor moet kijken :soul:

Ja hoor, ik denk dat je daar best een leuke aankoop mee doet. Ik heb hier best vaak goeie verhalen over die London City gitaren gelezen en voor een beginner maakt het nou ook weer niet zoveel uit, gezien je toch eerst moet beginnen met de basis. Ik zou 'm best kopen als beginner zijnde. Leuk oefenversterkertje erbij van zo'n 15 watt ofzo en je bent helemaal het heertje.

gnoeontheboard
14 mei 2007, 23:03
Da's veel goedkoper dan ik me van te voren had bedacht...

:rockon:

drap
14 mei 2007, 23:06
Da's veel goedkoper dan ik me van te voren had bedacht...

:rockon:

Ghehe, de prijsklasse waar je in vist zal vanzelf hoger uitvallen wanneer je begint te vorderen, maar daar kom je in de loop der jaren nog wel achter :D Maar als beginner is het onnodig om gelijk duur spul te kopen. Alleen al puur de basis leren kan best lang duren, afhankelijk van je aanleg natuurlijk.

Saf
14 mei 2007, 23:26
de allereerste keer dat ik een gitaar vast pakte (van een vriend van mij) had ik hem op de kop vast omdat, dat voor mij makkelijker aanvoelde pas toen de rest allemaal lachten begreep ik waarom. het was me nog niet eens op gevallen dat ik hem op de kop had. Nu kan iedereen mij vertellen dat het onzin is en dat je alles ook rechts aangeleerd krijgt dat zal best kunnen. Ik kan met rechts nog neits eens goed de schaar vasthouden en knippen. Laat staan gitaar/bas bespelen. Je moet het gewoon doen zoals je het, het gemakkelikste vind. Lefty's zijn echt wel te vinden maar je moet er wat vaker meer moeite voor doen. De kick is wel des te groter als je er een vind.

Dus ja ik speel gewoon linkshandig heb het vaker vervloekt met aanschaf van gitaren en bassen maar ben er aan gewend. heeft live vind ik wel vaak een voordeel dat er eentje met z'n hals de andere kant op zwaait.

Ben zelf bassit speel neit meer dan wat powerchords op gitaar. had daar eerst een les paul voor (de mayhill van enkele post hierboven). maar ben zelf meer een fender modellen man dus maar een lefty squier strat gekocht vandaar dat die mayhill weg kan.

woutB
15 mei 2007, 01:02
Klopt maar er zijn geen linkshandige violen, of andere linkshandige strijkinstrumenten.

Dat dacht ik dus ook.

De klassieke muziek lijkt mij een conservatief wereldje waar je net zoals vroeger op school een klap met een lineaal kan krijgen wanneer je linkshandig schrijf.

Niet dus.

Heb linkshandige violen gezien op het web. Waar weet ik niet meer.

woutB
15 mei 2007, 01:25
Klopt maar er zijn geen linkshandige violen, of andere linkshandige strijkinstrumenten.

Ben zelf ook links en speel rechtshandig gitaar. ooit een bewuste keuze geweest en nooit problemen mee gehad. Gitaar spelen is moeilijk om te leren en zowel linker als rechterhand techniek zijn moeilijk in het begin ook je coördinatie van je linker en rechterhand samen. Dus ik zie nog steeds niet in waarom je linkshandig zou moeten spelen.
Hetzelfde geld voor drummen, ik speel ook gewoon rechtshandig, maar uiteindelijk moet je zoveel controle hebben over je ledematen dat je ze afzonderlijk kan bewegen in elk willekeurig ritme, dus maakt het imho niet uit of je dan links of rechtshandig bent.

Dan toch maar.

Bij piano en drummen maken beide handen/armen min of meer dezelfde bewegingen. kan je totaal niet vergelijken met gitaar spelen.

Dat jij het nog steeds niet in kan zien waarom je links zou moeten spelen is jou waarheid/belevenis. Het feit dat er linkshandigen zijn die niet anders kunnen valt niet te ontkennen, die zijn er gewoon.

yanto
15 mei 2007, 11:16
Dat dacht ik dus ook.

De klassieke muziek lijkt mij een conservatief wereldje waar je net zoals vroeger op school een klap met een lineaal kan krijgen wanneer je linkshandig schrijf.

Niet dus.

Heb linkshandige violen gezien op het web. Waar weet ik niet meer.

Ja er zijn enkele uitzonderingen, zeker als je alleen maar thuis speelt. Maar als je in een orkest speelt moet je wel rechtshandig spelen. Het lijkt conservatief, maar iedereen zit zo dicht op elkaar dat je wel allemaal dezelfde richting op moet strijken. En daar zitten vast een hoop linkshandigen tussen.

