PDA

View Full Version : Snaar hoogte veranderen?



Bandit
11 januari 2003, 02:02
Ik heb mijn eerste elek.gitaar gekocht,ik heb er dus nog de ballen verstand van.Nu is het de bedoeling dat ik eind Maart met gitaarles begin.maar ik ben nu vast een beetje aan het proberen.Nu is mijn vraag wat is nu de beste manier om de snaar hoogte te veranderen,ik moet zeer veel kracht zetten om de snaar op de fret te drukken.(hij speelt te zwaar?)ik geloof dat men dat zo zegt.
mijn gitaar is een Peavey Raptor plus.

ik hoor graag van jullie

bvd Frank

Nocki
21 januari 2003, 20:06
als je het nog niet gedaan hebt zou ik vragen aan iemand die het kan of hij het wil doen. en of je erbij mag zijn zodat je het ook een beetje leert.

het is nameljk niet zo makkelijk als het lijkt.
je moet rekenening houden met de intanatio (of het open en op de 12e fret hetzelfde toontje is wat je hhor.
en als de hals niet mooi loopt kunnen de snare aan gaan lopen aan de boven kant van de hals en moet je nog de snaren ver indrukken...
het is een combinatie van hals en brug en dat is niet zomaar geleerd.
ik heb er nu een jaar mee gespeeld en ik kan het nu eindleijk en ik durf ook wel een gitaar af te stellen voor een vriend. maar het blijft triky bussiness als je het nog niet kan..

Nocki

Nocki
21 januari 2003, 20:06
hier is trouwens een site die je iets verder kan helepen...

http://home.wanadoo.nl/customerservice/afstellen.html
nocki

Bandit
22 januari 2003, 02:26
Nocki

Bedankt voor de tip. Ik heb er toch maar voor gekozen om even naar de zaak waar ik de gitaar vandaan heb te gaan. Ik dacht dat het heel gemakkelijk was maar er komt toch meer bij kijken dan ik dacht.

toch bedankt voor de hulp.

Frank

moretel
22 januari 2003, 12:15
Tjonge jonge,
elke keer weer die adviezen om er niet zelf aan te beginnen.
Iedereen met verstand en die heeft iedereen hier want anders kom je internet niet op.

Internet en ja ook de bibliotheek, op de meeste plaatsen toch wel aanwezig en in de betere muziekzaken zijn ze verkrijgbaar :
lectuur over gitaar afstellen want als je er nooit aan begint leer je het nooit.

Met een stemapparaat, imbusboutje en kruiskopje en gezond verstand kom je een heel eind , maar wel eerst even informatie verzamelen.

Als je dan elke keer weer een advies gaat geven om naar de dealer te gaan ben je vaak je gitaar 1-2 weken, zoniet langet kwijt.
Het is echt de moeite waard en helemaal NIET moeilijk. Alleen haast werkt niet, dus niet even snel voor een optreden afstellen maar rustig de tijd nemen.

Hoeveel van jullie schroeven zelf de PC open, daar is ook niets aan als je maar weet waar alles voor dient.

Ash ketchum
22 januari 2003, 13:40
De actie afstellen is als volgt;
fret ter hoogte van de body en de afstand tot de;
hoge E snaar; 1,59 mm
Lage E snaar; 2,38 mm

2,38-1,59=0,79
0,79 : 5 = 0,158 mm
Neem van hoog naar laag stapjes van 0,158 mm

Gebruik een voelermaat; is verkrijgbaar bij de betere gereedschapzaak(dus geen gamma!)

PS

Je hals moet wel recht zijn en heb je al een lichter setje snaren gekocht?
Als het al een licht setje snaren is en de actie is o.k. dan moet je toch meer spelen om de nodige "spiekracht" op te bouwen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ash ketchum op 2003-01-22 13:45 ]</font>

Luca P
22 januari 2003, 21:15
Die kl%*#te hals!
Het is altijd een kombinatie van.
Zelfs mijn Gibson kwam niet goed afgesteld uit de fabriek. Met name dan de topkam. Die was gewoon te hoog.
Dus ik kon draaien aan de truss rod wat ik wilde, het was nooit goed.
Een goede gitaarbouwer doet wonderen. Met de nadruk op "goede", want zelfs in muziek winkels lopen prutsers rond die je gitaar zo verklooien.

