PDA

View Full Version : welke overdrive?



Hallie
13 mei 2007, 22:26
welke overdrive is een goede random overdrive, die je kan gebruiken voor veel soorten stylen.

ik dacht zelf beetje aan Tubescreamer, of Boss Blues driver.

glasbier
13 mei 2007, 22:30
Bluesdriver is erg goed,een RAT ook!

robert-gitarist
13 mei 2007, 22:30
MXR GT/OD
Carl martin plexitone..
Ach, er zijn zoveel.Ligt er maar net aan waar je van houdt. Test het uit zou ik zeggen. Beetje goeie zaak heeft altijd wel een aantal overdrive pedalen liggen. Wat voor amp gebruik je trouwens?

glasbier
13 mei 2007, 22:37
http://i161.photobucket.com/albums/t227/glasbier/DSCN1420.jpg

http://i161.photobucket.com/albums/t227/glasbier/DSCN1419.jpg

Mitch
13 mei 2007, 22:59
Glas, je hebt de pedalen al genoemd; onscherpe foto's die dan ook nog eens te groot zijn voor de normale layout van het forum zijn dan niet echt nuttig.

Voor all round gebruik moet je geen tubescreamer hebben, eerder een Boss OD3 of BD2, een Carl Martin Crush Zone, MI Audio Crunch Box, Barber Direct Drive, dat soort werk.

glasbier
13 mei 2007, 23:00
Huh,de RAT niet allround?
Ga in de hoek staan en vlug een beetje!!!!!

Mitch
13 mei 2007, 23:04
Nee, de RAT blinkt niet uit als allrounder. Hij is wel erg goed bruikbaar, maar niet allround. Echt low drive doet -ie niet, daar compresst -ie te veel voor en op hogere gain wordt -ie niet echt strakker, alleen maar ongedefinieerder. En ondanks dat je met de filter knop een groot bereik hebt kun je 'm niet modern laten klinken bijvoorbeeld. Prima pedaal voor solo's vanwege de heldere toon en compressie.

Hallie
13 mei 2007, 23:06
ik ben wel een beetje een boss aanhanger;)

maar ik wil wel wat nieuws proberen.
ik dacht dat de tubescreamer wel allround was

ik zoek beetje dat warme volle, dus de BD-2 maakt wel een goede kans

glasbier
13 mei 2007, 23:07
ben het niet helemaal met je eens;
voor solo's(daarvoor gebruik ik hem ook) is hij erg goed.
maar er zijn allrounders(vraag me niet naar namen want daar ben ik slecht in)die hem vaak gebruiken.

glasbier
13 mei 2007, 23:08
ik ben wel een beetje een boss aanhanger;)

maar ik wil wel wat nieuws proberen.
ik dacht dat de tubescreamer wel allround was

ik zoek beetje dat warme volle, dus de BD-2 maakt wel een goede kans

-de BD-2 heb ik dus ook en is erg goed!
lekker vies randje!

Mitch
13 mei 2007, 23:08
Als er nu wel één pedaal bekend staat om het feit dat -ie vrij scherp kan klinken is het de BD2 wel :D De OD3 is een stuk neutraler van klank.
Een tubescreamer heeft van zichzelf niet zo veel gain of beter: op meer gain gaat -ie niet beter klinken, is meer geschikt om met lage gain te boosten. Da's dus redelijk 'beperkt', maar het is maar net wat je zoekt.

Speeddemon
13 mei 2007, 23:37
+1 wat de Boss OD-3 betreft. Veel bruikbaarder dan menig ander low-gain massaproductie pedaal.

BD-2 is inderdaad snel scherp (tone control moet echt onder '11 uur' blijven), en een TS-9 mist teveel laag en heeft een 'parallel cleane sound', waardoor ie niet lekker klinkt als een stand-alone overdrive.

Waar je ook nog naar zou kunnen kijken zijn de
-Zoom PD-01 Power Drive (erg goed, wordt vaak "Poor man's Klon Centaur" genoemd)
-Rocktron Austin Gold (idem)
-Digitech Bad Monkey

En ik lees dus veel goeds over die M.I. Audio pedalen (Blues Pro enzo).

Rude Perception
14 mei 2007, 01:15
Ik krijg alles wel met mijn SD-1. Voor elkaar. Het grappige is, dat de hoeveelheid gain ongeveer gelijk loopt met de hoeveelheid gain van het crunch kanaal van m'n marshall... behalve dan dat de lichte crunch daar tot wat verder doorloopt (en dat die toch wel een stuk voller/dikker/mooier klinkt, maar dat mag ook wel).