LaurentB
15 mei 2007, 11:22
(...)
Maar als je in een orkest speelt moet je wel rechtshandig spelen. Het lijkt conservatief, maar iedereen zit zo dicht op elkaar dat je wel allemaal dezelfde richting op moet strijken. En daar zitten vast een hoop linkshandigen tussen.

Haha, nooit bij stilgestaan! Ik stel me nu voor dat je met die strijkstokken in de knoop raakt of iemand in zijn oor prikt ermee of zo...

yanto
15 mei 2007, 12:21
Haha, nooit bij stilgestaan! Ik stel me nu voor dat je met die strijkstokken in de knoop raakt of iemand in zijn oor prikt ermee of zo...
Hahaha ja dat zou wel heel erg hilarische taferelen opleveren :)

AgileGhost
15 mei 2007, 13:57
Dat is onzin!

Ik ben linkshandig en speel al 17 jaar rechtshandig gitaar. Gewoon een kwestie van aanleren.

Dan ben je volgens mij op een bepaald niveau blijven steken, omdat je rechtshandig motorisch onderontwikkeld blijft. De precieze controle over je aanslag zal altijd minder goed blijven dan die van iemand die gewoon zijn gevoel heeft gevolgd en lekker linkshandig is gaan spelen.

yanto
15 mei 2007, 14:56
Dan ben je volgens mij op een bepaald niveau blijven steken, omdat je rechtshandig motorisch onderontwikkeld blijft. De precieze controle over je aanslag zal altijd minder goed blijven dan die van iemand die gewoon zijn gevoel heeft gevolgd en lekker linkshandig is gaan spelen.

Dat lijkt me een erg voorbarige conclusie. Kan ermee inkomen dat mensen als LaurentB uit volle overtuiging linkshandig zijn gaan spelen. Maar als je er bewust voor hebt gekozen om rechtshandig te spelen zoals ik is het net zo goed een kwestie van oefenen om beter te worden.

Rutger
15 mei 2007, 15:03
Dat is idd gewoon niet waar. Mijn rechterhand is motorisch prima in orde, mijn niveau is door de jaren heen steeds gestegen. Sterker nog, er wordt vaak van mij gezegd dat ik een ritmisch gitarist ben, mijn motoriek moet dan wel in orde zijn dunkt mij.

Ik denk wel dat het per persoon verschilt. Er zijn mensen die bij uitstek linkshandig zijn, bij hen kan ik me voorstellen dat het nooit veel wordt met de rechterhand. Bij anderen is die linkshandigheid minder uitgesproken, en kunnen die achterstand makkelijk inhalen. Gewoon een kwestie van oefenen, net als dat geldt voor de linkerhand van rechtshandigen.

Pun
15 mei 2007, 20:57
Ga allereerst eens naar een gitaarwinkel om gewoon een keer beide gitaren (links- en rechtshandig) vast te houden. Dit om er zeker van te zijn dat je ook echt linkshandig gitaar speelt (ikzelf ben links, maar speel rechtshandig gitaar, tennis rechts, maar voetbal weer links).

Over instructiemateriaal, het meeste is gewoon universeel (notenschrift en tablatuur), maar als akkoorden worden uitgelegd (bijvoorbeeld) is dat wel vaak rechtshandig. Kwestie van spiegelen in je hoofd, alhoewel er op een site als http://www.all-guitar-chords.com/ ook een linkshandige functie is.

Voor het uitzoeken van een gitaar (en niet te vergeten een versterker) is het het best om iemand met gitaarervaring mee te nemen. Kijk wat je mooi lijkt, wat je mooi vind klinken en wat binnen je budget ligt en laat diegene je informeren over wat de beste gitaar is. Verkopers zijn er natuurlijk ook om je te helpen, maar daar zijn de meningen nogal verdeeld over. Ik ben een paar keer goed geholpen door een verkoper maar er zijn mensen op dit forum die vinden dat ze niks anders doen dan je dingen aansmeren.

De tremelo is vaak een zwak onderdeel bij goedkope gitaren, dus je doet er verstandig aan om een gitaar te kopen zonder tremelo. Ik zeg vaak, want er zitten ook gewoon budgetgitaren tussen met een prima tremelo.

Neus eens een beetje op het internet om te kijken wat je mooi lijkt. http://www.musik-produktiv.de is een aanrader, op de site staat een gigantische catalogus van allerlei gitaren, versterkers en alles wat daarbij hoort.

Veel succes ermee ;)

Luister maar naar Spitfire, goed advies.
Ik ben zelf ook een lefty, heb enkele jaren geleden geprobeerd rechts te beginnen, maar ik vond het zo verschrikkelijk dat heel mijn speelplezier er van af ging, en ik uiteindelijk pas ongeveer 5 jaar later weer een gitaar op heb gepakt. Toen ben ik meteen voor een linkshandige gegaan.

