PDA

View Full Version : gehoor problemen



WNxZeRoX
13 mei 2007, 21:56
Goedenavond.

Ik heb problemen met mijn gehoor.
Ik wil gitaar leren spelen maar kan geen tonen van cd op gitaar krijgen.
Heb 1,5 jaar basgitaar gespeelt en ben er van ellende mee gestopt omdat ik wel spelen kon,maar van cd geen noot op de gitaar kan krijgen,met de eerste noot ben ik al uren aan het zoeken en weet ik het nog niet of het em is.
Ik hoor wel waneer iemand van hoog naar laag gaat spelen of van laag naar hoog dat is het probleem niet,maar stel ik gooi er een nummer op van bijv metallica master of puppets,dan zoek ik uren naar het eerste nootje,waneer die hoger of lager gaat spelen hoor ik wel maar hoe kan ik nou exact de toon horen die ik hebben moet :S en vooral als iets wat sneller de tonen gespeelt worden kom ik er al helemaal niet meer uit.
Was er na 1,5 jaar zo zat van dak die basgitaar nooit meer aan geraakt heb.
Nu wil ik gitaar gaan spelen vooral in de hardrock en metal maar ben bang dat ik straks weer met hetzelfde probleem kom te zitten.
Zoalsk al zei hoor wel waneer iemand hoog of laag gaat spelen,maar als ik dan denk dak de toon heb,is in mijn oren het vakje ernaast opeens ook goed en speel dan compleet de verkeerde noten omdat ik de goeie noten niet kan vinden.
Andere mensen zie ik altijd die hebben in paar minuten een hele nummer gevonden en ik zoek uren naar de 1e noot op precies de goeie toonhoogte en kan ik kan dat gewoon niet goed horen en dan ga ik bij elke noot twijfelen of het em nou wel of niet is,,,,,,,,,,

Wat moet ik hiermee???? muziek via tabs of noten spelen wil ik niet aan beginnen,heb ik geen plezier aan,wil zo van cd nummers kunnen spelen en uitvinden dus tja,,wie weet hier antwoord op????

glasbier
13 mei 2007, 21:58
stomme vraag misschien,maar heb jij je gitaar wel goed gestemt?

WNxZeRoX
13 mei 2007, 22:01
Ja staat wel goed gestemt met stem apparaat,ik heb 1,5 jaar bas gespeelt en weet wel hoe ik dat stemmen moet dat is geen probleem,maar om die tonen zo van cd op de gitaar te krijgen is mij allemaal te onduidelijk,en lijkt wel alsof ik de enige ben met dit probleem,waar ligt dan bij mij de fout :S

glasbier
13 mei 2007, 22:15
ik wou dat ik een antwoord had,maar ik heb hem niet....
het houdt me wel bezig.....

The Mess
13 mei 2007, 22:16
Oefenen is het devies.
Heel veel oefenen.
Heb je een leraar die je er misschien bij kan helpen?

Frankiefrank2
13 mei 2007, 22:27
ik denk dat je doof bent

Ratdawg
13 mei 2007, 22:31
Heb je ooit notenleer gevolgd in de muziekschool? Zo nee, dan is het normaal dat je redelijk wat problemen hebt met het herkennen van tonen. Ervaring helpt hier, of wederom notenleer in de muziekschool ofzo.

peter_heijnen
13 mei 2007, 22:48
Zerox, mijn vraag aan jou: kun je zo'n melodietje -dat je niet naar gitaar kunt overzetten- wel meezingen met de cd?

Wel, als je het mee kunt zingen, is de volgende stap om het te leren zingen zonder de cd. En als je dat kunt zou het toch eigenlijk mogelijk moeten zijn om het naar gitaar over te zetten, toch?

Succes.

sregor
13 mei 2007, 22:48
Hoi man,

Ik herken je probleem direct! Ik had/heb hier ook veel moeite mee.

-1e oplossing: speel niet mee, maar maak je eigen muziek eerst. Gewoon zelf nummers gaan bedenken en spelen. Als je dit samen met toonladders oefenen doet ga je steeds meer de tonen en onderlinge verschillen horen.

