PDA

View Full Version : Inmiddels al meer ervaringen met de rocktron Utopia?



Jayjay
13 mei 2007, 19:16
Ik hoor ze graag!

M Kactus
18 mei 2007, 11:03
Nou, ik hoor ze eigenlijk ook graag. Ik heb in een ander topic al gepost, maar daar komt weinig reactie op. Waarschijnlijk omdat het toestel nog niet zo wijdverspreid is...

Dit is in ieder geval wat ik al heb kunnen vinden:
- Een review (http://forum.thestompbox.net/showthread.php?t=5207&highlight=utopia) van een ervaren MFX'er
- Soundclips (http://guitarlogic.org/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=4250.0) van iemand die hem gekocht heeft (en weer verkocht, vanwege de mindere functionaliteit voor live)

Nou, voor beide links zal je je even moeten inloggen, maar dan heb je ook wat te lezen (als je dit nog niet had). En volgende maand zal ik een ervaringsdeskundige zijn :p. Na de vakantie komt ie er!

Jayjay
18 mei 2007, 23:30
Nou, ik hoor ze eigenlijk ook graag. Ik heb in een ander topic al gepost, maar daar komt weinig reactie op. Waarschijnlijk omdat het toestel nog niet zo wijdverspreid is...

Dit is in ieder geval wat ik al heb kunnen vinden:
- Een review (http://forum.thestompbox.net/showthread.php?t=5207&highlight=utopia) van een ervaren MFX'er
- Soundclips (http://guitarlogic.org/index.php?option=com_smf&Itemid=26&topic=4250.0) van iemand die hem gekocht heeft (en weer verkocht, vanwege de mindere functionaliteit voor live)

Nou, voor beide links zal je je even moeten inloggen, maar dan heb je ook wat te lezen (als je dit nog niet had). En volgende maand zal ik een ervaringsdeskundige zijn :p. Na de vakantie komt ie er!


IK BEN ZOOO BENIEUWD!

M Kactus
4 juli 2007, 16:45
Zo, ze is aangekomen. De Rocktron Utopia. Mooi in een doos, mooi op tijd. Mooi, zo. Besteld bij Thomann en een prima service. Ik heb ze al eventjes, maar ik voel me nu pas zeker genoeg ermee om er ook iets over te schrijven :).
Dit apparaat werd verkocht als een MFX waar niet zo veel aan te tweaken was, en dapper als ik was, schrok zelfs het tweaken van de GT8 mij niet af. Phew, ben ik even blij dat ik niet meteen met iets extra ingewikkelds begonnen ben, dan. Het duurde toch even voor je alle parameters kan instellen hoe jij dat wil.

Even een review in stapjes. Dit heb ik ook al op een ander forum gepost:

1. Ik heb geen last van een ruis door de hoofdtelefoon, zoals ik een keer gemeld heb gezien. Dat is dus al een meevaller.
Eigenlijk zijn de effecten het meest verbazingwekkend. Ze klinken écht goed. Stompboxgoed. Van het modelling-gedeelte moet je wel een beetje houden. Als je dat niks vindt, zal dat hier niet veranderen. Ik was op voorhand wat fan van Line6, maar na het testen viel al die meuk me wat tegen. Van Line6, Zoom en Boss. De Digitech GNX4 was de enige die me wel kon bekoren (en de Tonelab). Maar de Utopia is helemaal anders. Je zoekt geen bestaande klank om na te bootsen, maar je zoekt een *goede* klank. Er zijn zo maar vier ampmodels.

2. The stereo output is geweldig. Je kan een dubbele delay maken, een langs links en een langs rechts. Dan krijg je een rotary-effect. Je kan ook de DI rechts sturen en de gemoddelde signaal links, voor recording. Dat vind ik fijne dingen om mee te prullen.

3. Van de compressor ben ik niet wild. Het is het meest subtiele effect en voor sommige mensen is dat misschien precies goed. Ik heb graag een drastische compressor, omdat ik dat gewoon ben uit een pedaaltje. Goed, dat is misschien wat andere mensen verkiezen.

4. De tremelo is heel leuk, zonder dat het je geluid helemaal overrompeld (dat is zo bij alle effecten trouwens, ze kunnen heel aanwezig zijn, zonder je geluid te bepalen). Je kan veel dingen instellen en het wordt nooit overdreven.

5. De geluiden die uit de presets komen zijn veeel te gainy en ontzettend luid, naar mijn mening. Zoveel gain gebruik ik toch nooit. Maar zo'n preset-patch is goed te gebruiken als basis voor betere patches. Als je zo de instellingen onder de knie krijgt, kan je ook vanaf nul beginnen. Het geluid is veel beter dan dat van de Pod2.0 (mijn ervaring), beter dan dat van de XT, heeft geen last van fizz, en de distortion maakt geen grote soep van je geluid, hoe hard je er ook aan draait. Wel moet ik zeggen dat de cleane preamp voor mij de minste was van de vier. Daarin is de Tonelab overduidelijk beter. Rockgeluiden zijn er wel beter dan in de andere MFX'en die ik heb uitgetest.

6. De Reactance and Variac zijn mijn favoriete instellingen die alweer het geluid niet helemaal overschaduwen, maar die perfect zijn voor het tweaken. Reactance omhoog = meer luchtverplaatsing, Variac omhoog = een snellere break-up van buizen.

7. Het is supersterk. Helemaal van metaal en rubber. De pedaal is met een tandwiel en een gekartelde riem verbonden aan een potentiometer (wrs?). Het schermpje is heel goed te lezen en goed verlicht.

Er staan maar zes knoppen op, maar je kan alles tweaken. Het is nog een beetje moeilijk, maar dat komt vast ook omdat het mijn eerste MFX is. Vandaar ook dat ik het verschil met de Line6-producten zo groot vindt, waarschijnlijk. Misschien zou de Pod wel even goed kunnen klinken, als ik er meer tijd mee had gehad. Maar zo zal het altijd wel zijn.

Gekende nadelen:
1. De draaiknoppen komen vast te zitten als je ze indrukt. Even aan trekken.
2. De effecten staan in vaste volgordes (Wa-Pre-Chr-Del-Rev). Zo zijn er zes keuzes. Dus geen onbeperkt switchen en combineren.
3. Er zijn maar drie knoppen om te wisselen tussen patches: omhoog, omlaag en enter. Geen latency, maar live toch problematisch.
4. Voorovergebogen de titels van je settings veranderen is geen lachertje, met twee knoppen: Vooruit/achteruit en letters kiezen.

Samenvattend: Een perfecte vervanging van een oefen-amp voor mij, zonder de bedoeling om andere amps na te bootsen, maar om eigen goede geluiden te zoeken en mee op te nemen. Veel te tweaken en veel goeds uit te halen. De effecten zijn niet alles-overheersend, maar live ben ik niet zo zeker van de inzetbaarheid.

Jayjay
14 juli 2007, 17:47
Bedankt voor je heldere review.!

Ik heb live maar 3 sounds nodig..kan ik die zelf op 1/2/3 programeren zodat ik er live toch wat mee kan?
Eigenlijk twee..1 waarbij het ding niks doet clean van mijn amp) 2 clean met een randje..3 een goede lead sound.

Bedaankt!

M Kactus
15 juli 2007, 21:37
Bedankt voor je heldere review.!

Ik heb live maar 3 sounds nodig..kan ik die zelf op 1/2/3 programeren zodat ik er live toch wat mee kan?
Eigenlijk twee..1 waarbij het ding niks doet clean van mijn amp) 2 clean met een randje..3 een goede lead sound.

Bedaankt!

Ja, nou, op 1,2,3... Het hangt een beetje af van je ervaring met modelers. Ikzelf had er nog weinig ervaring mee, dus was het tweaken nieuw voor me. Daarom duurde het ook wel eventjes. Je hebt heel snel een goeie sound, maar het duurt best wat langer voor je echt hét geluid hebt. Maar als je 't hebt, kan je zonder latency switchen van de ene patch naar de andere.
De lead en de "niks" zijn alvast helemaal geen probleem. Het clean met een randje vereist meer tweaken en veeel minder gain dan de presets, maar dat is er zeker weten ook uit te krijgen... De clean en crunch klinken in mijn oren voller en minder scherp dan de Line6 clean en crunch.

JimmyPage
14 november 2008, 00:16
Maar over de G200 en G300 heb ik nog nooit iets gelezen. Zijn hier geen ervaringen mee?
Zelf vind ik het een nadeel dat er geen PC/Mac editor is om de patches zelf te tweaken (heb een hekel aan dat gepruts op zo'n multi-effect)..

