PDA

View Full Version : buigen van "lining" voor rug klassieke



Dootch
14 mei 2007, 10:14
Hoi,
Mijn eerste klassieke zelfbouw schiet al aardig op.
Nu ben ik aan de achterwand aanbeland. Volgens mijn bouwboek van Cumpiano bestaat de lining (ik weet helaas het Nederlandse woord niet; het is het latje om de zijkant aan de rug te bevestigen) uit een vorm geplooid "latje" van max 3.8 mm x 16 mm.
1) Dit weekend geprobeerd van een latje cambara te plooien op het buigijzer maar dat brak telkens weer. De gebruikte dikte is 4 mm. maken die 0.2 mm het te dik om te plooien?

2) In de omgekeerde richting: wat is de minimumdikte die een rug"lining" moet hebben.

3) Het Cambara hout heb ik gekocht in de doe-het-zelver bij de glaslatten; omdat ik anders steeds naar Antwerpen moet naar Pro-Arte (niks mis met die zaak, alleen kost het me een halve dag heen en weer). iemand enige ervaring met hout uit de doe het zelver? Ben ik hier de kwaliteit van mijn gitaar aan het vergooien?

4) Het hout drenken in water voor het buigen: Hoe lang?

Enra
14 mei 2007, 10:39
Hoi Dootch,

1) Cambara (of : 'Quarubarana' met als botanischa naam : Erisma uncinatum) is wellicht niet zo ideaal om te buigen. Sommige houtsoorten staan daar nu eenmaal om bekend. Ik zou je willen adviseren bij een meubelmaker of een houthandel Linden, Beuken of Noten te halen.

Verder is 4mm fors om te buigen. Niet onmogelijk, maar wel zeer lastig op een buigbuis. Als alternatief zou je ervoor kunnen kiezen twee lagen van 2mm te buigen en dan op elkaar te verlijmen.

Nog een alternatief is het gebruik (zelf maken) van gekerfde (lining) lijmvlakverbreding; niet helemaal zoals in klassieke gitaren gebruikelijk is, maar het doet niets af aan bespeelbaarheid of klank.

2) Ik zou de minimale dikte op 3mm houden.

3) Voor sommige toepassingen kan je best slagen bij de doe-het-zelver. Voor andere is de keuze simpelweg te matig.

4) Voor dit soort strips is een kwartiertje echt wel genoeg, waarschijnlijk minder; ook afhankelijk van de houtsoort

Dootch
14 mei 2007, 11:34
Hoi Enra,
Dank voor de tips.

Voor de lijmvlakverbreding (mooi woord) van het klankbord heb ik apparte blokjes gebruikt. Is dit ook een optie voor de rug?

als ik in mijn klassieke gitaren kijk (gekochte gitaren) dan hebben die allemaal massieve lijmvlakverbreding voor de rug (ipv blokjes of gekerfde).

Cambara lijkt me inderdaad nogal "kortvezelig" ik zal nog eens gaan kijken bij de doe het zelver bij de glaslatjes wat ze nog allemaal hebben.

Enra
14 mei 2007, 12:07
Voor de lijmvlakverbreding (mooi woord) van het klankbord heb ik apparte blokjes gebruikt. Is dit ook een optie voor de rug?

als ik in mijn klassieke gitaren kijk (gekochte gitaren) dan hebben die allemaal massieve lijmvlakverbreding voor de rug (ipv blokjes of gekerfde).

Mij lijkt dat niet bezwaarlijk, ofschoon dat bij klassieke gitaren - volgens mij om esthetische redenen - niet veel gedaan wordt.