PDA

View Full Version : Nieuwe positieve ontwikkelingen?



Liefhebber
13 mei 2007, 22:51
In toenemende mate verschijnen er akoestische giaren met versterking op de markt die geen klankgat hebben. Voordeel oa. minder feedbackproblemen.
Dit betreft zowel staalsnaren als nylonsnaren(kijk bijvoorbeeld maar eens bij Prudencio Saez die met B-band een volledig dicht nylon model hebben ontwikkeld)
Ik heb er reeds enkele beluisterd bij optredens van bevriende gitaristen.
Dit waren wel handgebouwde gitaren en op verzoek van de gitarist gemaakt. Persoonlijk vond ik ze helemaal niet tegen vallen.
De achterliggende vraag is eigenlijk: heb je dat klankgat wel nodig en is het eigenlijk niet een nadeel als je versterkt gaat spelen? Uiteraard is het bij puur akoestisch spelen een andere kwestie!
Meningen/ervaring?

Eko
13 mei 2007, 23:48
Ik heb op een aantal gitaren gespeeld als de Chet Atkins van Gibson en enkele staalsnarigen . Ik vond de klank veruit minder dan die van een ,,echte,,. Een gitaar met een klankkast heeft toch een voller geluid.
Ik ben wat bevooroordeeld, ik heb zelf een ColeClark met een piezo in de brug en een fanbracing onder het bovenblad. Feedbackblocker in de hole en spelen maar op een podium, topgeluid en geen feedback.