PDA

View Full Version : beginnertje met een vraag :-)



pieter-jan1
13 mei 2007, 22:32
hallo allemaal,

ik heb donderdag mijn eerste gitaarles gehad. ik heb nog geen gitaar maar het word wel dringend tijd dat ik er een ga halen. nu heb ik al op dit forum wat "rondgezocht" en aan mijn leraar wat informatie gevraagd.

Ik twijfel nog wat tussen een Ibanez SA 120 CN en een london city spitfire (1, 2 of 3). deze zitten bijde rond de 300 euro. Maar, welke neem ik nu het beste en welke versterker erbij? (andere opties welkom!)

ik weet nu niet echt of ik een van deze 2 kan nemen of beter uitkijk naar een gitaar zonder tremelo ... dus ook vandaar dit topic ...

:rockon:

pieter-jan1
13 mei 2007, 22:35
nog even de foto's

Ibanez SA 120 CN
http://www.ooshop.es/images/sa120-b.gif

london city spitfire (in dit geval de 2)
http://www.klundertmuziek.nl/images/659.jpg

Evil-Payasos
13 mei 2007, 22:39
Hallo Pieter!,

3 jaar geleden had ik de zelfde vraag, haha, en ik koos voor de ibanez!. ik heb hem in het zwart, mooi dikke lak, geode knoppen, eenn suuuper handige 5 standen schakelaar(maar bij mij geeft hij op elke stand een ander volume?? hoort niet dus) enige minpunt is de tremlo!, wat een crisis ding zeg. Elke 2 dagen alles herstemmen, dus ik heb er een stuk hout tussen gegooit en nu geen last meer van, verder zijn de pups inorde, alleen is de neck erg muddy!. Ik heb overigens nu de pups vervangen door seymourduncns, wat echt een dikke gitaar oplevert!

Ik heb verder geen ervaring met de london city's

maar verder zijn er ook leuke epiphones voor rond die prijs! of een ESP LTD?

en als amp heb ik een VOX valvatronix!, echt een top versterker! dus die kan ik aanraden,

verder veel succes met je keuze!

BH

Reb
13 mei 2007, 22:39
Ik zou me niet druk gaan maken om de tremelo die op de gitaren zit. Van dit soort merk je weinig (lees: bijna niets) als je ze niet gebruikt.

Ik zou voor de Ibanez gaan omdat je met die gitaar al wat meer kan qua sound (humbuckers, splitten etc.)

pieter-jan1
13 mei 2007, 22:45
Ik zou me niet druk gaan maken om de tremelo die op de gitaren zit. Van dit soort merk je weinig (lees: bijna niets) als je ze niet gebruikt.

Ik zou voor de Ibanez gaan omdat je met die gitaar al wat meer kan qua sound (humbuckers, splitten etc.)

ik denk dus ook dat ik voor de ibanez ga gaan maar zoals de persoon boven u het zegt, krijg ik er een afkeer van. ik heb dus echt geen zin om om de 2 dagen alles opnieuw af te stellen ...

Evil-Payasos
13 mei 2007, 22:47
idd, het was in mijn gfeval echt een ramp. Maar 1 stukje hout, en je hebt er nOOIT meer last van!!

Panto
13 mei 2007, 22:55
Ik heb zelf een Ibanez sa 120 (in het rood) en ik ben er nog steeds blij mee.
Speelt en klinkt fantastisch ik heb zelf al meerdere keren gekeken naar andere gitaren die vaak een stuk duurder waren maar deze ibanez komt toch voor mij elke keer als beste uit de test.

Ben zelf bang dat als ik echt een betere wil dat ik wel naar erge dure moet gaan kijken :stop:

Maar goed ik heb nog nooit op die London city gespeeld dus ik kan niet oordelen welke van de 2 het beste is maar die ibanez zou een goede keus moeten zijn

pieter-jan1
13 mei 2007, 23:02
Ik heb zelf een Ibanez sa 120 (in het rood) en ik ben er nog steeds blij mee.
Speelt en klinkt fantastisch ik heb zelf al meerdere keren gekeken naar andere gitaren die vaak een stuk duurder waren maar deze ibanez komt toch voor mij elke keer als beste uit de test.