-2e oplossing: Als je eenmaal dit een beetje hebt gedaan. Het nummer luisteren en op de E snaar de tonen gaan zoeken. Begin met simpele nummers! Dit zal steeds beter gaan en door je ervaring van "1e oplossing" begin je de afstanden te horen en hoor je veel sneller of je bv van de g naar de A moet of naar bv de B. Zo heb ik het gedaan en het gaat steeds beter.

vervolg. het is makkelijk om ook eerst met octaaf akoorden te zoeken, zodat je mineur en majeur etc. een beetje kunt ontwijken.
Doen!! suc6

Rinze
13 mei 2007, 22:49
Intervallen kunnen herkennen scheelt ook een stuk. Een link naar een site met handige oefenstof: http://www.musictheory.net/, op deze site kun je onder andere noten lezen trainen en intervallen op gehoor herkennen. De tipboekreeks (http://www.tipbook.com/nl/) heeft een boekje over muziek op papier waarin de hele muziektheorie in een notedop maar daardoor wel begrijpelijk wordt doorgefietst.


Succes, ik denk dat je de moed niet hoeft op te geven, je moet er alleen wel wat voor doen.

WNxZeRoX
13 mei 2007, 22:59
Toen op basgitaar wist een a en een C alles wel te vinden en ben na al die jaren alles weer vergeten,,maar de theorie en majeurs enz weet nie wat dat is.gitaar is weer anders majeurs alles enz wel van gehoort maar ken het zo nie.
Ik ga les krijgen van een vent die kent ook geen noot maar kan zo goed spelen dat die door muziek school leraren gevraagt is of ze bij hem les kan nemen,hij is ontzettend goed maar vraag hem niet wat een mineur is of een majeur dat weet die niet,maar wat hij op de gitaar kan heb ik er weinig na zien doen,en begin over 2 weken pas dus dat ist probleem niet,ken de accoorden ook niet maar als ik ze weet hoe ik ze spelen moet is voldoende,maar het horen ist probleem,en mee zingen met het nr kan ik ook wel zoalsk al zei,,hoor de tonen van hoog tot laag enz wel,ik ken zelf de theorie niet,maar die vent zei al hoeft ook niet,als ik zie wat hij kan kunnen bepaalde leraren nog wat van leren,en het leren op gitaar is het probleem niet,op basgitaar leerde ik ook super snel spelen,maar het gehoor wou niet mee werken,met de vingers gaat alles heel snel bij mij en dat weet ik vanmezelf,maja als ik dat gehoor na paar maand nog niet goed krijg zie ik de diepte van de put al,de gitaar aan de kant,doorzetten zonder resultaat heeft geen werking.

sregor
13 mei 2007, 23:06
dude...!!

niet zo pessimistisch he. Mensen die geen noten kunnen lezen en of accoorden kennen. kunnen dit vaak omdat ze op gehoor spelen.

Ik zou zeggen. het leren van de theorie helpt je bij het kunnen herkennen van patronen en intervallen, waardoor je beter wordt in het " horen". bovenal moet je er gewoon iets voor doen.

Zitten en afwachten tot het misschien een keer per ongeluk lukt zal niet werken, dus..... kom op oefenen, lezen en leren!

