PDA

View Full Version : Zelf spool clamps maken



oknarb180
13 mei 2007, 23:20
Hallo allemaal.

Afgelopen zaterdag even een paar uurtjes besteed aan het maken van Spool Clamps om de top van m'n PRS-kopie te kunnen gaan verlijmen.

Ik ben uitgegaan van een lengte van 200mm, diameter Ø35mm en hoogte van de houten clamps 40mm. Dit was m'n uitgangspunt. dan kan er ongeveer een maximale dikte van 10cm tussen. Dat is toch best wel een dikke body, toch?

Toegepaste materialen:
- 1 vuren houten stok, lang 2,1m¹, diameter Ø35mm
- 5 draadeinden M8, lang 1m¹
- 20 moeren M8
- 20 vlindermoeren M8
- 40 carosserieringen M8, diameter Ø30mm

Werkwijze:
Zaag van de vuren houten stok diameter Ø35mm stukjes van 40mm lang, Boor ze in het midden door met (hout)boortje 8mm. Desgewenst kun je 1 zijde van de klosjes afronden (hoeft niet, maar heb ik wel gedaan). Zaag/slijp de draadeinden in stukken van 200mm en veil de koppen vlak om de moeren er makkelijk op te kunnen krijgen en om de EHBO-koffer niet te hoeven pakken tijdens het gebruik. Zet het geheel in elkaar et voilà!!! De spool clamp is klaar. Desgewenst kun je nog iets van een stukje vilt op de perskanten plakken, maar dat heb ik niet gedaan.

Gebruikte gereedschappen:
- afkortcirkelzaag
- zelf gemaakt freestafeltje (om 1 kant af te ronden)
- slijptol (draadeinden)
- kolomboor

Kosten:
Totale kosten van de materialen waren rond de € 27,50. Hier ging voor mij nog 10% korting vanaf, vaste klant, dus uiteindelijk was ik zo rond de 25 euro aan materiaalkosten kwijt en ik heb 22 spool clamps gemaakt.

Dit is dan het eindresultaat:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/IMG_0273.jpg

En dit kun je er mee doen:
http://i173.photobucket.com/albums/w66/oknarb180/prs20retop2011.jpg

Ik hoop dat jullie wat aan deze info hebben!!!

vr.gr.

Branko

Enra
14 mei 2007, 07:33
Heel prima!!! Ziet er mooi uit!

Zelf heb ik ze gemaakt van stuurpennen van fietsen, omdat ik dan geen tapdraad heb dat beschadigingen kan veroorzaken. Nadelen daarvan zijn dat ze slechts aan één zijde aan te draaien zijn. En dat de spanwijdte beperkt is en ik voor verschillende toepassingen verschillende lengtes moet gebruiken.

cas121
14 mei 2007, 09:14
Handig, ik heb er zo ook een stuk of 24 gemaakt, alleen met vierkante vuren klossen en dat werkt toch niet optimaal, toch maar eens ronde maken.

kleine sub-tip: voordat je het draadeind afzaagt alvast de moer eropdraaien, als je hem er dan na het zagen/veilen afdraait schoon je meteen de schroefdraad op en dan lopen de moeren beter.

oknarb180
8 juni 2007, 12:51
Hey allemaal,

Ik heb van de week kurk op de houten klosjes geplakt. Set van 12 kurken glazenonderzetters gekocht voor 1 euro (bij Ikea). De randjes rondom er af gesneden en alles weer in elkaar gezet. Kortom, de Spool-clamps zijn nu klaar voor gebruik.

De totaal gemaakte kosten zijn ±€ 26,--

Oh, nee, ben ik vergeten te melden. Ik had ik me vergist in het aantal draadeinden, ik had er 5 à 1 euro p/st teveel gekocht (rekenfoutje). Als ik die er nog afhaal, dan is het totaal ±€ 21,-- voor 22 spool clamps.

Kortom, nog geen 1 euro per stuk dus!!!

vr.gr.

Branko