PDA

View Full Version : Bolt-On Afwerking



Damage Inc.
13 mei 2007, 05:15
"Hello n00bs, you're too shit, anyways..."

ik vroeg me af over een bepaalde afwerking van, ik denk, oudere gitaren.
Het is een beetje moeilijk uit te leggen, dus hier een plaatje:

http://i171.photobucket.com/albums/u305/DamageIncM/Bolt-OnFinish.jpg

Als je kunt zien, dat stuk van de body wat aan de zijkant van de nek uitsteekt.
Ik heb dat altijd lelijk gevonden, het is net alsof de hele hals te smal is of anders dat 'ie er verkeerd is op gezet ofzo.

Maar ok, is er anders ook nog een doel of functie dat het zo gemaakt is?
Het zou me een soort versteviging lijken, maar dan aan de verkeerde kant omdat de hals naar beneden zou "trekken" of wat dan ook.


"...anyways, see you later n00b!"

GreetZ
- Damage Inc.

hansoonk
13 mei 2007, 11:27
Dat bij bolt-on hals en body elkaar moeten overlappen is van alle tijden. Waar wil je anders de schroeven laten? Normaal zit de hals op de body vanaf ongeveer de 17e fret (wordt bepaald door de afmetingen van de neckplate).

Bij de gitaar die je laat zien lijkt het zo gek, omdat de bovenste cutaway extreem ver is doorgetrokken, helemaal tot aan de 21e fret. Bij een strat gaat deze cutaway slechts tot aan de 18e door, dus dan valt het niet zo op.
De gitaar op het plaatje is meer iets vreselijk moderns dan iets ouderwets. En daarnaast denk ik niet de meest beste oplossing, want bij zo'n diepe cutaway zou je m.i. moeten kiezen voor een gelijmde hals of een neck-through-body.

jplm
13 mei 2007, 11:32
Dat bij bolt-on hals en body elkaar moeten overlappen is van alle tijden. Waar wil je anders de schroeven laten?

Ho eens even, hij bedoelt toch het stuk body-hout wat uitsteekt BOVEN de hals, of zie ik dat nu verkeerd? En, als een antwoord in dat geval: ik heb dat nog nooit eerder gezien, dus ik zou niet weten waar het voor dient.

Groet, Jan.

Kaïn
13 mei 2007, 11:37
Zover ik weet is het nie een algemeen gebruikte constructie methode om zo een stuk hout er boven uit te laten steken. Je kan wel bedenken dat zown brok hout daar helpt met de hals recht houden. Het is wat steviger dus wat meer sustain/resonantie etc. Maar op de meeste bolt-on (fender etc.) heb je niet zown stuk hout erboven.

Jay Cal
13 mei 2007, 12:04
Ja die constructie is om de neckpocket meer houvast te geven bij deze extreme cutaways. Als je dat niet zou doen zou de floyd (ik heb heb namelijk zo'n gevoel dat dit een floydgitaar is) de neckpocket te sterk belasten. De rand boven de hals geeft op deze manier extra tegenwicht.

Still it looks funny though.

mzzltov,

J

www.apparition.nl

Eko
13 mei 2007, 12:32
Klopt, de hals is slechts op een klein deel van de body bevestigd om zoveel mogelijk bereikbaar te zijn in de hoogste regionen. Om dezelfde reden is de body aan de onderzijde tot aan de hals weggehaald. Het maakt het reiken van de hand tot aan de hoogste frets mogelijk. Om toch nog de krachten op te vangen die op de verbinding komen te staan is er voor gekozen om aan de bovenzijde iets meer materiaal over te laten. Om zoveel mogelijk toonoverdracht te hebben van hals naar body is een langer contact tussen die twee delen gewenst. Het is een compromis zoals meer dingen bij een gitaar.

hansoonk
13 mei 2007, 14:03
Ho eens even, hij bedoelt toch het stuk body-hout wat uitsteekt BOVEN de hals, of zie ik dat nu verkeerd? En, als een antwoord in dat geval: ik heb dat nog nooit eerder gezien, dus ik zou niet weten waar het voor dient.

Groet, Jan.

Bij een Strat of een Tele zit de body-hals verbinding exact zo in elkaar, alleen valt het niet op omdat de cutaway niet zo diep is. Ook daar loopt de neckpocket zowel aan de onderkant als aan de bovenkant tot aan de 17e fret, en aan de onderzijde nog een klein stukje overlap van ongeveer 1 1/2 fret diep. Ik ken geen enkele gitaar waar de hals echt bovenop de body zit geschroefd, zonder extra steun aan de boven- en onderzijde.

Damage Inc.
13 mei 2007, 23:05
Het ziet er in ieder geval niet zo uit OMDAT de cut-away zo diep is.
Ik snap wel, dat als 'ie korter was dat ie verbonden was met het hout op het punt van de 17de fret.

Alleen, dit model (Virgin) komt uit de jaren 80, ik heb namelijk ook 2 nieuwere versies van dit decennium nog.
Het verschil is wat aanpassingen aan het model zelf, de kop, deze oudere heeft een ook nog een of andere oude tremolo en die 2 nieuwere hebben de Floyd-stijl.

Maar dan hebben die 2 nieuwere versies ook weer niet dat stuk dat uit steekt zeg maar.
Die zijn echt veel mooier afgewerkt, ook gewoon bolt-ons, en weer op 2 verschillende manieren.
Een is gewoon zo hoekig afgewerkt met een plaatje, en de andere is rond afgewerkt zonder plaatje.


Dus het is eigenlijk wel voor versteviging en ook meer contact voor de resonantie dus.