suc6

WNxZeRoX
13 mei 2007, 23:14
Noten enz kende ik eerder wel op de basgitaar maar inmiddels allemaal weer vergeten.
Maar over 2 weken gaat een vent me helpen met leren spelen,Vraag me niet wat een manjeur en kwint en blabla is weet ik allemaal niet.
die vent wat het me gaat leren weet ook niet als je em vraagt wat is een A? hij weet dat ook niet,maar hij kan in de praktijk zo goed spelen dat vele leraren hem niet na kunnen doen,vanaf een cd hoe moeilijk het ook is hij knalt alles er zo uit maar vraag hem niet welke noten of de benamingen van de acoorden wand dat boeit hem niet,als die ze maar spelen kan.
Wat ik wil is hardrock metal styl spelen,zoals kirk hammeth en zack wilde en blabla.Metal vereist niet alle accorden kennis maar wat ik wil is gewoon die muziek kunnen spelen met goeie solos kunnen spelen,de rest hoeft van mij niet,en met de basgitaar leerde heel snel goed en strak spelen ging als een trein,maar vanaf cd kan ik geen noot op de goeie hoogte vinden en dat was voor mij de reden na 1,5 jaar dak ermee kapte.
Vind zelf gitaar mooier dan basgitaar maar denk dak hetzelfde probleem weer krijg,,,,,ik zie zelf het nut er ook nie om te weten wat overal de benamingen van zijn,,,,op de muziekschool leer je veel dingen die je nooit weer gebruikt,mijn ervaring dan toen met basgitaar,vooral bij metal en hardrock de enige muziek styl die ik spelen wil.
Ik hoef maar 1 ding te weten,,hoe krijg ik dat gehoor zo zuiver dak alles zo weet te vinden.

WNxZeRoX
13 mei 2007, 23:15
oeps dacht dat de eerste bericht nie over kwam :S
Excuses

oorzaak
13 mei 2007, 23:17
Sluit me aan bij Rinze over gehoortraining.

Verder: je noemt ook wel effe wat muziek om op het gehoor uit te willen zoeken. Ik wil geen ouwe lul lijken maar misschien moet je in het begin je doelen wat minder hoog stellen. Minder snelle en minder ingewikkelde muziek uitzoeken en als dat lukt, gaan opbouwen. En ik moet je eerlijk zeggen, ik heb na bijna 30 jaar gitaarspelen een behoorlijk goed gehoor ontwikkeld maar als ik iets wil naspelen zoek ik toch regelmatig tabs of zo op, gewoon omdat het tijd scheelt.

Wat betreft les krijgen van de persoon die jij noemt: lijkt me een ontzettend inspirerende vent om les van te krijgen. Maar als het iemand is die op het gevoel speelt, zonder theoretische kennis, is het afwachten of hij ook aan jou kan overdragen wat jij wilt leren. Uitleggen wat je doet, gaat volgens mij makkelijker als je allebei een aantal basisbegrippen kent.

Ik wens je in ieder geval veel succes!

Groeten, Frits

WNxZeRoX
13 mei 2007, 23:22
ja naja ik ga het zobiezo proberen,hij zegt zelf dat die muziek styl niks voorstelt maja hij is ook hele goed.
Ik hoop dat het goed komt en wil ik eens wat theorie leren kan ik dat wel via internet,zou ik geen muziek school voor nodig hebben.

WNxZeRoX
13 mei 2007, 23:57
Zoalsk al zei die vent weet niet wat een A op de balk is of een C of wat een kwint of een majeur is,ik weet dat ook allemaal niet,maar gitaar spelen naar de muziek wat ik mooi vind wil ik al zolang en zou mn grootste hobby wezen,,en dan een mooie warlock of wat kopen zou me gaaf lijken,,maar om eerst heel lang met de theorie bezig te gaan wat een mineur is en een majeur en een kwint zu me mn hobby verpesten,,,aleen de praktijk intereseert mij,als ik met met die theorie bezig ga houden is mn hobby al snel over,heb daar geen behoefte aan en geen interesse voor,wil alles op gehoor spelen en kunnen,en wat dan een majeur is of een kwint dat boeit me dan niet,alsk maar weetb wat ik spelen moet net als die vent,dat boeit me veel meer,,aleen de praktijk en leren wat ik wil leren,de weg eromheen hoeft van mij niet.

