PDA

View Full Version : Snaar hoogte veranderen?



Bandit
11 januari 2003, 02:05
Ik heb mijn eerste elek.gitaar gekocht,ik heb er dus nog de ballen verstand van.Nu is het de bedoeling dat ik eind Maart met gitaarles begin.maar ik ben nu vast een beetje aan het proberen.Nu is mijn vraag wat is nu de beste manier om de snaar hoogte te veranderen,ik moet zeer veel kracht zetten om de snaar op de fret te drukken.(hij speelt te zwaar?)ik geloof dat men dat zo zegt.
mijn gitaar is een Peavey Raptor plus.

ik hoor graag van jullie

bvd Frank

6stringer
5 februari 2003, 18:32
Als je bedoeld hoe je jouwn gitaar moet stemmen dan kan je het beste een gitaar-tuner aanschaffen. Op deze manier gaat dat het beste, op ten duur zou je het trouwens met je gehoor kunnen doen. Maar dat vereist enige ervaring!!

Groeten!!

pimmetje
5 februari 2003, 20:26
Je bedoelt waarschijnlijk de action (voor de leken: afstand tussen fretbord en snaren).

Je zegt dat dit je eerste elektrische gitaar is, maar ik weet niet of 't ook je eerste gitaar is. Als de gitaar veel zwaarder speelt dan een vroegere akoestische, dan moet je waarschijnlijk gaan afstellen. Als het echt je eerste gitaar is, dan is 't heel goed mogelijk dat je eerst gewoon nog ff moet wennen aan 't gitaar spelen zelf.

Action is een heel persoonlijk iets. Als je wat verder bent gevordert, zal je waarschijnlijk wel een voorkeur ontwikkelen. Tegen die tijd kan je 't ook wel zelf afstellen. Het heeft te maken met het afstellen van je zadeltjes (waar de snaren op de brug liggen) en de stand van de hals (hol of recht).

Vraag 't anders eind maart 'ns aan je gitaarleraar. Hij zal met het instrument in handen een beter oordeel kunnen vellen dan wij hier via het toetsenbordje.

sapid2
6 februari 2003, 17:57
In het begin is het vooral doorspelen en doorzetten. (als het gaat bloeden moet je wel stoppen) Na een tijdje gaat dit al veel beter. De aanhouder wint! Succes

andy
11 februari 2003, 01:00
Als je nog niet zoveel ervaring hebt met electrische gitaren zou ik niet zelf gaan lopen kloten. Ga af op de eerdere tip, raadpleeg de leraar. Als je zomaar de snaartjes dmv de brug gaat verlagen is de gitaar snel niet octaaf zuiver. Klinkt ie boven aan misschien nog wel ok, maar onder de 10 e fret zo vals als kut. En dan loop je weer uren te kloten om de plank met een stemapparaat, schroevendraaier of imbus weer zuiver te krijgen.
Als je wat geld hebt ga dan naar een gitaarzaak waar ze de planken afstellen. Zetten ze niet alleen de snaren lager, maar richten ze ook de hals goed op de body.
Hier in het hoge noorden lukt dat voor minder dan 50 euro.
Good luck

burt
13 februari 2003, 16:40
Als je een beetje snugger bent is het wel te doen om zelf wat te experimenteren. Ik weet niet wat voor brug er op jou gitaar zit, maar voor de meeste gitaren geldt dat je met wat draaien aan de juiste schroeven goed resultaat kan behalen. Zolang je geen schroeven aandraait die in hout grijpen, en zolang je niks forceert kan je niet veel verknoeien.

De bedoeling is dat je snaren zo laag mogelijk over de hals lopen zonder dat ze aanlopen. Dus wat je doet: je stelt wat af, je speelt alle snaren op alle frets hard en zacht en je luistert of ze aanlopen of mooi doorklinken. Als ze aanlopen liggen je snaren dus te laag en moet je de snaren hoger leggen.

Kort gezegd kan je 3 dingen bijstellen: de hoogte van de kam. Dit is alleen interessant als de snaar aanloopt als je'm niet indrukt (dan ligt'ie te laag en kan je er een stukje nat papier tussen doen ofzo) of als je op de 1e fret heel hard moet drukken om de snaar te fretten (dan ligt'ie te hoog en kan je -als je weet wat je doet- wat van de onderkant van de kam afschuren)

Ten tweede kan je de hoogte van de brug instellen. Op veel tremolo's kan je dat per snaar verstellen (de zadeltjes hoger of lager zetten). Controleer hierbij goed of de snaren de bolling in de (dwarsrichting) van je hals volgen (de 2 e-snaren kunnen lager dan de d en de g-snaar). Let op dat je snaren nergens aanlopen.

De pro's kunnen kromming van de nek verstellen door de schroef te stellen die in de hals ligt. Door de schroef aan te draaien (zit ergens boven je kam in de 'headstock'), kan je de kam naar de body toe trekken, en gaat je hals dus wat holler staan. Als je hal iets holler staat, kan je de snaren bij de brug vaak wat lager afstellen zonder dat ze gaan aanlopen. Op http://www.jemsite.com (goeie site, ook als je geen jem hebt) staan erg goeie step-by-step handleidingen voor dit soort capriolen.

Oh, en in een extreem geval kan je de hoogte van de hals en de hoek die de hals maakt ten opzichte van de body wat bij stellen door met de plastic stripjes te schuiven die tussen de hals en de body liggen, maar dat zal (hopelijk) niet nodig zijn.