Ben zelf bang dat als ik echt een betere wil dat ik wel naar erge dure moet gaan kijken :stop:

Maar goed ik heb nog nooit op die London city gespeeld dus ik kan niet oordelen welke van de 2 het beste is maar die ibanez zou een goede keus moeten zijn

bij "Evil-Payasos" zijn der problemen met de tremelo, is da bij u ook zo ? :rockon:

GuitarMaster
13 mei 2007, 23:18
Ik zou 100% voor de London City gaan, al heb ik er nog nooit een bespeeld. De verhalen erover zijn iig erg lovend. Goedkope Ibanezzen heb ik wel ervaring mee, die vind ik hun geld over het algemeen niet waard (matige elementen en matige hardwear/trem).

Lees hier in het topic wel oplossingen om de tekortkomingen op te lossen (brug vastzetten, andere elementen, coils splitten), maar als je voor het eerst een elektrische gitaar koopt wil je denk ik gewoon een gitaar hebben die zonder modificaties al goed is en waar je direct lekker op kan spelen.

Fumi SG
13 mei 2007, 23:23
Inderdaad, ga niet voor de hele goedkope Ibanezen. En zeker niet die met een trem. Met jouw budget zou ik zelf kijken naar een goede hardtail, dus zonder een trem maar met een vaste brug. De trems in die prijsklasse zijn van slecht materiaal waardoor de boel steeds ontstemt, óók als je de trem niet gebruikt.

Kijk eens hier op het forum rond. Er zijn genoeg topics over geweest en vergeet vooral niet de sticky's bovenaan in 'Elektrische Gitaren'. Daar staan érg leuke gitaren tussen, vaak met mening en gebruikservaring van meerder posters hier. Zeker de moeite waard.

Panto
13 mei 2007, 23:48
bij "Evil-Payasos" zijn der problemen met de tremelo, is da bij u ook zo ? :rockon:

tremelo is inderdaad niet echt goed maar die gebruik ik niet echt vaak.
Hij kraakt een beetje als je er aan jengelt maar daar kan ik wel mee leven als ik aan het oefenen ben (op het podium is het waarschijnlijk een ander verhaal)

Dat hij snel ontstemd heb ik niet veel last van maar het kan net zijn dat ik precies een goede sa120 te pakken heb.

Zo zie je wel dat in deze topic verschillende meningen van kracht zijn dus waarschijnlijk is allebei testen de beste optie en dan maar gewoon kijken welke in jou oren het mooiste klinkt en het fijnste speelt

pieter-jan1
14 mei 2007, 08:40
ik ben meer voor de ibanez omwille van de humbuckers. maar als ongeveer iedereen problemen heeft met de brug lijkt me dit geen goed idee.

Jackson DXMG
http://www.venuemusic.com.au/ClientImages/Prod_4542.jpg

dit lijkt me ook wel wat, nu weet ik juist niet of dit binnen mijn budget past. (rond de 300 euro)

IEMAND EEN ANDER IDEE ? :rockon:

Eko
14 mei 2007, 09:44
Het maakt eigenlijk niet uit waar je op begint. Een Squier strat of op een London City, als je het maar leuk vindt. De versterker is een ander punt. In de meeste starterpacks zitten versterkers die niet echt goed zijn. Ze kosten ook bijna niets. Een Rolans Cube zou een betere zijn. Ga naar een goede muziekwinkel ( vraag je leraar maar) en laat hem jou een goede set verkopen voor jou budget. Hij heeft er baat bij om je terug te zien dus zal hij z`n best doen om je tevreden te stellen.
Volhouden en oefenen!

Rormo
14 mei 2007, 15:21
Gezien het feit dat je alleen maar zwarte gitaren kiest krijg ik een beetje het gevoel dat je de metal kant op wilt???
Als dat het geval is zou ik zeker niet voor die London city spitfire gaan. In alle andere gevallen wel, want dat is gewoon een veel betere gitaar dan die Ibanez. Maar voor metal is een stratocaster gewoon niet geschikt. Als ik jou was zou ik voor een Epiphone of een ESP gaan. Die zijn heel alround, zeer degelijk en kun je prima metal op spelen.