-=JEROEN=-
14 mei 2007, 00:43
ik geef iemand les die dyslexies is enzo, dus dingen op papier zetten heeft weinig zin, ook snapt ie nie veel van de theorie, dus ik ben dingen gaan uitleggen met kleuren, een majeur akkoord noem ik groen, een mineur oranje, dat snapte hij meteen

daarna zijn we barré akkoorden gaan doen, ipv de basis akkoorden, want hij wil voornamelijk nirvana en punk songs leren spelen. dus een majeur barré met de root op E noem ik nog steeds groen, maar met de root op A noem ik blauw, omdat die zo anders is kwa vorm. mineur barré met root op E is rood, en met root op A is oranje

de toonhoogte hebben we een nummer gegeven, dus oranje op 5 is Dm

wat misschien heel erg kan helpen is om kinderliedjes te gaan spelen, vader jakob bijvoorbeeld, en dan niet vanaf bladmuziek ofzo, maar op gehoor. zing het liedje, zoek de eerste toon, alles wat jij goed vind klinken is prima, al speel je em vanuit gis. vervolgens zing je de melodie en probeer de eerste regel op je gitaar of bas the spelen, dus va-der-ja-kob va-der-ja-kob

neem je tijd hiervoor!

als regel 1 gelukt is, probeer je regel 2: slaapt-gij-nog

en zo verder

laat ons weten hoe 't gaat

als je een microfoon hebt waarmee je kan praten over MSN, kan ik je daar misschien verder helpen. stuur me maar een PM (http://www.gitaarnet.nl/forum/private.php?do=newpm&u=10721)

rooie richie
14 mei 2007, 07:31
Hoi, een stukje theorie is weldegelijk een must, je wilt immers weten wat je speelt. Toen ik begon, heb ik als eerst de drie accoorden bleuse geleerd. Daarmee kon ik ook een paar nootjes soleren. Om als een beginneling gelijk een nummer van Metallica uit te zoeken, vindt ik heel ambitieus. Zeker als je het theorie er niet bij wil leren. Wees wat nieuwsgieriger en gaat ook je halsposities leren. Als je ooit in een band wil spelen, dan merk je, dat je heel wat mist aan kennis.

Toen ik eenmaal aardig me weg wist op gitaar, speelde ik gewoon met de radio mee, ongeacht soort muziek. Gewoon lekker mee soleren, maar wel erkennen, welk toonladder het is. Je hoeft niet de noten te kunnen lezen, ik kan dat ook niet goed, maar wel van belang is, dat je weet, welke toonschaal je zit.
Lekker spelen is een must, theorie erbij, verhoogd je speelplezier.......

Butcher
14 mei 2007, 07:45
Heb je geprobeert om de muziek te vertragen?

Guitarmania
14 mei 2007, 21:16
Je zegt dat je bassist bent geweest. Ik vrees dan ook dat je oren naar de bastonen gaan. Bastonen zijn echter heel vervelende tonen om toonhoogte aan te bepalen. Vaker zijn ze er voor het ritme dan voor de sound. Van een jazzmusicus heb ik wel eens gehoord dat een contra-bassist gewoon ritmisch moet spelen. Als ie dat doet, kan ie alles spelen wat ie wil. Geen mens hoort toch de toonhoogte.

Wat ik doe als ik akkoorden uitzoek over een song, is eerst de song aanzetten en eroverheen spelen. En zo hoor je na een half uurtje vanzelf welke ladder niet en welke wel goed klinkt over de song. Vervolgens maak je vanuit die ladder en zijn tonen de song's akkoorden.

Kortom: niet naar de bassist luisteren als die tonen te laag zijn voor je gehoor (er zijn natuurlijk ook mensen die heel goed bastonen kunnen horen). Luister eerst naar de melodie (de zang). En zoek daar tonen bij die passen.

jaspie
14 mei 2007, 22:36
Je zegt dat je bassist bent geweest. Ik vrees dan ook dat je oren naar de bastonen gaan. Bastonen zijn echter heel vervelende tonen om toonhoogte aan te bepalen. Vaker zijn ze er voor het ritme dan voor de sound. Van een jazzmusicus heb ik wel eens gehoord dat een contra-bassist gewoon ritmisch moet spelen. Als ie dat doet, kan ie alles spelen wat ie wil. Geen mens hoort toch de toonhoogte.

dat moet een groot jazz man geweest zijn.

Jeroensnake
15 mei 2007, 00:08
http://www.youtube.com/watch?v=YvC2_nsVJv0 ?
Ook uit ons landje, soort van ...