Het komt gewoon neer op uitproberen wat voor jouw het meest natuurlijk voelt.
Wat betreft omdraaien van gitaren, sommige zijn gemakkelijker om te draaien dan anderen. Een Strat (waarschijnlijk de meest beroemde omgedraaide gitaar) vind ik gewoon beroerd, als hij omgedraaid is, dan is hij namelijk heel erg kopzwaar. Een Tele is redelijk stabiel omgedraaid, alleen kun je de hoge frets weer wat moeilijker bereiken.


Oh ja, nog even een opmerking over de "maar las je linkshandig bent en rechtshandig speelt heb je een voordeel want je kunt akkoorden makkelijker pakken"-opmerkingen die je vaak leest.
Ik vind dit persoonlijk onzin, akkoorden pakken is een kwestie van veel herhalen, op een gegeven moment gaat het gewoon vanzelf. Bij de aanslag heb je echter veel meer gevoel nodig, en dat is dus ook handiger meet je superieure hand.
Waarom spelen anders alle rechtspoten op rechtshandige gitaren en niet op linskhandige?
Dit scheelt uiteraard ook per persoon, maar ik denk toch dat als je automatisch een gitaar linkshandig vastpakt dit gewoon de meest natuurlijke en beste manier is om te spelen. Ik zelf heb namelijk haast geen ritme gevoel in mijn rechterarm, als ik daarmee had moeten aanslaan was het gewoon helemaal klote geweest, en nu is het tenminste nog alleen maar klote :)

Saf
15 mei 2007, 23:27
ken ee ndrummer die vroeger bekend stond dat hij vaak net na de tel drumte net niet in de maat. heeft zij ndrumstel linksom opgebouw et viola rete strakke drummer.

Ik ken het verhaal inderdaad ook van linkshandige mensen die rechtshandig gitaar hebben leren spelen. Kocht voor de grap eens een beginners lefy gitaar naa een jaartje oefenen was hij linkshandig beter dan met 20 jaar oefen rechtshandig. het ging hem gewoon veel makkelijke af. Soepeler.

Zal er inderdaad wel aanliggen in welke mate je linkshandig bent. De een heeft heel erg de ander minder denk ik. Ik kan rechts echt niet bassen ooit eens een week of wat geprobeerd om mijn rechts musicmaster bas als back up te gebruiekn zonder heb om de hoeven draaine. het lukt me gewoon niet om dat goed ritme vast te spelen.

gnoeontheboard
16 mei 2007, 02:13
Ja ik begin nu dus te twijfelen.

Ik heb dus nooit een gitaar in mn handen gehad, maar als ik het me inbeeld, doe ik dat linkshandig en lijk ik een soort gevoel er voor te hebben.
En me inbeelden rechtshandig te spelen komt me erg onnatuurlijk over.

Maar goed, ik baal van het feit dat lefty gitaren minder verkrijgbaar zijn, en duurder zijn ( nu is dat niet zo'n heel groot probleem ).

Ik denk dat ik maar 's naar de keymusic ga ( zit hier letterlijk om de hoek ) en 's wat proberen.

peppie
16 mei 2007, 10:45
Maar goed, ik baal van het feit dat lefty gitaren minder verkrijgbaar zijn, en duurder zijn ( nu is dat niet zo'n heel groot probleem ).


Join the club....

Rutger
16 mei 2007, 10:50
Ik ken het verhaal inderdaad ook van linkshandige mensen die rechtshandig gitaar hebben leren spelen. Kocht voor de grap eens een beginners lefy gitaar naa een jaartje oefenen was hij linkshandig beter dan met 20 jaar oefen rechtshandig. het ging hem gewoon veel makkelijke af. Soepeler.
Ik zou dat bij wijze van experiment best eens willen proberen :)

Gewoon snaren van één van m'n gitaren omdraaien en gaan oefenen, kijken wat het resultaat is na een paar maanden

AgileGhost
16 mei 2007, 16:47
Ik zou dat bij wijze van experiment best eens willen proberen :)

Gewoon snaren van één van m'n gitaren omdraaien en gaan oefenen, kijken wat het resultaat is na een paar maanden

Ik weet bijna zeker je hetzelfde resultaat krijgt!

@gnoe: als je in R'dam woont (ik las iets over vlakbij keymusic) kun je het beste naar peter verspuy in barendrecht gaan, die heeft nog wel wat keus, key in r'dam heeft jack shit.

Rutger
16 mei 2007, 17:34
En dan blijk ik opeens een fucking firtuoos te zijn :nervous: :cheerup:

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen :)

yanto
16 mei 2007, 20:26
Ik weet bijna zeker je hetzelfde resultaat krijgt!