Ik vind het serieus een heel veelzijdig pedaal. Alleen is mijn mening misschien wat gekleurd, omdat ik niet van distortionpedalen hou, dus een flinke overdrive is voor mij al genoeg voor bijna alles (hoewel ik normaal de oversturing uit m'n versterker haal).

Kim Wilson
14 mei 2007, 08:46
Ik heb de RAT gehad, en ik heb de BD2 nog steeds. De RAT is zeker niet als overdrive aan te merken. Ik heb hem meer ervaren als een echt heel goed rock pedaal. Een echte klassieke distortion.

De BD2 werkt voornamelijk erg goed met single coil pups. Met humbuckers werd het signaal teveel in elkaar gedrukt, waardoor hij heel schel gaat klinken. Bij een strat blijft het geluid beter staan.

Bij de BD2 is het idd zaak om de toneknop tussen 9 en 11 uur te zetten, dan wordt ie lekker dik en romig. Ik zou wel iets minder gain adviseren dan waar Glasbier hem op heeft staan, maar dat is persoonlijk.

glasbier
14 mei 2007, 09:57
niet helemaal met je eens;
ik vind de BD-2 beter bij humbuckers dan bij s-coils(in mijn geval).
ik heb de gain wat hoger staan omdat ik hem als scheur gebruik,vandaar.

Kim Wilson
14 mei 2007, 09:59
Heb jij dan geen verlies van laag als je het pedaal inschakelt? Dat was mijn ervaring. Ik gebruik mijn amp ook clean, en zodra ik de BD2 aanzette, verloor ik een hoop laag. Met de Strat heb ik dat probleem niet meer.

glasbier
14 mei 2007, 10:04
Heb jij dan geen verlies van laag als je het pedaal inschakelt? Dat was mijn ervaring. Ik gebruik mijn amp ook clean, en zodra ik de BD2 aanzette, verloor ik een hoop laag. Met de Strat heb ik dat probleem niet meer.

-nee,helemaal niet!
wat raar dat jij dat wel had.
jij had toch ook een hotrod deluxe?

Kim Wilson
14 mei 2007, 10:10
Had, ja. En een Les Paul met vrij stevige Seymour Duncan elementen. Stevig als in veel output. Het signaal werd heel erg platgedrukt, als in een compressor/limiter.

Hoe het nu is, weet ik niet. Ik heb nog geen LP over mijn huidige set gehoord. Misschien dat ik zaterdag op de meeting iemand's Les Paul even mag proberen. Maar ik verwacht op zich geen verschil. Het laag wordt platgedrukt door de hoeveelheid output, dat zal per amp niet verschillen.

Ik vind iig de BD2 met een Strat veel neutraler, eerlijker en sprankelender dan met die LP.

glasbier
14 mei 2007, 10:15
had jij een hotrod usa of een mex?

Kim Wilson
14 mei 2007, 10:17
Mex. Maar dat maakt niet uit. Het pedaal filterde het laag eruit, of drukte het signaal iig dusdanig plat dat ik het laag verloor. Het verschil tussen clean en met BD2 was aanzienlijk. Dat verandert niet per amp.

glasbier
14 mei 2007, 10:21
ik heb de usa en die blijken aanzienlijk beter te zijn dan de mex.
laatst heb ik ook over een mex gespeelt en die viel me erg tegen.
vind ik eigenlijk raar want het zijn dezelfde versterkers.
misschien lag het daaraan.

Kim Wilson
14 mei 2007, 10:24
Nee, daar lag het niet aan. Wellicht zou het effect versterkt kunnen zijn, omdat de Mex Hotrods niet al te best met lage tonen om weten te gaan. Maar het complete signaal veranderde heel erg als ik het pedaal intrapte, en bij de Strat blijft ie behoorlijk transparant.

Ben jij zaterdag ook op de meeting?

glasbier
14 mei 2007, 10:25
nee,helaas niet.....

Kim Wilson
14 mei 2007, 10:32
Want? Geen vervoer? Geen tijd? Mag niet van de vrouw? :D

glasbier
14 mei 2007, 10:42
mag niet van het vrouwtje!
is niet goed voor mij zegt ze!
allemaal rare typetjes daar!