Vooral op ritme spelen geld dus ook bij the good old rock&roll ... ?
gitaar boven je hoofd, met je voeten en tanden spelen, achter
je rug spelen en op de bas gaan staan .... dat moet je natuurlijk
wel gewoon kunnen. :roll:

taylor
15 mei 2007, 09:19
Van een jazzmusicus heb ik wel eens gehoord dat een contra-bassist gewoon ritmisch moet spelen. Als ie dat doet, kan ie alles spelen wat ie wil. Geen mens hoort toch de toonhoogte.



die gozert die dat zei is full of shit.

Guitarmania
15 mei 2007, 20:16
die gozert die dat zei is full of shit.

Ik heb het doorgegeven maar hij blijft achter zijn uitspraak staan...

en ik ben het eigenlijk wel een beetje met hem eens. Hele lage bastonen liggen (wat mij betreft) moeilijk in het gehoor. Te veel 'blubber'... zeker als de bassist opgaat in een groot orkest. Dan is het lastig je te concentreren op de bas.

De zang is mijn richtpunt.

Jeroensnake
15 mei 2007, 20:48
De bassen zijn de grond, de basis, de lage ondersteuning
En je kan iederdaad spelen wat je wilt, maar dan wel
in de bijpassende toonsoort, met een goed gestemd
instrument. Weten wat de grondtoon is, en waar die
te vinden is lijkt mij ook wel wijs....
Dan kun je inderdaad onwijs losgaan op het ritme.

*zei de stuurman aan de kant zonder basgitaar in zijn hand*


_______________________
"Joe ar ieder wit us,
Oor agenst us"
JAWOL !!!!!!!!
Ich bin ANTI!
~~~~~~~~~~~~
Auntie ? Who's
Ants ? Animal-
Fart Y ?
`'`'`'`''`'`'`

jaspie
16 mei 2007, 15:12
bas is vet belangrijk, gitaristen vergeten dat gouw als ze alleen maar rock spelen heb ik het id. Ik hoor duidelijk wat een bas doet en hoor ook meteen als het vals is dat hij doet. Ik denk dat guitarmania het gewoon niet helemaal duidelijk verwoord, maar een instrument produceert noten en om het mooi te laten klinken kan je nooit zomaar wat doen.

http://www.youtube.com/watch?v=hxQaf0_ZiVI

of je het nou mooi vind of niet, denk bij dat nummer eens de bas weg of ga na hoe het zou klinken alsie inene valse noten ging produceren(dissonant is wat anders dan vals he).

in andere woorden, het is jerijnste bullshit dat een bass zomaar noten kan spelen.

Jeroensnake
16 mei 2007, 17:15
'k wil het wel proberen hoor,
misschien komt er wel een
geniaal stuk jazz uit. Verder
heb ik eigenlijk weinig met
jazz ... en basgitaar spelen :sssh:

Ben ook wel erg benieuwd naar de speelstijl van dat ene jazz-figuur die iets riep over "gewoon op ritme spelen" ....

____________________
"Joe ar ieder wit us,
Oor agenst us"
JAWOL !
Ich bin ANTi!
~~~~~~~~~~~
Auntie? Who's
Ants? Animal-
F Art IJ ?
`'`'`''`'`'`

Guitarmania
16 mei 2007, 20:10
'k wil het wel proberen hoor,
misschien komt er wel een
geniaal stuk jazz uit. Verder
heb ik eigenlijk weinig met
jazz ... en basgitaar spelen :sssh:

Ben ook wel erg benieuwd naar de speelstijl van dat ene jazz-figuur die iets riep over "gewoon op ritme spelen" ....


Ik weet niet of je mij bedoelt maar met stijl hep het niet veel te maken.

Hoe vinden jullie de baspartij over When Doves Cry van Prince trouwens???

Schijnt een van de weinige popsongs zonder bas te zijn, en staat als een huis.

Jeroensnake
16 mei 2007, 21:12
...And Justice for All
van MetalllicA heeft ook geen bas,
had ik ergens gelezen!

Dus kennelijk horen mensen het toch ...