PDA

View Full Version : code's op potmeters



gvink
14 mei 2007, 12:27
Ik heb een W100K potmeter die vervangen moet worden. Na een flinke zoektocht op het wereldwijde web kan ikmijn antwoord niet vinden, dus vraag ik het hier maar eens.. :)

Ik weet dat de "A" op een pot voor Audio Taper, ofwel logaritmisch staat. De "B" voor lineair (toch?) maar waar o waar staat de "W" voor..?

Omgekeerd logaritmisch o.i.d.??

btw, het is ook nog een stereo pot... Heb op Banzai wel wat gelijken gevonden maar daar is dus lineair, log en rev log te krijgen.. Wil graag in een keer de goede bestellen.. ;)

Geronimo
14 mei 2007, 13:33
Ik zou het niet weten. Maar waar komt ie uit en wat deed ie daar?

gvink
14 mei 2007, 14:08
Komt uit een Johnson Millenium JM150. Digitale bak met 2*12AX7 in de voorversterker..

Gaat om master volume en ingangsvolume.. Ik heb nu twee keer 100k (stereo) logaritmisch besteld.. Veel verschil zal het niet kunnen maken, hoogstens is het verloop wat anders.

Voor wat meer info over de versterker: www.johnson-amp.com/jm150.htm
Ze worden niet meer gemaakt..

B_2_the_a
14 mei 2007, 14:16
ramp versterkers!!!

gvink
14 mei 2007, 21:27
ramp versterkers!!!

haha.. Voor de basissound hoef je het niet te doen, maar voor oefenversterker thuis/in de studio is het wel leuk.. Plus de effecten zijn erg goed..! (de rest niet..)

Staat trouwens ver achter mijn 18w Ceriatone en gemodde London City... :cooler:

hadv
15 mei 2007, 00:19
a = lineair, b = logarithmisch
althans op mijn potmeters

bert k
15 mei 2007, 10:05
Nee, net omgekeerd. A=Audio=logaritmisch.

Geronimo
15 mei 2007, 12:46
Dat is dus niet altijd het geval. Verschillende fabrikanten hebben verschillende aanduidingen, waarbij soms dezelfde letters worden gebruikt maar met andere bedoelingen. Heel handig.

pol
15 mei 2007, 13:26
ja, zeer handig idd, ik heb zo es per ongeluk een lineare pot als master geinstalleerd op een jcm800, dat was even schrikken toen ik die pot opendraaide :)

bert k
15 mei 2007, 15:04
O god, ik had het kunnen weten... Een standaard wordt altijd door maximaal 50 % van de fabrikanten toegepast. :confused:

Chris Winsemius
15 mei 2007, 16:45
Soms worden die A en B aanduidingen gebruikt om het type "taper" bij log pots aan te geven, die A is dan "sneller".

Geronimo
16 mei 2007, 00:29
Aha! Ik heb hier de reden gevonden. Op deze site staat te lezen dat ze vroeger een andere notatie hadden en dat ze dat dus ooit hebben aangepast (handig dus) en dat ze ook nog eens geen termijn hebben gesteld wanneer iedereen dan die nieuwe notatie ging hanteren (nog handiger)...

Vandaar dat je dus nog pots tegenkomt, vooral in oude meuk of old stock, die linear zijn maar waar een A op staat.

Volgens deze site:

http://sound.westhost.com/pots.htm

Dat tegenwoordig C reversed-log is staat er niet. Verder wel veel andere handige info op die site.

Dirk_Hendrik
19 mei 2007, 10:57
En nou het antwoord op de TS's vraag.

De W (ook wel G) taper is een soort van dubbele log functie. Halverwege is de weerstandswaarde exact de helft van de totaalwaarde van de pot. De curve bestaat echter uit 2 delen. De eerste helft van de travel van de pot is log en de 2e helft is antilog. Bekendste toegepaste voorbeeld is de tone knop op een tubescreamer (20 kW)

Chris Winsemius
19 mei 2007, 12:28
En nou het antwoord op de TS's vraag.

De W (ook wel G) taper is een soort van dubbele log functie. Halverwege is de weerstandswaarde exact de helft van de totaalwaarde van de pot. De curve bestaat echter uit 2 delen. De eerste helft van de travel van de pot is log en de 2e helft is antilog. Bekendste toegepaste voorbeeld is de tone knop op een tubescreamer (20 kW)

Thanks, weer wat geleerd door GN!

Zijn die TS9-tonepots trouwens nog te krijgen?

Dirk_Hendrik
19 mei 2007, 16:26
www.newtone-online.nl
banzaieffects.com
smallbearelec.com