Ben erg benieud. Heb ook wel eens voor de grap een gitaar linkshandig bespannen, maar dat werkt niet echt voor mij. Lijkt me dus erg sterk dat ik met een jaar oefenen het niveau haal wat ik nu heb met 14 jaar rechtshandig spelen.
Gitaar spelen is een tweede natuur en om dat om te draaien gaat echt tegen alle logica in. Dan is in een linkshandige auto rijden een stuk makkelijker, dat went echt na een paar ritjes ;)

Maar goed het zal wel per persoon verschillen, voor mij werkt het in ieder geval niet.

rooie richie
17 mei 2007, 09:32
Hoi, ik koop mijn linkshandige gitaren ook bij Peter Verspuy. Die hebben er aardig wat staan in verschillende prijsklasse. Gewoon goeie bediening en ze kunnen in principe alles bestellen.

Knoppie
17 mei 2007, 11:47
Ben erg benieud. Heb ook wel eens voor de grap een gitaar linkshandig bespannen, maar dat werkt niet echt voor mij. Lijkt me dus erg sterk dat ik met een jaar oefenen het niveau haal wat ik nu heb met 14 jaar rechtshandig spelen.
Ik denk dat t wel meevalt. Je kent nu immers de technieken, je moet het alleen even aan je andere hand leren.

Saf
17 mei 2007, 12:07
probeer het eens ben erg benieuwd hoe het voor jouw werkt. i kheb rechtshandig proberen te bassen en dat was echt een fiasco krijg de 'slaghand"nog niet eens eens strak laat staan mijn fretvingers een toonladder te spelen. Blitzkrieg bop was al bijna onmogelijk voor mij.

yanto
17 mei 2007, 12:16
Ik denk dat t wel meevalt. Je kent nu immers de technieken, je moet het alleen even aan je andere hand leren.
Nou 'even' is makkelijker gezegd dan gedaan. Heb een aantal jaar intensief gestudeerd dus dat haal je echt niet meer in, tenzij je er weer zoveel tijd insteekt. Ben trouwens erg tevreden met mijn spel, ben een goede gitarist en heb het nog steeds het gevoel dat ik vooruit ga. Dus ik hoef ook niet zo nodig, maar als anderen dat idee niet hebben probeer het dan vooral andersom en kijk of het beter gaat.

Heb trouwens wel het idee dat als ik er echt tijd aan zou besteden ik linkshandig hetzelfde niveau zou kunnen halen. Denk niet dat er dan echt een verschil zou zijn. Toen ik nog op het conservatorium zat was er ook een jongen en die kon ook allebei en die had ook niet echt een voorkeur. Of kijk naar Michael Angelo die kan ook allebei.

lostsoul
17 mei 2007, 14:45
Waarom spelen anders alle rechtspoten op rechtshandige gitaren en niet op linskhandige?
Ik ben rechts, maar speel wel lefty.
Volgens mij is dat ook veel logischer. Met de frethand doe je over algemeen toch meer ingewikkelde dingen, en daarvoor heb je de hand nodig met de meeste coördinatie.
De linkerhand/arm is veel soepeler en kan sneller en losser aanslaan.

Zo voelde het voor mij in het begin tenminste.
Waarschijnlijk zou het nu niet meer uitmaken omdat ik veel fingerpick, en beide handen ongeveer gelijk zijn...


Anyway, just my two cents :)

gnoeontheboard
21 mei 2007, 20:06
Ik ben er uit ( denk ik )

Ik ga een LC comet kopen ( 219 bij groove in drachten ofzo )
Ik denk dat dit de beste keus is, ik heb er een tijd over lopen denken en je moet toch een keer beslissen. :P :lp:

Pun
21 mei 2007, 22:40
Lijkt me wel een goede keus. Zijn fijne gitaartjes, spelen fijn, klinken fijn. Ik heb er zelf twee (of had ik dat al gezegd in een vorige reply), die ik ook allebei op z'n kop heb, werkt goed. Hoge frets zijn wat lastiger, maar ja, als je net begint maakt dat waarschijnlijk toch niet zo heel veel uit.

gnoeontheboard
22 mei 2007, 01:49
Ik ga ook rechtshandigspelen, vergeten er bij te zetten.

Gezien het precisie werk toch ook enige vaardigheid vereist ( frets ), kan dit lekker met links.

AgileGhost
22 mei 2007, 10:49
Succes ermee dan!

Yapser
22 mei 2007, 12:01
Probeer voor de zekerheid toch een links- en rechtshandige gitaar. Het mag misschien logischer voor je zijn omdat je linkerhand 'meer ontwikkeld' hebt, maar je aanslagtechniek met rechts zal dus waarschijnlijk gewoon beroerd zijn.

Als je echt linkshandig bent heb je waarschijnlijk de eerste rechtshandige gitaar die je hebt op z'n kop in de winkel ;)