Kim Wilson
14 mei 2007, 10:44
Daar heeft ze op zich wel gelijk in. Jammer...

glasbier
14 mei 2007, 10:56
ja,vind ik ook.
als ik kon,was ik graag gekomen.

EuroCinema
14 mei 2007, 11:37
Tja, een allround overdrive...
Ik vind de Rat enorm allround: overdrive, distortion, fuzzachtige sounds. (Let op: ik houd ervan om op een cleane sound wat compressie te hebben en dat geeft de Rat idd)
Een Tubescreamer doet eigenlijk 1 ding en doet dat in meer of mindere mate maar kan wel enorm lekker klinken en helpot je spel lekker uit doen komen: hammer-ons komen fijn door, er zit voldoende dynamiek in, veel mids zodat je goed uit de mix komt...
Een Bluesdriver is er ergens tussenin. Heb er 1 gehad, maar uiteindelijk vond ik de sound toch wat te bonkig in het laag, vlak in het midden en aggressief in het hoog. Maar dat heb ik ook met sommige amps met de bright switch aan. Zeker niet slecht, maar niet mijn ding.
De overdrive/distortion van Boss heb ik weleens getest en ik vond de sounds heel lekker, wellicht is dat wat. En ik hoor goeie verhalen over de Fultone OCD maar die heb ik zelf nog niet getest.

Het hangt verder ook idd af van je setup. Een mooie buizenamp kan je misschien beter boosten voor overdrive dan er een overdrivepedaal voorzetten. En ik speel vrijwel alleen op een halshumbucker en met een klein randje drive. Dat stelt heel andere eisen dan vette drive op het brugelement van een strat bijvoorbeeld.

Kim Wilson
14 mei 2007, 11:39
IMO is de RAT een heel allround distortion, maar een lekkere overdrive is het niet. Hij kan geen randje geven...

Yamhammer_71
14 mei 2007, 11:46
Het beste overdrive-pedaaltje blijft voor mij toch de MAXON OD 9. Hij is wat aan de prijzige kant, maar echt helemaal super.

Hallie
14 mei 2007, 12:13
ik dacht dat de super overdrive van boss, een booster was.. want als je het alleen zou gebruiken, zegt men dat het wat kaal en iel klinkt.

ik heb wel idd een les paul. dus ik wil de bd 2 sowieso even testen.

Ash ketchum
14 mei 2007, 12:54
Het beste overdrive-pedaaltje blijft voor mij toch de MAXON OD 9. Hij is wat aan de prijzige kant, maar echt helemaal super.
Dan kan je net zo goed voor de Maxon OD 808 gaan, maar 99 euri + alle ts-808 mojo. MAAR, een ts-achtige is geen goede overdrive IMO, eerder een goede boost vanwege de enorme mid-hump.

@Hallie,
Probeer een oude/zwarte bluesbreaker, goede overdrive zonder mid-hump en tast het geluid van je gitaar niet zoveel aan.

Speeddemon
14 mei 2007, 14:22
ik dacht dat de super overdrive van boss, een booster was.. want als je het alleen zou gebruiken, zegt men dat het wat kaal en iel klinkt..
Dat klopt ook. Als stand-alone overdrive, klinkt de SD-1 niet erg lekker.
Overigens vind ik als boost de OD-3 ook beter geschikt, omdat ie cleaner en harder kan dan de SD-1. Enige verschil is de low-cut van de SD-1. Maar goed, zo'n OD-3 zou ook te modden zijn (DPDT schakelaartje, 2 condensators en de ingangscap eruit), zodat ie minder laag weergeeft voor een strakkere boost bij Les Pauls.
Maar ongemod klinkt ie ook al waanzinnig.

EuroCinema
14 mei 2007, 16:35
IMO is de RAT een heel allround distortion, maar een lekkere overdrive is het niet. Hij kan geen randje geven...

Hmmm nou is het gekke dat dat in mijn ervaring wel kan. Wellicht kwestie van set-up?

glasbier
14 mei 2007, 16:36
Hmmm nou is het gekke dat dat in mijn ervaring wel kan. Wellicht kwestie van set-up?

tja,met die van mij kan ik hem ook net dàt randje geven.

glasbier
14 mei 2007, 16:43
IMO is de RAT een heel allround distortion, maar een lekkere overdrive is het niet. Hij kan geen randje geven...

-volgens mij ben jij ook GN-verslaafd!

Yamhammer_71
14 mei 2007, 16:52
IMO is de RAT een heel allround distortion, maar een lekkere overdrive is het niet. Hij kan geen randje geven...

Hahah :D

Ik lach me suf...de RAT een heel allround distortion pedaal?
Vind ik dus totaal niet.
Randje of geen randje (hoe interessant je ook wilt klinken) wat vind jij er goed aan dan?

glasbier
14 mei 2007, 16:58
Hahah :D

Ik lach me suf...de RAT een heel allround distortion pedaal?
Vind ik dus totaal niet.
Randje of geen randje (hoe interessant je ook wilt klinken) wat vind jij er goed aan dan?

Hé Yamhammer!
Ik vind die RAT wel een allrounder en gebruik hem al járen!
Zelfs met randje,want dat kan hij ook prima!

jonesd
14 mei 2007, 17:26
Dat klopt ook. Als stand-alone overdrive, klinkt de SD-1 niet erg lekker.
Overigens vind ik als boost de OD-3 ook beter geschikt, omdat ie cleaner en harder kan dan de SD-1. Enige verschil is de low-cut van de SD-1. Maar goed, zo'n OD-3 zou ook te modden zijn (DPDT schakelaartje, 2 condensators en de ingangscap eruit), zodat ie minder laag weergeeft voor een strakkere boost bij Les Pauls.
Maar ongemod klinkt ie ook al waanzinnig.

Ik vind de sd-1 voor sommige dingen wel lekker klinken als stand-alone drive. Brengt een soort van smerig vintage british fel geluid voort. Leuk voor Franz Ferdinand achtige dingen...

Ik moet wel toegeven dat het voor veel dingen echt te smerig en te schel klinkt.

Kim Wilson
14 mei 2007, 20:25
Zeg Jandrammer, als er één zich suf lacht (of eigenlijk heel Gitaarnet), dan ben jij dat niet. ;)

Wat ik ermee bedoel, is dat het minste beetje gain al een distortiongeluid geeft. Het is geen overdrive. Dat is mijn ervaring althans. Ik heb hem zelf ook gehad, en wat de BD2 wel kan, een transparant randje geven, kan de RAT niet. De RAT kan wel een hele goeie rocksound geven, die vrijwel in alle rocksoorten toepasbaar is.

glasbier
14 mei 2007, 21:07
Zeg Jandrammer, als er één zich suf lacht (of eigenlijk heel Gitaarnet), dan ben jij dat niet. ;)

Wat ik ermee bedoel, is dat het minste beetje gain al een distortiongeluid geeft. Het is geen overdrive. Dat is mijn ervaring althans. Ik heb hem zelf ook gehad, en wat de BD2 wel kan, een transparant randje geven, kan de RAT niet. De RAT kan wel een hele goeie rocksound geven, die vrijwel in alle rocksoorten toepasbaar is.

=Kim,je hebt een PM!

hagfan
15 mei 2007, 08:51
probeer ook is een fulldrive 2

daar kun je naar mijn mening ook veel mee van een randje tot aardig rocken. maar verwacht geen ultra high gain. hij is ook true bypass.dus geen tonesucker als boss pedalen. kost wel wat maar is gewoon goed.
en houd aardig z'n waarde.verder vond ik de muller van t-rex ook goed daar zit ook een stand booster ingebouwd.ik gebruik nu de hao rumble mod ook zeer prettig en makkelijk fijn romig en niet zo heel schreeuwerig.

deze pedals zijn allemaal behoorlijk aan de prijs

ik zeg altijd maar zo,beter iets duurs wat het helemaal is, als iets goedkoop wat het net niet is

telerocker
21 mei 2007, 22:42
kijk ook eens naar T-Rex. Deens, handgemaakt, redelijk betaalbaar. De Mudhoney is redelijk allround, zonder boost milde overdrive, met boost .....rooaaarrrr. lekker romige klank. De Alberta is een TS-9-variant en de Dr. Swamp een dual distortion, kun je twee geluiden instellen en switchen. toontechnisch helemaal lekker, die monsters uit Denemarken.

Hallie
21 mei 2007, 23:56
okey bedankt.

ik ga zeker de Bd-2 testen, ik heb geen booster nodig.

de rat test ik ook wel maar ik heb al een normaal dist. pedaal de Ds-1
hoe orgineel het ook klinkt. maar hij is wel goed!, meer mensen met me eens?