DOLBY
28 januari 2003, 12:21
zeg wat voor meetapparatuur he jij ash ketchup, dat je op 1/1000 mm nauwkeurig je snaarhoogte kan meten?
"in stapjes van 0,158 mm" dat kun je toch niet serieus menen.

trouwens ben ik het grotendeels met moretel eens dat het afstellen van de hals goed zelf te doen is, met enig technisch inzicht (het op internet kunnen komen lijkt me overigens niet de juiste maatstaf; mijn vrouw bijv. kan wel op internet maar die zou ik de hals van mijn gitaar toch echt niet toevertrouwen)
Een onderdeel van het afstellen, het eventueel afstellen van de topkam, dat zou ik toch aan gevorderden overlaten.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: DOLBY op 2003-01-28 12:22 ]</font>

moretel
28 januari 2003, 13:48
Wat die topkam betreft heb je gelijk maar meer door de prijs van het gereedschap, zo'n setje vijltjes is erg duur, maar het enige waar je op moet letten is de maat vijl en alles wat weg is gevijld komt nooit meer terug ! Maar echt moeilijk is het niet.

pimmetje
28 januari 2003, 14:29
Het is idd niet moeilijk om je gitaar af te stellen. Alleen 't lijkt iedere keer een grote stap.

De eerste keer snaren vervangen is spannend. Als je nog nooit zelf hebt geintoneerd, zit je al met angst aan die schroefjes te draaien. En dat is bij alle werkjes de eerste keer zo.

Zoals Moretel al zegt: als je eerst voldoende info hebt vergaard en een basis aan gereedschap (ik zou nog een capo toevoegen) hebt, dan kan je gewoon aan de slag. Vanaf dat moment is 't vooral zorgvuldig en geduldig werken.

Vooral bij werkjes als de halspen bijstellen ook nog ff logisch nadenken en begrijpen dat het materiaal allemaal nog ff moet werken. Dus niet meteen als een wilde draaien voor het gewenste resultaat :grin:.

Het is ook fijn om zelf te kunnen... je krijgt eigenlijk meteen allemaal mogelijkheden om andere afstellingen en (veel) dikkere of dunnere snaren te proberen. Anders zit je toch al snel levenslang vast aan de fabrieks-setjes en instellingen.

Ash ketchum
29 januari 2003, 20:21
He dolby (not surround), dit is een indicatie!! Trouwens voelermaat komt aardig in de buurt bij dit soort gelegenheden!

Ic3gl0vE
29 januari 2003, 20:58
Op 2003-01-22 12:15, schreef moretel:

Hoeveel van jullie schroeven zelf de PC open, daar is ook niets aan als je maar weet waar alles voor dient.



Maar bij m'n pc heb ik nooit het gevoel dat ik iets onherstelbaar verkeerd ga doen. Bij de gitaar is dat snel anders!
Maar inderdaad, dingen als afstellen van een floyd rose (wat bij een gitaarboer erg duur is) zijn een stuk makkelijker dan ik had gedacht. Kost alleen wel veel tijd en GEDULD

FragDaddy
29 januari 2003, 21:39
moretel: je hebt in principe gelijk hoor. je moet het toch eens leren. maar ik vind dat het afstellen van de snaarhoogte en het intoneren van je gitaar een beetje ver gaat voor iemand die nog niet gitaar kan spelen.

ik bedoel: kom op zeg.. breng hem gewoon even naar de gitaarwinkel waar je de gitaar gekocht hebt en vraag het daar even. of vraag iemand die al wat langer gitaar speelt :smile: