PDA

View Full Version : Marshall JCM 800 Lead series



dacrow
13 mei 2007, 15:11
Deze prachtige amp heeft een probleempje :)

Nadat deze repetitieversterker uitviel , bleek de 500 mA zekering gesprongen te zijn , na een nazicht bleek dat de EL34 eindbuizen ook aan vervanging toe waren.

Nu de zekering springt na een uurtje spelen opnieuw maar nu heb ik een ander probleem, de amp begint een luide 'buzz' te produceren ..

Weet iemand wat dit kan zijn?
Output trafo???

Er staat nog een potmeter aangesloten op de preamp (ad onderkant vd amp)
waar ik aan gedraaid heb , mogelijk de hum balance?

http://users.skynet.be/fa510755/crow/3.JPG

bass blom
13 mei 2007, 15:32
een zekering knalt eruit omdat er ergens teveel stroom wordt gevraagd.
iets aan laten doen, niet steeds weer een nieuwe zekering er in doen.
als er iets gaat brommen dan denk ik aan kapotte, lekkende condensatoren..

een hum balance potmeter? :D:D:D

pol
14 mei 2007, 08:42
binnenbrengen bij iemand die er wel iets van afweet, en verder af laten staan voor je nog meer kapot maakt.

en als je die kleine interne potmeter in de amp bedoelt (op de printplaat) is dat de biaspot, afblijven als je niet weet waar je mee bezig bent.

dacrow
14 mei 2007, 22:24
binnenbrengen bij iemand die er wel iets van afweet, en verder af laten staan voor je nog meer kapot maakt.

en als je die kleine interne potmeter in de amp bedoelt (op de printplaat) is dat de biaspot, afblijven als je niet weet waar je mee bezig bent.

Nee het is een grote potmeter onderaan het chassis (ad preamp buizen)

Geronimo
14 mei 2007, 23:41
een hum balance potmeter? :D:D:D

Bestaat wel degelijk. Een potmeter met de uiteinden tussen de gloeidraden en de loper aan massa. Hiermee kan je de gloeispanning rond massa centreren waardoor de brom opgeheven wordt.

...Alleen hebben JCM 800's dat niet. Dus dan zal het de biaspot wel zijn idd. En idd niet zomaar aan draaien.

pol
16 mei 2007, 10:59
da's wel vreemd, die pot, heb ik nooit gezien bij een 800, zeker van dat dit stock is ?

Franc
16 mei 2007, 11:14
Waarschijnlijk heeft de trafo van de JCM geen centertap voor de heaters en vond iemand hem te veel brommen. Twee weerstanden van 100 ohm of een pot van 220 oid is dan een hele goede en goedkope oplossing.

dacrow
21 mei 2007, 22:22
Waarschijnlijk heeft de trafo van de JCM geen centertap voor de heaters en vond iemand hem te veel brommen. Twee weerstanden van 100 ohm of een pot van 220 oid is dan een hele goede en goedkope oplossing.

Precies iemand die meer kent van buizenelectronica :)

Ik heb een paar fotootjes van de bewuste potmeter en een filmpje met het probleem wat ik heb ( na het springen vd 500 mA fuse!)

Ik hoor dus een felle brom, als ik de amp op standby zet is het weg en bij uitzetten vd amp komt het nog eventjes oplaaien?
Trafoprobleem?

http://users.skynet.be/fa510755/crow/Images/1.JPG
http://users.skynet.be/fa510755/crow/Images/2.JPG
http://users.skynet.be/fa510755/crow/Images/3.JPG

filmpje (openen met Realplayer):
http://users.skynet.be/fa510755/crow/Images/film.3gp

Franc
21 mei 2007, 22:32
Pot zit inderdaad op de gloeispanning, ik een draad naar pin 9 en 1 naar 4/5 van de preamp buis. Duidelijk een humbalance pot. 100ohm lijkt me wat weinig, maar goed, hij zal zijn werk hebben gedaan al die tijd...
Tenzij hij nu stuk is oid. Je hebt er aan gedraaid zei je al, als je dat nu doet met de amp aan, hoor je dan verschil? Als de brom van de gloeispanning komt dan moet je wat horen gebeuren tijdens het draaien.

Die herrie is trouwens wel heel erg. Dat lost je niet op met een hum balancepot.

Hoe staan je volumes op dit filmpje? Verandert de herrie bij preamp vol open/dicht en master vol open/dicht?

Chris Winsemius
21 mei 2007, 23:13
Pot zit inderdaad op de gloeispanning, ik een draad naar pin 9 en 1 naar 4/5 van de preamp buis. Duidelijk een humbalance pot. 100ohm lijkt me wat weinig, maar goed, hij zal zijn werk hebben gedaan al die tijd...
Tenzij hij nu stuk is oid. Je hebt er aan gedraaid zei je al, als je dat nu doet met de amp aan, hoor je dan verschil? Als de brom van de gloeispanning komt dan moet je wat horen gebeuren tijdens het draaien.

Die herrie is trouwens wel heel erg. Dat lost je niet op met een hum balancepot.

Hoe staan je volumes op dit filmpje? Verandert de herrie bij preamp vol open/dicht en master vol open/dicht?

Zelf ben ik geen fan van hum-balance-pots maar leg eens uit. Duizenden Fenders/etc. zijn met zulke pots op de markt gebracht zonder ernstige problemen.....

dacrow
22 mei 2007, 18:17
Pot zit inderdaad op de gloeispanning, ik een draad naar pin 9 en 1 naar 4/5 van de preamp buis. Duidelijk een humbalance pot. 100ohm lijkt me wat weinig, maar goed, hij zal zijn werk hebben gedaan al die tijd...
Tenzij hij nu stuk is oid. Je hebt er aan gedraaid zei je al, als je dat nu doet met de amp aan, hoor je dan verschil? Als de brom van de gloeispanning komt dan moet je wat horen gebeuren tijdens het draaien.

Die herrie is trouwens wel heel erg. Dat lost je niet op met een hum balancepot.

Hoe staan je volumes op dit filmpje? Verandert de herrie bij preamp vol open/dicht en master vol open/dicht?

De brom verandert dus niet als ik aan de master en/of preamp volume draai.
Als ik ad hum balancepot draai dan verandert de brom lichtjes van toonhoogte ,maar ik krijg hem dus niet volledig weg?! :nervous:

Franc
22 mei 2007, 19:32
Dan is het waarschijnlijk geen brom ten gevolge van de gloeispanning.
En als het hetzelfde blijft bij alle standen van de (master-)volumepot dan zal het ergens laat in het circuit ontstaan.....
Wordt lastig troubleshooten.... haal de fasedraaierbuis er eens uit? De buis links van de eerste eindbuis.

Gaat de brom dan weg of blijft hij?

dacrow
24 mei 2007, 19:54
Dan is het waarschijnlijk geen brom ten gevolge van de gloeispanning.
En als het hetzelfde blijft bij alle standen van de (master-)volumepot dan zal het ergens laat in het circuit ontstaan.....
Wordt lastig troubleshooten.... haal de fasedraaierbuis er eens uit? De buis links van de eerste eindbuis.

Gaat de brom dan weg of blijft hij?


Ik heb de 12AX7 buis langs de EL34 er uit gehaald en inderdaad geen brom meer.
De brom komt dus van voor deze 'trap' als het ware?

Franc
24 mei 2007, 19:59
Ja, voor deze buis of rond deze buis. Het kan ook de buis zelf zijn.
Doe dezelfde truc eens bij 1 buis naar links, dus fasedraaier terug doen en buis 2 eruit.

Brom of geen brom?

dacrow
24 mei 2007, 20:08
Ja, voor deze buis of rond deze buis. Het kan ook de buis zelf zijn.
Doe dezelfde truc eens bij 1 buis naar links, dus fasedraaier terug doen en buis 2 eruit.

Brom of geen brom?


Een lichte brom, die verandert als ik aan preamp en /of master volume draai..

Franc
24 mei 2007, 20:16
Lichte brom kan komen door het ontbreken van de buis.
Je kunt nog buis 1 trekken om te vergelijken

Heb je andere buizen bij de hand voor V2 en V1?

dacrow
25 mei 2007, 19:25
Lichte brom kan komen door het ontbreken van de buis.
Je kunt nog buis 1 trekken om te vergelijken

Heb je andere buizen bij de hand voor V2 en V1?



Ik heb geen reserve buizen nee, ik heb de spanning op de grids gemeten, bedraagt -37V...

Franc
26 mei 2007, 07:38
Prachtig, maar daar heb je in dit geval niet veel aan ;)

Je weet nu dat voor V3 te trekken de brom aanzienlijk verandert. Het gebeurt dus in de voortrap of rond V3 zelf. Nu kun je V3 terug doen en V2 trekken.
Is de brom dan net zo weinig als zonder V3, dan gebeurt het dus rond V1 of V2. Is de brom nog net zo hard, dan heb je het probleem al aardig geisoleerd, want dan gebeurt het dus rond V3. Doe de buis uit V2 eens in de V3 positie (en laat V2 leeg). Beter of niet?

Als het rond V1 of V2 zit, dan herhaal je dit met V1. Trekken en luisteren.

dacrow
27 mei 2007, 22:03
Prachtig, maar daar heb je in dit geval niet veel aan ;)

Je weet nu dat voor V3 te trekken de brom aanzienlijk verandert. Het gebeurt dus in de voortrap of rond V3 zelf. Nu kun je V3 terug doen en V2 trekken.
Is de brom dan net zo weinig als zonder V3, dan gebeurt het dus rond V1 of V2. Is de brom nog net zo hard, dan heb je het probleem al aardig geisoleerd, want dan gebeurt het dus rond V3. Doe de buis uit V2 eens in de V3 positie (en laat V2 leeg). Beter of niet?

Als het rond V1 of V2 zit, dan herhaal je dit met V1. Trekken en luisteren.


Als ik V4 eruit haal, dan is het gebrom iets minder. Als ik V4 er terug zet en V3 eruit haal, dan is het gebrom bijna niet meer hoorbaar. Als ik V2 eruit haal, is het gebrom zeer hard. Als ik V1 eruit haal is het gebrom net zoals bij V2 heel hard.
Nu omdat V3 de reverb driver is én als ik deze eruit haal de brom weg is heb ik toch maar even de reverb unit aangesloten :)
Had ik al eerder moeten doen blijkbaar...


Als ik speelde zat er nog een lichte brom in die ik erna met de hum balance pot voor 90% eruit heb gekregen!!