M Kactus
14 november 2008, 09:03
Maar over de G200 en G300 heb ik nog nooit iets gelezen. Zijn hier geen ervaringen mee?
Zelf vind ik het een nadeel dat er geen PC/Mac editor is om de patches zelf te tweaken (heb een hekel aan dat gepruts op zo'n multi-effect)..

Die zijn ook nog niet zolang uit. Als ik het goed heb, is er niets veranderd aan de modeling software, enkel aan de mogelijkheden. Verschillende banks, twee expression pedalen (?), meer opslagmogelijkheden en knopjes, wat maakt dat live tweaken eenvoudiger wordt. Daarom is een PC-editor niet écht nodig. En patches kan je uitwisselen via het systeem van de Rocktron Intelliflex.
De 200 en 300 zijn eigenlijk wat Line6 de Live versie zou noemen van de G100.

JimmyPage
14 november 2008, 09:27
Die zijn ook nog niet zolang uit. Als ik het goed heb, is er niets veranderd aan de modeling software, enkel aan de mogelijkheden. Verschillende banks, twee expression pedalen (?), meer opslagmogelijkheden en knopjes, wat maakt dat live tweaken eenvoudiger wordt. Daarom is een PC-editor niet écht nodig. En patches kan je uitwisselen via het systeem van de Rocktron Intelliflex.
De 200 en 300 zijn eigenlijk wat Line6 de Live versie zou noemen van de G100.

Maar dan heb ik dus naast mijn Utopia ook nog een Rocktron Intelliflex nodig of begrijp ik het verkeerd?

M Kactus
14 november 2008, 09:52
Maar dan heb ik dus naast mijn Utopia ook nog een Rocktron Intelliflex nodig of begrijp ik het verkeerd?

Dat begrijp je verkeerd ;) Er is een systeempje (de naam ontglipt me eventjes) waarmee je de patches van de Rocktron Chameleon en de Intelliflex kunt opslaan op je pc en kunt aanpassen (sysex editor ofzo).
De Rocktron G100 kun je met geen mogelijkheid programmeren via de pc, maar je kunt wel patches van anderen overnemen door ze te bekijken in dat programma en handmatig in te voeren. Voor als je een grote user-databank zoekt zoals line6 die heeft, niet voor als je niks met de hand wilt invoegen.

paulusdeBKB
14 november 2008, 10:39
Volgens mij doel je op de Rocktron Patch Bay, maar daar is nog geen aparte Utopia-categorie aangemaakt. Het zou me echter niets verbazen als de Sysex editor die Rocktron heeft gemaakt voor de Prophecy ook gewoon voor de G100, 200, 300 werkt. Volgens mij zit daar dezelfde techniek in.

Werkt dat niet, dan kun je patches op de pc altijd nog editen met MIDI OX (http://www.midiox.com)

M Kactus
14 november 2008, 10:44
Volgens mij doel je op de Rocktron Patch Bay, maar daar is nog geen aparte Utopia-categorie aangemaakt. Het zou me echter niets verbazen als de Sysex editor die Rocktron heeft gemaakt voor de Prophecy ook gewoon voor de G100, 200, 300 werkt. Volgens mij zit daar dezelfde techniek in.

Werkt dat niet, dan kun je patches op de pc altijd nog editen met MIDI OX (http://www.midiox.com)

Helemaal correct, bedankt :)

JimmyPage
17 november 2008, 00:43
Maar over de G200 en G300 heb ik nog nooit iets gelezen. Zijn hier geen ervaringen mee?

paulusdeBKB
17 november 2008, 01:19
Zoals ik al probeerde te zeggen: het enige verschil met de G100 is volgens mij dat er meer footswitches op zitten. Ze zullen precies hetzelfde klinken.

JimmyPage
18 november 2008, 12:26
Zoals ik al probeerde te zeggen: het enige verschil met de G100 is volgens mij dat er meer footswitches op zitten. Ze zullen precies hetzelfde klinken.

Laat ik het dan zo vragen: Zijn er nog meer ervaringen met de G100, G200 en G300: geluidskwaliteit, livegebruik, hoe goed of slecht bijv. in vergelijking met de Pod X3 Live, etc.