AgileGhost
14 mei 2007, 16:18
De ibanez, zolang je die tremolo niet overdreven gaat gebruiken (de zogeheten duikvluchten) moet die geen problemen opleveren. Gewoon die tremolo-arm eraf en klaar (En nu niet gaan zeuren dat hij toch juist voor duikvluchten ontworpen is, dat is wel zo maar het gevolg is gewoon dat een gitaar dan ontstemt, behalve misschien een dure floyd rose of kahler).

GeofJackon
14 mei 2007, 17:03
ik heb mijn Jackson 2ehands gekocht (met koffer) voor €250 en ik heb even gezocht en vond toen dat ze nieuw zo'n €1500 moet hebben gekost(ze is wel 20 jaar oud maar speelt zalig)

foto:
http://img106.imageshack.us/img106/1705/afbeelding027dn7.jpg

pieter-jan1
14 mei 2007, 19:10
Gezien het feit dat je alleen maar zwarte gitaren kiest krijg ik een beetje het gevoel dat je de metal kant op wilt???.

niet echt nee, ik zie gewoon graag zwarte gitaren maar ook grijze, witte, enz. ik luister vooral rock, grunge, punk, pop en af en toe metal ... van deze genres zou ik dan vooral rock willen spelen. (bv: guns 'n roses, mettalica, acdc, kiss, ...) ik zou liefst een gitaar met minstens 1 humbuckers hebben (liefst 2). en deze modellen lijken mij wel wat, maar van de 3 waarvan er in dit topic een foto staat komt er voorlopig nog geen in aanmerking ...
vandaar dus ook dat andere opties welkom zijn ...

:rockon:

Rormo
15 mei 2007, 01:41
niet echt nee, ik zie gewoon graag zwarte gitaren maar ook grijze, witte, enz. ik luister vooral rock, grunge, punk, pop en af en toe metal ... van deze genres zou ik dan vooral rock willen spelen. (bv: guns 'n roses, mettalica, acdc, kiss, ...) ik zou liefst een gitaar met minstens 1 humbuckers hebben (liefst 2). en deze modellen lijken mij wel wat, maar van de 3 waarvan er in dit topic een foto staat komt er voorlopig nog geen in aanmerking ...
vandaar dus ook dat andere opties welkom zijn ...

:rockon:

Nou dan blijf ik helemaal bij mijn advies van Epiphone of ESP. Die voldoen wel aan jouw eisen.

pieter-jan1
15 mei 2007, 22:18
Nou dan blijf ik helemaal bij mijn advies van Epiphone of ESP. Die voldoen wel aan jouw eisen.

http://www.mio.co.za/offices/assets/content_images/94/Image/news/ESP.jpg

epiphone zie ik niet echt zitten, nu heb ik dus een gekeken bij ESP een daar vond ik deze foto. zoals je ziet, nogal uitgebreid he ... :satisfie: heb je eventueel een specifieker model (rond de 250 - 300 euro)?

marter544
15 mei 2007, 22:28
Ik denk dat dit wel wat voor jou is, 2 humbuckers, massief hout (mahonie dacht ik), en een vaste brug:

http://www.feedback.nl/?id=55&b=VN1GN

200 euro, hou je ook iets meer over voor een betere versterker. Wil je toch die hele 300 euro uitgeven:

http://www.feedback.nl/?id=55&b=VN2TRD

pieter-jan1
16 mei 2007, 14:38
Ik denk dat dit wel wat voor jou is, 2 humbuckers, massief hout (mahonie dacht ik), en een vaste brug:

http://www.feedback.nl/?id=55&b=VN1GN

ik wil echt niet moeilijk doen he (omdat ik denk dat ik dat nu wel aan t doen ben :roll: ) maar zo goed als alles van dean vind ik dus echt lelijk :satisfie:

smandert
16 mei 2007, 14:49
Nee hoor, dat is niet moeilijk doen. Het is de waarheid! :D
Maar dat is mijn mening, natuurlijk.